MC-ulykker
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Sted: Drammen (Lier)
Re: MC-ulykker
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
Re: MC-ulykker
Ugh, jeg holder på å ta MC lappen. Er jo nesten så jeg frykter for livet mitt hver gang jeg er ute å kjører når jeg leser om alle ulykkene her og gir meg faktisk litt avsmak av hele greiene av og til.
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
Hvis du nå fjernerega16 skrev:Ugh, jeg holder på å ta MC lappen. Er jo nesten så jeg frykter for livet mitt hver gang jeg er ute å kjører når jeg leser om alle ulykkene her og gir meg faktisk litt avsmak av hele greiene av og til.
1. De som kjører uten lappen.
2. De som kjører i ruset tilstand.
3. De som kjører stjålet sykkel
(noen klarer å kombinere alle disse 3)
4. De som har kjørt over egen evne, for å se om de greier det...
Så blir summen deretter i grunnen til å leve med for oss andre. Lykke til med lappen!
(Jeg pleier å si at man langt fra er utlært, men har fått tillatelse til å fortsette videre øvelseskjøring alene).
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Sted: 4645 Nodeland
Re: MC-ulykker
evike skrev:Hvis du nå fjernerega16 skrev:Ugh, jeg holder på å ta MC lappen. Er jo nesten så jeg frykter for livet mitt hver gang jeg er ute å kjører når jeg leser om alle ulykkene her og gir meg faktisk litt avsmak av hele greiene av og til.
1. De som kjører uten lappen.
2. De som kjører i ruset tilstand.
3. De som kjører stjålet sykkel
(noen klarer å kombinere alle disse 3)
4. De som har kjørt over egen evne, for å se om de greier det...
Så blir summen deretter i grunnen til å leve med for oss andre. Lykke til med lappen!
(Jeg pleier å si at man langt fra er utlært, men har fått tillatelse til å fortsette videre øvelseskjøring alene).
If it ain't broke, I'll break it.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: MC-ulykker
Dette har Evike helt rett i!evike skrev:Hvis du nå fjernerega16 skrev:Ugh, jeg holder på å ta MC lappen. Er jo nesten så jeg frykter for livet mitt hver gang jeg er ute å kjører når jeg leser om alle ulykkene her og gir meg faktisk litt avsmak av hele greiene av og til.
1. De som kjører uten lappen.
2. De som kjører i ruset tilstand.
3. De som kjører stjålet sykkel
(noen klarer å kombinere alle disse 3)
4. De som har kjørt over egen evne, for å se om de greier det...
Så blir summen deretter i grunnen til å leve med for oss andre. Lykke til med lappen!
(Jeg pleier å si at man langt fra er utlært, men har fått tillatelse til å fortsette videre øvelseskjøring alene).
Det er klart vi som mc-førere er utsatt, men min påstand er at vi har noen fordeler og, i forhold til andre kjøretøyer:
-Vi er smalere, tar mindre plass i en "trang" situasjon (smal vei, møte ol)
-Vi sitter åpent og har bedre oversikt over trafikkbildet.
-Stor evne til rask unnamanøver.
-De fleste moderne sykkler har veldig gode kjøreegenskaper i sving, stor bremseevne og akselerasjonsevne. Ved å utnytte dette på en fornuftig måte kan man ferdes sikrere enn i en bil.
Ved å bruke vett og forstand i trafikken og utnytte våre fordeler, sørge for at vi vises i trafikkbildet samt holde god avstand til andre kjøretøyer og følge godt med i trafikkbildet, mener jeg vi ikke er spesielt utsatte.
Og kjøreopplevelsen kan overhodet ikke sammenlignes med den traurige opplevelsen det er å være burist.
Velkommen hit Ega , det glemte jeg
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Sted: Karmøy
Re: MC-ulykker
Da ble det ny innertier fra evike ,og følg rådene fra ArticTiger så går det så bra så
Mc kjøring er medesin for meg uansett
Mc kjøring er medesin for meg uansett
For livets glade gutter går solen aldri ned.
Re: MC-ulykker
Takk for beroligende svar folkens!
Litt synd man ikke får vite mer om mange av disse ulykkene. Vet blant annet at når det gjelder luftfart så er de veldig flinke til å legge ut rapporter til ettertid.
Litt synd man ikke får vite mer om mange av disse ulykkene. Vet blant annet at når det gjelder luftfart så er de veldig flinke til å legge ut rapporter til ettertid.
Re: MC-ulykker
Når jeg leser min lokale avis så virker det ut som om alle som krasjer har stjålet sykkel, mangler lappen og rus i blodet.ega16 skrev:Takk for beroligende svar folkens!
Litt synd man ikke får vite mer om mange av disse ulykkene. Vet blant annet at når det gjelder luftfart så er de veldig flinke til å legge ut rapporter til ettertid.
Re: MC-ulykker
I det litt mer filosofiske hjørnet så er det mulig å omkomme under helt harmløse aktiviteter også...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10052032" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller for den saks skyld bare det å spise "feil" kan være farlig - for å ta et sitat om det: "The slow death of fast food."
Husk også at det er en 20-30 som omkommer i bil hver mnd også (i snitt) - det er bare at MC får litt større oppmerksomhet i mediene.
Personlig ser jag på MC kjøring som "risk management" i praksis der man må ha med seg hodet og være bevisst på hvilken risiko man velger. Og riskonivået velger man faktisk fra sekund til sekund. Selvfølgelig ikke helt enkelt å redusere risikoen alltid, siden det ikke finnes snarveier til erfaring om hva som er lurt i forskjellige situasjoner, om det å "lese" trafikken og om det å forutse hva bilister vil gjøre om noen sekunder. Men det er ofte lurt å ta det litt forsiktig så man har marginene på sin side. Det kjente ordtaket "Live to ride and ride to live" er greit å ha murrende i bakhodet.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10052032" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller for den saks skyld bare det å spise "feil" kan være farlig - for å ta et sitat om det: "The slow death of fast food."
Husk også at det er en 20-30 som omkommer i bil hver mnd også (i snitt) - det er bare at MC får litt større oppmerksomhet i mediene.
Personlig ser jag på MC kjøring som "risk management" i praksis der man må ha med seg hodet og være bevisst på hvilken risiko man velger. Og riskonivået velger man faktisk fra sekund til sekund. Selvfølgelig ikke helt enkelt å redusere risikoen alltid, siden det ikke finnes snarveier til erfaring om hva som er lurt i forskjellige situasjoner, om det å "lese" trafikken og om det å forutse hva bilister vil gjøre om noen sekunder. Men det er ofte lurt å ta det litt forsiktig så man har marginene på sin side. Det kjente ordtaket "Live to ride and ride to live" er greit å ha murrende i bakhodet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: MC-ulykker
Og så er det vel slik, at de fleste ulykker skjer i heimen
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
MC-ulykker
Det er vel slik at de fleste hjemmeulykker, skjer i hjemmet. :)ArcticTiger skrev:Og så er det vel slik, at de fleste ulykker skjer i heimen
Sent from my iPad using Tapatalk HD
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Sted: Stord
Re: MC-ulykker
Ennå en, i Eidfjord denne gangen http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 57979.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MC-ulykker
Siterer avisen: "Der har MC-føreren hatt stor fart i innversvingen og truffet en personbil i fronten.".RoJo skrev:Ennå en, i Eidfjord denne gangen [http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 57979.html]
Kjør pent, folkens!
BMW K1300S 2015
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Ducati 1198S 2009
BMW K1300S 2012
Suzuki GSX 750F 1990
Re: MC-ulykker
http://dt.no/nyheter/bil-mot-mc-1.7472199
Kjørte forbi der på retur fra Drammensbadet (i bil) idag.
Men det stemmer ikke at det var ved rundkjøring - det var ved T-krysset her: http://goo.gl/maps/NAK5a
Kjørte forbi der på retur fra Drammensbadet (i bil) idag.
Men det stemmer ikke at det var ved rundkjøring - det var ved T-krysset her: http://goo.gl/maps/NAK5a
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Icetruck
- Innlegg: 275
- Registrert: 24 mai 2012, 08:50
- Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
- Sted: Drammen (Lier)
Re: MC-ulykker
Bor litt borti gata her..
Kan nesten se ut som at bilen har svingt til venstre uten å se sykkelen her
Kan nesten se ut som at bilen har svingt til venstre uten å se sykkelen her
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6