Neida, sa han på 38poulet_cavalier skrev:De er helt sikkert ikke vonde å beATWindsor skrev:<snip> Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.
(om du er gammel nok da - det er vel 40-års grense på GS )
KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
I år skal jeg prøve 1200 GSA
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
SuperMorten skrev:I år skal jeg prøve 1200 GSA
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Har en mistanke om at når du sier at det ikke gikk fort så er det mye fortere enn jeg tør å kjøre på grusvei uansett. er nok ikke tøff nok til hard grusveikjøringpoulet_cavalier skrev:Jeg husker jeg kjørte grusveien mellom Skjervangen og Aurskog med TDM 900 - det gikk ikke fort og demperene bunnet flere ganger. Grusomt (no pun intended) men jeg kom da fram. Samme strekningen med GS var som en lek.JohnnyTh skrev:Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandetATWindsor skrev:Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")Flanker skrev:Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommerATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.
Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Håper jeg får muligheten til å prøve en 1200gs i år og kjenne om de er så mye bedre på asfalt som mange sier. Forventningene er høye
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Sted: Buskerud
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
AJ skrev:Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
Det er nok KTM Nordic som har den til utstilling og ikke en Norsk forhandler, men kult å få ta på den
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Grus på asfalt er mye verre enn grus på grus - ad grusveier som det ble snakket om tidligere.
Grus på asfalt kan bli til et nesten friksjonsløst rulle-lag mellom dekket og asfalten. Grusen på grusveien ruller ikke, den skyver på resten av løsmassene og gjøre ventuelle sladder mer gradvise/kontrollerte. Mange grusveier har nesten ikke grus i hjulsporene og da er det nesten som asfalt så lenge du holder deg der.
Ellers er faktisk en ikke uvesentlig del av forskjellen på "street vs adv" hvilke dekk du velger. Sportsdekk uten særlig mønster vil ikke få noe tak nedover i grusen i motsetning til dekk med mer mønster som graver seg dypere og får tak.
Et annet fakta om grus på asfalt er at det er Vegvesenets underentreprenører som sprer den utover i 90% av tilfellene
Grus på asfalt kan bli til et nesten friksjonsløst rulle-lag mellom dekket og asfalten. Grusen på grusveien ruller ikke, den skyver på resten av løsmassene og gjøre ventuelle sladder mer gradvise/kontrollerte. Mange grusveier har nesten ikke grus i hjulsporene og da er det nesten som asfalt så lenge du holder deg der.
Ellers er faktisk en ikke uvesentlig del av forskjellen på "street vs adv" hvilke dekk du velger. Sportsdekk uten særlig mønster vil ikke få noe tak nedover i grusen i motsetning til dekk med mer mønster som graver seg dypere og får tak.
Et annet fakta om grus på asfalt er at det er Vegvesenets underentreprenører som sprer den utover i 90% av tilfellene
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Husk nå å la andre får slippe til også - det er flere av oss som vil prøvesitteAJ skrev:Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
poulet_cavalier skrev:Husk nå å la andre får slippe til også - det er flere av oss som vil prøvesitteAJ skrev:Fikk nettopp bekreftet at 1290 SA blir å se og til å "føle og ta på" på årets MC-Messe !
Hadde ikke ventet noe annet, men helt sikker var jeg ikke siden det ryktes at det kommer svært få eksemplarer til Norge i år.
Kan stille meg bakerst i køen jeg...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ja, var akkurat det jeg skulle til å kommentere, når det gjelder "grus på asfalt" osv så er vel dekkene antakelig det viktigste.RuneMC skrev:Grus på asfalt er mye verre enn grus på grus - ad grusveier som det ble snakket om tidligere.
Grus på asfalt kan bli til et nesten friksjonsløst rulle-lag mellom dekket og asfalten. Grusen på grusveien ruller ikke, den skyver på resten av løsmassene og gjøre ventuelle sladder mer gradvise/kontrollerte. Mange grusveier har nesten ikke grus i hjulsporene og da er det nesten som asfalt så lenge du holder deg der.
Ellers er faktisk en ikke uvesentlig del av forskjellen på "street vs adv" hvilke dekk du velger. Sportsdekk uten særlig mønster vil ikke få noe tak nedover i grusen i motsetning til dekk med mer mønster som graver seg dypere og får tak.
Et annet fakta om grus på asfalt er at det er Vegvesenets underentreprenører som sprer den utover i 90% av tilfellene
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Sted: Oslo
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
En av de bedre youtube sidene for MC materiale (syns jeg) har også testet 1290 SA:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Personlig syns jeg den er aaaltfor stor (bred), så der går mye av lysten for min del, men den ser alikevel ikke så veldig dum ut.
1050 eller 1190 derimot er mer på vei i riktig retning:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
Personlig syns jeg den er aaaltfor stor (bred), så der går mye av lysten for min del, men den ser alikevel ikke så veldig dum ut.
1050 eller 1190 derimot er mer på vei i riktig retning:
');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Høres tydelig at midtstøtta tar nedi...
Men dette bedret seg visst straks man satte forspenningen til fører + passasjer via keypad'en på venstre styreholke :-) .
Men dette bedret seg visst straks man satte forspenningen til fører + passasjer via keypad'en på venstre styreholke :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Da har KTM endelig fått oppdatert prisene på sine nettsider...:
http://www.ktm.com/no/travel/1290-super ... OJI047dkfw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ktm.com/no/travel/1290-super ... OJI047dkfw" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
og da er 50.000 obligatorisk ekstrautstyr ala BMW eller?AJ skrev:Da har KTM endelig fått oppdatert prisene på sine nettsider...:
http://www.ktm.com/no/travel/1290-super ... OJI047dkfw" onclick="window.open(this.href);return false;
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38173
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Tru'kke det, nei .poulet_cavalier skrev:og da er 50.000 obligatorisk ekstrautstyr ala BMW eller?AJ skrev:Da har KTM endelig fått oppdatert prisene på sine nettsider...:
http://www.ktm.com/no/travel/1290-super ... OJI047dkfw" onclick="window.open(this.href);return false;
1290'en har det meste av utstyret som trengs som standard: varmeholker, varme i salen med egen av/på knapp for fører og egen ditto bryter for passasjer, cruisecontroll, programmerbar semi-active demping, justerbare førerfotpinner, justerbart styre, selvkansellerende blinklys, ride-by-wire, fire eller var det fem injection motorprogram, motorbeskyttelse/veltebøyler og... tja, tenker jeg stopper der...
Så jeg tror ikke jeg trenger å bruke 50K på ekstrautstyr, nei...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering