Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Shawn91 »

Et lite spm til dere som bestiller dekk online... Setter dere dem på felgen selv, eller får dere et verksted til å gjøre det? Hvor mye koster det eventuelt å få et verksted til å gjøre det? Tar dere av felgen og leverer felger og dekk, eller leverer dere hele sykkelen? Kan se for meg det er billigere å kun levere felgene?
Shiny side up...

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

LordShaft skrev:
thewiz skrev:Hva tror folk om Dunlop Q3? Noen erfaringer?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=8_5HHBP9yuw[/video]

Sjekk oppvarmingstiden på Q3, ikke noe annet en veldig imponerende... Har selv aldri kjørt med Dunlop, av den enkele grunn.... alltid hørt at det varer omtrent halvpraten av konkurrentene. Men at det er gode dekk, uten tvil. Dette er kanskje det beste Sport dekke en får kjøpt i dag :-k

Q3 kom høyt på listen der. Overrasket over PP3 faktisk, virket ikke som det scoret så altfor bra. Vinneren var Pirelli Diablo Supercorsa SP V2, er ikke dette dekket som er standard på Ducati Panigale?

Virker som et godt dekk, men helt klart ikke et regndekk. For meg hadde det kanskje vært perfekt, da jeg unngår regnvær når jeg skal kjøre sykkel. Regner det, kjører jeg ikke.

Jeg er skeptisk til hvordan Q3 og Supercorsa fungerer i Norge som du sier. Bør jo fungere optimalt fra 5-10 grader og oppover.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23382
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Betaler kun 400,- jeg for omlegg av dekk forran og bak. Jeg parkerer sykkelen, får meg en kaffe (eller to) og ser på mens Mr.Pitlane skrur av hjul og legger om dekk etc. Etter ca. 1 time så kjører jeg av gårde. Det koster meg en 15 mils tur til Eidsvoll, men det er det verdt. Dekkene bestiller jeg på dekkonline.com, velger send til "annen adresse" og legger inn hans adresse. Så avtaler jeg via SMS etc. når omlegg kan finne sted.

Stort enklere blir det ikke og prisen er god. Jeg får meg også en liten kjøretur :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

thewiz skrev:
Jeg er skeptisk til hvordan Q3 og Supercorsa fungerer i Norge som du sier. Bør jo fungere optimalt fra 5-10 grader og oppover.
Q3 ser jeg mange opplever som veldig god til veibruk, litt for gateorientert til veldig har banekjøring. Supercorsa er definitivt et banedekk.
Selv er jeg ekstremt fornøyd med pilot power 3. Aldri opplevd at disse har føltes nervøs, selv på regn eller lave temperaturer. Men nå har jeg ikke lagt med kneskrap fra første meteren :knegg

Et annet dekk som får utrolig mye skryt er nye dekket til metzeler. M7rr. Dette blir nok det neste dekket jeg prøver. Det hevdes at dette er det beste gate dekket med sportslige egenskaper. Kjapp oppvarming og fantastisk vått grep. Eneste minuset, det meldes om lave km. Gjennomsnittet har vært på rundt 6000

Note4

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av norse900 »

Shawn91 skrev:Et lite spm til dere som bestiller dekk online... Setter dere dem på felgen selv, eller får dere et verksted til å gjøre det? Hvor mye koster det eventuelt å få et verksted til å gjøre det? Tar dere av felgen og leverer felger og dekk, eller leverer dere hele sykkelen? Kan se for meg det er billigere å kun levere felgene?
Monterer og avbalanserer selv. Hjulene fikser man lett å demontere selv og levere for omlegging hos dekk-verksted. I tillegg er det nyttig lærdom/visdom å ta med seg om uhellet skulle være ute... :thumleft

En liten "presisering" av teksten ovenfor :redface :
Demontere hjul=fjerne hjul fra sykkelen. Skal man skifte dekk på verksted, så er det liten vits i å styre med å ta dekket av felgen først. Det gjør verkstedet på no-time.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Shawn91 »

Bjerknez skrev:Betaler kun 400,- jeg for omlegg av dekk forran og bak. Jeg parkerer sykkelen, får meg en kaffe (eller to) og ser på mens Mr.Pitlane skrur av hjul og legger om dekk etc. Etter ca. 1 time så kjører jeg av gårde. Det koster meg en 15 mils tur til Eidsvoll, men det er det verdt. Dekkene bestiller jeg på dekkonline.com, velger send til "annen adresse" og legger inn hans adresse. Så avtaler jeg via SMS etc. når omlegg kan finne sted.

Stort enklere blir det ikke og prisen er god. Jeg får meg også en liten kjøretur :thumleft
Dette hørtes meget lovende ut, og en liten tur til Eidsvoll et par ganger i året hadde ikke gjort meg noe! Takk for tips :thumleft
Shiny side up...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olav K »

thewiz skrev:
LordShaft skrev:
thewiz skrev:Hva tror folk om Dunlop Q3? Noen erfaringer?
[video]https://www.youtube.com/watch?v=8_5HHBP9yuw[/video]

Sjekk oppvarmingstiden på Q3, ikke noe annet en veldig imponerende... Har selv aldri kjørt med Dunlop, av den enkele grunn.... alltid hørt at det varer omtrent halvpraten av konkurrentene. Men at det er gode dekk, uten tvil. Dette er kanskje det beste Sport dekke en får kjøpt i dag :-k

Q3 kom høyt på listen der. Overrasket over PP3 faktisk, virket ikke som det scoret så altfor bra. Vinneren var Pirelli Diablo Supercorsa SP V2, er ikke dette dekket som er standard på Ducati Panigale?

Virker som et godt dekk, men helt klart ikke et regndekk. For meg hadde det kanskje vært perfekt, da jeg unngår regnvær når jeg skal kjøre sykkel. Regner det, kjører jeg ikke.

Jeg er skeptisk til hvordan Q3 og Supercorsa fungerer i Norge som du sier. Bør jo fungere optimalt fra 5-10 grader og oppover.
Jeg fikk levert Speed'en med Supercorsadekk.. de funker sikkert bra på bane, men til veibruk var de ubrukelige, spør du meg. ca 0 våtgrep, og jeg opplevde flere "glipp" både framme og bak, og det har jeg ikke opplevd hverken før eller siden ( kan ha med hjulspor å gjøre)
I tillegg var dekkene helt utslitt etter ca 3000 km.
JEG takker meg til PP3 og PR4, som for MEG og mitt praktiske bruk inngir bøttevis av tillit, både på vått og tørt.
Jeg sier ikke disse er best, men sålangt, med min nokså ringe dekke-erfaring, har disse gitt meg gode opplevelser i bøtter og spann, og ingen negative.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

For de som ikke leser i bloggen min
LordShaft skrev:Pirelli Angel GT
Bilde

Det er i skrivende stund 11 grader og godt vestlandsvær i dag. Mest bare veier, men innslag av litt regn og våt veibane. Perfekt forhold til å virkelig få testet å skrubbet inn ny dekka på biken.
Bilde
Jeg var noe usikker på hvordan det skulle bli å kjøre med Sport Touring dekk på en S1000RR. Det er jo ingen hemmelighet at det er mange bedrevitere der ute, å mange av de frarådet meg på det sterkeste å putte slike dekk på en så kraftig sykkel.

Herregud så FEIL de tok! :redface

Jeg gikk fra Pilot Power3, som jeg egentlig var veldig fornøyd med og veldig overrasket over grepet selv under kalde forhold. Så alle sammenligninger er gjort med disse dekkene friskt i minnet.

Jeg bestemte meg tidlig for å virkelig presse dekkene. Siden jeg har DTC så redder den meg om jeg har for voldsomt gasspådrag eller ABS som "redder" meg ved nødbrems.
Rullet sykkelen fint ut av garasjen, kjørte rolig ned bakken (ca 400m) også ut på hovedveien. Der ga jeg alt sykkelen var god for i 2 gir. Ingen, ingen antydning overhodet til bakhjulslipp. fronten derimot løftet seg pent i det jeg bikket 8000rpm. Ikke annet enn imponerende.
Kjørte litt lenger å prøvde en nødstopp i ca 60, her kom den største overraskelsen. Dekkene nektet å slippe tak.... På PP3 dekkene slo abs'en inn langt tidligere.
Vil også minne på om at dekkene er helt ny. De er ikke skikkelig innkjørt en gang. Så jeg la meg ut på motorveien og tuslet fint avgårde videre til Nestun. Ca 30 min i 90 km/t med litt flikk-flakk fram og tilbake.

Rett fram kjøring føles dekkene veldig likt. Retning stabil og lettstyrte. Men i sving og med litt nedlegg, der begynner forskjellene å bli veldig stor.
PP3 detter veldig lett inn i kurve. Uten gasspådrag eller justering av gass eller litt brems i sving syns jeg PP3 er litt nervøse, eller litt overfølsom. Krever litt tilvenning og må kjapt justeres.
Angel GT derimot, detter også lett inn i kurver, men er langt mere retningstabil i sving. Tåler langt mere justering i kurve før du må inn å justere eller kontre. Utrolig behagelig å gir langt mere rom til tillit i sving. Rett og slett veldig positivt i forhold til min kjørestil.

Fra Nestun, gjennom grimesvingene til arna og tilbake mot åsane kjørte jeg gamleveien. Smale svingete og utrolig fine veier som strekker seg høyt og lavt. Her møtte jeg på flere steder med veldig våt asfalt. Dekkene satt som lim.
Jeg er faktisk jævlig imponert, samt litt flau på egne vegner :redface Hvorfor i helvete har jeg ikke lyttet til "ekspoertene" tidligere. (sport dekk til gatebruk, optimal driftstemp osv)

Nå er det også slik at dekkene er helt ny, nye dekk gir som oftest en litt sånn fresh og god følelse. Men jeg vil faktisk driste meg til å si at dette dekket er det beste dekket jeg har hatt på S1000RR sålangt. (til gatekjøring)
Mulig jeg må moderere meg litt når jeg har fått kjørt det litt mere. Men etter vel 10 mil, ser bakdekket slik ut :-)å :redface
Bilde

Det er første gang jeg har stolt så mye på ett dekk med en gang. Dette dekket må bare prøves om du liker sportslige dekk.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

Høres veldig bra ut Lordshaft.

Jeg har skrytt mye av PR3 og 4, men vurderer også dette neste gang hvis det er like bra, pga det ser uendelig mye bedre ut :thumleft

Toven

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Toven »

Tobben84 skrev:Høres veldig bra ut Lordshaft.

Jeg har skrytt mye av PR3 og 4, men vurderer også dette neste gang hvis det er like bra, pga det ser uendelig mye bedre ut :thumleft
Klok mann :prf :D

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

Toven skrev:
Tobben84 skrev:Høres veldig bra ut Lordshaft.

Jeg har skrytt mye av PR3 og 4, men vurderer også dette neste gang hvis det er like bra, pga det ser uendelig mye bedre ut :thumleft
Klok mann :prf :D
Hehe,ja jeg husker når jeg stilte med steinferske PR3 dekk på banedag med Thundercaten i 2011eller 2012 kanskje(samma det), i hvertfall når de dekkene var helt nye, og fikk flere spøsrmål om jeg skulle kjøre med regndekk(det hadde ikke regnet på to uker nesten :lol :thumleft :vs )

Reodor Felgen
Innlegg: 263
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Reodor Felgen »

Jeg har Angel som bakdekk og har ikke noe å utsette på det men jeg har ikke det store sammenligningsgrunnlaget..

Brukeravatar
Shawn91
Innlegg: 106
Registrert: 28 mai 2013, 19:08
Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Sted: Holmestrand

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Shawn91 »

Jeg har nylig kjøpt ny sykkel, en yamaha fzs 600 fazer 1999 mod. Bakhjulet som står på er 170/60 zr17, men originalt skal denne sykkelen ha 160/60... Hva kan være grunnen til at forrige eier har byttet? Vil dette si at felgen har blitt bytta også, eller går et 170 dekk på en 160 felg? Hilsen en som har null peiling på dekk :vs
Shiny side up...

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Han har nok byttet fordi det ser tøffere ut. Kan ikke tenke meg at det er noe annet.

Han har nok ikke byttet felgen, 170 dekk går fint på felg som originalt tar 160. Man kan som regel gå opp 10 uten at man trenger å bytte felger / gjøre andre modifikasjoner. På min R6 er det standard 180, mange som har satt på 190 uten problemer. Man endrer riktig nok endel karakteristikken til sykkelen, den kan bli høyere bak blant annet, føles annerledes i sving osv

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Elruts84 »

Shawn91 skrev:Jeg har nylig kjøpt ny sykkel, en yamaha fzs 600 fazer 1999 mod. Bakhjulet som står på er 170/60 zr17, men originalt skal denne sykkelen ha 160/60... Hva kan være grunnen til at forrige eier har byttet? Vil dette si at felgen har blitt bytta også, eller går et 170 dekk på en 160 felg? Hilsen en som har null peiling på dekk :vs
Har samme sykkel som deg. Bare 1998. Bakhjulet mitt er 160/60 17 men fremdekket er 120/60 17. Orginalt er fremdekket 110/70 - 17

Hvorfor vet jeg ikke. Men fant flere dekk varianter fra produsenter på dekk i 120/60 17 enn 110/70 17.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar