MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

AndreasB skrev:Løsningen er jo enkel! Sett opp fartsgrensa! :)
Du kan jo forsøke å sende epost til firmapost-sor@vegvesen.no og høre om de vil sette opp grensen.
Dessverre er uvanlige ulykker ofte utslagsgivende for at farten skiltes ned. Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser.
Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.

Og kjører mange nok MC-førere forbi fartsbokser i 200 km/t så kan vi nok vente oss at det blir endringer i reglene der, slik at foto av skilt bakfra er alt som trengs - dvs eieren gjøres ansvarlig. (Som i Sveits f.eks.)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av evike »

AndreasB skrev:
jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..
Hvor lenge er det du har hatt sertifikat på noe som kan kjøres på vei?
Selv har jeg ganske snart 30 år med lappen hvor jeg har gjort meg mine erfaringer.
Vi kan jo snakkes når du har en tredjedel av den erfaringen, så får vi se hvilke erfaringer du har gjort innen da. Men de første 10 åra så tror jeg ikke at jeg gidder.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: MC-ulykker

Legg inn av Svolp »

Selvforskyld eller ikke, unner ingen og kræsje og skade seg... :sk?
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev: .... Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser...
Veldig ofte er slike ønsker fra beboere og lokalpolitikere velbegrunnede, de kjenner forholdene og vil gjerne leve lenge i landet
RuneMC skrev: Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.
... naturlig å sammenligne. Ja. man sier jo ofte disse kloke ord.
Man sammenligner veiene, og finner ut at Norge ligger langt bak "de det er naturlig å sammenligne oss med", så finner vi ut at vi også har lavere fartsgrenser. Er ikke det ganske naturlig egentlig, og logisk og fornuftig? Dårligere veier - lavere fartsgrenser.
Kanskje vi ligger på et fornuftig nivå?
Vi har vel også en bedre ulykkesstatistikk enn "de det er naturlig å sammenligne oss med"?
Sist redigert av jhn den 01 okt 2012, 12:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
RuneMC skrev: .... Gir "vann på mølla" for beboere og lokalpolitikere som gjerne viser "handlekraft" ved å få satt lavere fartsgrenser...
Veldig ofte er slike ønsker fra beboere og lokalpolitikere velbegrunnede, de kjenner forholdene og vil gjerne leve lenge i landet
RuneMC skrev: Generelt fartsnivå på 70 og 80 på gjennomfartsveier er jeg enig i at er lavt mange steder - der har Danmark og Sverige som det er naturlig å sammenligne med, et mer naturlig fartsnivå.
... naturlig å sammenligne. Ja. man sier jo ofte disse kloke ord.
Man sammenligner veiene, og finner ut at Norge ligger langt bak "de det er naturlig å sammenligne oss med", så finner vi ut at vi også har lavere fartsgrenser. Er ikke det ganske naturlig egentlig, og logisk og fornuftig? Dårligere veier - lavere fartsgrenser.
Kanskje vi ligger på et fornuftig nivå?
Vi har vel også en bedre ulykkesstatistikk "de det er naturlig å sammenligne oss med"?
Jeg tenker vel at alle som klager på lave fartsgrenser og dårlig veistandard i Norge, burde ta seg en tur ut i verden, så ser de at vi egentlig ikke har så mye å klage på. Norske "verdensmestere" som skriker etter høyere hastigheter hadde sannsynligvis endt opp som roadkill på en øde landevei i Venezuela, Midt Østen eller Kina.. Jeg har vært der, og takker høyere makter for at jeg slapp å kjøre selv.. Nå sier jeg ikke at jeg er fornøyd med norsk veistandard. Det er mye å ta tak i, men det er også mye som kunne vært værre..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
rerell
Innlegg: 354
Registrert: 15 jun 2004, 12:51
Motorsykkelen din: !

Re: MC-ulykker

Legg inn av rerell »

2 döda i Krs. "Motorsykkelen ble meldt stjålet fra Lillesand 24. september".

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/T ... 94867.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

Huff! Ser ut som de ikke klarte svingen ut av tunnelen. Tipper det dreier seg om stor hastighet og stivnet til under svingen.

EDIT: hm, ser visst ut som svingen begynner i tunnelen, ser ikke så krapp ut, men det kommer vel igjennom an på farten man har. http://goo.gl/maps/2dBJR" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ega16 den 01 okt 2012, 12:58, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

rerell skrev:2 döda i Krs. "Motorsykkelen ble meldt stjålet fra Lillesand 24. september".

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/T ... 94867.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Synd for de pårørende/etterlatte.. Klarer ikke helt å føle sympati for kjeltringer.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
rerell skrev:2 döda i Krs. "Motorsykkelen ble meldt stjålet fra Lillesand 24. september".

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/T ... 94867.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Synd for de pårørende/etterlatte.. Klarer ikke helt å føle sympati for kjeltringer.
Synd for de omkomne også
Klarer ikke helt å fryde mæ over to døde, selv om de skulle gjøre noe så "utilgivelig" som å stjele en mc

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

@jhn - Antallet trafikkdrepte er faktisk ganske likt forhold til innbyggertallet - til tross for det jeg kaller et mer effektivt fartsnivå i nabolandene. Og veistandarden på flere strekninger her sør klarer fint 10-20+ i forhold til dagens (snakker da om motorvei/gjennomfartsvei uten særlig bebyggelse hvor majoriteten stort sett ligger 10 til 20+ allikevel, så lenge det ikke er fartsbokser eller kø).

169 i Norge i 2011 ~ 34 pr mill innbyggere (rekordlavt år for Norge)
221 i Danmark i 2011 ~ 40 pr mill innbyggere
319 i Sverige i 2011 ~35 per mill innbyggere (23 stk klare selvmord ikke medregnet)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:@jhn - Antallet trafikkdrepte er faktisk ganske likt forhold til innbyggertallet - til tross for det jeg kaller et mer effektivt fartsnivå i nabolandene.
Javel, jeg mente bare å huske noe om "det sikreste mc-landet" i media.
Hvis vi har nogenlunde lik ulykkesstatistikk, så viser kanskje det at vi har ca samme forhold mellom fart og veistandard som "de det er naturlig å sammenligne oss med"
RuneMC skrev: Og veistandarden på flere strekninger her sør klarer fint 10-20+ i forhold til dagens (snakker da om motorvei/gjennomfartsvei uten særlig bebyggelse hvor majoriteten stort sett ligger 10 til 20+ allikevel, så lenge det ikke er fartsbokser eller kø).
Trafikken ligger stort sett 10 - 20 km/t over grensa i nabolandene også, så de mener nok at deres fartsgrenser også er for lave, akkurat som oss.
Hvis vi vil akseptere flere ulykker, er det bare å forandre på forholdet fart/veistandard. Ren matematikk
Generellt har vi dårligere veier og lavere fartsgrenser, og de to forholdene henger naturlig sammen, mener jeg. Det var i grunnen mitt poeng.

PS.
Hvis du ser på forholdet mellom Danmark og Sverige,
221 i Danmark i 2011 ~ 40 pr mill innbyggere
319 i Sverige i 2011 ~35 per mill innbyggere
De to landene har ganske lik veistandard i mine øyne, men Danmark har litt høyere fartsgrenser. Har det en sammenheng? Eller er det andre årsaker?
Sist redigert av jhn den 01 okt 2012, 13:54, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
SuperMorten skrev:
rerell skrev:2 döda i Krs. "Motorsykkelen ble meldt stjålet fra Lillesand 24. september".

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/T ... 94867.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Synd for de pårørende/etterlatte.. Klarer ikke helt å føle sympati for kjeltringer.
Synd for de omkomne også
Klarer ikke helt å fryde mæ over to døde, selv om de skulle gjøre noe så "utilgivelig" som å stjele en mc
Fryder meg for all del ikke, men det blir på sett og vis uaktsomt selvmord, hvis du opptrer som sjåfør på et kjøretøy du ikke behersker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: MC-ulykker

Legg inn av AndreasB »

ega16 skrev:
AndreasB skrev:
jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..
Sant nok, men det bør man gjøre på bane og ihvertfall ikke på veier i tettbygde strøk. Ellers så er jeg ikke helt enig i det siste du sier, kjører man safe så har man også større marginer for å hente seg inn dersom noe uforutsett skulle skje, man skal ikke mye opp i hastighet for å merke at beslutning og handlingsrommet krymper betraktelig.
Du mener altså at om man aldri har sklidd med bakhjulet, og man plutselig får en jævla sladd, så er det helt OK fordi man har marginer? Ikke faen..

Om man vet hvordan sykkelen oppfører seg når det sklir litt, ja.. Da klarer man det antagelig også om det sklir "litt mer".
Har man derimot kjørt safe hele veien så er det bare å ringe forsikingselskapet ;)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: MC-ulykker

Legg inn av ega16 »

AndreasB skrev:
ega16 skrev:
AndreasB skrev:
jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..
Sant nok, men det bør man gjøre på bane og ihvertfall ikke på veier i tettbygde strøk. Ellers så er jeg ikke helt enig i det siste du sier, kjører man safe så har man også større marginer for å hente seg inn dersom noe uforutsett skulle skje, man skal ikke mye opp i hastighet for å merke at beslutning og handlingsrommet krymper betraktelig.
Du mener altså at om man aldri har sklidd med bakhjulet, og man plutselig får en jævla sladd, så er det helt OK fordi man har marginer? Ikke faen..

Om man vet hvordan sykkelen oppfører seg når det sklir litt, ja.. Da klarer man det antagelig også om det sklir "litt mer".
Har man derimot kjørt safe hele veien så er det bare å ringe forsikingselskapet ;)
Jeg forstår ikke logikken din og du forstår tydeligvis ikke min. Sladd er vel noe de fleste vil oppleve før eller senere og da har man betydelig større marginer for å hente seg inn hvis man gjør svingen i fartsgrensen enn langt over.

Selvom man har klart den og den svingen med så og så mye sladd betyr det ikke nødvendigvis at man klarer det neste gang. Som sagt desto større fart desto mindre marginer uansett hvor flink og "uovervinnelig" man er. Å tro noe annet er naivt
Sist redigert av ega16 den 01 okt 2012, 16:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

AndreasB skrev:
ega16 skrev:
AndreasB skrev:
jhn skrev:Joda, ikke så usannsynlig, men likevel, jo nærmere grensen for dine evner du er, dess større sannsynlighet for å tråkke over.
På kjente veier vil man kanskje også pushe grensene litt ekstra
Pushe grenser er eneste måte å øke grensen på. Om man hele tiden kjører safe, kommer man få seg en jævla overraskelse en vakker dag..
Sant nok, men det bør man gjøre på bane og ihvertfall ikke på veier i tettbygde strøk. Ellers så er jeg ikke helt enig i det siste du sier, kjører man safe så har man også større marginer for å hente seg inn dersom noe uforutsett skulle skje, man skal ikke mye opp i hastighet for å merke at beslutning og handlingsrommet krymper betraktelig.
Du mener altså at om man aldri har sklidd med bakhjulet, og man plutselig får en jævla sladd, så er det helt OK fordi man har marginer? Ikke faen..

Om man vet hvordan sykkelen oppfører seg når det sklir litt, ja.. Da klarer man det antagelig også om det sklir "litt mer".
Har man derimot kjørt safe hele veien så er det bare å ringe forsikingselskapet ;)
Mange av ulykkene man ser, er nok nettopp fordi man driver å pushe grenser, og plutselig finner man ut nøyaktig hvor langt de grensene kunne pushes
Men det kan jo hende at de som berger seg, har fått noe nyttig lærdom.
Det kan også hende at de som ikke pusher, aldri får behov for den lærdommen de går glipp av.
Så hva som er smartest kan være vanskelig å finne ut av

Svar