Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 23 feb 2021, 19:34 Får man til å justere kjedet på samme måte med en vanlig krysslaser eller er det store fordeler med den laseren du har?
Krysslaser kjenner jeg ikke til (som jeg vet om... :8-[ ), så det kan jeg ikke svare på.
Men laseren jeg har fra Profi Products er i hvert fall enkel å bruke, alt avhengig av hvordan bakdrevet er.
Laseren skal jo legges an på en rett flate på bakdrevet for å få en best mulig måling framover mot framdrevet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

SilverSmurfer skrev: 23 feb 2021, 19:34 Får man til å justere kjedet på samme måte med en vanlig krysslaser eller er det store fordeler med den laseren du har?
Det går ikke.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

For oss som har et begrenset budsjett: I stedet for å sikte uten hjelpemidler, vil det funke å bruke f.eks. en stållinjal såfremt man finner en god flate å legge den an mot? Ser for meg at en 40 eller 50 cm linjal vil være et OK hjelpemiddel.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 23 feb 2021, 20:02 For oss som har et begrenset budsjett: I stedet for å sikte uten hjelpemidler, vil det funke å bruke f.eks. en stållinjal såfremt man finner en god flate å legge den an mot? Ser for meg at en 40 eller 50 cm linjal vil være et OK hjelpemiddel.
Det kan helt klart funke, etter min mening :thumleft .
En lang stålinjal eller en ikke altfor lang rettholt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

En rett planke langs bakhjulet mot forhjulet og samme klaring på høyre og venstre side så er det rett.
Siden holder det med å bruke den på en side da du vet avstand.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 23 feb 2021, 20:13 En rett planke langs bakhjulet mot forhjulet og samme klaring på høyre og venstre side så er det rett.
Siden holder det med å bruke den på en side da du vet avstand.
Dette har jeg prøvd på flere sykler. Metoden gir en god innretning av hjulene, mot underlaget, men den har aldri (på mine sykler og andre jeg har mekket på) gitt en rett kjedelinje. Det kan virke som serieproduserte motorsykler har ganske mange unøyaktigheter i innretningen av gaffel/ramme/baksving/motor/bakhjul. Når avvikene mellom rett hjul-linje og rett kjedelinje blir for store så må man enten finne et kompromiss, eller prøve å utjevne skjevhetene, feks med tilpassede foringer/shims for innfesting av bakhjulet.
Uansett er det nok sånn at de fleste bruker merkene på baksvingen, og det er nok stort sett ok, selv om det ikke blir perfekt.

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av beemer »

Heisann, vekker denne tråden til live igjen... Har lest litt og ser den får gode kritikker, så jeg tenkte jeg skulle bestille, men lurer litt på hva jeg trenger til en KTM 1290 SAS..
Denne: Motorcycle Chain Oiler - Adventure Kit GBP 116,67
eller denne : Motorcycle Chain Oiler - TREK Kit GBP 87,50 ?
Noen som vet om det har kommet noen norske forhandlere ?
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av AJ »

beemer skrev: 23 feb 2021, 23:30 Heisann, vekker denne tråden til live igjen... Har lest litt og ser den får gode kritikker, så jeg tenkte jeg skulle bestille, men lurer litt på hva jeg trenger til en KTM 1290 SAS..
Denne: Motorcycle Chain Oiler - Adventure Kit GBP 116,67
eller denne : Motorcycle Chain Oiler - TREK Kit GBP 87,50 ?
Noen som vet om det har kommet noen norske forhandlere ?
Slår denne sammen med "Sprocket science"-tråden.
Så til spørsmålet.
Fortsatt ingen norsk forhandler av Tutoro, så vidt jeg vet.
Men det går helt fint å bestille direkte fra produsenten.

Hvilken pakke bør man velge?
Avhenger av hvor mye ekstrautstyr man tror man trenger.
Tutoro kan enkelt monteres med strips på KTM ramma, men vil man gjøre en litt mer "sofistikert" montering trenger man kanskje denne braketten med tre ulike støørelser på monteringshullene.
niko brukte denne da han monterte Tutoro på sin Yamaha TDM 900.

Noen Tutorobrukere velger å bruke dobbeltdyse, mens andre, som niko og meg selv, valgte enkeltdysa liggende an mot bakdrevet på samme måte som er produsentens sterkeste anbefaling.
Og på mine to KTM'er har denne løsningen fungert veldig bra.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

Tutoro anbefales på det varmeste. Særlig når man får god hjelp til montering med påfølgende kaffe og lunsj! Jeg bestilte fra produsent. Få med brakett. Det gjør montering enklere og det er lett å finne plasseringer som er beskytta mot støvler, sidevesker etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av Nomade »

beemer skrev: 23 feb 2021, 23:30 Heisann, vekker denne tråden til live igjen... Har lest litt og ser den får gode kritikker, så jeg tenkte jeg skulle bestille, men lurer litt på hva jeg trenger til en KTM 1290 SAS..
Denne: Motorcycle Chain Oiler - Adventure Kit GBP 116,67
eller denne : Motorcycle Chain Oiler - TREK Kit GBP 87,50 ?
Noen som vet om det har kommet noen norske forhandlere ?
Jeg kjøpte Trek kittet https://www.tutorochainoiler.com/collec ... o-trek-kit

Eneste forskjellen på det og det dyreste er vel mer olje og denne metallhylsa til beholderen. Så får du vurdere om det er verdt de ekstra pundene ;)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 869
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av Audi Mannen »

Nomade skrev: 24 feb 2021, 10:10
beemer skrev: 23 feb 2021, 23:30 Heisann, vekker denne tråden til live igjen... Har lest litt og ser den får gode kritikker, så jeg tenkte jeg skulle bestille, men lurer litt på hva jeg trenger til en KTM 1290 SAS..
Denne: Motorcycle Chain Oiler - Adventure Kit GBP 116,67
eller denne : Motorcycle Chain Oiler - TREK Kit GBP 87,50 ?
Noen som vet om det har kommet noen norske forhandlere ?
Jeg kjøpte Trek kittet https://www.tutorochainoiler.com/collec ... o-trek-kit

Eneste forskjellen på det og det dyreste er vel mer olje og denne metallhylsa til beholderen. Så får du vurdere om det er verdt de ekstra pundene ;)
Samme som Nomade her også, kjøpte TREK Kit til Tracer'n og kan varmt anbefale Tutoro. Lett og montere og ikke minst... lett å bruke.
Yamaha XJR 1300

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

God erfaring med denne typen-kan bruke alle type oljer og lett å stille.
kan monteres i alle høyder og posisjoner bare utløp på tank er nedover.-eller som meg laget egen tank i hekken bak setet.
Brukt siden 2011 uten prob.
Bruker gearolje 75w-90 halvsyntetisk. :thumleft

http://www.pdoiler.co.uk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av beemer »

Takker for utfyllende svar !! Da blir det bestilling i dag.
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

beemer skrev: 24 feb 2021, 18:48 Takker for utfyllende svar !! Da blir det bestilling i dag.
Regner med at det ble Tutoro?
I så fall må du gjerne ta kontakt for monteringstips når systemet skal på plass :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 61
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av beemer »

Jepp, det skal jeg. Så gjennom hele tråden så har plukket opp litt tips + litt fra youtube ... Hva gjorde vi før youtube egentlig .. :-k
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

beemer skrev: 24 feb 2021, 20:28 Hva gjorde vi før youtube egentlig .. :-k
:knegg
Spurte noen vi kjente og møttes i garasjen og fikset ting. Slik gjorde vi det før YouTube...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

beemer skrev: 24 feb 2021, 20:28 Jepp, det skal jeg. Så gjennom hele tråden så har plukket opp litt tips + litt fra youtube ... Hva gjorde vi før youtube egentlig .. :-k
Haynes.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

dypen skrev: 20 des 2020, 20:21 Det er ingen tvil om at godt vedlikehold og regelmessig smøring er nøkkel’n til langt godt liv på kjede og drev. Automatisk kjedesmøring er helt klart å anbefale, det eneste som får meg til å ikke velge det er frykten for oljesøl som blir magnet for annen støv grus skitt etter veien ;) Men, uansett om du har gammel eller ny sykkel vil det være fornuftig å gjøre seg noen tanker rundt kjede drev så det ikke blir ett plutselig problem du forsøker å komme billig ut av. Det blir aldri billig! Som en liten kuriositet vedr automatisk kjedesmøring.Kawasaki kom med automatisk kjedesmøring på Z900 i 1972 hvor oljepumpa var plassert i motordeksel utenfor fremre drev og kjede ble smørt ved framdrevet. Mengde olje kan justeres med en skrue pluss - minus under ett lite deksel på motor. Dette ble ikke levert på -76 modellen, alt er likt men oljepumpa mangler :)

144FE9C3-991E-4B7C-A517-ECC3943A1E3D.jpeg

4DB5E9F0-0AC1-4899-94D7-1F925AC3DE4E.jpeg
Bilde av -73 modell med oljetank og smøresystemet som smørte kjede ved fremre drev ...
5B8C24FC-5F74-482C-8729-E9BDB5049C24.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

Kawasaki brukte samme system på flere modeller, KH 750 hadde også automatisk kjedesmøring. To oljetanker, en til totaktsoljen og den andre til kjedesmøring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

OK, var klar over 750 var en annen motor vs 500 men har ikke fått med meg (eller glemt) at den hadde samme kjedesmøring som 900 :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Bosted: Skien,Telemark

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AdeyMC »

Går det ann å vaske kjede med høyttrykkspyler eller er det fyfy? seff ikke på max trykk kanskje da, men for å spyle av dritt og smuss før en smører igjen.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

AdeyMC skrev: 19 apr 2021, 20:11 Går det ann å vaske kjede med høyttrykkspyler eller er det fyfy? seff ikke på max trykk kanskje da, men for å spyle av dritt og smuss før en smører igjen.
Veit ikke, har aldri prøvd, men bruker heller en sprayflaske med parafin - dynker godt - og tørker rent med en fille. Funker fint og antagelig mer skånsomt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

niko skrev: 19 apr 2021, 20:19
AdeyMC skrev: 19 apr 2021, 20:11 Går det ann å vaske kjede med høyttrykkspyler eller er det fyfy? seff ikke på max trykk kanskje da, men for å spyle av dritt og smuss før en smører igjen.
Veit ikke, har aldri prøvd, men bruker heller en sprayflaske med parafin - dynker godt - og tørker rent med en fille. Funker fint og antagelig mer skånsomt.
Jeg ville nok heller satse på vanlig hageslangetrykk, noe jeg selv alltid har gjort.
Kan være greit å ikke utsette O/X-ringene i kjedet for større påkjenninger enn strengt tatt nødvendig.
Det skal ikke kraftige vannstrålen til for å gjøre kjedet rent og pent om man på forhånd har brukt kjederensspray eller aller helst god gammaldags grønn parafin, som dessverre ikke lenger er å få så mange steder.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »


Brukeravatar
AdeyMC
Innlegg: 39
Registrert: 21 jun 2020, 22:04
Motorsykkelen din: Kawasaki Z650 2020
Bosted: Skien,Telemark

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AdeyMC »

Takker for svar, er vell 1-2 års tid siden vi tok parafintanken i hagen så er lite parafin her nå, men får prøve meg en tur på biltema :)

Svar