Tror denne tråden passer bedreLyka skrev: 13 jul 2023, 08:43 Men dette er kanskje ikke rett tråd for meg å fyre av spørsmål og alt på, er det en tråd der en kan ta opp sånt?![]()

viewtopic.php?p=316879#p316879
Tror denne tråden passer bedreLyka skrev: 13 jul 2023, 08:43 Men dette er kanskje ikke rett tråd for meg å fyre av spørsmål og alt på, er det en tråd der en kan ta opp sånt?![]()
Ja det ser ut som noe for megAJ skrev: 13 jul 2023, 09:04Tror denne tråden kan passe:Lyka skrev: 13 jul 2023, 08:43 Men dette er kanskje ikke rett tråd for meg å fyre av spørsmål og alt på, er det en tråd der en kan ta opp sånt?![]()
viewtopic.php?p=316869#p316869
Hei takk! Jeg bor på Vestlandet, nærmere Sogn og Fjordane. Setter pris på all råd og hjelp, hadde vært helt fantastisk å kjøre litt med noen når den tid kommerFredrikE24 skrev: 13 jul 2023, 10:50 Velkommen, usikker på hvor du holder til, men en del her vil sikkert kunne hjelpe til med øvelseskjøring og andre råd når man kommer så langt!
Er i starten av 30-årene selv, og har kjørt tung MC siden 2016, det er bare å glede segDet blir mange flere år for min del
Velkommen til oss her på MCsiden.no @ReturningcustomerReturningcustomer skrev: 31 jul 2023, 09:27 Hei,
Jeg har nettopp funnet veien tilbake til 2 hjul etter rundt 20 års pause.
Det var litt skummelt å komme igang, men etter noen dager med kjøring begynner det å bli skikkelig moro igjen! Jeg merker at mesteparten sitter igjen fra gamledager, men også at det er ting jeg trenger å øve på og bli bedre på. Enn så lenge kjører jeg ganske forsiktig og tar ting helt med ro. Selvtillit og erfaring fulgte ikke med sykkelen dessverre
Jeg bor i nærheten av Sandnes, så om noen andre er i nogenlunde samme båt hadde det vært hyggelig å kunne kjøre litt sammen med noen :)
En kort og ikke helt utfyllende oppsummering etter dagens tur finner du her:Returningcustomer skrev: 31 jul 2023, 20:04 Takk for hyggelig tilbakemelding!
Hadde du en fin tur? Noe du la spesielt merke til med den du prøvde idag? Noe du savnet eller som overrasket deg? Jeg har litt magert sammenligningsgrunnlag, så det ville være interessant å høre hva du synes.
Bilde skal bli!
Må tas utendørs siden den har så fin farge, ordner med det i morgen.
Jeg er veldig fornøyd med den så langt. Jeg er riktignok vant til betraktelig eldre sykler, så mye av det jeg liker spesielt godt kommer nok fra at den er ny/ny teknologi, og er sikkert funksjoner eller løsninger som er blitt vanlig siden sist jeg kjørte noe særlig.
Se der, ja!
Tusen takk for velkomsten!AJ skrev: 07 sep 2023, 15:48 Hei og velkommen med første innlegg @Kenneth 81!
Blir en lang høst og uhyre lang vinter på deg i månedene framover da....
Uansett har du gjort en klok beslutning og så snart du haqr lappen i lett svette og småskjelvende hender er det bare å slenge seg med på turer med oss gamlekara.
Takk for velkomsten!dypen skrev: 07 sep 2023, 16:15 Hei @Kenneth 81 og velkommen :) Siden du er i din beste alder ville jeg helt klart gått for intensivopplæring på mc klasse A for å få førerkort så raskt som mulig. Så da er det bare å friske opp teorien og kjøre på så kanskje du har førerkort før snøen kommer eller tidlig vår
Hvis du har bestemt deg for hvilken mc du ønsker er det jo bare å orientere seg på priser og hva som er å få kjøpt … med mindre ville jeg ventet til førerkortet er i lomma og du har mulighet for å teste forskjellige, du gjør deg sikkert noen tanker under mc opplæringa også. Lykke til :)
https://tsolbakken.no/kurs/intensivkurs-mc/oslo/
Liker også godt BMW bokserene men jeg har lagt meg på litt nyere og billigere men likevel veteran. Både Osram og Philips har godkjente H4 LED pærer og de gir betraktelig bedre lys i tillegg til at frontlykten er mye lettere å se for andre. Biltema har også men de er ikke godkjente. Har prøvekjørt BT sine og jeg ser ikke noe feil med lysbilde eller strølys...Gammelbokser skrev: 14 jun 2024, 21:32Moderne kjøretøyer har både mer intenst lys, og en kaldere fargetemperatur enn gamle H4-pærer med litt spenningsfall for strømmen fra batteriet. Så derfor har jeg prøvd å "oppgradere" synligheten litt med nyere LED-kjørelys. Det er ikke lett å vise hvordan dette ser ut på bilder, men her er et forsøk på å vise en av mine sykler utrustet slik:
Fulgte med litt på diverse forum om LED-H4 "pærer". De første variantene hadde et helt uforutsigbart og tvilsomt spredningsbilde; dette har utvilsomt blitt bedre med de nyeste versjonene - men de fleste har en stor "kladas" med kjøleribber og/eller kjølevifte bak selve "pæren". Og slike "kladaser" er det ikke plass til inni mine frontlykter. Ingen grei løsning med bortleding av overskuddsvarme fra en lukket lykt heller. Derfor har jeg holdt meg til "vanlige" (og lovlige) H4-pærer, men av varianten Osram NightBreaker (eller hva det nå var de kalte dem). Greit nok kjørelys i mørketSveinHa skrev: 14 jun 2024, 21:55Liker også godt BMW bokserene men jeg har lagt meg på litt nyere og billigere men likevel veteran. Både Osram og Philips har godkjente H4 LED pærer og de gir betraktelig bedre lys i tillegg til at frontlykten er mye lettere å se for andre. Biltema har også men de er ikke godkjente. Har prøvekjørt BT sine og jeg ser ikke noe feil med lysbilde eller strølys...Gammelbokser skrev: 14 jun 2024, 21:32Moderne kjøretøyer har både mer intenst lys, og en kaldere fargetemperatur enn gamle H4-pærer med litt spenningsfall for strømmen fra batteriet. Så derfor har jeg prøvd å "oppgradere" synligheten litt med nyere LED-kjørelys. Det er ikke lett å vise hvordan dette ser ut på bilder, men her er et forsøk på å vise en av mine sykler utrustet slik:
Takk for detdypen skrev: 16 jun 2024, 20:40 @Gammelbokser Lys er å anbefale både for å se og bli sett! Synes bildet gir ett godt bilde av at du har godt lys på sykkel’n![]()
Ser at bokstavene har stokket seg og det er nok en R1100RS jeg har sett på. Ønsker en sykkel med vindskjerm og varmeholker tror jeg.FredrikE24 skrev: 22 jul 2024, 22:53 Pent kjørt BMW i den prisklassen kan typisk være R1150R Rockster. Kan være mye artig sykkel til en god pris. Når du skriver BMW RS1100 er ikke det en riktig betegnelse, kan både være R1100RS og K1100RS. De er dog fundamentalt forskjellig.
Ellers er nok også FJR1300 et særdeles godt valg.
Ellers kan sikkert også Honda ST1300 Pan European være et godt valg.
Selv mener jeg at VFR800 er et bra valg. En sykkel som byr på det meste.