Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Dreva går te pieces læll ja, godt poeng, og da vil man nok bytte kjede samtidig tenker jeg.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 20 feb 2021, 15:30
cannon skrev: 20 feb 2021, 15:23
AJ skrev: 20 feb 2021, 15:00
cannon skrev: 20 feb 2021, 14:56
Det du beskriver gjøres nøye ved montering av ny kjedegang, helst med laser. Senere stramming består av å stramme nøyaktig like mye på hver side. Simple as that (c;
Bruker laser de få gangene jeg justerer slakken på kjedet, ja :thumleft .
Du bruker vel laser til å sjekke kjedelinjen etter at du har dratt til akselmutteren? Og det blir vel ikke feil hvis du strammer like mye på hver side?
Justerer selvfølgelig på begge sider, men ikke slavisk etter justeringsmerkene etter at jeg skaffet med lasermåleren.
Justeringsskalaen på blokken til KTM'en er ikke akkurat kjempepresis og finskalert... Derfor bedre å bruke laseren.
Justeringsmerkene er bare å glemme. Det handler om å skru like mye på hver side, når utgangspunktet er rett.

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

På crosseren er det bare å drite i merka, tar det heller på øyemål og rullemotstand.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 15:41 Ja det skal bli artig å se hvordan dette med "vedlikeholdsfritt" funker i praksis-coatingen skal jo gjøre det mer slitesterkt-men hva med drevene?
og de har jo ikke akkurat gått ut med garanti på kjørelengde heller..
Ser de oppgir noen begrensninger-men hvordan det blir med xring på mc som også utsettes for søle salt og støv?
https://www.reginachain.net/industrial/ ... ersion.pdf

men hvis dette funker så står ikke jeg BAKERST i køen akkurat...
Ikke jeg heller, er vel 525 kjede så er vel bare å bestille så lenge har samme dimensjon (og er langt nok...). Ifht drevene, ser ut som karbon også i Roller-delen så da er det vel det som gir smurning, også mot drevene antar jeg. Og slipper "slipepasta" effekten når smurnung blander seg med støv og drit. Stoler på at kvalitetssikret av BMW, særlig når de tilbyr det på værstingen, er jo tyskere :knegg

Men er vel tidsspørsmål før blir tilgjengelig i alle dimensjoner og lengder. Og tipper de andre kjede leverandørene jobber på høygir med alternativ :D
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 20 feb 2021, 16:34
Justeringsmerkene er bare å glemme. Det handler om å skru like mye på hver side, når utgangspunktet er rett.
Enig.
Og med laserverktøyet som man legger an mot bakdrevet med laserstrålen vendt forover får man justert kjedet og ikke minst bakhjulet så riktig som det går an, på millimeteren og mindre enn det, slik at kjedegangen går helt rett. Kjedeslakken fra 40 til 45 mm., som er hva det skal være på 1290'en er selvfølgelig justert innafor disse tallverdiene før laseren brukes til den aller siste finjusteringen.
Som i enkelte tilfeller kan endre slakken med en millimeter eller to avhengig av hvor (marginalt) skjevt hjulet står i svingarmen.
Har for øvrig alltid kjørt med kjedeslakk i det øvre området, 43 til 45 mm., som gir jevn, fin og nærmest vibrasjonsfri gange i høye såvel som lave hastigheter. Og veldig lite chain slapping (kjedeslag opp i svingarmen), som likevel vanskelig kan unngås på en sykkel som KTM 1290 under vissed forhold med den lengden på svingarmen disse syklene har.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 20 feb 2021, 13:47 Men det at kjedet blir lengre skyldes ikke at metallet i kjedet strekkes, men at delene i kjedeleddene slites.
Så jeg synes heller ikke at uttrykk som at kjedet strekkes er korrekt. Kjedet utsettes for slitasje, det strekkes ikke i den forstand at metallet i kjedet strekkes i lengderetningen.
Ganske korrekt. Men i tillegg, og dette har nok aller størst betydning for at kjedet blir slakkere, er at drevene slites. Diameteren på drevene blir mindre, altså ikke målt på tannspissene men nede i bunn mellom tennene. Det som skjer når diameteren blir mindre er at avstanden mellom drevtennene blir kortere og lengden på kjedeleddene ikke lenger passer i drevet. Kjedeleddene klatrer da litt opp på drevtennene som igjen er årsaken til at drevtennene etterhvert får en haifinneform.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 20 feb 2021, 20:11
AJ skrev: 20 feb 2021, 13:47 Men det at kjedet blir lengre skyldes ikke at metallet i kjedet strekkes, men at delene i kjedeleddene slites.
Så jeg synes heller ikke at uttrykk som at kjedet strekkes er korrekt. Kjedet utsettes for slitasje, det strekkes ikke i den forstand at metallet i kjedet strekkes i lengderetningen.
Ganske korrekt. Men i tillegg, og dette har nok aller størst betydning for at kjedet blir slakkere, er at drevene slites. Diameteren på drevene blir mindre, altså ikke målt på tannspissene men nede i bunn mellom tennene. Det som skjer når diameteren blir mindre er at avstanden mellom drevtennene blir kortere og lengden på kjedeleddene ikke lenger passer i drevet. Kjedeleddene klatrer da litt opp på drevtennene som igjen er årsaken til at drevtennene etterhvert får en haifinneform.
En viktig presisering, dette :drg .
Man kan vel driste seg til å påstå at det er minst like mye slitasje på drevene som på kjedet.
Men med god og riktig smøring sørger man for at slitasjen på kjede og drev ikke skjer like fort og tidlig enn om man lar være å gjøre det. Selvfølgelig... :roll .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

kjellv skrev: 20 feb 2021, 20:11
AJ skrev: 20 feb 2021, 13:47 Men det at kjedet blir lengre skyldes ikke at metallet i kjedet strekkes, men at delene i kjedeleddene slites.
Så jeg synes heller ikke at uttrykk som at kjedet strekkes er korrekt. Kjedet utsettes for slitasje, det strekkes ikke i den forstand at metallet i kjedet strekkes i lengderetningen.

Så de har vel sikkert samme diamant coating
Ganske korrekt. Men i tillegg, og dette har nok aller størst betydning for at kjedet blir slakkere, er at drevene slites. Diameteren på drevene blir mindre, altså ikke målt på tannspissene men nede i bunn mellom tennene. Det som skjer når diameteren blir mindre er at avstanden mellom drevtennene blir kortere og lengden på kjedeleddene ikke lenger passer i drevet. Kjedeleddene klatrer da litt opp på drevtennene som igjen er årsaken til at drevtennene etterhvert får en haifinneform.
BMW M Endurance chain skal benyttes i sammen med tilhørende drev for å være justeringsfritt

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 20 feb 2021, 21:39 BMW M Endurance chain skal benyttes i sammen med tilhørende drev for å være justeringsfritt
Kikket kjapt gjennom PDF fila om dette Regina vedlikeholdsfrie kjedet, som det er linket til i annen post her i tråden, og fant ingenting om tilhørende drev. Men kan selvfølgelig ha oversett info om dette.

Men når det er nevnt, ingenting vil være bedre enn om dette nyutviklede kjedet i samkjøring med drev med samme metallteknologi vil gi en vedlikeholdsfri kjede og drev drivlinje, som kanskje til og med også vil ha lengre levetid enn de drevene og kjedene vi bruker i dag :prf .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Men så langt jeg kan se er brosjyren som er linket til industri versjonen av endurance chain. Basert på andre kjedehastigheter og forhold enn M Endurance mc versjonen.

Begge er produsert av regina men det er da mye bedre å se på BMW M Endurance som allerede kan kjøpes til enkelte BMW sykler

Link til bmw

https://www.shopbmwmotorcycle.com/produ ... ance-chain

Så på den for et par måneder siden og jeg mener at man måtte bytte sprockets for å installere den.
Sist redigert av SilverSmurfer den 20 feb 2021, 22:20, redigert 1 gang totalt.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.
Korrekt at det er linket til industriutgaven.
I så fall hvilke drev tilbys?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:20 Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.

I så fall hvilke drev tilbys?
La ut link nå. Men fant ikke drev i denne omgangen men mener jeg fant frem til at man også måtte bytte dem sist gang.

S1000RR og S1000XR er modellene man kan kjøpe kjeder for.

Det er også mulig at man rett og slett trenger nye drev heller en spesielle drev.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 20 feb 2021, 22:23
mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:20 Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.

I så fall hvilke drev tilbys?
La ut link nå. Men fant ikke drev i denne omgangen men mener jeg fant frem til at man også måtte bytte dem sist gang.

S1000RR og S1000XR er modellene man kan kjøpe kjeder for.

Det er også mulig at man rett og slett trenger nye drev heller en spesielle drev.
De tilbyr 2 lengder og det er 525 kjede som man kan putte på alle som bruker denne typen. Eventuelt kappe av noen lengder..
Men noe mer enn bmw`s reklame er vanskelig å finne -som max belastning og lignende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:47
SilverSmurfer skrev: 20 feb 2021, 22:23
mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:20 Ikke sett noe om drev nevnt noen steder. Kun kjede.

I så fall hvilke drev tilbys?
La ut link nå. Men fant ikke drev i denne omgangen men mener jeg fant frem til at man også måtte bytte dem sist gang.

S1000RR og S1000XR er modellene man kan kjøpe kjeder for.

Det er også mulig at man rett og slett trenger nye drev heller en spesielle drev.
De tilbyr 2 lengder og det er 525 kjede som man kan putte på alle som bruker denne typen. Eventuelt kappe av noen lengder..
Men noe mer enn bmw`s reklame er vanskelig å finne -som max belastning og lignende.
Ja, det står at syklene må klargjøres men det er vanskelig å vite om man skal legge noe i det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 22:47
De tilbyr 2 lengder og det er 525 kjede som man kan putte på alle som bruker denne typen. Eventuelt kappe av noen lengder..
Men noe mer enn bmw`s reklame er vanskelig å finne -som max belastning og lignende.
Regner med at det ikke er søkt om patent på det BMW og Regina samarbeider om sånn at vi snart ser at også andre kjede og evt. drev produsenter kommer med lignende eller samme løsninger om ikke altfor lenge.

Patentsøknad eller ikke vil vel antakelig bety veldig lite siden andre og like gode og kanskje bedre løsninger vil komme fra andre produsenter når nyskapningen nå har vært offentlig kjent en stund...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev: 20 feb 2021, 15:41 Ja det skal bli artig å se hvordan dette med "vedlikeholdsfritt" funker i praksis-coatingen skal jo gjøre det mer slitesterkt-men hva med drevene?
og de har jo ikke akkurat gått ut med garanti på kjørelengde heller..
Ser de oppgir noen begrensninger-men hvordan det blir med xring på mc som også utsettes for søle salt og støv?
https://www.reginachain.net/industrial/ ... ersion.pdf

men hvis dette funker så står ikke jeg BAKERST i køen akkurat...
Regner med at mc-kjedet skiller seg litt ut fra det du linker til.
Disse kjedene er smurt med næringsmiddelgodkjent smøremiddel og har bøsninger av sintrert metall.
F o rholdsvis lav bruddstyrke, pga av sintermetallet ?

En påstand blir ikke faktum av å gjentaes.( ikke din påstand)
Kjeder lages av stål, og ståll strekker seg når belstninga blir høy nok.
Det er forskjell på strekkfastheten og bruddstyrken på kjeder, alt etter stålkvalitet og graden av herding. Eller seigherding, et kjede som e for hardt vil kunne ryke uten å strekkes først, det har mao ingen fjærende effekt.
Xl-moto har f eks kjeder i samme dimensjon med bruddstyrke fra 1600 kg til 4000 kg. (Oppgitt styrke)
Og prisen øker med bruddstyrken.

Som jeg skrev strekker kjeder seg.
Jeg har sett mange kjeder som går i lukket oljebad , altså med 100 smøring bli strukket tvers av.
Det er platene som ryker, enten går plata rett av etter at den er strukket eller så blir hullene i platene strekt ovale til bolten slipper.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Jompa skrev: 20 feb 2021, 23:43
mekkern skrev: 20 feb 2021, 15:41 Ja det skal bli artig å se hvordan dette med "vedlikeholdsfritt" funker i praksis-coatingen skal jo gjøre det mer slitesterkt-men hva med drevene?
og de har jo ikke akkurat gått ut med garanti på kjørelengde heller..
Ser de oppgir noen begrensninger-men hvordan det blir med xring på mc som også utsettes for søle salt og støv?
https://www.reginachain.net/industrial/ ... ersion.pdf

men hvis dette funker så står ikke jeg BAKERST i køen akkurat...
Regner med at mc-kjedet skiller seg litt ut fra det du linker til.
Disse kjedene er smurt med næringsmiddelgodkjent smøremiddel og har bøsninger av sintrert metall.
F o rholdsvis lav bruddstyrke, pga av sintermetallet ?

En påstand blir ikke faktum av å gjentaes.( ikke din påstand)
Kjeder lages av stål, og ståll strekker seg når belstninga blir høy nok.
Det er forskjell på strekkfastheten og bruddstyrken på kjeder, alt etter stålkvalitet og graden av herding. Eller seigherding, et kjede som e for hardt vil kunne ryke uten å strekkes først, det har mao ingen fjærende effekt.
Xl-moto har f eks kjeder i samme dimensjon med bruddstyrke fra 1600 kg til 4000 kg. (Oppgitt styrke)
Og prisen øker med bruddstyrken.

Som jeg skrev strekker kjeder seg.
Jeg har sett mange kjeder som går i lukket oljebad , altså med 100 smøring bli strukket tvers av.
Det er platene som ryker, enten går plata rett av etter at den er strukket eller så blir hullene i platene strekt ovale til bolten slipper.
Hvis vi ser på BMW sin motorsykkel versjon av kjedet så står det vel at det må justeres skjeldent men at det fremdeles må justeres.

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Tipper det kjedet er en salgsgimmikk fra en salgskokko fra ...ala "lage billige Mercedeser" men kjøre full pris, som rusta helt sykt :knegg
Da klang ikke "Das beste oder nichts" særlig bra :twisted

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 20 feb 2021, 17:55
cannon skrev: 20 feb 2021, 16:34
Justeringsmerkene er bare å glemme. Det handler om å skru like mye på hver side, når utgangspunktet er rett.
Enig.
Og med laserverktøyet som man legger an mot bakdrevet med laserstrålen vendt forover får man justert kjedet og ikke minst bakhjulet så riktig som det går an, på millimeteren og mindre enn det, slik at kjedegangen går helt rett. Kjedeslakken fra 40 til 45 mm., som er hva det skal være på 1290'en er selvfølgelig justert innafor disse tallverdiene før laseren brukes til den aller siste finjusteringen.
Som i enkelte tilfeller kan endre slakken med en millimeter eller to avhengig av hvor (marginalt) skjevt hjulet står i svingarmen.
Har for øvrig alltid kjørt med kjedeslakk i det øvre området, 43 til 45 mm., som gir jevn, fin og nærmest vibrasjonsfri gange i høye såvel som lave hastigheter. Og veldig lite chain slapping (kjedeslag opp i svingarmen), som likevel vanskelig kan unngås på en sykkel som KTM 1290 under vissed forhold med den lengden på svingarmen disse syklene har.
AJ, du har sikkert nevnt det før. Hvilken laser-måler er det du bruker, og hvor kjøpte du den?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 23 feb 2021, 15:17 AJ, du har sikkert nevnt det før. Hvilken laser-måler er det du bruker, og hvor kjøpte du den?
Profi CAT (Chain Alingment Tool) heter dette praktiske verktøyet.
Kjøpt direkte fra produsenten: https://www.profi-products.de/en/profi-cat-laser/

Ser nå at det er to typer av denne. Mener det er New magnetic 12mm Chain Alignment Dot-Laser jeg har.
Dvs. den rimeligste modellen med magnet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Samme modellen ser ut til å være litt rimeligere hos fc-moto, selv om begge er fra Tyskland og den andre er rett fra produsenten :scratch

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... 1146531456

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 23 feb 2021, 16:34 Samme modellen ser ut til å være litt rimeligere hos fc-moto, selv om begge er fra Tyskland og den andre er rett fra produsenten :scratch

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... 1146531456
Den du linker til er ikke den samme som den jeg har, men en rimeligere type uten magnet.

Ellers vil det ikke overraske om FC-Moto opererer med lavere priser. Stort kvanta innkjøpt antakelig og gode innkjøpsavtaler i tillegg til konkurransesituasjonen påvirker gjerne prisen til fordel for kundene... ;) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 23 feb 2021, 17:17
Den du linker til er ikke den samme som den jeg har, men en rimeligere type uten magnet.

Ellers vil det ikke overraske om FC-Moto opererer med lavere priser. Stort kvanta innkjøpt antakelig og gode innkjøpsavtaler i tillegg til konkurransesituasjonen påvirker gjerne prisen til fordel for kundene... ;) .
Ok, jeg tok egentlig utgangspunkt i den samme modellen hos profi-products og fc-moto, og da skiller det en del.
Om jeg endrer litt på linken så ser man de andre modellene også, og de ligger også litt under i pris.
Selv om man også får mva og fortollingsgebyr med på kjøpet begge steder så blir man ikke rik av det man sparer, men likevel ;-)
fc-moto har vel prisgaranti om jeg ikke tar feil, så det er vel derfor de ligger litt under produsenten sine egne priser også tenker jeg.

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... FI_PRODUCT

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 23 feb 2021, 19:08 Selv om man også får mva og fortollingsgebyr med på kjøpet begge steder så blir man ikke rik av det man sparer, men likevel ;-)
fc-moto har vel prisgaranti om jeg ikke tar feil, så det er vel derfor de ligger litt under produsenten sine egne priser også tenker jeg.

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... FI_PRODUCT
Av ren nysgjerrighet fant jeg fram fakturaen datert 13.7.2020 fra Profi Products, hvor jeg altså kjøpte laseren.

Sluttsummen her er 59.60 €, som tilsvarer kr. 614,70 etter dagens kronekurs. Dette er inkludert porto, men ikke norsk MVA.
Husker ikke i farten, men regner med at jeg måtte betale norsk moms.

Dagens pris hos FC-Moto: kr. 545,84 + porto kr. 133,11 = 678,95. Norsk MVA kommer i tillegg...
Har kjøpt flere ting hos FC-Moto og har alltid betalt norsk moms når varen utleveres i Post-i-butikk.

Hvordan prisene var hos FC-Moto da jeg kjøpte direkte fra produsent i juli i fjor, vet jeg ikke.
Men ut fra dagens priser på produkt og porto så kommer jeg altså rimeligere ut ved å kjøpe fra Profi Products...

For ordens skyld:
Begge selgere, FC-Moto og Profi Products, trekker fra tysk VAT (Mva) i "handlekurven" ved salg til norske kunder.
Og er disse nettoprisene jeg har gjengitt ovenfor.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Får man til å justere kjedet på samme måte med en vanlig krysslaser eller er det store fordeler med den laseren du har?

Svar