tagesk skrev:ABS fører alltid til opphetede diskusjoner. Her er noen argumenter som efter min ringe mening fra utlandet er helt på jordet og som du skal neglisjere; legg merke til at alle i og for seg er gyldige argumenter:
- Jeg har kjørt i 40 år uten ABS.
- Jeg har aldri vært innblandet i en ulykke.
- Jeg har aldri fått panikk.
- Jeg har ikke opplevd en panikksituasjon i høy fart, derfor har jeg aldri hatt bruk for ABS, så derfor er ABS unødig.
- ABS tar bort kjøregleden.
- Dersom du kjører i terrenget, da er ikke ABS noen fordel, og derfor er ikke ABS noe du ønsker på din sykkel.
- ABS forlenger bremselengden.
- Stoner og Rossi (MotoGP) har ikke ABS, altså er ABS ikke nødvendig
- ABS er dyrt.
Er du uerfaren (la oss si mindre enn 30.000 km i året) da bør du ha ABS. Det er ikke en luksusgreie eller en komfortgreie (som varmeholker), det er sikkerhetsutstyr. Dersom det overhode er mulig å skaffe seg ABS, da bør du skaffe seg ABS: Ordet er er sikkerhet.
Med all respekt til mine venner her inne: Jeg synes ikke det er tilbørlig å insinuere til en nybegynner at ABS er noe man kan greie seg uten.
Mitt motto er slik: Dersom noen spør om ABS, da er svaret alltid (!) at det er en god ting.
[TaSK]
Helt enig i at de argumentene e dårlige, det finnes vel ingen gode argumenter mot ABS, så kan man dra det lengere å si at vi alle må ha airbag også, og nakkekrave, det finnes sikkert flere lure ting som æ kommer på i farta.
Man bør vel helst ikke kjøre mc
De fleste av oss har lært å kjøre mc før ABS kom på markedet, og har klart oss fint, selv når vi var nybegynnere, så æ synes ikke det e utilbørlig å si at man kan klare sæ uten ABS når man beviselig kan det, men man bør selvfølgelig understreke at det kan være en
stor fordel å ha ABS.
Æ ser ingen ulemper med ABS, bare for å ha det sagt, så mitt råd e også "ja til ABS"
Men må man kjøre 30.000 km i året for å kunne kalle sæ en erfaren motorsyklist?
Da finnes det ikke mange erfarne motorsyklister