Kim`s (B)logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Som jeg skrev.... selvsagt kan man trives like godt og i enkelte tilfeller bedre på en 390 kontra en 690 eller større. Det har ingenting med det å gjøre. :)

Det høres ut for meg som om motor ikke er uhyre viktig for deg og du sier at MT09 "ble for mye". Da mener jeg at valget ditt blir mye enklere, siden vi kan ta bort motorkraft fra "ligningen" og da kan du fort spare noen kroner og samtidig få deg en fin sykkel.

Må bare skyte inn med at det er fullt mulig og kjøre på motorvei og eller i høyere hastigheter med en 390. Selv på autostradan i Tyskland kan du fint kjøre. Det handler ikke om det.

Det jeg mener når jeg sier at en sykkel med 390 motor ikke er egnet i høyere hastigheter er ene og alene motorkraft. Altså muligheten for å "nødaksellerere" ut av en situasjon i 100+ km/t. eller bare ha litt krefter til å dra på litt ekstra for å ha det litt gøy i korte øyeblikk på en vei som egner seg til slikt. Som oftest må du også ligge med høyere turtall.

Husk også at AJ kjører en KTM 1290. Han har 390'en som en nummer to sykkel. Jeg tipper han har denne som nummer to sykkel av en grunn. Jeg tviler sterkt på at han selger 1290'en til fordel for 390'en. (Det får han evt. utdype videre selv)

Men for all del, det kan være at jeg er litt i overkant opphengt i kubikk og hester, men jeg har nå uansett kjørt såpass mye forskjellig at jeg vet hvordan de forskjellige motorstørrelsene føles på landeveien og på motorvei.

Skal du ut å sjekke ut grusveiene i nærområdet eller kjøre på butikken, den lokale kroa eller legge ut på en og annen dagstur/helgetur så vil en 390 fungere helt fint. Fordelen med en 390 kontra en større sykkel er dog at den er mye mer lettkjørt, lettere og håndtere, lettere og reise opp hvis du skulle være uheldig etc.

På grusveier og svingete landevei vil du ikke ha noe som helst problemer med å holde følge med mer motorsterke sykler. Faktisk kan det hende du har en fordel.

Men skal du cruise motorvei eller hovedveier over lengre strekninger så vil en 390 fort virke litt "slitsom"

Det skal nevnes at jeg her legger min erfaring med 690SMC til grunn. En 390 er nok trolig helt sikkert ikke noe bedre. Jeg har faktisk aldri kjørt en 390. Men man trenger kanskje ikke være noen rakettforsker for å forstå at denne har mindre motorkraft enn 690'en jeg kjørte. :)

Så slik jeg har forstått deg, så høres det ut som om en 390 burde være verdt en prøvetur for din del. For jeg ville IKKE kjøpt den uten å prøvd den først :)

Hvis økonomi ligger høyt på prioriteringslisten, så ville jeg også sjekket ut forsikringspremien på sykkelen du vurderer. Det kan sprike stort mellom de forskjellige modellene. Sjekk også flere forsikringsselskaper.

Til sammenligning betaler jeg faktisk LITT mindre for å forsikre Triumph Rocket 3 GT enn det madammen betaler på sin VW e-UP!. Forstå det den som kan :lol

Men det skal sies at jeg har rundet 46 år og har full bonus. Det har selvsagt veldig mye å si. Er du ung og ikke har full bonus så kan du fort gå på en smell når det kommer til forsikringspremie. Just saying :)

Lykke til med valg av ny sykkel! Dette blir uansett gøy. Håper jeg får sjansen til å treffe deg i løpet av årets sesong, siden jeg skal i retning sunnmøre i løpet av juli 2023. :twothumbs:

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Absolutt, skulle gjerne prøvekjørt. Vet ikke hvor reelt det er å få prøvekjørt før sykkelen er hos forhandler da de ikke får den før 2ish mnd. Må skrive kontrakt for å være sikra at de får tilsendt 1 til. Jeg skriver ikke før jeg har prøvesittet..ellers må jeg vente til våren å risikere å ikke få denne med eikefelger. de kommer ikke i hopetall skjønte jeg..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 08 feb 2023, 06:33
AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Som jeg skrev.... selvsagt kan man trives like godt og i enkelte tilfeller bedre på en 390 kontra en 690 eller større. Det har ingenting med det å gjøre. :)

Det høres ut for meg som om motor ikke er uhyre viktig for deg og du sier at MT09 "ble for mye". Da mener jeg at valget ditt blir mye enklere, siden vi kan ta bort motorkraft fra "ligningen" og da kan du fort spare noen kroner og samtidig få deg en fin sykkel.

Må bare skyte inn med at det er fullt mulig og kjøre på motorvei og eller i høyere hastigheter med en 390. Selv på autostradan i Tyskland kan du fint kjøre. Det handler ikke om det.

Det jeg mener når jeg sier at en sykkel med 390 motor ikke er egnet i høyere hastigheter er ene og alene motorkraft. Altså muligheten for å "nødaksellerere" ut av en situasjon i 100+ km/t. eller bare ha litt krefter til å dra på litt ekstra for å ha det litt gøy i korte øyeblikk på en vei som egner seg til slikt. Som oftest må du også ligge med høyere turtall.

Husk også at AJ kjører en KTM 1290. Han har 390'en som en nummer to sykkel. Jeg tipper han har denne som nummer to sykkel av en grunn. Jeg tviler sterkt på at han selger 1290'en til fordel for 390'en. (Det får han evt. utdype videre selv)

Men for all del, det kan være at jeg er litt i overkant opphengt i kubikk og hester, men jeg har nå uansett kjørt såpass mye forskjellig at jeg vet hvordan de forskjellige motorstørrelsene føles på landeveien og på motorvei.

Skal du ut å sjekke ut grusveiene i nærområdet eller kjøre på butikken, den lokale kroa eller legge ut på en og annen dagstur/helgetur så vil en 390 fungere helt fint. Fordelen med en 390 kontra en større sykkel er dog at den er mye mer lettkjørt, lettere og håndtere, lettere og reise opp hvis du skulle være uheldig etc.

På grusveier og svingete landevei vil du ikke ha noe som helst problemer med å holde følge med mer motorsterke sykler. Faktisk kan det hende du har en fordel.

Men skal du cruise motorvei eller hovedveier over lengre strekninger så vil en 390 fort virke litt "slitsom"

Det skal nevnes at jeg her legger min erfaring med 690SMC til grunn. En 390 er nok trolig helt sikkert ikke noe bedre. Jeg har faktisk aldri kjørt en 390. Men man trenger kanskje ikke være noen rakettforsker for å forstå at denne har mindre motorkraft enn 690'en jeg kjørte. :)

Så slik jeg har forstått deg, så høres det ut som om en 390 burde være verdt en prøvetur for din del. For jeg ville IKKE kjøpt den uten å prøvd den først :)

Hvis økonomi ligger høyt på prioriteringslisten, så ville jeg også sjekket ut forsikringspremien på sykkelen du vurderer. Det kan sprike stort mellom de forskjellige modellene. Sjekk også flere forsikringsselskaper.

Til sammenligning betaler jeg faktisk LITT mindre for å forsikre Triumph Rocket 3 GT enn det madammen betaler på sin VW e-UP!. Forstå det den som kan :lol

Men det skal sies at jeg har rundet 46 år og har full bonus. Det har selvsagt veldig mye å si. Er du ung og ikke har full bonus så kan du fort gå på en smell når det kommer til forsikringspremie. Just saying :)

Lykke til med valg av ny sykkel! Dette blir uansett gøy. Håper jeg får sjansen til å treffe deg i løpet av årets sesong, siden jeg skal i retning sunnmøre i løpet av juli 2023. :twothumbs:
Wow! Du er rå på å svare skikkelig :twothumbs: Du sier det egentlig sånn jeg tenker. Jeg skal kjøre 90 prosent i ei lita bygd på Sunnmøre. Noen få turer over Trollstigen til Åndalsnes for å besøke familie. Kjøre på treff å endelig møte dere her inne :vs Jeg kan fint kjøre en sykkel jeg syns er "daff" over 110kmt. Da jeg ikke har en motorvei i nærheten. Den må være morsom fra 0-80 :prf, å være lett nok til at jeg tør kjøre aktivt på grus.

Jeg tror heller ikke den er vanskelig å selge, hvis jeg skulle angre som en hund.

Jeg er 38 med full bonus, så syns prisen er grei på forsikring. Økonomi spiller en rolle..Jeg prioriterte bil i 2021. Den river godt i mnd. økonomien. I går fikk jeg beskjed fra bestefar om at han ikke vil kjøre bil lengre, og fikk hans Outlander 2008 mod. Jeg vurderer å selge Etron for å spare 6500kr i mnd til banken. Problemet er at jeg kommer til å selge med tap..Å jeg må gå betraktelig ned på comfort..Valgets kvaler :-k

Å møtes må vi få til! Er du i området, så er kaffe å skjitsnakk det beste jeg vet :twothumbs: Hadde vært hyggelig å få ansikt til "avatarene" her inne! :)
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av kjellv »

Om du fortsatt kunne tenke deg en MT-07 så burde du sett litt på denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=290382961

Jeg kjenner både sykkelen og selgeren godt. Sykkelen er nesten ikke brukt, og bortsett fra det korte skiltopphenget som står på den nå ser den ut akkurat som da den forlot butikken hos oss. Den har nesten ikke blitt brukt, og det lille den har blitt brukt har blitt kjørt pent. Ellers har den stått i en garasje.

Treffes hadde ellers vært kjekt.. En mulighet er neste lørdag hos AMS i Spjelkavika. https://www.facebook.com/events/848349812902577/ Du finner meg der i NAF MC uniform med grått skjegg ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev: 11 feb 2023, 10:48
Bjerknez skrev: 08 feb 2023, 06:33
AJ skrev: 07 feb 2023, 20:28
KiMedic skrev: 07 feb 2023, 19:58 Hvis dere som kjører de største adv syklene kan trives på en 390, kan jeg å :D
Det er jeg ganske sikker på at du også vil gjøre :D !
Men det er alltid greit å prøvekjøre først for å feie enhver tvil tilside. Evt. få en annen erfaring som gjør at modellen slett ikke er aktuell.
Som jeg skrev.... selvsagt kan man trives like godt og i enkelte tilfeller bedre på en 390 kontra en 690 eller større. Det har ingenting med det å gjøre. :)

Det høres ut for meg som om motor ikke er uhyre viktig for deg og du sier at MT09 "ble for mye". Da mener jeg at valget ditt blir mye enklere, siden vi kan ta bort motorkraft fra "ligningen" og da kan du fort spare noen kroner og samtidig få deg en fin sykkel.

Må bare skyte inn med at det er fullt mulig og kjøre på motorvei og eller i høyere hastigheter med en 390. Selv på autostradan i Tyskland kan du fint kjøre. Det handler ikke om det.

Det jeg mener når jeg sier at en sykkel med 390 motor ikke er egnet i høyere hastigheter er ene og alene motorkraft. Altså muligheten for å "nødaksellerere" ut av en situasjon i 100+ km/t. eller bare ha litt krefter til å dra på litt ekstra for å ha det litt gøy i korte øyeblikk på en vei som egner seg til slikt. Som oftest må du også ligge med høyere turtall.

Husk også at AJ kjører en KTM 1290. Han har 390'en som en nummer to sykkel. Jeg tipper han har denne som nummer to sykkel av en grunn. Jeg tviler sterkt på at han selger 1290'en til fordel for 390'en. (Det får han evt. utdype videre selv)

Men for all del, det kan være at jeg er litt i overkant opphengt i kubikk og hester, men jeg har nå uansett kjørt såpass mye forskjellig at jeg vet hvordan de forskjellige motorstørrelsene føles på landeveien og på motorvei.

Skal du ut å sjekke ut grusveiene i nærområdet eller kjøre på butikken, den lokale kroa eller legge ut på en og annen dagstur/helgetur så vil en 390 fungere helt fint. Fordelen med en 390 kontra en større sykkel er dog at den er mye mer lettkjørt, lettere og håndtere, lettere og reise opp hvis du skulle være uheldig etc.

På grusveier og svingete landevei vil du ikke ha noe som helst problemer med å holde følge med mer motorsterke sykler. Faktisk kan det hende du har en fordel.

Men skal du cruise motorvei eller hovedveier over lengre strekninger så vil en 390 fort virke litt "slitsom"

Det skal nevnes at jeg her legger min erfaring med 690SMC til grunn. En 390 er nok trolig helt sikkert ikke noe bedre. Jeg har faktisk aldri kjørt en 390. Men man trenger kanskje ikke være noen rakettforsker for å forstå at denne har mindre motorkraft enn 690'en jeg kjørte. :)

Så slik jeg har forstått deg, så høres det ut som om en 390 burde være verdt en prøvetur for din del. For jeg ville IKKE kjøpt den uten å prøvd den først :)

Hvis økonomi ligger høyt på prioriteringslisten, så ville jeg også sjekket ut forsikringspremien på sykkelen du vurderer. Det kan sprike stort mellom de forskjellige modellene. Sjekk også flere forsikringsselskaper.

Til sammenligning betaler jeg faktisk LITT mindre for å forsikre Triumph Rocket 3 GT enn det madammen betaler på sin VW e-UP!. Forstå det den som kan :lol

Men det skal sies at jeg har rundet 46 år og har full bonus. Det har selvsagt veldig mye å si. Er du ung og ikke har full bonus så kan du fort gå på en smell når det kommer til forsikringspremie. Just saying :)

Lykke til med valg av ny sykkel! Dette blir uansett gøy. Håper jeg får sjansen til å treffe deg i løpet av årets sesong, siden jeg skal i retning sunnmøre i løpet av juli 2023. :twothumbs:
Wow! Du er rå på å svare skikkelig :twothumbs: Du sier det egentlig sånn jeg tenker. Jeg skal kjøre 90 prosent i ei lita bygd på Sunnmøre. Noen få turer over Trollstigen til Åndalsnes for å besøke familie. Kjøre på treff å endelig møte dere her inne :vs Jeg kan fint kjøre en sykkel jeg syns er "daff" over 110kmt. Da jeg ikke har en motorvei i nærheten. Den må være morsom fra 0-80 :prf, å være lett nok til at jeg tør kjøre aktivt på grus.

Jeg tror heller ikke den er vanskelig å selge, hvis jeg skulle angre som en hund.

Jeg er 38 med full bonus, så syns prisen er grei på forsikring. Økonomi spiller en rolle..Jeg prioriterte bil i 2021. Den river godt i mnd. økonomien. I går fikk jeg beskjed fra bestefar om at han ikke vil kjøre bil lengre, og fikk hans Outlander 2008 mod. Jeg vurderer å selge Etron for å spare 6500kr i mnd til banken. Problemet er at jeg kommer til å selge med tap..Å jeg må gå betraktelig ned på comfort..Valgets kvaler :-k

Å møtes må vi få til! Er du i området, så er kaffe å skjitsnakk det beste jeg vet :twothumbs: Hadde vært hyggelig å få ansikt til "avatarene" her inne! :)
Til den bruken du sist skisserer så vil nok en 390 være midt i blinken. Men jeg ville vurdert hakket grovere dekk og eller en adventure versjon av denne hvis du skal kjlre mye grus. Ikke noe must, men trolig en fordel.

Når det kommer til gruskjøring og valg av dekk, sender jeg ballen over noen som har mer peiling på dette. Jeg kjører Rocket som trolig er den minst egnede sykkelen man kan få tak i til gruskjøring. Jeg har aldri kjlrt med knastedekk eller grusdekk og jeg har vel kun kjørt noen få mil på grus i løpet av snart 10 år og det med standard semi sportsdekk. Har gått helt fint det, men dekk med mer grip på løst underlag er nok å foretrekke. :thumleft

Jeg skal som nevnt i retning Åndalsnes i løpet av flrste halvdel av juli i år, så kanskje kunne vi tatt noen pils en kveld og janglet litt før jeg kjlrte videre :)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

kjellv skrev: 12 feb 2023, 00:59 Om du fortsatt kunne tenke deg en MT-07 så burde du sett litt på denne https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=290382961

Jeg kjenner både sykkelen og selgeren godt. Sykkelen er nesten ikke brukt, og bortsett fra det korte skiltopphenget som står på den nå ser den ut akkurat som da den forlot butikken hos oss. Den har nesten ikke blitt brukt, og det lille den har blitt brukt har blitt kjørt pent. Ellers har den stått i en garasje.

Treffes hadde ellers vært kjekt.. En mulighet er neste lørdag hos AMS i Spjelkavika. https://www.facebook.com/events/848349812902577/ Du finner meg der i NAF MC uniform med grått skjegg ;)
Ikke frist meg nå :P Skulle jeg hatt 700 motoren, hadde det blitt nyeste tracer :prf Er ikke helt ferdig med å bestemme meg..

Skulle gjerne kommet å hilst på AMS neste helg, men skal i 50 års lag, så må vel møte der :scratch :knegg
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 12 feb 2023, 11:37 Til den bruken du sist skisserer så vil nok en 390 være midt i blinken. Men jeg ville vurdert hakket grovere dekk og eller en adventure versjon av denne hvis du skal kjlre mye grus. Ikke noe must, men trolig en fordel.

Når det kommer til gruskjøring og valg av dekk, sender jeg ballen over noen som har mer peiling på dette. Jeg kjører Rocket som trolig er den minst egnede sykkelen man kan få tak i til gruskjøring. Jeg har aldri kjlrt med knastedekk eller grusdekk og jeg har vel kun kjørt noen få mil på grus i løpet av snart 10 år og det med standard semi sportsdekk. Har gått helt fint det, men dekk med mer grip på løst underlag er nok å foretrekke. :thumleft

Jeg skal som nevnt i retning Åndalsnes i løpet av flrste halvdel av juli i år, så kanskje kunne vi tatt noen pils en kveld og janglet litt før jeg kjlrte videre :)
Det er ADV utgaven jeg ser på ja. Da får jeg en sykkel som klarer "det meste". Men kommer til å kjøre såpass lite grus, at en mindre adv preget sykkel også er aktuelt. Ren nakensykkel er veldig sexi, men det passer meg så dårlig akk her jeg bor..
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Høres it som et riktig valg. Har du lyst til å ta steget opp, så bør du absolutt vurdere Tracer 7 utgaven også. :)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Jaja..Da var det på tide å prøve å skrive litt igjen. 1 år siden sist jeg skrev noe her inne, men jeg leser ukentlig. Koser meg mest her inne faktisk..av alle sider jeg er inne på. Tror det har mye med medlemmene og sjargongen her inne. Høyt under taket og lystig tone. Selv om det alltid er noen som skeier ut litt :knegg Åsså er det på Norsk..Det liker jeg også!

Våren i fjor endte vel med at det ikke ble noe kjøp av 390adv. Rett før sommeren kom rentehevinga som siste spiker i kista. Etter renteøkning og dyr strøm, økte matpriser, så mista man litt piffen..Men den største grunnen til at det ikke ble kjøp var at eikefelg versjonen var umulig å få fatt i. Det var den jeg ville ha, siden jeg mener en ekte adv sykkel har eikefelger. Man skal sikkert herje voldsomt før en støpt felg ryker, men utseendemessig er eiker finest syns jeg. Helt til man skal vaske de rene :doh Da savner man pulverlakert aluminium!

Men slik ble det..Så på campingvogn også (som en mager trøst), men fikk fartsbot i siste tunellen på vei for å handle, så mista jaggu lysten der å ](*,) Vi brukte familieteltet vi kjøpte året før en ny runde. Faktisk et flott telt. Dansk produsent, med 2 soverom som er lystette, samt gedigent oppholdsrom. Pluss lite tak utenfor. Slenger det i henger`n å hiver inn alt vi vil ha med. Så trenger man ikke tenke på å pakke fornuftig. 2 voksne å 3 barn bruker mye rart på 2 ukers bilferie. Så i år blir det vel 3 runde med teltet..Så føler jeg vi fikk valuta for penga. det koster mye for å brukes 1-2 uker i året..Men med dagens dårlige kronekurs, føles det litt lettere å bruke penger på dyre familieparker etc siden vi bor "billig" i teltet. Så akkurat på priser til syden..2 uker for 5 stk med all inclusive blir minst 60k..å jeg vet at ungene kommer til å huske at de lekte på flyplassen, spiste is og var oppe sent..så spiller ingen rolle hvor vi drar igrunn :roll

Så var det denne 390`n da..Jeg har tenkt på den siden den kom i 2020. Har et svakt hjerte for 1dunkere som veier lite. Kunne sikkert sett på Honda CRF 300, men de er litt for grus/sti regga for min smak. KTM hiver på litt elektronikk, justerbare dempere, å jeg er solgt..Det er nesten uhørt i innstegsverden å få slikt. Sykkelen koster 78k. Det syns jeg er innafor. Royal Enfield er for retro for min smak. NX500 var nr 2 på lista, men syns KTM ser bedre ut. Samt bedre på grus.

Jeg har seff råd til en 790/890 eller 1290 adv også, men ærlig talt, det blir for tungt for en nybegynner. Jeg har som sagt tidligere mye erfaring fra jeg aktivt kjørte trial, men det er noe helt annet en på vei. Dessuten skal man klare å plukke opp det man har også. Vokse på seg selvtillit og mestring. Jeg prøvde en KTM 890. Den syns jeg var farlig på rulla. Et monster som ikke tilgir deg om du gjør feil. velger jeg en sykkel med så mye kraft blir jeg aldri å komme "over" sykkelen. Vil alltid henge etter på en måte. Man kan sikkert si 44hk er for lite krefter for å ha det gøy, men det er kun hvis fart å aks er det som gir deg pels..Kan hende noen av de lokale gutta peker å ler av meg siden jeg kommer på en liten 370ccm, men det skal jeg leve godt med.

Erfaringen min fra MT07 som første sykkel var at jeg ikke fikk brukt motorens potensial. turte liksom ikke..så da var vitsen vekk følte jeg. Dessuten føltes rumpa nervøs på den. som om dempern var dårlig. Det var nok mye av grunnen..ellers en kanon sykkel. En tracer 700 hadde jeg kjøpt lett om jeg skulle kjøre mer på motorvei/pendle etc.

Jeg skal hente 390`n på mandag..Så får vi gi den en sjans. Tror vi skal klare å kose oss her på indre sunnmøre, med generelt dårlige veier. Men de er svingete, å stort sett under 80 :prf
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av AJ »

Trivelig innlegg, hyggelig lesning :thumleft
Ikke minst det du skriver om forumet.

Artig å lese dine betraktninger og erfaringer med teltovernattinger også. Undervurdert av altfor mange, etter min mening.
Med godt telt og minst like viktig, godt liggeunderlag og sovepose, blir slik overnatting nesten rene "luksusen" :twothumbs: .

Ellers kan vi gratulere med ny KTM 390, om jeg forstår siste avsnitt i innlegget korrekt?
I så fall har du mye MC-moro i vente :crazy: !

Les gjerne om mine 390 erfaringer fra dette innlegget og videre framover i tråden: viewtopic.php?p=400115#p400115

I mitt eie i nesten to hele sesonger. Hadde ingenting å klage på. Var nesten som å oppdage motorsykkelkjøring på nytt.
Utrolig morsom sykkel! Og som helt klart går veldig bra også.
Hadde quickshifter på min, noen som gjorde den ekstra morsom å kjøre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

AJ skrev: 07 apr 2024, 11:24 Trivelig innlegg, hyggelig lesning :thumleft
Ikke minst det du skriver om forumet.

Artig å lese dine betraktninger og erfaringer med teltovernattinger også. Undervurdert av altfor mange, etter min mening.
Med godt telt og minst like viktig, godt liggeunderlag og sovepose, blir slik overnatting nesten rene "luksusen" :twothumbs: .

Ellers kan vi gratulere med ny KTM 390, om jeg forstår siste avsnitt i innlegget korrekt?
I så fall har du mye MC-moro i vente :crazy: !

Les gjerne om mine 390 erfaringer fra dette innlegget og videre framover i tråden: viewtopic.php?p=400115#p400115

I mitt eie i nesten to hele sesonger. Hadde ingenting å klage på. Var nesten som å oppdage motorsykkelkjøring på nytt.
Utrolig morsom sykkel! Og som helt klart går veldig bra også.
Hadde quickshifter på min, noen som gjorde den ekstra morsom å kjøre.
Ja takk, jeg skrev kontrakt forrige uke :yahoo . Fikk en mail om at han hadde 4 stk. 2 var solgt og 1 holdt av ut dagen(eikefelg). Så da slo jeg til..

Ja man må nesten få skryte litt når man kan. Det er viktig å holde "forum-ånden" vedlike. MCsiden leses 90% med vanlig pc å skjerm. samt et tastatur å skrive på. Kjerringa lurte fælt i går kveld på hva jeg skrev :knegg Hørte tastene knitre :bandana (det var når jeg skrev forrige inlegg)...Har Tapatalk også, men ikke like lett å ha oversikt der inne syns jeg, men skal prøve det litt mer i sommer. :thumleft

For å være helt ærlig med deg @AJ, så var det dine meninger og erfaringer med duke`n som fikk meg til å bestemme meg. Jeg har for vane å stole på folk som kan det mer en meg, så du har overbevist meg. Er den ikke morro neste år så er det helt sikkert en kurant sykkel å bli kvitt.

Det du sier med å oppdage mc kjøring på nytt er det som betyr noe for meg. Vil starte litt på "scratch" igjen..

Quickshifter er med :thumleft
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Domino »

Telt er ikke oppskrytt! Og man ligger ikke mange netter i et telt før man har tjent det inn. Og man er ikke avhengig av å finne ledig hytte/rom. Det er alltid plass til et telt. Rene Kinderegget!

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Domino skrev: 07 apr 2024, 14:01 Telt er ikke oppskrytt! Og man ligger ikke mange netter i et telt før man har tjent det inn. Og man er ikke avhengig av å finne ledig hytte/rom. Det er alltid plass til et telt. Rene Kinderegget!
Veldig enig! Jeg har liggi i telt i nordmarka (oslo) siden jeg var 12-13 år. t-banen til frognerseteren og sykla så langt jeg kom. Men da er det gjerne i noen netter bare. Å jeg var alene eller hadde med meg 1-2 som hadde egne telt.

Når familien skulle ha telt, ble det som vanlig mye googling først. Et telt på 6,5*3,8 meter er ikke det letteste å hanskes med. Jeg klarer det alene, men veldig knotete. Er det litt vind(noe det er i DK), så er det et lite Helv...å sette opp. Å hvis man ikke "strekker" teltet riktig først, å slår inn pluggene i rett ende, blir det bare surr når siste stanga skal strammes. i fjor huska jeg at jeg lovet meg selv at det ble siste gang ](*,) Men vi får se..tipper det blir brukt i år også. Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte oppblåsbar versjon. Da pumper man bare luft, å trenger ikke stenger. Men prisforskjellen var over 6k, så jeg droppa det. Det fine er stort oppholdsrom, 2 lystette soverom, samt mange smarte funskjoner for belysning og trivsel.

Bilde

Uken vi lå på Løkken camping i fjor, var uken da danskebåten måtte snu og flere flyplasser i europa var stengt. Jeg hadde sjekka på yr, å så det skulle blåse godt, men fikk sjokk når jeg så vindkastene skulle komme opp i 32 meter i sekundet...teltet er godkjent for 20..Den natta måtte jeg stå å holde 2 av de midtre teltstengene hele natta. hvis ikke hadde de knekt, teltet flerret opp, å i verste fall blåser teltet vekk. Problemet var at jeg måtte ut å banke pluggene fast pga hele teltet løfta seg i de verste kasta. pga sandete jord, sitter pluggene dårlig. var faktisk litt bekymra for minstemann som er så lett at han sikker kunne flydd avgårde hvis vinden fikk skikkelig tak med han inni alene..

Heldigvis var det kun en liten søm i ytre del som løsna litt. samt en rift(som kan lappes) Etter den natta følte vi oss herda. ungene sov gjennom hele natta, kjerringa lå å trodde hennes siste time var kommet prayer Jeg fikk noe å snakke om dagen etter! Alle rundt oss lurte på hvordan natta hadde vært. flere fortelt og combicamp ble ødelagte.

Dagen etter var livet like godt igjen...Selv om vi kun fikk 3 dager med sol på 2 uker :-|
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg (Ventetiden er over)

Legg inn av KiMedic »

Har vært så opptatt med jobb, unger og husarbeid siste uken. Det har blitt dårlig med tid til logging av hobby :roll Dessuten ble madammen influensa-syk så måtte utsette henting av MC fra mandag til fredag forrige uke.

Jeg gikk av vakt fredag 12 april 08.00, hadde avtalt med selger (Polaris Nordmøre), at jeg kom ila dagen. Jeg har en Gaupen henger av modell D0720, den er akkurat 15 cm for kort til å hente sykkelen med, så måtte leie en skaphenger. Det fine med den, var at den er meget lavt bygd, å jeg fikk med kjørerampe(noe jeg ikke har til min). Dessuten er min henger ganske høy, så litt kjedelig å miste balansen å risikere å velte av sykkelen første kvelden :[-( Den er fin til frakt av liten MX sykkel på 65ccm, skrot å store ting madammen handler :prf Nok om det....

Jeg startet med første ferge på turen, fra Stranda-Liabygda tar ca. 12 min. Før jeg fortsatte mot Sjøholt og over Ørskogfjellet mot Vestnes. Kjørte innom Rema og kjøpte noen lefser før jeg fortsatte turen med ferga over til Molde.

Fra Molde gikk turen langs E39 via Batnfjordsøra og Gjemnes til Kanestraum. Derfra var det siste ferge over til Halsa. Jeg skulle svinge høgre av E39 og følge FV65 forbi Skei, og følge Surna-elva oppover mot butikken. Siste stedet jeg passerte før jeg kom frem het Røv :lol ..Jeg er svak for morsomme stedsnavn, så tenkte på hva ungene mine hadde tenkt om de var med å så hva dette stedet het mens jeg humret for meg selv :knegg

Jeg svingte av veien å la merke til at jeg nesten var i Trøndelag. Var klar over jeg skulle helt nord i fylket, men ikke på grensa :eh Halve butikken ligger i trøndelag, andre halvdel i Møre og Romsdal..
IMG_2725.jpeg
Fikk parkert bilen og strekt ryggen etter 4,5 time på veien. Gikk inn å fikk beskjed om å vente litt til selger var tilbake. Gikk å så på mye fint. Det var mye enduro, atv og snøscootere der. Jeg ble mest borte ved de gateregga "dualsport" syklene. Jeg har et hjerte for spanske GASGAS, som jeg hadde når jeg drev aktivt med trial. Heldigvis motsto jeg fristelsen av å prøve en 500ccm, enduro med blinklys å skilt. Den er jo "ubrukelig" på langtur og mer en hooligan sykkel til å fra mix-kiosken. En armriver av de 7 sjeldne som kun vil leke. Det har jeg dessverre sikkert blitt for gammel til å eie..hadde følt meg malplassert :redface Selger kunne opplyse om at salget var dårlig på GASGAS. De aller fleste kjøper KTM, deretter Husqvarna. Selv om det i bunn å grunn er samme sykkel. Så mulig han skulle kutte ut det merket, noe som er synd..Glemte å ta masse bilder inne i butikken(er ikke god på å være paparazzi)..

Selger hentet litt extra-utstyr jeg hadde bestilt, jeg pakket sykkel i henger, fylte kaffe og dro avsted :vs

Jeg viste at jeg hadde stroppet sykkelen skikkelig(bruker mc-stropper fra MX24), fester rundt styre på hver side, komprimerer demper og strammer til. Sitter som støpt :thumleft Men måtte fortsatt stoppe i ny å ne for å sjekke. Bakhjulet flytter litt på seg under de verste humpene, men bare å rette opp igjen. (jeg kunne kjørt helt hjem uten å sjekke), men tvangstankene tok overhånd :crazy:

Var hjemme ganske sent, så fikk sykkel i garasjen og tok kvelden. En merkelig lykke og ro breiet seg over meg når jeg låste garasjen, i visshet om at denne sommeren skulle bli litt bedre en i fjor :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

...Siste stedet jeg passerte før jeg kom frem het Røv :lol ..Jeg er svak for morsomme stedsnavn...
Da unner jeg deg rett og slett en tur til Helvete, Skrukkefylla, Faenshølet, Ræva, Kukkeluren, Fettavika, Spermbanken, Lortegrauten, Runken og Rompeporten.

Kanskje legge inn en rute mellom disse stedene?

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Bjerknez skrev: 16 apr 2024, 14:30
...Siste stedet jeg passerte før jeg kom frem het Røv :lol ..Jeg er svak for morsomme stedsnavn...
Da unner jeg deg rett og slett en tur til Helvete, Skrukkefylla, Faenshølet, Ræva, Kukkeluren, Fettavika, Spermbanken, Lortegrauten, Runken og Rompeporten.

Kanskje legge inn en rute mellom disse stedene?
Aaahahahaha :lol :lol :lol

Runken, Rompeporten og Fettavik, hadde jeg ikke kunnet bo på/i :-k Da hadde jeg ledd meg ihjel :lol
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Fikk kjørt ei lita mil i går kveld. Fortsatt litt surt her, selv om det var blå himmel og sol. 6-7 grader biter godt i litt fart. Den er sperra på 6500rpm før første service, samt at jeg alltid er litt ekstra forsiktig med helt nye dekk, så holdt meg i 60 sona.

Jeg tok litt bilder mens alt er nytt :P
IMG_2730.JPEG
IMG_2731.JPEG
IMG_2733.JPEG
IMG_2735.JPEG
IMG_2739.JPEG
IMG_2741.JPEG
IMG_2736.JPEG
IMG_2742.JPEG
IMG_2744.JPEG
IMG_2745.JPEG
IMG_2765.JPEG
Ble litt bilder..Men jeg vet dere liker det :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Ketil »

Gratulerer med flott MC👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Må må du bare vaske den. Selv en flunka ny sykkel er skitten :knegg

Grattis med ny sykkel :twothumbs:

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1187
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Domino »

Gratulerer med flott sykkel!

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 430
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av hansiver »

Gratulerer med ny sykkel. Alltid stas med noe nytt
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Takk for gratulasjonerBilde

Jeg fikk en liten tur i går, før eldstemann skulle spille fotballkamp. Det ble 200 kalde kilometer! Dæven som jeg frøysBilde men men..over ørskogfjellet lå det snø/slaps der sola ikke hadde varmet etter snøfall.

Møtte et par andre på veien, så jeg var ikke eneste som var ute. Alltid hyggelig å vinke littBilde

Bilde
Bilde
VakkertBilde

Bilde
Ikke ofte jeg får både snø og MC på samme bildeBilde


For meg må det bli litt varmere…følte meg som «dum og dummere» over fjellet på den lille mopedenBilde
(For de som har sett filmen)
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

Hva synes du om motoren i denne? Føles den kraftig nok til at du kan ha det gøy, eller ønsker du litt mer punch?

Jeg spør siden du sier "den lille mopeden". :)

KiMedic
Innlegg: 275
Registrert: 30 jun 2016, 10:25
Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
Bosted: Sunnmøre
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av KiMedic »

Ahh..Jeg refererte til filmen dum & dummere. De kjører over et fjellpass på en moped. Bilde


Jeg føler ikke at jeg manglet noe for å ha det gøy. Nå er den sperra på 6500rpm frem til 1000k service.

Så jeg skal ikke uttale meg før jeg har kjørt litt med full kraft. Men syns motoren er leken å kraftfull på lavt turtall.

Det jeg kan si er at den er mer lettkjørt en MT07 og Funduro 650. Jeg føler selv jeg kjører fortere med denne da den gir mer trygghet en Yamahaen og bmw.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kim`s (B)logg

Legg inn av Bjerknez »

KiMedic skrev: 22 apr 2024, 08:59 Ahh..Jeg refererte til filmen dum & dummere. De kjører over et fjellpass på en moped. Bilde


Jeg føler ikke at jeg manglet noe for å ha det gøy. Nå er den sperra på 6500rpm frem til 1000k service.

Så jeg skal ikke uttale meg før jeg har kjørt litt med full kraft. Men syns motoren er leken å kraftfull på lavt turtall.

Det jeg kan si er at den er mer lettkjørt en MT07 og Funduro 650. Jeg føler selv jeg kjører fortere med denne da den gir mer trygghet en Yamahaen og bmw.
Ahh, i see :)

Den er nok mer lettkjørt da den tross alt har halvparten av motoren som sitter i MT07 og er derfor sikkert også lettere vil jeg tro?

Svar