Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:De siste dager har jeg holdt på å kjøre i senk opp til flere sånne "tullinger" på kondisjonsmoped!

Jeg vet ikke hvordan det er andre plasser i landet, men her i Bergen finnes det ikke hensyn. De vingler i kjørebanen, går aldri av sykkelen eller viker for andre trafikanter. Å de sykler ALLTID uten unntak (hvertfall som jeg har sett) to i bredden! Å da gjerne i oppoverbakker hvor det går i sneglefart og skaper mye kø.
Hvem faen (unnskyld fransken) har ansvaret for at disse mosjonistene følger loven på lik linje med resten av oss som ferdes i trafikken?
Syklister får aldri respekt eller forståelse om det er slik de skal ta seg til rette i trafikkbildet. :scratch
Det er ikke bare i Bergen...

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

Ikke direkte et innlegg i debatten her men jeg synes at dette sitatet var helt konge :lol :rofl:

- Vi kan ikke stenge alle veiene for at kondomdressene skal fort frem
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av ega16 »

syklister i trafikken

http://radio.nrk.no/serie/ukeslutt/mnma ... 13#t=3m52s" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

Det finnes flere typer syklister. Her er noen:

1. Det er den som foregår i de store byene våre, med syklister som sykler til og fra jobb, og tar dette som en oppkjøring til Trondheim - Oslo eller Birkebeineren eller hva det måtte være. Det ikke organisert på noen måte, og heller ingen regler følges.

2. Det er sykkleklubbene ute på "landsbygda", ihvertfall de som bruker landeveien til å trene til Tour de France eller what ever.. :knegg 10, 20 og kanskje enda flere som sykler i sammen, i nokså like drakter. De sykler gjerne tre i bredden, og reglene er klare, bare de passer seg og ikke krysser den gule linja så er alt tillatt. For de ser kun møtende trafikk. De vet ikke at det er biler bak, for det har aldri passert noen, og de har ikke tid til å snu seg for å se etter.

3. Til slutt er det stakkars Olga på 73 og hennes likesinnede venninner over det ganske land, som tar med sin gamle DBS for å handle. Det er akkurat plass i kurven til et brød, en pose kaffe, to melk og middagsmaten i morgen. Hun sykler pent utefor hvitstripa, og ingen har noensinne irritert seg over henne, knapt nok lagt merke til henne. Må ikke forveksles med nummer 1.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Carpa »

Jeg vil påstå at det finnes en gruppe til.

Det er de som sykler for trimmen og/eller turen sin skyld men som følger trafikkregler. De vil helst unngå å sykle i veien men holder seg på sykkelstier der disse finnes, og de forstår at det gjør fryktelig vondt å bli truffet av en bil.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Duville »

Søndag ettermiddag - E39 - Fassland langs vannet for de som er lokalkjent, mellom Mandal og Vigeland. Søndag, det er dagen alle rogalendinger med hytte skal hjem etter en sommerhelg, i tillegg er det ca 400 utlendinger som er tømt ut av ferja i Kristiansand med andre ord sammenhengende kø hele veien og veien er smal med kun 30 - 40 cm utenfor hvitstripa. Her kommer det 2 kondomdresser i mot slik at det dannes kø også andre veien. Dette er Europavei 39, HVA pokker er det som feiler folk som driver på slik!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Duville »

Duville skrev:Søndag ettermiddag - E39 - Fassland langs vannet for de som er lokalkjent, mellom Mandal og Vigeland. Søndag, det er dagen alle rogalendinger med hytte skal hjem etter en sommerhelg, i tillegg er det ca 400 utlendinger som er tømt ut av ferja i Kristiansand med andre ord sammenhengende kø hele veien og veien er smal med kun 30 - 40 cm utenfor hvitstripa. Her kommer det 2 kondomdresser i mot slik at det dannes kø også andre veien. Dette er Europavei 39, HVA pokker er det som feiler folk som driver på slik!

OG hvorfor mener jeg disse kondomene skal holde seg borte fra min vei? Dersom vi skulle være uheldig og komme borti en av disse så ryker sertifikatet mitt i hvert fall for en periode og jeg får en helsikans haug med problemer. At syklisten kanskje blir skadd er egentlig deres egen skyld siden de driver med hobbyvirksomhet i veier lager for motoriserte kjøretøyer og ikke sykler! Ungene får ike lov til å sparke ball i veien hvorfor får voksne lov til å drive sin hobbyvirksomhet - de skal jo ikke fra A til B de skal bare ut på en rundtur.

Litt kynisk her men dette er realitetene

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

Duville skrev:
Duville skrev:Søndag ettermiddag - E39 - Fassland langs vannet for de som er lokalkjent, mellom Mandal og Vigeland. Søndag, det er dagen alle rogalendinger med hytte skal hjem etter en sommerhelg, i tillegg er det ca 400 utlendinger som er tømt ut av ferja i Kristiansand med andre ord sammenhengende kø hele veien og veien er smal med kun 30 - 40 cm utenfor hvitstripa. Her kommer det 2 kondomdresser i mot slik at det dannes kø også andre veien. Dette er Europavei 39, HVA pokker er det som feiler folk som driver på slik!

OG hvorfor mener jeg disse kondomene skal holde seg borte fra min vei? Dersom vi skulle være uheldig og komme borti en av disse så ryker sertifikatet mitt i hvert fall for en periode og jeg får en helsikans haug med problemer. At syklisten kanskje blir skadd er egentlig deres egen skyld siden de driver med hobbyvirksomhet i veier lager for motoriserte kjøretøyer og ikke sykler! Ungene får ike lov til å sparke ball i veien hvorfor får voksne lov til å drive sin hobbyvirksomhet - de skal jo ikke fra A til B de skal bare ut på en rundtur.

Litt kynisk her men dette er realitetene
Mener du dette i fullt alvor?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

olepeder skrev:
Mener du dette i fullt alvor?
En ting man må tenke på, er at når dette har blitt et tema (ikke bare her, men i Norge generelt) er det faktisk fordi folk mener at det er et problem i fullt alvor. De eneste som ikke ser problemet er syklistene..

Og forøvrig har vi det samme problemet her. Det er en vanlig to felts ekte norsk vei med gul midtstripe. Mellom kl 15 og 17 på ettermiddag er det rushtrafikk. Relativt tett trafikk mellom Horten og Tønsberg. Når det er rushtid og lange køer med relativt saktegående trafikk, uten muligheter for å kjøre forbi, hvorfor i huleste skal da en lokal sykkelklubb (jeg kaller det for klubb når det er flere med like drakter) ut å trene i dette kaoset? Det er både meningsløst og respektløst.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

SuperMorten skrev:
olepeder skrev:
Mener du dette i fullt alvor?
En ting man må tenke på, er at når dette har blitt et tema (ikke bare her, men i Norge generelt) er det faktisk fordi folk mener at det er et problem i fullt alvor. De eneste som ikke ser problemet er syklistene..

Og forøvrig har vi det samme problemet her. Det er en vanlig to felts ekte norsk vei med gul midtstripe. Mellom kl 15 og 17 på ettermiddag er det rushtrafikk. Relativt tett trafikk mellom Horten og Tønsberg. Når det er rushtid og lange køer med relativt saktegående trafikk, uten muligheter for å kjøre forbi, hvorfor i huleste skal da en lokal sykkelklubb (jeg kaller det for klubb når det er flere med like drakter) ut å trene i dette kaoset? Det er både meningsløst og respektløst.
Det var ikke dette som var poenget, men den skjødesløse holdningen til om folk blir skadet i trafikken eller ikke.

Jeg er HELT enig i at det ikke skal trenes der og da.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

Syklister langs veikanten - intet problem. Passerer de i god avstand og blinker.

2 syklister (og kun 2) demonstrativt ved siden av hverandre - det ser jeg daglig og akkurat den varianten synes jeg er et problem.
Smal svingete vei oppover der tospannet breier seg over hele veien og sykler i 5km/t - ingen hindring virker det som.
Ikke skjønner jeg hva de tenker på. :scratch
Hverken sikkerhet eller samspill med øvrig trafikk virker det som...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Duville »

olepeder skrev:
SuperMorten skrev:
olepeder skrev:
Mener du dette i fullt alvor?
Det var ikke dette som var poenget, men den skjødesløse holdningen til om folk blir skadet i trafikken eller ikke.

Jeg er HELT enig i at det ikke skal trenes der og da.

Den skjødesløse holdningen er det syklistene som har, ikke jeg. Når syklistene velger å bruke denne arenaen til å vise seg frem på slike tide som disse to tullingene så setter de alt jeg driver med på spill. Mister jeg lappen fordi en av dem hekter seg opp i noe eller bare faller på grunn av vindtrykket så mister jeg lappen for en periode konsekvent mens politiet etterforsker saken og de bruker den tiden de ønsker.

Utgangspunktet er at kondomen selv velger å bruke E39 som jeg må bruke for å komme fra A til B for sin trening. Hvorfor skal jeg da ha noen medynk for en som utfører en slik selvvalgt og unødvendig respektløs løsning. Dette er det mange som ikke sier med rene ord men dette ligger under i hele diskusjonen, den respektløsheten disse har for egen sikkerhet og medtrafikanters fremtid ved uhell.

At dette er en skjødesløs holdning så er det jo syklisten som er skjødesløs. JEG har til gode å skade noen heldigvis så langt jeg vet men disse utsetter meg for noe som er fullstendig unødvendig og da blir jeg litt forbannet.

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

Duville skrev:
olepeder skrev:
SuperMorten skrev:
olepeder skrev:
Mener du dette i fullt alvor?
Det var ikke dette som var poenget, men den skjødesløse holdningen til om folk blir skadet i trafikken eller ikke.

Jeg er HELT enig i at det ikke skal trenes der og da.

Den skjødesløse holdningen er det syklistene som har, ikke jeg. Når syklistene velger å bruke denne arenaen til å vise seg frem på slike tide som disse to tullingene så setter de alt jeg driver med på spill. Mister jeg lappen fordi en av dem hekter seg opp i noe eller bare faller på grunn av vindtrykket så mister jeg lappen for en periode konsekvent mens politiet etterforsker saken og de bruker den tiden de ønsker.

Utgangspunktet er at kondomen selv velger å bruke E39 som jeg må bruke for å komme fra A til B for sin trening. Hvorfor skal jeg da ha noen medynk for en som utfører en slik selvvalgt og unødvendig respektløs løsning. Dette er det mange som ikke sier med rene ord men dette ligger under i hele diskusjonen, den respektløsheten disse har for egen sikkerhet og medtrafikanters fremtid ved uhell.

At dette er en skjødesløs holdning så er det jo syklisten som er skjødesløs. JEG har til gode å skade noen heldigvis så langt jeg vet men disse utsetter meg for noe som er fullstendig unødvendig og da blir jeg litt forbannet.
Dette opplevde jeg som et god nyansering av det du skrev tidligere, takk (ikke det at du skylder meg noe, men alikevel)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av KydeX »

Duville skrev: hvorfor får voksne lov til å drive sin hobbyvirksomhet - de skal jo ikke fra A til B de skal bare ut på en rundtur.
Dette er vel å kaste stein i glasshus? Det meste av mc-kjøring er vel også hobbyvirksomhet ute på rundtur?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Duville »

KydeX skrev:
Duville skrev: hvorfor får voksne lov til å drive sin hobbyvirksomhet - de skal jo ikke fra A til B de skal bare ut på en rundtur.
Dette er vel å kaste stein i glasshus? Det meste av mc-kjøring er vel også hobbyvirksomhet ute på rundtur?

Ikke enig - kjører jeg MC er jeg kapabel til å kjøre slik at jeg ikke hindrer den øvrige trafikken og på den måten skaper farlige situasjoner. Relativt stor forskjell på MC kjøring og syklister....

- tar du det ut av kontekst slik du gjør så ser det kanskje sånn ut med dette må sees på i sammenheng med diskusjonen vi har. På den andre siden så nyter jeg MC kjøringa aller helst på alle andre veier enn E39. Skal jeg fra A til B så hender det nok at jeg bruker E39 men det er unntaksvis - nettopp fordi den er "overtraffikert" og for øvrig lite "utfordrende" til annet enn forbikjøringer.

Svar