Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:Sikkert en del som kunne hatt god bruk for trening oppfrisking hvert 5 år, garantert. Derfra til å pålegge alle med sertifikat å koste på timer med kjøreskole hvert 5 år er ett forslag som er bare tull. Man har ett soleklart ansvar for selv å holde seg ajour.
Jeg er nok enig med deg her, men du må nok regne med at dette blir en realitet om få år. Jeg vet det er på trappene når det gjelder Førerkortklasse "c d og e" (tror jeg tidligere klasse 2 heter)...

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MrErling »

MaxTron skrev:Blitt en bra debatt det her ja :thumleft
En debatt det ser ut som det er behov for!!
Trur faktisk den har fått noen til å tenke mere på behovet for både etteropplæring og egentrening.
Forslaget om en "resertifisering" hvert femte år syns æ var en MEGET god ide :=D>
Våge påstanden om at ingen er så flinke til å kjøre i trafikken, uansett kjøretøy, at de ikke bynner å bli litt slappe på noen småting og legger seg til uvaner etter 5 år!!
Våger også å påstå at de som er så overbevist over sin egen fortreffelighet i trafikken at de syns de IKKE har behov for dette sansyneligvis er de som er faligst både for seg sjøl og andre :[-X
Så no er det vel bare å stille sæ opp forran svartkruttmunnungene :notlistening
Ingen dum ide å få en slags resertifisering etter noen år, MaxTron. Det kan tvinge de som har en lengre pause i kjøringa, til å få en sårt tiltrengt oppfriskning av kunnskapene.
Jeg er helt enig i obligatorisk kjøreopplæring, men hvorfor skal motorsyklister ha strengere reguleringer enn en bilfører?

Men jeg mener at vi har kommet alt for langt i våre bestrebelser på å finne og lage ett regulert samfunn.
Det blir liksom feil for meg, som har opplevd litt mere fritt samfunn og liv, å godta det.
Jeg tror på frivillighet og den enkeltes selvbestemmelse, og ikke tvang.

Se på meg. Jeg tok lappen i 1973, Da var det ingen form for kjøreskoler. Men i 1975 tok frivillig førerkurs i Skien og følte ikke behovet før i 1999 da jeg gjennomførte NAF MC sitt tredagers kurs. Og nå har jeg meldt meg på ett nytt NAF førerkurs i mai, som varer over tre dager.

Altså, på generelt grunnlag er jeg enig i resertifisering både for bil og mc, men konkret mener jeg at det går over stokk og stein hvor langt vi er villig til å gå, og har kommet her hjemme, til å godta alle slags former for lover og reguleringer.
Ser ofte nyhetene på tv, hvor det er ett problem; umiddelbart etterlyses det politikkere som skal komme oss til unnsetning……
For en som har opplevd ett friere samfunn, er det ille å se at yngre mennesker tror det skal være sånn det er blitt….

Sånn, ..der fikk jeg det ut av systemet! :sorry

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Et friere samfunn med færre lover høres jo i utgangspunktet fint ut, men de fleste lover e jo kommet fordi den friheten brukes gjerne ikke på en fornuftig måte.
Den enes frihet resulterer veldig ofte i en annens "ufrihet", hvis det e et ord :scratch

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Banditmannen »

MrErling skrev:
MaxTron skrev:Blitt en bra debatt det her ja :thumleft
En debatt det ser ut som det er behov for!!
Trur faktisk den har fått noen til å tenke mere på behovet for både etteropplæring og egentrening.
Forslaget om en "resertifisering" hvert femte år syns æ var en MEGET god ide :=D>
Våge påstanden om at ingen er så flinke til å kjøre i trafikken, uansett kjøretøy, at de ikke bynner å bli litt slappe på noen småting og legger seg til uvaner etter 5 år!!
Våger også å påstå at de som er så overbevist over sin egen fortreffelighet i trafikken at de syns de IKKE har behov for dette sansyneligvis er de som er faligst både for seg sjøl og andre :[-X
Så no er det vel bare å stille sæ opp forran svartkruttmunnungene :notlistening
Ingen dum ide å få en slags resertifisering etter noen år, MaxTron. Det kan tvinge de som har en lengre pause i kjøringa, til å få en sårt tiltrengt oppfriskning av kunnskapene.
Jeg er helt enig i obligatorisk kjøreopplæring, men hvorfor skal motorsyklister ha strengere reguleringer enn en bilfører?

Men jeg mener at vi har kommet alt for langt i våre bestrebelser på å finne og lage ett regulert samfunn.
Det blir liksom feil for meg, som har opplevd litt mere fritt samfunn og liv, å godta det.
Jeg tror på frivillighet og den enkeltes selvbestemmelse, og ikke tvang.

Se på meg. Jeg tok lappen i 1973, Da var det ingen form for kjøreskoler. Men i 1975 tok frivillig førerkurs i Skien og følte ikke behovet før i 1999 da jeg gjennomførte NAF MC sitt tredagers kurs. Og nå har jeg meldt meg på ett nytt NAF førerkurs i mai, som varer over tre dager.

Altså, på generelt grunnlag er jeg enig i resertifisering både for bil og mc, men konkret mener jeg at det går over stokk og stein hvor langt vi er villig til å gå, og har kommet her hjemme, til å godta alle slags former for lover og reguleringer.
Ser ofte nyhetene på tv, hvor det er ett problem; umiddelbart etterlyses det politikkere som skal komme oss til unnsetning……
For en som har opplevd ett friere samfunn, er det ille å se at yngre mennesker tror det skal være sånn det er blitt….

Sånn, ..der fikk jeg det ut av systemet! :sorry
Tror du er inne på noe her, kan bli for mye lover og regler!
Holdningskampanjer og frivillighet tror jeg vil gi bedre resultater! :janikk

Ser for meg at veimyndigheter og trafikkskoler, i tillegg til de klubbene og organisasjonene som allerede tilbyr kurs, kan få økonomiske støtteordninger, slik at det kan tilbys langt flere "rustløserkurs", og til en rimelig penge! :thumleft

Virker som mange kunne tenkt seg å gå på slike kurs, men det er ofte langt unna, eller ingen ledige plasser...
mekkern skrev:Du vet jo at jeg ikke har vett til å tie stille...husker vel det fra "Smia"? :redface
Enten det er humor eller alvor, har jeg stor sans for folk som snakker rett fra levra! :=D>

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MrErling »

jhn skrev:Et friere samfunn med færre lover høres jo i utgangspunktet fint ut, men de fleste lover e jo kommet fordi den friheten brukes gjerne ikke på en fornuftig måte.
Den enes frihet resulterer veldig ofte i en annens "ufrihet", hvis det e et ord :scratch
nå skal ikke jeg avspore trådstarter, med å svare på om vi trenger alle lover, fordi friheten misbrukes. :orefk
Men jeg mååå bare komme med et eksempel på om det skal ta 24 mnd. å få svar fra en kommune, om å få lov til bygge en garasje?
Det er lovpålagt at kommunen skal gi lov.
Det er gått over alle støvleskaft over alle unyttige "sandpapirlover" vi har her i landet.
Og det verste er at folk flest ikke hever øynebrynnene en gang..

Nei nå må jeg slutte.... :b_c:

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

jhn skrev:Et friere samfunn med færre lover høres jo i utgangspunktet fint ut, men de fleste lover e jo kommet fordi den friheten brukes gjerne ikke på en fornuftig måte.
Den enes frihet resulterer veldig ofte i en annens "ufrihet", hvis det e et ord :scratch

Ikke enig i dette.

De fleste lover kommer vel fordi vi har en del reguleringskåte politikere som skal vise "handlekraft" og ikke helt ser konsekvensen av det de gjør, eller bryr seg om konsekvensene siden det ikke angår dem selv eller egne velgere. Det er ikke sikkert at alle ulykker og uhell kan lovreguleres bort til ikke å skje, men enkelte ser ut til å være av den meningen. Ser også ut til at vi må godta det som kommer fra den kanten en stund til.

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:Et friere samfunn med færre lover høres jo i utgangspunktet fint ut, men de fleste lover e jo kommet fordi den friheten brukes gjerne ikke på en fornuftig måte.
Den enes frihet resulterer veldig ofte i en annens "ufrihet", hvis det e et ord :scratch
ikke enig - de fleste lover og regler kommer ut fra velmenende årsaker. Når en har fått for mange av dem, så er det ingen som husker utgangspunktet for reglen/loven og ender da i gjerne et diktatur!!!! :punch

Spar meg/oss for velmenende reguleringskåte politikere!!!

Vi risikerer å få Siv Jensen som statsminister...

Bilde


Det var godt å få det ut... :knegg
Sist redigert av Godtvoksen den 25 feb 2011, 19:08, redigert 1 gang totalt.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

E dåkker ittje færdi einnå?

Jeg ser at Dauville og Mr Erling ligger nærmest min innstilling,så siden jeg er for lat til å skrive så detaljert og skikkelig,så trykker jeg deres innlegg til mitt bryst :thumleft

Og så kan MaxTron og hans like sporenstreks levere inn lappen og melde seg opp på nytt :orefk
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:
jhn skrev:Et friere samfunn med færre lover høres jo i utgangspunktet fint ut, men de fleste lover e jo kommet fordi den friheten brukes gjerne ikke på en fornuftig måte.
Den enes frihet resulterer veldig ofte i en annens "ufrihet", hvis det e et ord :scratch
ikke enig - de fleste lover og regler kommer ut fra velmenende årsaker. Når en har fått for mange av dem, så er det ingen som husker utgangspunktet for reglen/loven og ender da i gjerne et diktatur!!!! :punch

Spar meg for velmenende reguleringskåte politikere!!!

Det var godt å få det ut... :knegg
Det finnes nok lover som e vanskelig å forstå i dag, men det skyldes vel ofte at de ble laget i en annen tid. De fleste lover trenger man ikke huske utgangspunktet for, de er selvforklarende.
Det blir hele tiden laget nye lover over hele verden, samtidig som det blir færre diktaturstater rundt omkring, så æ e ikke helt enig.
Men æ skal jo ikke bare krangle med dæ, resten av innlegget ditt e æ enig i,
Det var godt å få det ut... :knegg :lol

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
jhn skrev:Et friere samfunn med færre lover høres jo i utgangspunktet fint ut, men de fleste lover e jo kommet fordi den friheten brukes gjerne ikke på en fornuftig måte.
Den enes frihet resulterer veldig ofte i en annens "ufrihet", hvis det e et ord :scratch
ikke enig - de fleste lover og regler kommer ut fra velmenende årsaker. Når en har fått for mange av dem, så er det ingen som husker utgangspunktet for reglen/loven og ender da i gjerne et diktatur!!!! :punch

Spar meg/oss for velmenende reguleringskåte politikere!!!

Vi risikerer å få Siv Jensen som statsminister...
Jeg fjernet bildet - ikke fodi bildet fortjente å bli fjernet men det er nok med en gang...
Det var godt å få det ut... :knegg
Tviler på at det blir diktatur av reguleringshysteri - heller sosialisme og kommunisme hvor alle sitter og passer på at vi følger alle lovene, var på nippet til å nevne svensken som mente vi var den siste kommuniststat i sted og jammen tror jeg han har mye rett i det sånn som det er blitt med all reguleringen og store straffer for små forseelser.

----- men nå tror jeg vi er ganske langt ute på viddene i forhold til topic......

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev: Tviler på at det blir diktatur av reguleringshysteri - heller sosialisme og kommunisme hvor alle sitter og passer på at vi følger alle lovene....
Hva er forskjellen? Du sier det samme som meg, men med andre ord...resultatet blir Siv Jensen:

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Æ e no ikke så sikker på at Sverige e mindre regulert enn oss :sk?
Ellers vil æ si i forhold til kawasakis siste innlegg at e glad æ va forutseende nok til å si mæ uenig i obligatorisk etterutdanning, da slipper æ å levere inn lappen og sniker mæ også unna en saftig ørefik :prf

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

jaha...
hm får tenke litt på det da? blå regjering blir diktatur, kommunisme og sosialisme - den var litt ny synes je.

jhn - det ska du jaggu være gl førr ja :knegg

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev: Tviler på at det blir diktatur av reguleringshysteri - heller sosialisme og kommunisme hvor alle sitter og passer på at vi følger alle lovene....
Hva er forskjellen? Du sier det samme som meg, men med andre ord...resultatet blir Siv Jensen:

Bilde
Siv Jensen- sosialist og kommunist :scratch

Godtvoksen

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Godtvoksen »

OBS, jeg glemte at vi er menn som ikke kan ha to tanker i hodet samtidig.. :knegg Jeg får prøve å rydde opp.
Duville skrev: Tviler på at det blir diktatur av reguleringshysteri - heller sosialisme og kommunisme hvor alle sitter og passer på at vi følger alle lovene...
Dette er etter min mening det samme som et diktatur

Så prøver jeg på min tanke nr 2.

Det paradoksale i at folk handler sosialistisk/kommunistisk og ender opp med den rake motsetningen:

Siv Jensen og FrP med makten...

var det oppklarende?

Svar