Hehe, men fysikkens lover funker ikke i virkeligheten i dette tilfelletpoulet_cavalier skrev:Vel, fysikkens lover sider at ISO 800 på en fullformat sensor gir like mye støy (SNR) som ISO 200 på et mFT kamera.Bringisen skrev:Tror nok endel henger seg for mye opp i dybdeskarphetsforskjellene og de teoretiske ISO forskjellene. Jeg anbefaler og ikke henge seg opp i dette uten at du er spesielt interessert i teorier.tagesk skrev:Beklager at jeg er så tungnem, men dette forstår jeg ikke.poulet_cavalier skrev: Problemet er bare at det blir solgt en 100mm f2.8 med ekstra info om at dette tilsvarer en 200mm på mFT. At det da i samme slengen ikke er f2.8 lengre men f5.6 oppgis ikke.
Fuji, for å ta ett eksempel, har en 35mm f/1.4. Mener du at linsen ikke har en fokuslengde på 35mm? Eller er det slik at lysstyrken ikke er f/1.4?
Jeg trøster meg med at når tilhøreren ikke forstår er det lærerens evner det er noe galt med :-)
Edit: Vi holder naturligvis kvaliteten på glass og slikt utenfor!
[TaSK]
SNR=antall fotoner/sqrt(antall fotoner).

Jeg opplever filene fra 5D MkIII som ca 1-2 trinn bedre støymessig enn fra EM-1. Altså ISO
3200 på EM-1 kan i noen tilfeller bli like støyfrie som ISO 6400 på 5D MkIII. Jeg opplever ISO verdier opp til ca 1600 som umulig å skille på normale utskrifter. Med pixelpeeping på skjerm i 100% visning ser man forskjeller. Men hvem med interesse for å kikke på fotografier driver med slikt

En annen ting som har betyding for de ferdige bildene er den fantastiske bildestabiliseringen i husene på de nyeste OMD modellene. Denne fungerer uansett hvilket objektiv man setter på. En annen ting som betyr noe for de ferdige bildene er oppløsningsevnen til objektivene. Her er svært mange MFT objektiver ganske enestående optiske selv på åpen blender. Dessuten har man en brukbar dybdeskarphet selv på blender f1.8, slik at den blir mer anvendelig til allsidig fotografering. En så god bildestabilisering og objektiver som er svært gode på slike store blendere gjør at bildene blir skarpe og flotte selv på lave ISO verdier. Etter at jeg "konverterte" til Olympus MFT så bruker jeg nå ytterst sjelden ISO verdier over 1600. På den måten har jeg ikke behov for fullformatskameraer lenger for min fotografering. Vekt, størrelse, soliditet, betjeningsmuligheter og utseende betyr nå mer for fotogleden min. Den teoretiske ISO fordelen fullformatskameraene har er uten betydning. Størrelsen på sensoren betyr svært lite for kvaliteten på fotografiet, man fotograferer ikke med sensoren, man fotograferer med hele fotografiapparatet sammen med en optisk sammensetning av linselelementer.