Book of joo, Hardangervidda rundt.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.

Legg inn av ojda »

Vi hadde da med Intruderryttere (ok, bare en da) ;-) som ikke lot til å
la seg affiseree nevneverdig av kjørbarheten på disse veiene :prf
Det er nok Erling som har blitt litt for komfortabel med årene :-k :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.

Legg inn av ZZR-Erling »

ArcticTiger skrev:
ZZR-Erling skrev:
ArcticTiger skrev:Ja da fikk du med deg litt av ruta fra Telemarkskøyrig-turen vi hadde den 22 sept. Så får du prøve 306 Hvarnes-Andebu ved en senere anledning, svingete så det holder, dette i kombinasjon med litt dårlig asfalt gjør den til en liten utfordring.
Flott vær der sør idag da, og masse høstfarger igjen. Her nord har det meste av løvet falt av de siste dagene.
Humpete så det holder dr ja! Eneste plassen bikkja har spydd i bile
Vi snakker om Mottor-sykkel-kjøring her vet du: Multistrada, GS, Tiger osv :thumleft
Ja, det kan det være..heh :scratch Kort fjæringsvei duger ikke der, da blir det i beste fall mye rusk i styret, eller maks 60.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.

Legg inn av joo »

Takk mekkern, kjørt "rundt" den vegen mange ganger men blir å prøve den neste gangen jeg er i området :thumleft Har mest blitt nedover langs Fyresvatn eller Nisser til Treungen. Ikke tenkt på den stubben

Bikkje som spyr i bilen, feil mat før turen eller noe sånt tenker jeg?

Fin høstdag i dag også, men ble mer utafor asfaltvegene med Graatass. Skogen og en tur opp i et stort anleggsområde på Follestad.

Fine høstfarger:

Bilde

Anleggsområdet er digert, og så er det ikke noen arge arbeidere i området på en søndag :[-X :

Bilde


Mobilkamera er ganske dårlige saker, og G9`en er litt for stor til å gå i lomma.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.

Legg inn av RuneMC »

Ser jo bra ut det der - skikkelig "test-område" for en offroader :thumleft

Egentlig synd det ikke ble noe av planene om motorsport-bane i Hurum, tror det hadde gitt lokalt næringsliv en "boost" også, med flere tilreisende.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.

Legg inn av joo »

RuneMC skrev: Egentlig synd det ikke ble noe av planene om motorsport-bane i Hurum, tror det hadde gitt lokalt næringsliv en "boost" også, med flere tilreisende.
Ja, var flere typer motorisert sport som var på hogget i det området. Men sånn ble det jo dessverre ikke.
Har hørt løselige rykter om planer om en grusbane oppi Røykedalen eller noe i nærheten. Men bare veldig løse rykter. Hadde vært fint så man slapp å stjele seg til noen minutter her og der i grustak og skogsveger på en Hurumrunde. Sikkert lett å hisse opp folk om man oppsøker områder for ofte og for lenge hver gang :[-X
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, perleveger/perlekjeder.

Legg inn av joo »

Ikke bare ungdom som ruser på grus, så det er håp for oss "voksne" også. Og trivelig filmsnutt:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=K_T41kJm-PE[/video]


Satte tydeligvis inn Røder akkurat i tide, altså lørdag. I går kom det litt snø, og bilen fikk plass i garasjen.
Nå blir det noen flotte helger i Beemer-bua ut over vinteren der 5 boxere skal få kos og stell. Må ta ventil- og rocker-justeringer og oljer på girkasse og kardang på Røder denne vinteren. Og plugger. Kanskje på tide å skifte hjullager framme bare for sikkerhets skyld. Og bremseklossene kan jo byttes når bremsevæsker byttes...

Så blir det en del snekring i kåken. Henta elektriker sida det var vel slitent det jeg fant under rivinga. Og der dro han avgårde med over 100k :-)å Kunne finansiert et par laaange MC-turer på andre kontinenter det!

Får myse gjennom noen bilder fra høstens turer. Kanskje skrive et lite reisereferat fra en helgetur her inne, men spare den til litt lenger ut på vinteren.


Bilde
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, end of season. En av dem.

Legg inn av joo »

Røder er stallet.
Men med oppholdsbyge i dag, faktisk steike fint vær og over null grader stakk vi til skogs med smådyra. Eller først var det innom et par grustak og litt "bakkeløp".
På Storsand fins bratte grusbakker :yeyeye

Bilde

På Follestad passer det å stikke opp i anleggsområdet.

Bilde

Og oppå Hurumhalvøya er det mye "flott" veg, rimfrossent løv, gjørme, gress, stein og annet ubestemmlig underlag. Med lokalkjent guide rundt ymse bommer ble det timesvis innpå skauen, nærmere 70km en novemberdag er ikke å forakte! På slutten kunne vi ikke komme videre uten å bære syklan.
Ble litt vasking da vik kom ned til sivilisasjonen igjen.
Får vel se om det blir piggdekk på snart...

Bilde

Røder ble grundig vaska lørdagen. Nå står der 5 boxere på rad og rekke for vinterkos i bua. Blir vel full nedplukk i år også, man plukker alt ned på en effektiv time. Så stor service med olje/filter, girolje, kardangolje, ventil- og rockerarmjustering. Må oppgradere diagnoseverktøyet så jeg får rotert ABS-systemet for å få skifta absolutt all bremsevæska i systemet.

Bilde

Så sesongen fortsetter den :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Book of joo, ny sesong, en annerledes en.

Legg inn av ArcticTiger »

:yeyeye Dette så MORRO ut :thumleft Virkelig fristende med de der Smådyra, ser fram til fortsettelse og update utover vintern :D

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, ny sesong, en annerledes en.

Legg inn av joo »

Ja det er kjempegøy AT :thumleft
Vi får se hvor tøff man er når man skal brøyte seg veg i snøen, men håper jeg blir litt tøff når piggan er på plass.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, ny sesong, en annerledes en.

Legg inn av joo »

Svinkaldt ute, så da ble det hveteboller-med-rosiner-dag i Beemer-bua.

Litt klønete plassert tappeplugg for girolja på boxerne, men man tar noe papp/plast og lager ei renne for å lede olja ned i dunken og utenom hovedstøtta og eksosanlegget. Hadde man bare ikke slumsa og mista dette "verktøyet" akkurat når man får skrudd ut tappepluggen hadde sikkert olja havna oppi dunken som forventet... :sk?

Bilde

Jaja, fikk gnukka godt av golvet.


En del boxere i bua som skal ha ny fludium både her og der i vinter. Tømte hyllene på Speed for den nye typen motorolje fra BMW i alle fall. Ble lavere literpris med sånt volum :roll
Man føler seg nesten som en miljøvandal når man ser hvor mye gamle raffinerte dinosaurus-rester man bruker bare på dette. 5 x 4l blir 20 liter bare med motorolje. Belønningen er silkemyk gange når alle Beemerne ruller ut og fyres til våren.

Bilde


Men fuglefjell?

Jo, turkompisen min hadde en birdstrike i sommer. Noe fjærpryd lå igjen men føggeln var borte (fløyet?). Eller, han trodde den var borte. Da tanken ble tatt av så titta fugle-faen fram ved ABS-uniten. Ikke vanskelig å se at den hadde sitti bak der og lest om slankekurer, for den var så tynn at jeg vil kalle den et beinrangel. Ikke helt ulikt det kvinneidealet moteindustrien har. Selv om denne ikke kan beskyldes for å vifte med lånte fjær.
Strengt tatt så vifta den ikke merkbart.

Bilde

Jo, Fuglefjellet; jeg mente at sykkelen burde døpes om til Fuglefjellet, men det falt ikke i smak. Dyret må fortsatt lyde navnet "Æljen"...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Book of joo, fuglefjell og oljesøl.

Legg inn av Jompa »

Så for meg en større oljekatastrofe da æ leste overskrifta..
Oljen som du hadde tappa på golvet så mistenkelig ny ut ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, fuglefjell og oljesøl.

Legg inn av joo »

Nei, ikke den største oljekatastrofa kanskje :redface
Men ille nok, girolje er aggressiv.
Er jo separat girkasse og girolje på sykkelen, så olja er ren å se til, selv med 20.000km på den. Ikke noe sot som den skal slite med fra motoren. Men den nye GSen får alt integrert fra neste år av.

Å se ny ut på gulvet... burde ikke sladra; men kompisen min klarte å fylle ny olje på sykkelen sin i sommer uten å huske å sette i tappepluggen først. Oppdaga det etter 2 liter.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Book of joo, fuglefjell og oljesøl.

Legg inn av ArcticTiger »

Det Fugle-Nebbet kan du jo lime på foran på Små-Thømpern, så glirn glatt inn blandt Biimerne :knegg

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, fuglefjell og oljesøl.

Legg inn av joo »

ArcticTiger skrev:Det Fugle-Nebbet kan du jo lime på foran på Små-Thømpern, så glirn glatt inn blandt Biimerne :knegg
Ser strengt tatt ikke for meg et sånt beak på thumpern. Må jo være en viss size på det, sånn som det stågjøken har :knegg
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, fuglefjell og oljesøl.

Legg inn av joo »

Fri fredag.

Siste helga i august. Siste dagene der var åpent i stavkirkene våre.

Yr sa det beste været var nord og øst for meg. Så jeg pakka noen småsaker og rabla ned noen kjøreplaner på en lapp torsdag kveld. Fredag morra var det bare å fylle kaffetermosen og hive seg på sykkelen.



Første etappe gikk som så ofte til Kongsberg og så på kosevegen forbi Bolkesjø (RV37). Opp langs Tinnsjø og så mot Imingfjell.
Tessungdalen var som vanlig en shaky opplevelse, men der var fint over Imingfjell uten for mye vind denne dagen. Etter fjellet svingte jeg nedover Numedal.
Måtte en tur innom Uvdal stavkirke. Her er et fint bygdetun også der det gamle prestegårdsburet og skolestua står igjen. Uvdal stavkirke er trolig også reist over ei stolpekirke, som noen av de andre stavkirkene vi har igjen.
Rart hva folka visste om treverk i de dagene, malmfuru holder seg skikkelig bra. Som vanlig fikk jeg ikke ta bilder innendørs...

Bilde


Nore stavkirke var jeg på omvisning i tidligere på sommeren, så jeg stakk opp mot Tunhovd fra Rødberg. Tok en kafferast ved Tunhovddammen. Syntes det er koselig med en kaffeflabb her ved siden av den lille fossen de har laget til ved tunnelutløpet.

Bilde

Gammel mekanikk, sikkert noe slusesaker...?

Bilde


Jeg rullet videre langs Tunhovdfjorden og Pålsbufjorden forbi Langedrag til jeg endte opp på Geilo. Tok en kjapp kaffekopp på en vedstabel i godværet før jeg kjørte videre til Hol.
Her var jeg innom Hol gamle kyrkje. Denne står ikke på lista over stavkirker i Norge. Men den stammer opprinnelig fra ei lita stavkirke fra 1200-tallet. Ganske sikkert at apsisen som står i dag er fra den opprinnelige stavkirka. Fin er den uansett. Men kunne ikke krysse av noe i lista mi over stavkirker jeg har vært innom.

Bilde

En stakkar som ble halshogd rundt 1740 fikk selvsagt ikke ligge i vigsla jord, så han/ho fikk si grav utafor kirkegårdsmurene.Ble "dømd fredlaus etter ei tragisk hending"... vanskelig å finne historia, men kan hende var det ei ugift jente som tok livet av ungen sin.

Bilde

Rett ved kirka var det en kafè der jeg fikk meg et godt varmt måltid mens jeg studerte kart. Jeg hadde nemlig fått et tips om at der lå ei spesiell demning oppe ved Stolsvatn. Den skulle bestå av mange buer, og den var fredet. Dit hadde jeg tenkt meg.
Vegen opp skulle jeg finne i nærheten av Hovet, bare noen kilometer vestover langs RV50. Kart og terreng stemte overens, og jeg fant en god grusveg oppover dalen, fin utsikt til elvedalen og etter hvert havnet jeg endelig oppe over skogsgrensa. Hadde studert karta litt, og det skulle være mulig å kjøre på kryss og tvers og kanskje komme ned til Ål. I teorien. Men der var markert en del bommer på vegnettet inne på fjellet.
Kartutsnitt av rutevalget oppover:

Bilde

Den gamle demninga dukka opp, tid for en kaffekopp og fotografering. Denne flerbua demninga ble bygd på 40-tallet en gang. Spesiell:

Bilde

Kanskje noen som reagerer på at der er like mye vann på begge sidene av ei demning i et kraftanlegg? Det er en naturlig forklaring det. Den gamle demninga var regnet som farlig, så der stod varslingsanlegg i Ål i tilfelle dammen skulle briste. I så fall ville det bli mer enn farlig for folk og hus i Ål.
Så det ble bygd en ny demning, bygd på steinfylling foran den gamle. Den nye var ferdig i 2009. Men siden den gamle ble freda ble ikke buene sprengt ned men får lov å stå delvis intakt der den er.

Bilde

Jeg kjørte litt nordover, hadde håpet å komme videre innover langs vannet. Men jeg møtte en bom som var vanskelig å komme rundt. Sida jeg var aleine var det ikke tema å ta noen sjanser ute i terrenget. Havner man under sykkelen kan man bli liggende lenge før det kommer folk...
Men du verden så flott det var det stykket jeg kom:

Bilde

Kjørte litt østover, men var usikker på om jeg klarte å finne noen veg ned som ikke var stengt av bom. Kryssa foran nydemninga og stakk heller nedover mot Hol igjen. Planen min var å kjøre videre til Aurlandsvangen og så Lærdalsøyra...

Bilde


Molta var ennå ikke moden. Lurer på om man skal ta seg en tur neste høst, med fluestanga, telt og primus og god tid og ta seg en dag ekstra her oppe.

Bilde

På nedturen stussa jeg på at folka fra Trollsikkerhetstjenesten ikke hadde gjort skikkelig jobb med å sprenge ned restene etter dette trollet. Lurer på om det var et bergtroll eller en jotne som sprakk?
Godt å ferdes i dagslys når disse kjempene må holde seg inne i holene sine!

Bilde

Det gikk en sti innover mot noe som så ut som ei gammel bru. Og gammel bru var det, men ikke lenger egna til bruk for å komme seg over elva. Den har sett sine velmaktsdager, og står nå bare som et monument over gamle dagers arbeider. Lurer på om der er ørret i bekken? Kanskje man kan hente noe med teleskopstanga og makk der? Jo, jeg må definitivt ta ei helg her oppe!

Bilde


Nede på asfaltert veg satte jeg kursen mot Gol. Her ligger Torpo stavkirke, og dette var siste dagen i år med omvisning. Det som står igjen i dag er bare deler av den opprinnelige kirka. Seint på 1800-tallet ble ny kirke bygd ved siden av og deler av stavkirka revet. Men Fortidsminneforeningen kjøpte det som står igjen i dag og fikk berget noe av den.
Inni er det ikke så mye igjen av innredningen, men jeg fikk høre noen morsomme historier. Altertavla ble i sin tid gitt bort og brukt som bakstefjøl. Den ble gjenfunnet og kom tilbake til kirka. Døpefonten ble brukt som hoggstabbe på en gard, og var så ødelagt at den ikke kunne berges. Mye fascinerende historie bare man tar seg tid å stoppe opp.

Bilde


Vel, retningssansen eller tankene var et annet sted. Hadde tenkt å rulle ned til Lærdalsøyra, men det hadde jeg visst glemt. Eller så glemte jeg bare å konferere med lappen med kjøreplanene på. Ikke at det betyr noe... Hadde fri og var fornøyd plassert på Røder. Da er det ikke noe pliktløp å følge på helgeturene.

Hadde avtalt å møte en kompis og en annen kar på Lillehammer neste dag for å få omvisning på ukjente veger. Så da jeg kom til Gol tok jeg like godt veg 50 til Aurdal. Får ta Lærdalsøyra en annen gang. Kjørte til Dokka, og leita fram vei 250 som jeg hadde fått anbefalt en gang. Grei fin vei som endte opp nede ved Vingrom.
Så da kunne jeg ta tidlig kveld, rulla inn og fant et rom på ei vegkro og avslutta en flott dag med middag av veikro-kvalitet :sk?

På tur ned mot Vingrom kom det en svært kort regnskur, den tredje jeg var borti i løpet av hele sommeren. Stod både to og tre regnbuer malt på himmelen foran meg. For et land vi bor i...

Bilde

Lørdag:

Jeg er uforbederlig morrafugl, så klokka åtte hadde jeg fått i meg frokost, lasta opp og rulla nedover til Brøttum i god tid til å plage kompisen min før han hadde kommet seg til frokostbordet. Vi satt ute på tunet med kaffekrusan da tur-buddyen hans kom inn på tunet på SuperTenèren sin. Jeg skulle få en tur gjennom de dype skoger rundt Lillehammer og så opp på Peer Gynt-vegen. Lokale guider er flott, det ble noen mil på veger jeg ikke hadde funnet på egen hånd, og Peer Gynt-vegen var finfin den.

Bilde



Så rulla vi til Fåvang for en kafferast. Planen var å kjøre Friisvegen. Den har jeg aldri kjørt før, men gleda meg. Har jo hørt om MC-sidister som har kjørt den og tydeligvis likte den. Og ja, syntes det var flott over der. Over skogsgrensa, god vei, fine svinger og godt vær i godt selskap. Den tar jeg flere ganger.

Bilde

Utsikt mot Rondane.

Bilde

I stedet for å følge Friisvegen helt øst til Atna tok vi av ved Kletten og kjørte Vinjevegen. Det er en grusveg som ender nede ved Koppang. Privat bomveg, men gratis med MC. Hadde sikkert ikke funnet denne hvis jeg hadde surra rundt på egen hånd. Her er guidene mine ved Vinjestøtta.

Bilde

Her står Vinjestøtta som er reist som minne om Aasmund Olavsson Vinje sin vandring til Trondhjem i 1860. Da ble Oscar 2 krona.

Bilde

Kompisen min fikk i alle fall bevisst at det ikke bare er dype skoger her oppe i de dype skoger på hedmarkn!

Da vi kom ned til RV3 havna vi midt oppi måle-apparaturen til polltiet. De hadde radarkontroll på de som kom sørover Østerdalen. De blei ganske grinat da vi skvatt ut av skogen og laga krøll på innsamlinga av kollekt til han Statskassa... Som om vi tok det så hardt.

Småsulten gnog, så vi kjørte til Koppang og avnøt noen ferske bakervarer utafor konditoriet i godværet. Her skilte vi lag. De andre skulle opp på fjellet på hyttebesøk, og jeg skulle sørover. Ingen planer, kjørte østsida av elva ned til Rena, rota meg innover i de dype skoger mot grensa men leita meg inn til Elverum etter hvert.
I hin hårde dager gikk jeg befalsskolen på Haslemoen. Fant ut at jeg ville se på gamle tomter. Kjørte ned til Våler og inn i leiren. Men der var ikke bevæpnet vakt lenger, og heller ingen grønnkledde. Tydeligvis var dette blitt mottak... På den gamle kaserna jeg bodde ett år hang det klesvask i alle vinduene, og jeg lot være å stikke opp og sjekke sengestrekken.
Rulla ut på "Haslemo-strekka" med kurs for Flisa isf.

Røder fikk seg litt bensin, og så var det fram med termosen og kart på Flisa.
Et par på en gammel japse stoppa, og der ble vi sittende i flere timer og prate. Med MC som fellesnevner er det meste gjort.

Det var deilig vær med noen få cumuluser på himmelen bare. På Braskereidfoss svingte jeg inn i skauen og fant den fabrikken som lager disse skyene for Østlands-området. Den viste seg å være vedfyrt.

Bilde


Lars Mytting hadde jo stor suksess med boka om ved, "Hel ved". Lurer på om jeg skal skrive bok, tittel "BMW og ved" ... ?

Bilde

Ved Skotterud bestemte jeg meg for å ta neste natt i bingen heime så jeg sikta meg inn på veg 21/170, et svingeldorado!
Dessverre ligger denne flotte vegen sånn at jeg får sola midt i mot om jeg kjører mot grensa om morran eller hjemover på kvelden. Man kommer nesten inn i flyten, så må kan slakke av pga sola. Anbefales på overskya dager, man ender opp ved Fetsund lenser til slutt.

Siste biten hjem var bare kjedelig transportstrekke med biler og motorveg...

Men to flotte dager. Norge er et flott MC-land. Enda ei eventyrhelg.

Jeg må huske å finne meg ei 7-delt fluestang klasse 3, og jeg må leite etter den gamle teleskopstanga mi...
Sist redigert av joo den 01 apr 2013, 09:13, redigert 3 ganger totalt.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar