Leste en test om høyfartskjøring med forskjellige sykler i Bike, fra 2008.Bringisen skrev:Ja , aerodynamikk har nok en naturlig forklaring på bensinforbruket. Uansett synes jeg motorsykler bruker for mye drivstoff i forhold til vekt og ytelser.ZZR-Erling skrev:BMW sine tall pr nu:
K1300S konstant 90: 0,47, 120: 0,53
R1200GSw konstant 90: 0,41, 120: 0,55
Det er nok aerodynamikken som er mildt sagt forskjellig som gjør utslagene.
GTR finner jeg ikke data på, men vil anta den bruker noe mer enn K1300S. Jeg har jo hatt ZZR som har samme motor, dvs ikke helt da. GTR har variable ventiltider og andre kamprofiler ++, og ZZR bruker betydelig mer enn K1300S.
Der hadde dem laget ei liste med fokus på luftmotstand hvor dem hadde gjort en test med utvalgte sykler, det var fra 225 km/t og ned til null på fri trill, dette ble målt i meter.
gsx1300r K8 - 1588m
zzr1400 - 1423m
xx1100 - 1392m
gtr1400 - 1333m
k1200s - 1256m
f4 312r - 1240m
f800s - 1231m
r1 - 1210m
zx6r - 1205m
transalp - 905m ( med 170 som utgangspunkt )
Mange meter forskjell ja :-)å