Kawasaki skrev:Jompa skrev:Jeg blinker med lysene for å hilse, slippe frem andre, gjøre andre oppmersom på meg,
Varsle om dyr eller andre hindringer, fartskontroll eller at den jeg møter kjører med langlys.
Og hvis noen tar det som et tegn på "fri bane" kan de få et seriøst problem.
Hva mener du egentlig? Først skriver du at du blinker for å "slippe frem andre", og i neste åndedrag skriver du at om noen tar det som et tegn på fri bane så kan de få et seriøst problem. Jeg ikke forstå
Å blinke med lyset som jhn nevnte i utgangspunktet ville jeg aldri gjort,er enige med dem som mener det kan tolkes som at man vil slippe dem frem. Jeg kan finne på å blinke til noen,nettopp for å slippe dem frem.
Så til jhn; du spiller russisk rulett

Ja, jeg blinker med lysene i mange slags situasjoner.
Hvis jeg f.eks kommer kjørende i "byen" Alta i morrasrushet langs E6 og det står en trailer i motsatt kjørefelt med en lang kø etter seg,
(lang kø i Finnmarkssammenheng er vanligvis mindre enn 100 meter) og vil svinge til venstre, altså krysse min kjøreretning, kan jeg
av og til finne på å slakke ned på farta, blinke med hovedlyset for at han kan svinge av veien.
Det forsinker meg og de som evt kommer bak meg noen få sek, mens de som kommer i motsatt retning kanskje sparer et halvt minutt.
Dessuten er de fleste trailerskjåfører takknemlig hvis man gir dem litt plass, og kvitterer med et blink eller ei hand.
Det samme kan skje på en god dag hvis det er mange som prøver å komme inn på forkjørsveien fra en sidevei.
Å blinke med lysene for å hilse regner jeg med at de aller fleste gjør, så det trenger vel ingen forklaring.
Så hender det rett som det er at jeg suser over vidda i 90 og mer enn det.
Der kan det være både elg, rein, veiarbeid en skjelden gang og til og med fartskontroller.
Da er det fint å ha etpar 20centimeters Boschlykter med 100 watts pærer som man kan blinke med for å advare de som kommer i mot.
Og om de tror det betyr at det er klar bane eller velger og ta en venstresving, har de ( og jeg) et seriøst problem.
Hele greia handler om et minimum av kommunikasjon og trafikkforståelse. Enkelt ???
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.