Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Det er nok snø nå.. Opphold i dag, men ser ut som det kan komme mer
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
I dag har jeg vært på dressurkurs med Loke.
Egentlig var det kurs for instruktører, så vi andre, ca 25 stykker med hund, var bare med som "dummier".
Kurslederen var svensk, er alltid skeptisk til svensker for de skal som oftest gjøre ting så komplisert som mulig.
Denne gubben var tydeligvis ikke en vanlig svenske, for han både forklarte ting på en enkel måte, og gjorde tingene like enkelt.
Den praktiske delen foregikk ute, med nyutdannede instruktører som nettopp, instruktører.
Ikke uerfarne folk, men gamle hundefolk alle sammen. Bare med ny lærdom....
Øvelsene var basic sitt, lineføring, innkallling og litt apport.
Det er rart hvor lett alt blir når man har en ved siden av seg som forteller deg hva du skal gjøre, og det fungerer. Hver gang. (nesten)
Like rart er det at når man kommer hjem og skal gjøre den samme dressuren, så funker det ikke.
Dette vet jeg, har nemlig gått på dressurkurs før.
Egentlig var det kurs for instruktører, så vi andre, ca 25 stykker med hund, var bare med som "dummier".
Kurslederen var svensk, er alltid skeptisk til svensker for de skal som oftest gjøre ting så komplisert som mulig.
Denne gubben var tydeligvis ikke en vanlig svenske, for han både forklarte ting på en enkel måte, og gjorde tingene like enkelt.
Den praktiske delen foregikk ute, med nyutdannede instruktører som nettopp, instruktører.
Ikke uerfarne folk, men gamle hundefolk alle sammen. Bare med ny lærdom....
Øvelsene var basic sitt, lineføring, innkallling og litt apport.
Det er rart hvor lett alt blir når man har en ved siden av seg som forteller deg hva du skal gjøre, og det fungerer. Hver gang. (nesten)
Like rart er det at når man kommer hjem og skal gjøre den samme dressuren, så funker det ikke.

Dette vet jeg, har nemlig gått på dressurkurs før.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Søndag formiddag.
Forsiktig drypping fra takrenna, varmegrader i garasjen selv om det ligg is en halv meter innfor porten.
Sykkelen står med nøkkelen i tenninga.
Selv om det bare er andre mars klør det litt i gasshanda.
Tenning på, trykk på knappen og motorn svarer direkte. Æ lar sykkelen gå på rask tomgang i ca 5 min, hører på lyden, legg handa bak eksosrøret og kjenner på pulsen.
Fruen besøker sin gamle mor og æ kan holde på i fred og ro etpar tima uten å bli forstyrra.
Må snart begynne å finne ut hva som feiler motoren.
Og planen er:
Ventilsjekk.
Sjekke tenningsanlegget inkl el koblinger.
Har fått noen tips på kzrider.com og lest meg litt opp i handboka og på nett.
Skal f eks sjekke coilene både kalde og varme.
Endelig ser det ut til at garagesesongen er i gang.
Forsiktig drypping fra takrenna, varmegrader i garasjen selv om det ligg is en halv meter innfor porten.
Sykkelen står med nøkkelen i tenninga.
Selv om det bare er andre mars klør det litt i gasshanda.
Tenning på, trykk på knappen og motorn svarer direkte. Æ lar sykkelen gå på rask tomgang i ca 5 min, hører på lyden, legg handa bak eksosrøret og kjenner på pulsen.
Fruen besøker sin gamle mor og æ kan holde på i fred og ro etpar tima uten å bli forstyrra.
Må snart begynne å finne ut hva som feiler motoren.
Og planen er:
Ventilsjekk.
Sjekke tenningsanlegget inkl el koblinger.
Har fått noen tips på kzrider.com og lest meg litt opp i handboka og på nett.
Skal f eks sjekke coilene både kalde og varme.
Endelig ser det ut til at garagesesongen er i gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ?
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger....
Er forresten Rudolf fra Alta ?

Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger....

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Det var visst 3 hele dager uten nedbør, hittil i år...Intruder skrev:Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ?
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger....
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
sola har jo fremme i hvert fall to timer i år :-) å da ble jeg mere godt humør med engang :-) klar for ut å kjøre :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Her har vi hatt max 3 halve dager med nedbør siden jul ... hørte på radioen at vi har hatt 2-3 mm nedbør i årKjellrf skrev:Det var visst 3 hele dager uten nedbør, hittil i år...Intruder skrev:Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ?
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger....
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Nei, Intruder.
Rudolf er nok ikke fra Alta, men en av nabokommunene ?
Les dette:
http://samenes-historie.origo.no/-/bull ... saa-samisk" onclick="window.open(this.href);return false;
Rudolf er nok ikke fra Alta, men en av nabokommunene ?
Les dette:
http://samenes-historie.origo.no/-/bull ... saa-samisk" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Helt fra æ va ganske liten har æ likt å finne ut hvordan ting fungere og ser ut inni.
Va vel ikke mer enn 7 år da æ "obduserte" den første vekkerklokka.
Æ fikk den ikke ihop igjen, og fjærene blei veldig store da de spratt ut av klokka.
Etterhvert har æ lært at man må ikke åpne alle slags tekniske dingser.
Av og til blir fristelsen allikevel for stor.........
Søndag va æ en tur i garasjen, hadde tenkt å begynne å mekke litt på sykklen igjen.
Det e vel etterhvert ganske velkjent at mopeden min ikke vil opp mot maksturtall på høyere gear enn 2.
Æ har brukt noen timer på å prøve å finne årsaken, uten å lykkes. Selv om noen småfeil e plukka bort, står enda det store spørsmålet igjen:
" Ka i h****** e feil ?"
Har målt TPS, tempsensorer, spenning både her og der flere ganger, og alt ser ut til å være i orden.
Søndag tok æ en kniv og åpna den ene TPS som æ hadde liggende i ei eske.
Og sånn ser den ut inni:
DEn så ikke ut til å være verken slitt eller forurensa og flere dusjer med rensespray bekrefta at den allerede var ren.
Tok noen målinger med ohm-meter som stemte med boka, akkurat det kunne vært gjort uten å bryte opp lokket.....
Men,men.
Nå vet æ ihvertfall hvordan den ser ut inni, og at den e i orden.
Va vel ikke mer enn 7 år da æ "obduserte" den første vekkerklokka.
Æ fikk den ikke ihop igjen, og fjærene blei veldig store da de spratt ut av klokka.
Etterhvert har æ lært at man må ikke åpne alle slags tekniske dingser.
Av og til blir fristelsen allikevel for stor.........
Søndag va æ en tur i garasjen, hadde tenkt å begynne å mekke litt på sykklen igjen.
Det e vel etterhvert ganske velkjent at mopeden min ikke vil opp mot maksturtall på høyere gear enn 2.
Æ har brukt noen timer på å prøve å finne årsaken, uten å lykkes. Selv om noen småfeil e plukka bort, står enda det store spørsmålet igjen:
" Ka i h****** e feil ?"
Har målt TPS, tempsensorer, spenning både her og der flere ganger, og alt ser ut til å være i orden.
Søndag tok æ en kniv og åpna den ene TPS som æ hadde liggende i ei eske.
Og sånn ser den ut inni:
DEn så ikke ut til å være verken slitt eller forurensa og flere dusjer med rensespray bekrefta at den allerede var ren.
Tok noen målinger med ohm-meter som stemte med boka, akkurat det kunne vært gjort uten å bryte opp lokket.....
Men,men.
Nå vet æ ihvertfall hvordan den ser ut inni, og at den e i orden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Du har vel sjekket alt mekanisk? Da kan det jo kanskje være noe elektronisk, slik som coiler eller tenningsmodul/CDI eller pulsgiveren?Jompa skrev:Helt fra æ va ganske liten har æ likt å finne ut hvordan ting fungere og ser ut inni.
Va vel ikke mer enn 7 år da æ "obduserte" den første vekkerklokka.
Æ fikk den ikke ihop igjen, og fjærene blei veldig store da de spratt ut av klokka.
Etterhvert har æ lært at man må ikke åpne alle slags tekniske dingser.
Av og til blir fristelsen allikevel for stor.........
Søndag va æ en tur i garasjen, hadde tenkt å begynne å mekke litt på sykklen igjen.
Det e vel etterhvert ganske velkjent at mopeden min ikke vil opp mot maksturtall på høyere gear enn 2.
Æ har brukt noen timer på å prøve å finne årsaken, uten å lykkes. Selv om noen småfeil e plukka bort, står enda det store spørsmålet igjen:
" Ka i h****** e feil ?"
Har målt TPS, tempsensorer, spenning både her og der flere ganger, og alt ser ut til å være i orden.
Søndag tok æ en kniv og åpna den ene TPS som æ hadde liggende i ei eske.
Og sånn ser den ut inni:
DEn så ikke ut til å være verken slitt eller forurensa og flere dusjer med rensespray bekrefta at den allerede var ren.
Tok noen målinger med ohm-meter som stemte med boka, akkurat det kunne vært gjort uten å bryte opp lokket.....
Men,men.
Nå vet æ ihvertfall hvordan den ser ut inni, og at den e i orden.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Nei, ja æ vet at æ skulle ha starta med ventileneDrGreve skrev:Du har vel sjekket alt mekanisk? Da kan det jo kanskje være noe elektronisk, slik som coiler eller tenningsmodul/CDI eller pulsgiveren?

Hadde sikkert gjort det for lenge siden hvis de ikke hadde vært gjømt under en bensintank og ett toppdeksel.
Men nå skal det snart bli gjort, må bare få løfta av tanken først.........
Æ har enda ikke lagt vekk teorien om at hvis en eller flere ventiler, fortrinnsvis eksosventiler, har veldig liten eller null klaring,
så kan det bli lekkasje om ventilene får ei brå oppvarming. Særlig hvis eksosventilene har for lita klaring.
Vel, er klaringa der den skal være, er den muligheten utelukket.
Skal sjekke coilene samtidig, med og uten varmluftspistol.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.
Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?
Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.
Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.
Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?
Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.
Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Jeg mener pluggledninger skal ha 21-28k ohm.Jompa skrev:I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.
Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?
Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.
Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Tror det kan være 1K ohm pr meter, men behøver ikke være noe spesielt. Er jo ikke merkbar resistans i reint kobber. Fra plugghette til plugghette skal det være mellom 20-30 K ohm , når du bruker 5 K hetter(sikkert der du har tallene fra, DrGreve) . Stemmer bra med 11 K + 2x5 K. Så her er de kablene (over)modne for de evige jaktmarker.DrGreve skrev:Jeg mener pluggledninger skal ha 21-28k ohm.Jompa skrev:I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.
Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?
Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.
Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.
Stemmer på en prikk, det, kjellrfKjellrf skrev:Tror det kan være 1K ohm pr meter, men behøver ikke være noe spesielt. Er jo ikke merkbar resistans i reint kobber. Fra plugghette til plugghette skal det være mellom 20-30 K ohm , når du bruker 5 K hetter(sikkert der du har tallene fra, DrGreve) . Stemmer bra med 11 K + 2x5 K. Så her er de kablene (over)modne for de evige jaktmarker.DrGreve skrev:Jeg mener pluggledninger skal ha 21-28k ohm.Jompa skrev:I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.
Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?
Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.
Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
