Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 13:39 Det hjelper lite med verdens råeste sykkel når man ikke kan håndtere den skikkelig.
De aller fleste kjører jo ikke på bane, men på norske landeveier. De gangene man drar på litt ekstra er gjerne på rettstrekker etc. Da kjenner man godt kraftforskjellene. Så selv om man vil tape på en bane, så kan man glede seg over de ekstra kreftene på landeveien.
Er ikke helt enig i det. GS har all den nedleggsvinkel man kan trenge, så det hele handler om dekkvalg. Altså sånn teoretisk sett, om man ser bort fra førers grad av fryktløshet, dyktighet osv :)Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 13:44 Hadde jeg vert mer fyktløs og hatt mer erfaring så hadde han ikke hatt sjans i svingene (tror jeg). men så klart lett og være etterpåklok. Men det forandrer ikek det faktum at en nakensykkel er bedre egnet til slik kjøring.
Du kan ha rett i det. Men vertfall motoren har mye å si når to gjevnbyrdige skal kjøre om kapp med GS kontra nakensykkel med respekt for seg selv.TGR skrev: 30 okt 2018, 13:50Er ikke helt enig i det. GS har all den nedleggsvinkel man kan trenge, så det hele handler om dekkvalg. Altså sånn teoretisk sett, om man ser bort fra førers grad av fryktløshet, dyktighet osv :)Bjerknez skrev: 30 okt 2018, 13:44 Hadde jeg vert mer fyktløs og hatt mer erfaring så hadde han ikke hatt sjans i svingene (tror jeg). men så klart lett og være etterpåklok. Men det forandrer ikek det faktum at en nakensykkel er bedre egnet til slik kjøring.
Det at GS gir deg kjøreglede er jo veldig bra. Da har du funnet sykkelen for deg. Ingen grunn til å irritere seg over andre som mener noe annet. Du befinner deg på et helt annet nivå enn unge "kjekkaser" på plastraketter.TGR skrev: 30 okt 2018, 14:08 Det handler jo om svært små marginer, når vi diskutterer ting på et slikt nivå. Og det er egentlig ikke særlig relevant for vanlige gate- og tur-motorsyklister.
Nå har jo jeg blitt en «eldre og roligere» mann, etterhvert. Men jeg har hatt mange sportslige sykler, deriblant mange duccer, og store sportstourere på den sportslige siden, feks Triumph Daytona 1200. Men jeg må med hånda på hjertet si at GS’ene jeg har hatt har gitt meg minst like mye kjøreglede som noen av de andre.
I visse kretser, særlig kanskje blant unge folk med japanske plastraketter, har liksom GS fått et stempel som gubbesykkel, og det er etterhvert mildt sagt irriterende. Man får nesten lyst til å kommentere noe sånn som at: Kjeftenpåreiduhakkepeilpåhvadusnakkærom 🤪