"Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre"
Du kan regne deg som en av de større (etter min tolkning av uttrykket)

Er du bare "fornøyd"? Jeg er mektig imponert! Hatten av for degTwister skrev: Men jeg er mer enn fornøyd over min første prøve som salmaker...
joo skrev:Er du bare "fornøyd"? Jeg er mektig imponert! Hatten av for degTwister skrev: Men jeg er mer enn fornøyd over min første prøve som salmaker...
Det som er med den ventilen er at det både ved bøyingen og rettingen ble skapt en såkalt "bruddanviser", i yttersvingen av det bøyde ommrådet har metallet strekkt seg og ettersom det er teknisk umulig presse sammen igjen denne strekken vill en annen del (på motsatt side) strekke seg når den bøyes tilbake. Man får da to "bruddanvisere" som før eller senere vil føre til materialtretthet. Når eller om dette vil skje er det selvfølgelig umulig å si, men på ett motorverksted med den minste respekt for seg selv og håndtverket ville nok en bøyd ventil gått rett i søpla.Twister skrev:Hei igjen :-)
Joda, jeg er som jeg skrev mer enn fornøyd, og det er vel omtrent så langt jeg har strukket meg ang egen innsats noen gang..sagt på en anne måte... ovenfor meg selv er jeg stolt!! -)
Men fra det til å bygge på bestilling som Crinos spør om, føler jeg meg ikke klar/god nok for enda...
(Tror foresten ikke jeg ønsker å gå inn på den stien heller...Har gjort et slikt stunt før, Jobbet masse med tømring og snekring på eget mens jeg jobbet med noe annet. Dette gledet meg stor, nesten like mye som med sykkelhobbyen nå. Så sluttet jeg i jobben og begynnte på fulltid som tømrer og tok svennebrev etter noen år... Dermed ble gleden over hobbyen borte for min del...Så nå gjør jeg noe annet :-) , Men kan jo selfølgelig hjelpe til om noen trenger hjelp... )
DOHC500: Ventilen ble rettet i benken og kontrollert at den er innenfor spec. Så jeg er egentlig ikke så redd for den ( annet en når noen spør om den... hehe) Men uansett tenker jeg å ta det topplokket fra delemotoren og totaloverhale det med alle venliter nye, fresing av seter, planing, helicoil innsatser til pluggene, nye kammer osv, men det har jeg ikke penger til enda... Så det får vente..
Satset på at dette holder fint denne sesongen...
Lakket forresten tank og og sal sort i går, så det skal herde helt, mattes ned og maskeres der hvos det sorte skal være synlig, så kan jeg legge på den brune fargen og dekor før klar lakkingen begynner...
Skal ta litt bilder i kveld tenker jeg :-)
Erik
Hei 500DOCH500DOHC skrev:Twister skrev:Hei igjen :-)
Det som er med den ventilen er at det både ved bøyingen og rettingen ble skapt en såkalt "bruddanviser", i yttersvingen av det bøyde ommrådet har metallet strekkt seg og ettersom det er teknisk umulig presse sammen igjen denne strekken vill en annen del (på motsatt side) strekke seg når den bøyes tilbake. Man får da to "bruddanvisere" som før eller senere vil føre til materialtretthet. Når eller om dette vil skje er det selvfølgelig umulig å si, men på ett motorverksted med den minste respekt for seg selv og håndtverket ville nok en bøyd ventil gått rett i søpla.
Håper ikke dette tar motet fra deg, men det ville jo være synd om ventiltallerkenen skulle "falle av" på 7000rpm.
I mangel av rett ventil har jeg rettet og slipt til en eksosventil. Hadde heldigvis tilgang til en ventilslipemaskin.Twister skrev:[Hei 500DOCH![]()
Det ligger nok litt lenger frem i bevistheten nå som du så billedlig forklarer det...![]()
Men ikke langt nok frem til at jeg velger å ikke prøvekjøre....
Hvis jeg er lur, bestiller jeg opp ventiler så snart som mulig og bytter de i den toppen jeg har.
Det burde gå å få av toppen uten å ta ut motoren, så det er jo greit.
trenger da ventiler, registerkjedelås og topp pakning.
Hmmm.... tror nok det må bli slik... Så får jeg heller sette turtallssperra på 8000 rpm frem til det og :[-o< :[-o< om det går bra...
I værste fall går alt til H%#"! og jeg må finne en byttemotor.... Håper da virkelig at det ikke blir så galt...
Takk for "pekefingeren" !!!![]()
Erik