Jeg har sett de videoene litt for mange ganger til at jeg orker å se på dem en gang til. Det finnes like mange videoer som den jeg la ut i går, som påstår det samme som meg. Derfor anbefaler jeg som alltid, ikke tro på noen andre enn deg selvpoulet_cavalier skrev:Både jeg og Tony Northrup påstår at det du sier ikke stemmer. Bildet du får på EM-1 vil være det samme som Canon 5D 300mm f5.6 ISO 800.Bringisen skrev:Kverulerer litt igjen jeg.poulet_cavalier skrev:Dette er en typisk annonse for en linse til mFT. En 40-150mm f2.8. Det virker som en fantastisk rask zoom linse, og billig for 13000 kroner. Men som det står: brennvidde tilsvarende 35mm fullformat: 80 - 300mm. Da er også f verdien 5.6 og ikke f2.8 som det står i annonsen (juks !!). 80 - 300mm f5.6 er ikke like imponerende - heller ganske ordinært. Ikke er den billig heller.tagesk skrev:Jeg forstår ikke hva du sier.poulet_cavalier skrev:[...]tagesk skrev: Fuji, for å ta ett eksempel, har en 35mm f/1.4. Mener du at linsen ikke har en fokuslengde på 35mm? Eller er det slik at lysstyrken ikke er f/1.4?
[TaSK]
Problemet er at alle linsene oppgis relativt til 35mm sensor. Det er normalen, kotyme, sedvane, idioti. Kall det hva du vil.
[...]
Linsen jeg bruker som eksempel er en 35mm linse som er f/1.4. Hva er her oppgitt "relativ til 35mm sensor"?
Bare så du kan forberede deg: Neste spørsmål vil være dette: Sigma har en 35mm f/1.4 linse laget til FF; jeg kommer til å spørre om lysstyrke, lys på sensor og så videre.
Men foreløpig sitter vi fast ved at du sier "relativ til 35mm" uten at noen andre sier det noe sted.
[TaSK]
f=brennvidde / lysåning !!
Jeg har dette objektivet, og det er ikke et jukseobjektiv. Faktisk et av tidenes beste zoom objektiver i følge foreløpige tester.
Setter jeg dette objektivet på 150mm og stiller mitt EM-1 inn med blender f2.8 og ISO 200.
Setter jeg så ved siden av,et EF 300mm f2.8 på et Canon 5D MkIII og stiller inn med blender f2.8 og ISO 200.
Begge kameraene vil gi meg den samme lukkertiden. Begge bildeutsnittene vil se like ut. Vanskeligere enn dette er det ikke og det er ikke juks.
Om du ikke tror meg - se videoene av Tony Nortrup og fortell meg hvor han tar feil.

Det som er problemet med disse to menneskene slik jeg ser det , er at disse henger seg opp i mattematikken og ikke det ferdige bildet. Det de mener slik jeg ser det, er at 150mm f2.8 på MFT gir samme dybdeskarphet som 300mm f5,6 på FF. Noe som for så vidt er riktig. Men bildevinkelen/utsnittet vil være lik på begge to. Så antar de at siden man i matematikken gir FF to blendertrinn i fordel støymessig i favør mot MFT.
Det vil si at de mener at f5,6 og ISO 6400 på FF gir like støyfrie bilder som f2.8 og ISO 1600 på MFT. Begge vil gi samme lukkertid. På bakgrunn av dette mener de at f2.8 på MFT er det samme som f5,6 på FF.
Men etter min mening er dette helt tullete. Sammenligner man lik blender mot lik ISO tall blir lukkertiden den samme. Altså f2.8 og ISO 1600 på FF gir samme lukkertiden som f2.8 og ISO 1600 på MFT.
Ikke enkelt å henge med i svingene her. Vi mener egentlig det samme, men forteller det på forskjellig måte. Også mener jeg at to trinn ISO fordel til FF ikke alltid er riktig. Komemr an på hvilket kamera man sammenligner. Sunny 16 vil alltid være lik.