Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av SuperMorten »

Det er nok snø nå.. Opphold i dag, men ser ut som det kan komme mer
ImageUploadedByTapatalk1391250903.491821.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

I dag har jeg vært på dressurkurs med Loke.
Egentlig var det kurs for instruktører, så vi andre, ca 25 stykker med hund, var bare med som "dummier".
Kurslederen var svensk, er alltid skeptisk til svensker for de skal som oftest gjøre ting så komplisert som mulig.
Denne gubben var tydeligvis ikke en vanlig svenske, for han både forklarte ting på en enkel måte, og gjorde tingene like enkelt.

Den praktiske delen foregikk ute, med nyutdannede instruktører som nettopp, instruktører.
Ikke uerfarne folk, men gamle hundefolk alle sammen. Bare med ny lærdom....
Øvelsene var basic sitt, lineføring, innkallling og litt apport.

Det er rart hvor lett alt blir når man har en ved siden av seg som forteller deg hva du skal gjøre, og det fungerer. Hver gang. (nesten)
Like rart er det at når man kommer hjem og skal gjøre den samme dressuren, så funker det ikke. :redface
Dette vet jeg, har nemlig gått på dressurkurs før.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

Søndag formiddag.
Forsiktig drypping fra takrenna, varmegrader i garasjen selv om det ligg is en halv meter innfor porten.
Sykkelen står med nøkkelen i tenninga.
Selv om det bare er andre mars klør det litt i gasshanda.
Tenning på, trykk på knappen og motorn svarer direkte. Æ lar sykkelen gå på rask tomgang i ca 5 min, hører på lyden, legg handa bak eksosrøret og kjenner på pulsen.

Fruen besøker sin gamle mor og æ kan holde på i fred og ro etpar tima uten å bli forstyrra.
Må snart begynne å finne ut hva som feiler motoren.
Og planen er:
Ventilsjekk.
Sjekke tenningsanlegget inkl el koblinger.

Har fått noen tips på kzrider.com og lest meg litt opp i handboka og på nett.
Skal f eks sjekke coilene både kalde og varme.

Endelig ser det ut til at garagesesongen er i gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Intruder »

Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ? :knegg
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger.... ;-)
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Kjellrf »

Intruder skrev:Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ? :knegg
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger.... ;-)
Det var visst 3 hele dager uten nedbør, hittil i år...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Kawagutten »

sola har jo fremme i hvert fall to timer i år :-) å da ble jeg mere godt humør med engang :-) klar for ut å kjøre :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av jhn »

Kjellrf skrev:
Intruder skrev:Kram nysnø laver ned omtrent hver eneste dag,virker som om det har vært nedbør omtrent hver eneste dag siden julenissen var her...og det er to måneder siden her sørpå...
Er forresten Rudolf fra Alta ? :knegg
Nilejussen er iallfall fra Brumunddal,har sett`n i speilet mange ganger.... ;-)
Det var visst 3 hele dager uten nedbør, hittil i år...
Her har vi hatt max 3 halve dager med nedbør siden jul ... hørte på radioen at vi har hatt 2-3 mm nedbør i år

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

Nei, Intruder.
Rudolf er nok ikke fra Alta, men en av nabokommunene ?
Les dette:
http://samenes-historie.origo.no/-/bull ... saa-samisk" onclick="window.open(this.href);return false;
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

Helt fra æ va ganske liten har æ likt å finne ut hvordan ting fungere og ser ut inni.
Va vel ikke mer enn 7 år da æ "obduserte" den første vekkerklokka.
Æ fikk den ikke ihop igjen, og fjærene blei veldig store da de spratt ut av klokka.
Etterhvert har æ lært at man må ikke åpne alle slags tekniske dingser.
Av og til blir fristelsen allikevel for stor.........

Søndag va æ en tur i garasjen, hadde tenkt å begynne å mekke litt på sykklen igjen.
Det e vel etterhvert ganske velkjent at mopeden min ikke vil opp mot maksturtall på høyere gear enn 2.
Æ har brukt noen timer på å prøve å finne årsaken, uten å lykkes. Selv om noen småfeil e plukka bort, står enda det store spørsmålet igjen:
" Ka i h****** e feil ?"

Har målt TPS, tempsensorer, spenning både her og der flere ganger, og alt ser ut til å være i orden.

Søndag tok æ en kniv og åpna den ene TPS som æ hadde liggende i ei eske.
Og sånn ser den ut inni:

DSCF2637.JPG
DEn så ikke ut til å være verken slitt eller forurensa og flere dusjer med rensespray bekrefta at den allerede var ren.
Tok noen målinger med ohm-meter som stemte med boka, akkurat det kunne vært gjort uten å bryte opp lokket.....
Men,men.
Nå vet æ ihvertfall hvordan den ser ut inni, og at den e i orden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Helt fra æ va ganske liten har æ likt å finne ut hvordan ting fungere og ser ut inni.
Va vel ikke mer enn 7 år da æ "obduserte" den første vekkerklokka.
Æ fikk den ikke ihop igjen, og fjærene blei veldig store da de spratt ut av klokka.
Etterhvert har æ lært at man må ikke åpne alle slags tekniske dingser.
Av og til blir fristelsen allikevel for stor.........

Søndag va æ en tur i garasjen, hadde tenkt å begynne å mekke litt på sykklen igjen.
Det e vel etterhvert ganske velkjent at mopeden min ikke vil opp mot maksturtall på høyere gear enn 2.
Æ har brukt noen timer på å prøve å finne årsaken, uten å lykkes. Selv om noen småfeil e plukka bort, står enda det store spørsmålet igjen:
" Ka i h****** e feil ?"

Har målt TPS, tempsensorer, spenning både her og der flere ganger, og alt ser ut til å være i orden.

Søndag tok æ en kniv og åpna den ene TPS som æ hadde liggende i ei eske.
Og sånn ser den ut inni:

DSCF2637.JPG
DEn så ikke ut til å være verken slitt eller forurensa og flere dusjer med rensespray bekrefta at den allerede var ren.
Tok noen målinger med ohm-meter som stemte med boka, akkurat det kunne vært gjort uten å bryte opp lokket.....
Men,men.
Nå vet æ ihvertfall hvordan den ser ut inni, og at den e i orden.
Du har vel sjekket alt mekanisk? Da kan det jo kanskje være noe elektronisk, slik som coiler eller tenningsmodul/CDI eller pulsgiveren?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:Du har vel sjekket alt mekanisk? Da kan det jo kanskje være noe elektronisk, slik som coiler eller tenningsmodul/CDI eller pulsgiveren?
Nei, ja æ vet at æ skulle ha starta med ventilene :redface
Hadde sikkert gjort det for lenge siden hvis de ikke hadde vært gjømt under en bensintank og ett toppdeksel.
Men nå skal det snart bli gjort, må bare få løfta av tanken først.........

Æ har enda ikke lagt vekk teorien om at hvis en eller flere ventiler, fortrinnsvis eksosventiler, har veldig liten eller null klaring,
så kan det bli lekkasje om ventilene får ei brå oppvarming. Særlig hvis eksosventilene har for lita klaring.
Vel, er klaringa der den skal være, er den muligheten utelukket.

Skal sjekke coilene samtidig, med og uten varmluftspistol.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Jompa »

I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.

Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?

Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.

Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.

Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?

Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.

Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
Jeg mener pluggledninger skal ha 21-28k ohm.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av Kjellrf »

DrGreve skrev:
Jompa skrev:I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.

Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?

Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.

Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
Jeg mener pluggledninger skal ha 21-28k ohm.
Tror det kan være 1K ohm pr meter, men behøver ikke være noe spesielt. Er jo ikke merkbar resistans i reint kobber. Fra plugghette til plugghette skal det være mellom 20-30 K ohm , når du bruker 5 K hetter(sikkert der du har tallene fra, DrGreve) . Stemmer bra med 11 K + 2x5 K. Så her er de kablene (over)modne for de evige jaktmarker.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, vinter og kaldt.

Legg inn av DrGreve »

Kjellrf skrev:
DrGreve skrev:
Jompa skrev:I går kveld tok æ endelig mot til meg og fikk løfta av tanken.
Begynte så smått å måle coilene og primærkretsene var innenfor riktig verdi 2,8 k.ohm
Samme med sekundærkretsene begge ca 11 k.ohm uten pluggledningene.
Da er det verre med ledningene.
De tre første har mellom 7 og 10 k.ohm, og den siste 24 k.ohm. Selv uten plugghetta som har 5 k.ohm motstand
viste målinga nesten 18 k.ohm.

Aha, tenkte æ, det e nok her hunden e begravd.
Når æ i tillegg har kjørt med R plugger sammen med R plugghetter, som iflg ekspertene er en "dødssynd",
kan vel noe av årsaken til at sykkelen har gått elendig på høyt turtall ligge her ?

Prøvde å bla opp i Clymers handbok for å finne rett motstand på kablene, men det stod selvsagt ikke ett
kvekk om det.

Noen som vet hva pluggledninger skal ha av motstand ??
Det er snakk om kobberledning.
Uansett skal alle pluggledningene byttes, nye plugger uten R er allerede kjøpt.
Jeg mener pluggledninger skal ha 21-28k ohm.
Tror det kan være 1K ohm pr meter, men behøver ikke være noe spesielt. Er jo ikke merkbar resistans i reint kobber. Fra plugghette til plugghette skal det være mellom 20-30 K ohm , når du bruker 5 K hetter(sikkert der du har tallene fra, DrGreve) . Stemmer bra med 11 K + 2x5 K. Så her er de kablene (over)modne for de evige jaktmarker.
Stemmer på en prikk, det, kjellrf :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar