RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - Gaustatoppen etc...

Legg inn av RuneMC »

@joo, ikke noe problem å stoppe helt, men ble litt skeptisk til om batteriet var i toppform da motoren ikke gikk igang på første trykk etter fotostoppen i bratteste bakken, men kan forsåvidt ha vært andre årsaker - men valgte for sikkerhets skyld å minimalisere antallet full stopp og start av motoren, dvs heller la den rusle på tomgang mens jeg tok foto.

@jodlevann - tar du mange nok bilder lærer du deg etterhvert både å finne de beste og ta bedre bilder. F.eks. tar du bilder i "de gyldne timene" sånn rett før solnedgang eller etter soloppgang så gir det som regel mye bedre bilder enn midt på dagen når det meste har en tendens til å se relativt "flatt" ut. Og når det gjelde foto-editering, så kan du jo prøve gratis versjonen av f.eks. denne: http://www.ononesoftware.com/free/
Sist redigert av RuneMC den 26 mai 2013, 23:29, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - Gaustatoppen etc...

Legg inn av taco »

:thumleft
Jeg gir meg snart ende over... kjempegøy å følge deg på turene dine! Det er ikke bare bildene som gjør inntrykk, men du skildringene er meget bra også!

Keep on!!!! :vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - dagstur og kveldstur...

Legg inn av RuneMC »

Dagens tur eller turer får vi si, siden det ble en på dagen og en på kvelden gikk mer i nærmiljøet. Fikk jo kjørt fra meg en god dose igår :janikk

På dagen idag kjørte jeg via Lier og Baneveien. Første delen er asfaltert nå, dvs ene kjørebanen var faktisk asfaltert i to lag og den andre i ett lag. Det var jeg ikke helt klar over når jeg svingte på utsiden av en bil som tok til høyre, så asfaltkanten kom litt uventet - men V-Stromen taklet det upåklagelig. Tok det i helt rolig tempo idag, prøvde å fokusere på å gjøre svingene best mulig, dvs komme skikkelig ut mot høyre i venstresvingene f.eks. Er lett å slappe av litt for mye. Var vel en svenske engang som skrev om opplevelsen av å komme på banedag med instruktører - han fant jo da ut at han hadde latt seg kjøre av MC'en istedenfor at han tok styringa. Er nok mye der det ligger - en må selv ta styringen og aktivt velge spor og tenke plassering hele tiden. Men det må innrømmes at det er fint å bare sitte der på MC'en uten forankring og med bare en hånd på styret og cruise gjennom et landskap mens en titter på utsikten både framover og til siden - skummelt!

Det gikk litt på innfallsmetoden idag, men Vikersund var et passe mål i første omgang. Havnet bak en gruppe på 4 motorsyklister - men ble lettere sjokket da de kjørte under fartsgrensen. :O På den annen side tenkte jeg det kunne bli oppfattet som litt mindre positivt om jeg skulle frese forbi hele rekka, så jeg svingte da om Røine - de små, krappe svingene med smal vei og liten oversikt krever en god del teknikk. Fokuserte idag på å ikke kjører for fort inn i svingene og heller holde jevnest mulig fart - det gikk brukbart, men fortsatt et par svinger som kan forbedres.

Her på vei ned mot Tyrifjorden igjen
Bilde

Resten av veien til Vikersund tok jeg ikke igjen hverken biler eller MC'er - og det var virkelig en flott dag ved fjorden.
Nærmere Vikersund tok jeg bilde av et hus jeg har tenkt å ta bilde av endel ganger - fin fargekombinasjon og virker meget velholdt
Bilde

I Vikersund tok jeg en stopp på kiosken og kjøpte en is. Sånn rent til ettertanke satt et par ambulansepersonell der og tok seg en is også. La oss håpe de ikke får noen oppdrag idag tenkte jeg....

Etter isen snudde jeg nesen tilbake mot Sylling, men tok en liten avstikker opp der det var skiltet til alpinanlegget. Veien gikk ikke særlig langt før den endte i et klubbhus eller lign - men kom da litt opp i høyden så jeg fikk tatt et foto av Vikersund med et fjell i bakgrunnen (noen som vet hvilket fjell?)
Bilde

Tilbake i Sylling kjørte jeg mot Skaret - en fin vei den også hvor svingene er litt mer gøyale og ikke fullt så tekniske som Sylling-Vikersund. Dog med flere syklister og biler. Sauer kommer det etterhvert også - pass spesielt på om du kjører der på kvelden på sensommeren, de har ihvertfall tidligere hatt noen mørkegrå sauer og de ser du bare øynene på i mørket.

Ned fra Sollihøgda kom jeg idag bak et par biler hvor første bilen kjørte 60 nedover i 80-sonen :doh Til slutt fikk jeg nok og passerte på høyre veiskulder på en rett strekning. Jeg skjønner altså ikke hvorfor bilister kjører så sakte der. Akkurat samme bilisten vil, når det blir to felt og rett vei lenger ned, oftest øke farten til 100 (!)

Ellers tips om dere vil ta en litt morsom vei - riktignok veldig lav fart (30) men gøyal oppstigning er fra Kirkerud via Tanum ned til Billingstad. Dvs det er Tanumveien opp på siden av Kirkerudbakken som er artig :thumleft

Vel, det var i hovedtrekk dagens tur, så det ble da litt distanse med hhv tur/retur Vikersund og Sollihøgda. Siste biten hjem tok jeg via E18, svingte av ved Asker og tok via Dikemark og hjem


Kveldstur ble det jammen også. For fint vær til å sløyfe kveldstur, spesielt når det er varslet regn resten av uka.

Tok også idag en tur via Sundbyveien til Tofte. Der var det gjort store forbedringer siden sist - alle pottehull fylt igjen og veien jevnet med skrape pluss nytt lag grus på toppen. Det siste likte nok en bil som hadde sladdet der av sporene å dømme. Merket at baken danset litt mer enn vanlig fra side til side men ellers greit.
Rødbyvannet ved starten av veien. Isen borte vekk og grønt og frodig - stor forandring bare på noen uker
Bilde

Ellers videre innover lå Røskestadvannet der nærmest blikkstille. Måtte dog drøye med å ta noe foto, for der jeg tenkte å stoppe lå det et par familier som avsluttet en dag med bading. Så tok heller et bilde lenger bort - ble ikke verst det heller
Bilde

Etter en tanking i Tofte ble det flott kveldshimmel, så tenkte at det sikkert ble et bra motiv ved Holmsbu. Og det ble det...
Bilde

Det var forresten fullt med folk på Café Juno dvs kl 21:30 på en søndagskveld - ikke verst!

Avslutter med et par bilder oppover fra Grimsrudveien
Retning nordover Drammensfjorden
Bilde

Retning nordover Drammensfjorden, rett sør for badeplassen Hernestangen
Bilde
Sist redigert av RuneMC den 28 mai 2013, 00:06, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - Gaustatoppen etc...

Legg inn av taco »

:thumleft :thumleft :thumleft

Kan bildet av fjellet være Høgevard - Norefjell?
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - Gaustatoppen etc...

Legg inn av RuneMC »

Retningen stemmer ihvertfall og det er vel kanskje høyeste fjellet i den retningen?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av RuneMC »

Blir mest kveldsturer nå om dagen, de lengre turene får vente til ferietid.

Tok en halv Hurumrunde idag, dvs ned langs Grimsrudveien til Klokkarstua og over til Sætre.
Langs Grimsrudveien er det nå noen svaner
Bilde

Denne båten har jeg tatt bilde av før men den gjør seg godt der den ligger rett nord av Hernestangen
Bilde

Var såvidt nedom Båtstø brygge også
Bilde

Ellers er det jo altfor altfor mange sideveier som er private og stengt med bom eller skiltet forbudt for kjøretøy.
:-k kanskje jeg skulle gå til valg på å gjøre alle veier offentlige og åpne for MC... :janikk ...meeen, er vel for sent å melde seg på i valgkampen og spørs vel om det hadde fenget de store massene :knegg

Fikk lyst til å ta med meg Skaret - Sylling og Vestsideveien i Lier for å gjøre turen litt lenger. Så da kjørte jeg om Sandvika og E16 opp til Sollihøgda.
Flott utsikt til Tyrifjorden og ikke for mye trafikk. Var vel en 3 biler som ble passert og det passet heldigvis sånn at jeg fikk passert de før svinger og ikke etter...

Gjennom Sylling i 50-sonen (som jeg holder) var det plutselig en Volvo som lå som en klegg bak. Vi svingte begge mot Tronstad og rett etter kjørte den forbi uten å ha helt klar sikt i 60-sonen. Den fortsatte i stor fart...
Tok heller et siste bilde der av noen sauer i kveldssola før jeg kjørte videre ned Lier og opp til Liertoppen for å få med gamle Lierbakkene
Bilde

Og tok også en siste sving nedom Grimsrudveien og Hyggen på veien hjem - flotte svinger som er vanskelig å motstå for en MC entusiast :prop:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av Carpa »

Jeg har også lyst til å ta meg en tur utover mot Sylling og ser på ruten på google maps nå, men Skaret som du nevner finner jeg ikke på kartet. Hvor er det?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av RuneMC »

Kommer du fra Sollihøgda, så er det noen svinger før du tar av mot 285 til høyre, og veien svinger så til venstre over motorveien (her er det mulig å skrape fotpinnene om du kommer litt fort - anbefaler å begynne forsiktig og så bygge på farten etterhvert som erfaring og komfortnivået stiger) og ned mot en rundkjøring hvor du skal til venstre (bildene på Google maps er fra før rundkjøringen ble laget) Er mulig at det er akkurat det du ser rett fram som heter Skaret, ettersom veien fra krysset og en liten bit heter Skarveien.

Kjører du rett fram - dvs Skarveien, kan du etterhvert velge å kjøre E16 mot Hønefoss eller gamleveien som passerer Utøya før den også kommer ut på E16 nesten nede ved Sundvollen. Der kan du igjen velge å følge E16 eller ta til høyre og kjøre småveier oppover mot Norderhov.

2 timers forslag http://goo.gl/maps/mZbn5
Sist redigert av RuneMC den 28 mai 2013, 07:51, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av Carpa »

ok, takk :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av RuneMC »

Ikveld tok jeg forresten en sjekk av oljenivået for V-Strom'en, ettersom den har gått spesielt vibrasjonsfritt i det siste - og sist gang den var så fin var det litt lite olje. Det stemte at det var litt lite olje, så tappet på litt over en dl så nivået ble riktig. Brukte sikkert litt olje på turen til Gaustatoppen hvor det var noe "dynamisk" kjøring over lengre avstander. Har funnet ut at den ikke bruker noe til vanlig, mens den bruker litt når det kjøres på over 5000 rpm over lengre tid.... :-J

SW Motech midtstøtta jeg kjøpte i vår gjør god nytte for seg både ved sjekk av oljenivå og smøring av kjede - den burde jeg klart ha kjøpt tidligere. Teknikken min med å få den opp på midtstøtta er også blitt vesentlig bedre, så nå er det relativt små krefter jeg bruker for å vippe den opp. Feilen jeg gjorde til å begynne med var nok at MC'n ikke var helt vertikal men lente den litt mot meg. Må altså lene den litt lenger fra meg med en hånd på styret og en hånd på bagasje-racket, til jeg kjenner den er helt i balanse og så er det bare å tråkke ned midtstøtta og vips.

Ble bare en lokaltur rundt Hurumlandet ikveld, mye vått pga nylig regn, men helt greit grep. Dog ble MC'n passelig møkkete, så ble spyling av den pluss bukse og støvler ved retur. :-)

Og kameraet fikk hvile idag.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:
SW Motech midtstøtta jeg kjøpte i vår gjør god nytte for seg både ved sjekk av oljenivå og smøring av kjede - den burde jeg klart ha kjøpt tidligere. Teknikken min med å få den opp på midtstøtta er også blitt vesentlig bedre, så nå er det relativt små krefter jeg bruker for å vippe den opp. Feilen jeg gjorde til å begynne med var nok at MC'n ikke var helt vertikal men lente den litt mot meg. Må altså lene den litt lenger fra meg med en hånd på styret og en hånd på bagasje-racket, til jeg kjenner den er helt i balanse og så er det bare å tråkke ned midtstøtta og vips.

.
Ser så absolutt fordel med en midtstøtte til disse to oppgavene ja. Jeg må trille sykkelen, smøre litt, trille igjen, smøre litt osv.... Og olja er vanskelig å sjekke samtidig som jeg skal holde sykkelen rett :sk?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av taco »

Og olja er vanskelig å sjekke samtidig som jeg skal holde sykkelen rett-
Ja det skal du være forsiktig med. Kjedelig med velt da, særlig hvis du får'n over deg.

Kan hende det finnes midtstøtte til den. Men da er det kanskje ikke riktig å lese av nivået heller... skal kanskje stå på begge hjula.
:-k
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av Carpa »

taco skrev:Og olja er vanskelig å sjekke samtidig som jeg skal holde sykkelen rett-
Ja det skal du være forsiktig med. Kjedelig med velt da, særlig hvis du får'n over deg.

Kan hende det finnes midtstøtte til den. Men da er det kanskje ikke riktig å lese av nivået heller... skal kanskje stå på begge hjula.
:-k
hmm, holder det ikke at sykkelen står helt loddrett i water tror du? Det er et glassvindu med min og max strek og når jeg står og ser ovenfra og ned så ser det jo ut som om det er mer enn det egentlig her. For å se nøyaktig bør jeg vel egentlig bøye meg ned så jeg ser rett i vinduet :scratch men det er ihvertfall helt uaktuelt samtidig som jeg skal holde sykkelen......
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av RuneMC »

Balansere for å se oljenivå er helt greit, du kjenner jo når den er i balanse.

Tror ikke det finnes senterstøtte til ER6, men derimot finnes det endel snedige patent som bruker feste i rammen midt på sykkelen og faktisk løfter hele MC'n.
http://www.becker-technik.de/Motorbike- ... sport.html

For å smøre kjede kun så har du den som Globe kjøpte - dvs tenker på den saken med to ruller som gjør at bakhjulet kan snurres selv om den står må sidestøtte... (finner ikke tilbake til den i farten, men han lagde en video der han brukte den...)

Ellers har man jo standardvarianten med "bobbins"/"swingarm spools" (ser ut som små tomme trådsneller") som skrus fast til bakre svingarm og som gjør det enklere å bruke depotstøtte bak
[video]http://www.youtube.com/watch?v=fRv_c4QIOVk[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - kveldsturer...

Legg inn av Carpa »

Lurer på om jeg skal gå til anskaffelse av en slik depotstøtte ja men er litt usikker på om jeg klarer å håndtere det alene. Jeg skjønner ikke at sykkelen ikke velter når man bare holder den med en hånd slik som på videoen men det er sikkert bare å finne rette teknikken/balansen
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar