NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:
jhn skrev:Men når det snakkes om sikkerhet ... jeg hørte et slags kåseri på radio her om dagen.
Der mumlet de noe om folks generelle inkonsekvente og merkelige holdning til sikkerhet ... dette er noe jeg også stusser over. Ikke minst blandt motorsyklister.
Man bekymrer seg over den falske tryggheten en refleksvest gir, men har klokketro på at ulovlige eksosanlegg redder liv.
Man sitter og nevler med GPS, Videokamera og fotoapparat mens man kjører mc, men fordømmer bilister som prater i håndholdt tlf.
Man tråkler seg fra fil til fil på ganske så kreative måter uten blinklys, men det er visstnok farlig å la være å blinke i et kryss, selv om man ikke ser andre trafikanter. For da kan man risikere å glemme å bruke blinklys ved andre anledninger.
Det finnes sikkert ganske mange flere eksempler også.
Du prater mye tull du jhn, :-) men ikke denne gangen :redface :-) Du ikke bare traff, - men du traff godt...også midt på hode :thumleft
Du får bare trøste deg med at det skjer ikke hver dag :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

Men så er spørsmålet.... En liten digresjon. Noen vil at barna skal ha EU sand i sandkassen, de skal ikke få klatre i trær og må ha ishockey utstyr for å sykle.... De mener det er galskap å ikke ta slikt på alvor. Andre igjen mener barna er overbeskyttet, de trenger å slå seg litt, ramle, reise seg igjen for å kunne utvikle seg riktig å lære seg ting med å ofte feile først.

Her har vi igjen det med sikkerhets følelsen. Hva gjør at nettopp jeg kan hevde at noe er trygt for meg og mine handlinger, mens andre mener at det er uforsvarlig eller i verstefall usikkert?
Jeg har flere brannslukkere i hus.... Hvorfor? Det er jo bare påbudt med en, og klarer du deg ikke med en så burde du igrunn komme deg til helvete ut å la fagfolk gjøre jobben.

Jeg kjører heller ikke med refleksvest, det ser helt forbanna løkrull ut. Bidrar fint lite til ekstra synlighet og bør forbeholdes folk som oppholder seg i veibanen eller på folk som ferdes i mørket.

Selv mener jeg at å snakke i mobil samtidig som jeg kjører bil er langt mindre farlig enn de som spiser, sminker seg, skriver sms eller surfer på nettet når de kjører.


Note 4

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av L-NA »

LordShaft skrev:Men så er spørsmålet.... En liten digresjon. Noen vil at barna skal ha EU sand i sandkassen, de skal ikke få klatre i trær og må ha ishockey utstyr for å sykle.... De mener det er galskap å ikke ta slikt på alvor. Andre igjen mener barna er overbeskyttet, de trenger å slå seg litt, ramle, reise seg igjen for å kunne utvikle seg riktig å lære seg ting med å ofte feile først.

Her har vi igjen det med sikkerhets følelsen. Hva gjør at nettopp jeg kan hevde at noe er trygt for meg og mine handlinger, mens andre mener at det er uforsvarlig eller i verstefall usikkert?
Jeg har flere brannslukkere i hus.... Hvorfor? Det er jo bare påbudt med en, og klarer du deg ikke med en så burde du igrunn komme deg til helvete ut å la fagfolk gjøre jobben.

Jeg kjører heller ikke med refleksvest, det ser helt forbanna løkrull ut. Bidrar fint lite til ekstra synlighet og bør forbeholdes folk som oppholder seg i veibanen eller på folk som ferdes i mørket.

Selv mener jeg at å snakke i mobil samtidig som jeg kjører bil er langt mindre farlig enn de som spiser, sminker seg, skriver sms eller surfer på nettet når de kjører.


Note 4

Nå snakker du om noe helt annet. Nemlig risikovurdering! Og forholdet mellom risikovurdering og regelverk. Å bruke mobilen når du kjører, er ulovlig, men det er ikke spesifisert at du ikke kan putte inn en skive, eller ordne litt på sminken. Hvor vidt dette er fornuftig eller ikke kan diskuteres i det vide og brede, men like forbanna er det ett faktum. Og så videre og så videre....... :offtopic :redface

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av DrGreve »

Jeg lurer på om ikke NMCU har berget flere liv enn både loud pipes og refleksvester?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev: Jeg har flere brannslukkere i hus.... Hvorfor?
Fordi du er brannmann vel :knegg Jeg er snekker og har flere hammere :lol

Men seriøst, min bakgrunn når det kommer til sikkerhet vs risiko osv har jeg fra Forsvaret. Kanskje derfor jeg blåser i utseendet, og tenker nettopp sikkerhet vs risiko. Er vant til sjekklister og rutiner, og at ingenting skulle overlates til tilfeldighetene. Det gikk an som luftoperativ. I luften er man stort sett alene. I trafikken derimot er det farlig å la ting bli rutine. All verdens refleksvester, ryggskinner eller annet kjøreutstyr hjelper ikke hvis man ikke bruker hodet. Derfor velger jeg å stole mest på hodet og 28 års kjøreerfaring.
Det jeg prøver å si er at man ikke må la alt utstyret bli en sovepute. Man må bruke hodet for å forebygge eller kanskje forutse fare.

Var det NAF / NMCU tråden dette? Avsporing ja..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev: Men seriøst, All verdens refleksvester, ryggskinner eller annet kjøreutstyr hjelper ikke hvis man ikke bruker hodet. Derfor velger jeg å stole mest på hodet og 28 års kjøreerfaring.
Det jeg prøver å si er at man ikke må la alt utstyret bli en sovepute. Man må bruke hodet for å forebygge eller kanskje forutse fare.

Var det NAF / NMCU tråden dette? Avsporing ja..
Jeg er helt enig med deg, å mener helt klart at en bør bruke hodet, som ofte er farget av egne erfaringer og opplevelser. Men hvorfor skal vi ha mer rett enn de som mener det motsatte?

Jeg har jobbet med sikkerhet og sikkerhetsutstyr store deler av mitt voksne liv, det er på langt nært like langt som en del andre her inne... Mange her inne har sikkert glemt mer enn jeg har lært :knegg

Hvor mange liv nmcu har reddet er umulig for meg å svare på... Jeg er opptatt av å redde mitt eget liv i mine egne valg og handlinger. Å jeg er overbevist om at jeg gjør en strålende jobb selv uten refleksvest :lol

Note 4

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av L-NA »

Tenkte bare sånn for å prøve å komme inn på riktig spor igjen....

https://www.naf.no/medlemskap/bli-medlem/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://arkiv.nmcu.org/medlem/innmelding.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://stabelsverden.no/norsk-dusteforb ... roduksjon/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så vil jeg bare si følgende. Det å melde seg inn i ett fellesskap -som alle disse forbundene er, bør gjøres med bakgrunn i en felles interesse og sak som du ønsker å støtte, eller arbeide for. Ikke etter hvilke økonomiske fordeler eller bakdeler dette måtte gi. Ei heller med bakgrunn i hva som er oppnådd, men heller for å støtte det som en sammen kan oppnå.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Banditmannen »

L-NA skrev:Tenkte bare sånn for å prøve å komme inn på riktig spor igjen....

https://www.naf.no/medlemskap/bli-medlem/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://arkiv.nmcu.org/medlem/innmelding.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://stabelsverden.no/norsk-dusteforb ... roduksjon/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så vil jeg bare si følgende. Det å melde seg inn i ett fellesskap -som alle disse forbundene er, bør gjøres med bakgrunn i en felles interesse og sak som du ønsker å støtte, eller arbeide for. Ikke etter hvilke økonomiske fordeler eller bakdeler dette måtte gi. Ei heller med bakgrunn i hva som er oppnådd, men heller for å støtte det som en sammen kan oppnå.
Jaja, er medlem i to av de, og er overkvalifisert til det tredje... :prop:

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:
LordShaft skrev:Men så er spørsmålet.... En liten digresjon. Noen vil at barna skal ha EU sand i sandkassen, de skal ikke få klatre i trær og må ha ishockey utstyr for å sykle.... De mener det er galskap å ikke ta slikt på alvor. Andre igjen mener barna er overbeskyttet, de trenger å slå seg litt, ramle, reise seg igjen for å kunne utvikle seg riktig å lære seg ting med å ofte feile først.

Her har vi igjen det med sikkerhets følelsen. Hva gjør at nettopp jeg kan hevde at noe er trygt for meg og mine handlinger, mens andre mener at det er uforsvarlig eller i verstefall usikkert?
Jeg har flere brannslukkere i hus.... Hvorfor? Det er jo bare påbudt med en, og klarer du deg ikke med en så burde du igrunn komme deg til helvete ut å la fagfolk gjøre jobben.

Jeg kjører heller ikke med refleksvest, det ser helt forbanna løkrull ut. Bidrar fint lite til ekstra synlighet og bør forbeholdes folk som oppholder seg i veibanen eller på folk som ferdes i mørket.

Selv mener jeg at å snakke i mobil samtidig som jeg kjører bil er langt mindre farlig enn de som spiser, sminker seg, skriver sms eller surfer på nettet når de kjører.


Note 4

Nå snakker du om noe helt annet. Nemlig risikovurdering! Og forholdet mellom risikovurdering og regelverk. Å bruke mobilen når du kjører, er ulovlig, men det er ikke spesifisert at du ikke kan putte inn en skive, eller ordne litt på sminken. Hvor vidt dette er fornuftig eller ikke kan diskuteres i det vide og brede, men like forbanna er det ett faktum. Og så videre og så videre....... :offtopic :redface
Det er vel to sider av samme sak.
Jeg har egentlig et veldig avslappet forhold til regelverk, men risikovurderinger og sikkerhet generelt er en stor del av mitt daglige arbeid, og mener selv jeg er ganske god på det.
Hva som er lov å gjøre bak rattet eller styret tenker jeg ikke mye på. Jeg er ganske overbevist om at det er farligere å sminke øyelokka enn å prate i tlf. Jeg sminker meg aldri når jeg kjører, men prater i tlf nesten hver eneste kjøretur.
Jeg tror også at det kan være farlig å krangle med kjærringa i passasjersetet eller snu seg for å kjefte på unnga i baksetet ... så jeg mener at lovverket ikke har så mye i denne diskusjonen og gjøre..
LordShaft sier:
"Jeg er helt enig med deg, å mener helt klart at en bør bruke hodet, som ofte er farget av egne erfaringer og opplevelser. Men hvorfor skal vi ha mer rett enn de som mener det motsatte? "
Fordi vi har forskjellige erfaringer (og vrangforestillinger) og forskjellige kjørevaner. Du, blandt andre, mener å ha erfart at høyere lyd gir økt sikkerhet. Jeg har ikke erfart dette. Paradoksalt nok betyr det at det finnes to motstridende versjoner av sannheten.
På en måte kan jeg under tvil være nesten på grensen til å litt motvillig være enig med deg :-)å , men mener at f.eks hornet eller de lovlige antall dB man har på sykkelen gjør like god jobb ... på en mere hensynsfull måte. Jeg er tilhenger av at folk tar hensyn til hverandre.

And finally ... så mener jeg vi ikke behøver å være så rigid med topic/off topic. Alle samtaler i det virkelig utvikler seg, det tåler vi vel her inne også?

:scratch i dag hadde jeg jaggu mange meninger gitt.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av KawaJens »

No skal det no seiast at sjølv om der ikke er en spesefik lov om f.eks sminking under kjøring så er eg ganske sikker på at en blir stoppa og sansyligvis bøtlagt for brud på paragraf 3.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

KawaJens skrev:No skal det no seiast at sjølv om der ikke er en spesefik lov om f.eks sminking under kjøring så er eg ganske sikker på at en blir stoppa og sansyligvis bøtlagt for brud på paragraf 3.
§3 burde vel strengt tatt være nok for tlf-bruk også. At politiet skal bruke kikkerter og andre ressurser på å ligge i krattet å speide etter tlf-snakkende bilister er sløsing med tid og penger ... etter min mening.
Det er ikke ulovlig å snakke i bil, det er heller ikke ulovlig å ha bare en hånd på rattet, og det er ikke ulovlig å ha hånda i nærheten av ansiktet/øret, eller å ha en elektronisk duppeditt i handa ... men om du snakker til denne duppeditten så blir du bøtelagt. Det er en merkelig lov i mine øyne.

Det er forresten lov å ha, og snakke i en håndholdt radiosender i bil, så vidt jeg vet ... og da blei loven enda litt merkeligere :scratch

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av KawaJens »

Eg er no enig med deg, snakker i telfon sjølv uten handsfri. Bur ut på landet dog så 20 felts vei og traffik kork er det ikke her.
Men er en mulighet at regelen kom for å få satt et støre fokus på problemet og det er muligens et riktig fokus. Ikke nødvendig vis for selvaste snakkingen, men eg begynner å lure på va endel av mine venner styrer med (bokstavligt) når dei er ute og kjører. Poster drøssevis av bilder på snapchat og facebook under kjøring, surfing og teksting Så er loven så banal alikavel eller?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

At noen er mer opptatt av hvordan man ser ut når man kjører enn selve kjøringen er jo ikke ukjent. :D Andre igjen bryr seg ikke om at man ser ut som en løkrull. Loud pipes minner meg mest om når det hadde rustet hull i svanehalsen på mopeden min og jeg ikke hadde penger til å fikse det. Mens andre igjen synes det er tøft. Oppe i dalen så trimma de biler med å borre hull i potta. Ikke alle som synes det er tøft. Så lenge det ikke er plagsom høy lyd så er det ikke så farlig, men slike rake rør synes jeg selv bare er helt idiotisk. Og det ødelegger mye for motorsykkelmiljøet når man provoserer utenforstående så mye.

Som andre sa her så har jo de fleste sykler nok lyd til at de blir hørt. Selv min med verdens største potte er hørbar med litt turtall.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LoneRider »

Elolz skrev:Nå er det vel ikke lenge før vi får refleksvestpåbud når SVV kan komme frem til en slik konklusjon...

"Mørke klær og mørk hjelm var hovedårsaken til at en motorsyklist omkom i en trafikkulykke ved Roa i Lunner 1. mai. Det er konklusjonen i en ulykkesrapport utarbeidet av Statens vegvesen. Ifølge ulykkesrapporten så ikke bilisten motorsyklisten, som ikke hadde refleksvest."
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 6534275055
Dystre utsikter, spørs om en innmelding i NMCU er på sin plass i håp om at de kan hindre et slikt utfall. Når det er sagt, uansett påbud kommer jeg til å fortsette å kjøre uten, og tar heller en bot i ny og ne.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Sted: Ås

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av cevillan »

Elolz skrev:Nå er det vel ikke lenge før vi får refleksvestpåbud når SVV kan komme frem til en slik konklusjon...

"Mørke klær og mørk hjelm var hovedårsaken til at en motorsyklist omkom i en trafikkulykke ved Roa i Lunner 1. mai. Det er konklusjonen i en ulykkesrapport utarbeidet av Statens vegvesen. Ifølge ulykkesrapporten så ikke bilisten motorsyklisten, som ikke hadde refleksvest."
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 6534275055
Helt utrolig. Refleksvest er fint å ha hvis du kjører rundt uten lys på sykkelen. Ellers så har den vel liten effekt nå i høst- og vintermørket?

Merkelig at man ikke bare kan kalle en spade for en spade. Bilisten var rett og slett ikke oppmerksom nok, og det kostet en annen trafikant livet.

Svar