Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Mulig smøringen ikke har vært tilfredstillende på fordrevet da dette har mest belastning og slites mer enn dobbelt så fort pga så få tenner. Gammel smøring og skit lager slipepasta.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Gjorde dette selv i fjor før en lengre tur. Mest for sikkerhets skyld siden jeg likevel skulle bytte hele drivlinja noen uker senere. Framdrevet var tydelig slitt, men ikke verre enn at det hadde holdt minst et par tusen km. til uten problemer.
Kjedet var derimot ikke spesielt slitt så hvis jeg skulle kjørt på dette ut sesongen ville jeg nok gjort som mekkern nevner, nemlig snu bakdrevet, selv om heller ikke dette var veldig synlig slitt.
Men når man bytter ut kun et drev, bør man nok ha et nytt sett, kjede og drev, i beredskap siden nye og gamle (slitte) deler om hverandre i drivlinja kan fort føre til at slitasjen øker og går raskere enn man liker å tro...
Kjedet var derimot ikke spesielt slitt så hvis jeg skulle kjørt på dette ut sesongen ville jeg nok gjort som mekkern nevner, nemlig snu bakdrevet, selv om heller ikke dette var veldig synlig slitt.
Men når man bytter ut kun et drev, bør man nok ha et nytt sett, kjede og drev, i beredskap siden nye og gamle (slitte) deler om hverandre i drivlinja kan fort føre til at slitasjen øker og går raskere enn man liker å tro...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Sjekket kjedeslakken i dag.
Ingen behov for justering. Har kun justert bittelitt en gang siden kjede og drev ble byttet for 13000 km. siden.
Sjekket også for sikkerhetsskyld kjedeinnretningen med lasermåleren med magnetfeste på bakdrevet.
Laserstrålen treffer kjede på samme punkt helt framme og helt bak på kjedet. Perfekt justert med andre ord
.
Og jeg er fortsatt strålende fornøyd med Tutoro Automatic Chainoiler, som gjør kjedevedlikeholdet til en ting man over hodet ikke tenker på sånn i hverdagen. Dette ordner seg sjøl så lenge man passer på at det er nok olje i beholderen.
Like lite vedlikehold som på en kardangsykkel? Ja, jo... er faktisk fristet til å si det, ja
:
Ingen behov for justering. Har kun justert bittelitt en gang siden kjede og drev ble byttet for 13000 km. siden.
Sjekket også for sikkerhetsskyld kjedeinnretningen med lasermåleren med magnetfeste på bakdrevet.
Laserstrålen treffer kjede på samme punkt helt framme og helt bak på kjedet. Perfekt justert med andre ord

Og jeg er fortsatt strålende fornøyd med Tutoro Automatic Chainoiler, som gjør kjedevedlikeholdet til en ting man over hodet ikke tenker på sånn i hverdagen. Dette ordner seg sjøl så lenge man passer på at det er nok olje i beholderen.
Like lite vedlikehold som på en kardangsykkel? Ja, jo... er faktisk fristet til å si det, ja

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Trur selv mitt kjede er på tur å slites ut av en eller annen grunn, føler jeg har justert 3-4 ganger i løpet av de 4-5k jeg har kjørt i år
If you gonna be dumb you gotta be tough
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Regner med at du ikke har følt at du har justert 3-4 ganger på få tuen kjørte km...xavi0n skrev: 26 jul 2021, 18:04 Trur selv mitt kjede er på tur å slites ut av en eller annen grunn, føler jeg har justert 3-4 ganger i løpet av de 4-5k jeg har kjørt i år


Men har du faktisk justert 3-4 ganger i løpet av 5000 km. så tør jeg påstå at noe ikke er helt på stell.
Og mest sannsynlig årsak, som du selv er inne på, er at kjedet har gjort sitt.
Alder og kjørelengde på kjedet vil kunne gi en klar indikasjon på dette. Men den mest treffsikre måten er å sjekke slitasjen slik det er beskrevet i brukermanualen til KTM'en jeg har.
Det er helt sikkert en tilsvarende målemetode for din sykkel.
Er målegrensen overskredet er kjedet klar til å skrotes...:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja skal ta en dag å måle at kjedet ikke har strukket seg.
Fikk sykkelen med alt for slakt kjede, og har strammet litt og litt siden jeg mener at litt for slakt er bedre enn litt for stramt
Fikk sykkelen med alt for slakt kjede, og har strammet litt og litt siden jeg mener at litt for slakt er bedre enn litt for stramt
If you gonna be dumb you gotta be tough
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Men vet du hvor langt kjedet har gått totalt sett?xavi0n skrev: 26 jul 2021, 18:04 Trur selv mitt kjede er på tur å slites ut av en eller annen grunn, føler jeg har justert 3-4 ganger i løpet av de 4-5k jeg har kjørt i år
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Om jeg skal tro på forrige eier har det gått ca 6-7k
If you gonna be dumb you gotta be tough
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Bør uansett holde bortimot 25K før det bør byttes.
Vet du hva slags fabrikkmerke det er?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ingen anelse, ble byttet før jeg kjøpte den, drevet bak har knapt antydning til slitasje, men blir nok nye drev å kjeder til neste sesong for å være på den sikre siden
If you gonna be dumb you gotta be tough
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det finnes nemlig noen billigmerker som bl.a Snell, som kjøpere har vært mindre fornøyd med nettopp pga. av kort levetid...xavi0n skrev: 26 jul 2021, 21:35 Ingen anelse, ble byttet før jeg kjøpte den, drevet bak har knapt antydning til slitasje, men blir nok nye drev å kjeder til neste sesong for å være på den sikre siden
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ser uheldigvis ut som du har helt rett i det du sier aj, enkelte linker et det slakk i å en del rødt støv på noen linker, enten fra rust eller fra smøremiddel inni kjedet. Nye kjeder og drev er bestilt og blir å kjøre rolig fram til det er på
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hva mener folket her om clips masterlink til kjede?
Hadde en plan om å bruke det for å slippe å invistere i kjedeverktøy denne sesongen
Hadde en plan om å bruke det for å slippe å invistere i kjedeverktøy denne sesongen
If you gonna be dumb you gotta be tough
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
På småkubikkere opp til 500-600 kubikk, greit nok.xavi0n skrev: 27 jul 2021, 21:05 Hva mener folket her om clips masterlink til kjede?
Hadde en plan om å bruke det for å slippe å invistere i kjedeverktøy denne sesongen
Men på sykler med større motorer en dette ville i hvert fall jeg unngå clips masterlink.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ville ikke brukt klips, hva med å klinke kjedelåsen hvis det skal være «budget» … Har gjort det mange ganger på 750 med maskinkjede :)xavi0n skrev: 27 jul 2021, 21:05 Hva mener folket her om clips masterlink til kjede?
Hadde en plan om å bruke det for å slippe å invistere i kjedeverktøy denne sesongen
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1