MaxTron skrev:Men hvordan var denne ATV'n å kjøre da AJ?
Jo, nå skal du høre...

;)
Kjørte den kun et par-tre mil på lite trafikkerte veier på fredag. Glatte veier, er det grunn til å legge til... SMC'en er utstyr med fire grovmønstrede 14" Maxxis Bighorn dekk på fancy lettmetallfelger - uten pigg.
Og siden farkosten har originaleffekten intakt, dvs. 50 HK, var det situasjoner med bakhjulspinn og hekkvifting her og der...
Tok den på ingen måte "helt ut" siden ATV var ukjent terreng for meg, for å si det sånn...
Forsiktig i svingene hvor jeg faktisk følte meg rimelig utrygg i forhold til å kjøre MC. ATV med styre som på en MC og kjørestilling og kjøreegenskaper som på sett er en snodig miks av bil, litt traktor og noe MC, blir noe helt eget.
Sittestillingen på denne 700 kubikkeren (med en ensylindret 675 kubikks motor...) er over 90 cm som gir godt overblikk i trafikken.
Insatrumerntene er oversiktlige og tydelige og fravær av vindskjerming oppleves som behagelig med fravær av turbulens. Støynivået er også å leve med selv om jeg også brukte earFON ørepropper da jeg kjørte denne.
Salen med plass til to er bred og behagelig å sitte på og fotbrettene har god lengde og bredde.
Det jeg opplevde som uvant var 'tommelfingergassen'. Ingen gassrulle på høyre håpndtak på denne SATV'en, men en gassspak som betjenes av tommelen. Tok litt tid å vende seg til denne. Samme med forbremshendelsen på venstre styrehåndtak.
ATV'en er også utstyrt med effektfull fotbrems med pedal på høyre fotbrett.
4-hjulingen har gode skivebremser foran og bak.
SMC'en oppleves som sterk og har et jevnt drag, men jeg har ikke fått testet den i vanlig trafikkhastighet på god vei i særlig grad, men det vil skje i morgen.
Da blir det en lengre tur på riksveien.
Om dette er morsommer å kjøre en to-hjuls MC? Slett ikke!
ATV'er er og blir en rar kjøyregreie for helt spesielt interesserte. Det er min foreløpige konklusjon så langt.
Men det skal legges til at jeg synes SMC'en har god kvalitet på de fleste detaljer.Den har også hengerfeste og vinsj. Med andre ord et rimelig anvendelig kjøretøy, som også kan påmonteres snøplogskjær.
Men hvor nødvendig er egentlig et kjøretøy som ATV i Norge? Uten (lovlig...) mulighet til å kjøre i terrenget, hvor det antakelig egner seg best, og med effekt på maks. 20 HK blir bruksområdet meget begrenset.