Jeg har ikke supergod peiling på dette, så det er bare å rette på meg hvis det er noen som mener noe annet

Det er et 520 kjede du skal ha? De har dette i hvert fall i 114. Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellige merker og materialer men.Svolp skrev: 13 mai 2021, 23:20 Takk for svar. Inkl kjedelås hørtes jo logisk ut!
Så 2 lenker for kort mao. Da blir det gjerne noe snug fit, tenkte ikke å endre drever. Har verktøy for å klinke men har ikke verktøy for å fjerne ledd hvis jeg skulle gått for 116 ledd. Ser ikke ut som xlmoto selger 114 ledda kjede..
Du trenger ikke eget verktøy for å fjerne lenker, vinkelsliper og dor er alt du trenger.Svolp skrev: 13 mai 2021, 23:20 Takk for svar. Inkl kjedelås hørtes jo logisk ut!
Så 2 lenker for kort mao. Da blir det gjerne noe snug fit, tenkte ikke å endre drever. Har verktøy for å klinke men har ikke verktøy for å fjerne ledd hvis jeg skulle gått for 116 ledd. Ser ikke ut som xlmoto selger 114 ledda kjede..
"normalt" har man ikke minst 16mm klaring på lenden med riktig kjedestramming når kjede og drev i standard størrelser er montert..å få av/på bakhjulet med et "for kort" kjede i etterkant av klinking kan også være utfordrende.
OK, skjønner.
forskjell på kjedeslakk "opp og ned " og lengde.. et par mm stramming gjør MYE på "oppogned" og man kan heller ikke redusere kjedeslakk under anbefalt...AJ skrev: 14 mai 2021, 10:09OK, skjønner.
Kanskje det går på en sykkel som Yamaha TDM 900 hvor kjedeslakken skal være mellom 5 og 6 cm., om jeg ikke husker feil.
På KTM'en skal slakken være 4 til 4,5 cm. og er da neppe mulig med 117 lenkers kjede istedet for et med 118, som et standard.
Men kjede med 117 kjedeledd er vel ikke å få tak i, kun kjeder med partall; 114, 116, 118, 120, osv., så vidt jeg vet.
Uansett er det nok klokt å holde seg til kjedespesifikasjonene oppgitt av MC-produsenten for de ulike modellene og ikke stole blindt på delepushere, som f.eks. XLMoto.
Kjøpte selv et CZ kjede til KTM'en derfra og oppdaget at dette var 120 kjede og ikke 118, som oppgitt for modellen av KTM. 120 kjedet ble returnert. Fikk tak i et nytt 118 kjede av samme merke og type fra en norsk KTM eier via et amerikansk forum (advrider.com) til en god del lavere pris.
Sant nok.mekkern skrev: 14 mai 2021, 10:12
forskjell på kjedeslakk "opp og ned " og lengde.. et par mm stramming gjør MYE på "oppogned" og man kan heller ikke redusere kjedeslakk under anbefalt...
Kjedestramming er jo en åpenbar oppgave som enhver mcfører bør kunne ta ansvar for selv. Prosedyre står i håndboka og det følger med verktøy med de fleste sykler.AJ skrev: 14 mai 2021, 10:23Sant nok.mekkern skrev: 14 mai 2021, 10:12
forskjell på kjedeslakk "opp og ned " og lengde.. et par mm stramming gjør MYE på "oppogned" og man kan heller ikke redusere kjedeslakk under anbefalt...
Har nok nevnt dette tidligere her inne, men gjør det gjerne igjen;
møtte min gamle TDM 900 for mange års siden og kom i snakk med eieren, som gjerne ville ha meg til å prøve sykkelen for å få min vurdering av om noe var galt med den siden den vibrerte mye under kjøring.
Må si jeg nesten ikke kjent igjen sykkelen og den myke gangen fra den gangen jeg eide den.
Sjekket så kjedeslakken, som var hinsides stramt, kun litt over 2 cm etter riktig målemetode.
Kjedeslakken var gjort på en service rett forut på et av de mest anerkjente MC-verkstedene i Mjøsregionen.
Jeg rådet fyren til å kjøre innom dem snarest råd for å be dem rette på jobben.
Enig, men det er åpenbart ikke alle som har like god peiling...cannon skrev: 14 mai 2021, 17:41 Kjedestramming er jo en åpenbar oppgave som enhver mcfører bør kunne ta ansvar for selv. Prosedyre står i håndboka og det følger med verktøy med de fleste sykler.
Dette er på nivå med sjekk av dekktrykk.
Problemet i det tilfellet jeg nevnte med min gamle TDM var at verkstedet hadde tabbet seg ut. Dvs. at de nettopp hadde solgt en sykkel ferdig servet til en ny eier, som trodde alt var gjort riktig for seg. Noe det altså viste seg å ikke være tilfelle.xavi0n skrev: 14 mai 2021, 19:06 Det er jo i høyeste grad noe man bør sette seg inn i på lik linje med sjekk av dekk og diverse vesker.
I værstefall kan et kjede som ryker skape en alvorlig ulykke
Får også sykkelen tilbake med riktig justering etter dekkbytte på mitt faste dekkverksted.pekle skrev: 14 mai 2021, 19:33 Forstår heller ikke hvordan et verksted kan gjøre slikt, men opplevde det flere ganger selv på Bimmeren (etter dekkskifte), hos den lokale merkeforhandleren. Mange år siden nå riktignok, men kjedet var til tider så stramt at det kom kneppelyder når jeg rullet sykkelen. Fikk ellers nytt dekk på Duc'en i dag hos respektive merkeforhandler - perfekt justert.