Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2744
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Busa Trond »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55

Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.

GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.
Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.

gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )

Mange meter forskjell ja :-)å

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55

Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.

GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.
Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.

gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )

Mange meter forskjell ja :-)å
Den var litt gøyal. Og morro å se gtr er med, enda det er såpass lite utbredt sykkel. Ikke rart den triller langt så tung som den er :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Ja...det var det da...triller en tung bike lenger enn en lett en hvis en bare ser på vektforskjell?
Jeg vil tippe motsatt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bringisen »

Busa Trond skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55

Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.

GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.
Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.

gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )

Mange meter forskjell ja :-)å
Hehe , en merkelig test må jeg si. Her er det da ikke bare vekt og luftmotstand som spiller inn. Jeg vil tro at en slik trilletest vil bli påvirket av flere ting. Her må akkurat samme fører , likt oppsmurte kjeder , lagre osv. Slikt påvirker ikke bensinforbruket like mye som en trilletest.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
Busa Trond skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55

Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.

GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.
Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.

gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )

Mange meter forskjell ja :-)å
Hehe , en merkelig test må jeg si. Her er det da ikke bare vekt og luftmotstand som spiller inn. Jeg vil tro at en slik trilletest vil bli påvirket av flere ting. Her må akkurat samme fører , likt oppsmurte kjeder , lagre osv. Slikt påvirker ikke bensinforbruket like mye som en trilletest.
Bringisen, driver ikke du med ingeniørstudiumet nu? I så fall burde du kunne gi oss ett svar på spm'et mitt vedr vekt og lengde på "trillet". :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

Første tanken min var at større masse i bevegelse har mer enegri og derfor triller lengst. Men langt fra sikker på det. Men den største faktoren er nok luftmotstand vil jeg tro.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av ZZR-Erling »

JohnnyTh skrev:Første tanken min var at større masse i bevegelse har mer enegri og derfor triller lengst. Men langt fra sikker på det. Men den største faktoren er nok luftmotstand vil jeg tro.
Ja, luftmostanden, inntil en viss nedre hastighet...Bringisen: differensiallikninger....enlighten us :mk
Det fins jo en grense der andre krefter overtar som større enn luftmotstanden.
Det med masse har vel også noe å si for en kraft som heter treghet...men her har jeg jaggu glemt alt :roll

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:Første tanken min var at større masse i bevegelse har mer enegri og derfor triller lengst. Men langt fra sikker på det. Men den største faktoren er nok luftmotstand vil jeg tro.
Men hvem bryr seg egentlig om forbruk..? En Toyota Yaris (pokker.. bil igjen..) bruker sikkert ikke mye, men er neppe verdens beste bil av den grunn :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
Busa Trond skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55

Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.

GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.
Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.

gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )

Mange meter forskjell ja :-)å
Hehe , en merkelig test må jeg si. Her er det da ikke bare vekt og luftmotstand som spiller inn. Jeg vil tro at en slik trilletest vil bli påvirket av flere ting. Her må akkurat samme fører , likt oppsmurte kjeder , lagre osv. Slikt påvirker ikke bensinforbruket like mye som en trilletest.
Bringisen, driver ikke du med ingeniørstudiumet nu? I så fall burde du kunne gi oss ett svar på spm'et mitt vedr vekt og lengde på "trillet". :knegg
Interessant som. Det kan hende det er forskjell på flatmark og unnabakke ... men i alle fall så øker bilens hastighet mest om man slipper den løs nedover, og tror den mister farta senere ...tror

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
ZZR-Erling skrev:
Bringisen skrev:
Busa Trond skrev:
Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55

Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.

GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.
Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.

gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )

Mange meter forskjell ja :-)å
Hehe , en merkelig test må jeg si. Her er det da ikke bare vekt og luftmotstand som spiller inn. Jeg vil tro at en slik trilletest vil bli påvirket av flere ting. Her må akkurat samme fører , likt oppsmurte kjeder , lagre osv. Slikt påvirker ikke bensinforbruket like mye som en trilletest.
Bringisen, driver ikke du med ingeniørstudiumet nu? I så fall burde du kunne gi oss ett svar på spm'et mitt vedr vekt og lengde på "trillet". :knegg
Interessant som. Det kan hende det er forskjell på flatmark og unnabakke ... men i alle fall så øker bilens hastighet mest om man slipper den løs nedover, og tror den mister farta senere ...tror
Må vel gå ut fra at testen er gjort på flatmark.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:Første tanken min var at større masse i bevegelse har mer enegri og derfor triller lengst. Men langt fra sikker på det. Men den største faktoren er nok luftmotstand vil jeg tro.
Men hvem bryr seg egentlig om forbruk..? En Toyota Yaris (pokker.. bil igjen..) bruker sikkert ikke mye, men er neppe verdens beste bil av den grunn :knegg
Forbruk har endrl å bety i forhold til hvor ofte man må stoppe for å fylle. Bare spør en med BMW s1000rr, mener å huske den ikke hadde så stor tank.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
Må vel gå ut fra at testen er gjort på flatmark.
Helt sikkert, men det kan jo ha en viss relevans i forhold til spm. Jeg har en liten mistanke om at høy vekt kan øke distansen
Sist redigert av jhn den 01 jan 2014, 20:34, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
Må vel gå ut fra at testen er gjort på flatmark.
Helt sikkert, men det kan jo ha en viss relevans i forhold til som. Jeg har en liten mistanke om at høy vekt kan øke distansen
Det tror jeg og. Rart ikke K1200s er høyere på listen, det er jo en mye mer sporty sykkel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av jhn »

GTR ligger foran K1200. Det kan vel neppe skyldes mindre luftmotstand?

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av lamoi »

Høy vekt medfører mere rørelseenergi, det fører til at det kreves mere luftmotstand for å redusere hastigheten. En tyngre sykkel vil altså trille lenger, hvis alt annet er likt.

Svar