TGR - Återfallsgubbe

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 24 apr 2018, 23:39 Bra at BMWen kommer "hjem" igjen, jeg er spent på hvem som har kjøpt den. Send gjerne pm.
Sykkelen er vel i bedre stand nå enn da den forlot Alta ?
Kjenner at det begynner å krible litt siden det begynner og nærme seg tida da Electraen skal hentes.
7. 8.juni hvis været er tålelig bra.
BMWen er egentlig i samme stand som da den kom fra Alta. Det eneste jeg har gjort med den, er å sette på styreforhøyere, lavere fothvilere, og girspak og skiftegaffel fra faceliften. Men det funka ikke for meg, så da har jeg ikke brukt mer tid på den. Når var det jo ikke noe galt med den heller, bare litt oljelekkasje, som skremte meg litt opp, kan man si :lol

Men ny eier har fått den rimelig, og er gjort oppmerksom på hva som bør gjøres med den. Tror ikke han er en del av et etablert mc-miljø i Alta, men sender deg navnet hans på PM. Han har forøvrig vært i kontakt med han som jeg kjøpte den av.

Vi går jo en spennende tid i møte vi da, du og jeg. Kjempespent på hvordan det blir å kjøre HD, med beina framover.. Men er kjempeinnstilt på at dette skal jeg like. Henter den i Oslo 2 mai, på henger. Så må det byttes eksos osv, og gjennomføres støytest. Går vel litt tid før jeg ruller med skilter på :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da har jeg fått hentet Harleyen. Var ganske spent, for dette er jo et "budget-project", og jeg var forberedt på overraskelser.

Og de kom. :lol

Ladet batteriet til topp, men null respons på starteren, ikke så mye som et klikk fra releet. Og det var jo ikke så rart, for sykkelen har fått ettermontert en aftermarket-starter, med startknappen plassert ved siden av starteren. Startknappen på styret var deaktivert.

Overraskelse nr 2 var at det originale eksosanlegget jeg fikk med ved siden av, var fra en Sportster, ikke til en Big Twin Evo. Så det passer ikke. Det viser seg at han som pakket dette ikke var helt pålitelig, og responsen fra han som driver firmaet jeg kjøpte den av, var, foruten beklagelse, at "he's not working here anymore". Så da må jeg på leit etter noen headers som passer, slik at jeg kan få montert 80-db mufflers.

Overraskelse nr 3 var at det nye originale luftfilteret jeg også fikk med på kjøpet, heller ikke passet. Sykkelen har også fått en ny forgasser, en S&S Shorty, og på den bygger flottørkammeret så langt ut at bunnplata på filteret ikke rekker frem til forgasseren. Så da må jeg få mekka en form for spacer, og få tak i noen lange bolter med tomme-gjenger for å få dette på plass i tide til støytesten. Det skulle skje i dag, men jeg fikk utsatt det til den 28 mai. Visning for godkjenning hos øvrigheta er den 4 juni.

Er spent på dette, altså hvordan det er å kjøre HD. Har aldri sittet med beina forover på mc, og er minst like spent på kjøreegenskaper, skyv i motoren, bremserespons, og kort sagt hele konseptet. En Heritage Softail er jo så klassisk HD som det kan få blitt, så det bør være representativt for "HD-religionen". :)
IMG-1217.JPG
IMG-1218.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

I dag har jeg kjørt min første skikkelig tur med Harley. Ikke min egen, for det er fremdeles noen utfordringer i fht godkjenning, som ikke jeg har hatt tid til å ta tak i. Men en kompis har en Electra, 2001, og vi byttelånte sykler og kjørte en tur i dag.

Fra Grenland opp gjennom Drangedal, Gautefall, Treungen, Fjone, Nissedal, Tørdal, Drangedal og hjem. Godt rundt 25 mil med svingete vei, inkl litt krøttersti på vestsida av Nisser. Så da har jeg vel fått prøvd en sånn doning på den type vei hvor den egner seg dårligst. Bildet er fra Fjoneferga :thumleft

Ja, det rista, svintung er den, og bremsene var fra den tid vårherre gikk i knebukser. Men det var strikoselig. Putra avgårde type null stress. Nå skjønner jeg hvorfor mange HD-folk kjører med halvhjelm, for jeg fikk etter hvert nesten krampe i kjevemusklaturen av å glise konstant i en ettersittende helhjelm. :lol

Oppsummert så var det definitivt en positiv opplevelse.
Skjermbilde 2018-06-24 kl. 20.44.05.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av kjellv »

TGR skrev: 24 jun 2018, 20:57 .. og bremsene var fra den tid vårherre gikk i knebukser.
Ja det sies at Harley var tidlig ute med blokkeringsfrie bremser :lol

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 24 jun 2018, 21:55
TGR skrev: 24 jun 2018, 20:57 .. og bremsene var fra den tid vårherre gikk i knebukser.
Ja det sies at Harley var tidlig ute med blokkeringsfrie bremser :lol
Ja. Sånn er det med sjarmtroll vettu, tenna litt hulter til bulter :crazy:

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Det har vært mye grubling de siste månedene.

Starta året med 4 mc'er og 3 biler, altså en altfor stor kjøretøypark.

Solgte K1200RSen tilbake til Alta, og annonserte så et stk R1200GS som også var til overs. Den forsvinner fort, tenkte jeg. Men den gang ei. :[-( Fin sykkel med smekkfullt servicehefte, ompakket kardang og bra med utstyr. Men neida. Etter ca 4000 treff på Finn, og 75 personer som hadde lagret annonsen, så fikk jeg til slutt solgt den for en latterlig lav pris. En kar fra Fagernes kjører nå rundt på den sannsynligvis billigste 1200GS som er solgt i Norge. 65k med fullt veskesett er en grisepris etter min oppfatning. Men, den måtte gå.

Har også solgt et stk bil, så nå er kjøretøyparken nede på 2 biler og 2 mc'er. Dat passer bra. :thumleft

Det trege markedet har fått meg til å revurdere planen om å bare ha en Electra, og finne ut av dette HD-syndromet. Jeg beholder nå den andre GSen, og den gamle Heritage Softailen. Gidder ikke selge enda en GS til en dustepris. Fin sykkel, med GSA-felger og litt annet stæsj. Tenker å kjøpe et sett med soft-luggage, så får jeg med meg det jeg skal, og slipper å ha sårbare alu-kofferter som blir bulkete av det minste dunk.

Så skal jeg bruke den gamle HDen til å bli klok på HD-syndromet. Artig sak med en del krom, patina, og klassisk HD-stuk. Og når jeg blir lei av å skru, så kan jeg bare hive meg på GSen. God løsning, har jeg kommet frem til. :twothumbs:

Står fremdeles litt på hue med husrenoveringen, så det blir ikke mye kjøring i år, annet enn en ettermiddagstur i ny og ne.

Men siste helga i august blir det tur til Dovreskogen. Sør møter Nord. Forhåpentligvis. Hytte er bestilt, og der treffer jeg da i det minste 1 annen forumitt, som også har bestilt hytte. Er værmeldinga sånn passe levelig, uten sludd på Saltfjellet, så tar jeg turen videre til Bodø, og besøker eldste datter og barnebarn.

Må bli bra dette :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Kan love deg at HD-syndromet blir du ikke klok på, det er kanskje akkurat det som er HD-syndromet.
Man blir ikke klokere, man bare liker eller misliker HD.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 14 jul 2018, 23:25 Kan love deg at HD-syndromet blir du ikke klok på, det er kanskje akkurat det som er HD-syndromet.
Man blir ikke klokere, man bare liker eller misliker HD.
Ok, det er vel antagelig riktig. Men om man finner ut av om man liker eller misliker, så har man jo forsåvidt blitt klokere :thumleft

Jeg kjørte kompisens Electra på 4-felten har om dagen, fro Oslo hjem til Stathelle. Da gikk det i rundt 110-120. Det var en litt annen opplevelse. Mye støy og vibrasjoner, syns jeg. Litt motsatt av å putre rundt oppi Telemark i 60-90 kmt. Det opplevde jeg som trivelig, med "good vibrations".

Vi får se hvordan det utvikler seg, med min "liker / misliker" :twothumbs:

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Jeg hadde litt samme opplevelsen da jeg starta hjemover fra Trondheim i begynnelsen av juni.
Straks jeg passerte 90 syntes jeg romlinga fra eksosen ble øredøvende. Merka ikke mye vibrasjoner.
Nå kjører jeg som oftest med ørepropper på lengre turer, så bråket plager meg ikke.
Gammelsykkeln hadde "trivselfart" rundt 120 - 130, og jeg regna med å kjøre vesentlig saktere med Electraen.
Havna ganske fort på 110- 120, og syns det går helt utmerket. Turtallet ligger mellom 2500 og 3000 i denne hastigheten, og det er nok der motorn også "trives best".
Det eneste jeg savner er muligheten til å bare svippe forbi andre kjøretøy, Harlyen er så treg i aksen at forbikjøringer må planlegges litt.
Men........ så skal man ikke stresse når man kjører HD. :biker:
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 15 jul 2018, 12:29 Men........ så skal man ikke stresse når man kjører HD. :biker:
Amen :)

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Da er vel sesongen på hell.... :)

Og årets prosjekt, "Finne ut av HD-hypen", er for min del avsluttet.

Siden folk flest hopper direkte til avsnittet med konklusjonen i lange avhandlinger, så hopper jeg også direkte dit:

HD er ikke noe for meg. :sk?

Altså, den jeg har er en kul sak, trimmet bra, dog med ukjente inngrep, men den går fryktelig mye bedre enn en standard EVO. Og den er kul å putre rundt på, og kul å se på.

Men jeg skal primært ha kun én mc, har jeg bestemt meg for, og den skal brukes til mer enn å se på, og putre rundt på. Så da legges Softailen snart ut for salg. Kanonbra utgangspunkt for en som vil ha et lett vinterprosjekt av denne typen.

Så da er jeg tilbake til GS. Superanvendelig mc, som funker til det meste. Nå er min satt opp med fullt veskesett type alu, og står nyservet på Speed, etter stor service med bytte av alle væsker, filtere, byttet bremseklosser, og sjekket ut factory recalls. Good to go, og planen er Kroatia i juni 2019.

Det er bare ett lite problem...... På fellesturen på lørdag på forumtreffet på Dovreskogen, var jeg dum nok til å takke ja til Flattops tilbud om å prøvekjøre K1200LT. Det ble ca 10 - 15 mil i Romsdalske omgivelser, på Bayersk Luxuscruiser....... :-k

De som kanskje har gjort et hederlig forsøk på å finne en ryddig K1200LT, vet antagelig hvor vanskelig det er. Mye lurvete greier, dårlig med servicehistorikk, bytta olje sjøl, that's it, lite kunnskap om hva annet som er gjort med sykkelen, men alt er jo i orden lissom..... Greit nok å utføre vedlikehold sjøl, men da bør man i hvert fall kunne legge frem en form for logg, noen kvitteringer fra delekjøp kanskje, eller andre ting som gjør det hele troverdig. Og særlig hvis man forventer en god pris.

Men, så dukka det plutselig opp et eksemplar på Ål i Hallingdal som ser lovende ut. Ny i Norge, 2007 modell, med kun 23900 km på telleren. Den står reservert til undertegnede, og skal inspiseres på mandag........ :knegg

To be continued........ :thumleft

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av AJ »

TGR skrev: 19 okt 2018, 20:19
Men, så dukka det plutselig opp et eksemplar på Ål i Hallingdal som ser lovende ut. Ny i Norge, 2007 modell, med kun 23900 km på telleren. Den står reservert til undertegnede, og skal inspiseres på mandag........ :knegg

To be continued........ :thumleft
Hey!
Spennende :D .

"To be continued"... ja.
Yes :crazy: !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av kjellv »

Jøss så spennende TGR :yeyeye Takk for sist forresten.
Hold oss oppdatert da :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

kjellv skrev: 19 okt 2018, 20:24 Jøss så spennende TGR :yeyeye Takk for sist forresten.
Hold oss oppdatert da :thumleft
Takk for sist ja :)

Rapport kommer :)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av niko »

Fy flate! Mangler bare ryggekamera :-). Ser skitlekker ut!

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

niko skrev: 19 okt 2018, 20:44 Fy flate! Mangler bare ryggekamera :-). Ser skitlekker ut!
Ja, ser bra ut :)

Får nok høre det rundt omkring tenker jeg, om ryggekameraer, rullende stressless osv. Og sjøl har jeg aldri snudd meg etter sånne svære plast-innpakka greier. Aldri virket noe interessant.

Men det var altså til jeg fikk meg en skikkelig tur med en sånn en.

Et par av kompisene mine har skumle planer om å skaffe meg et medlemsskap i Blue Oyster Bar, hvis jeg kjøper en sånn en.

Men de har ikke prøvd den, så jeg bare smiler :twothumbs:

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Bosted: Oslo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av niko »

Blir spennende å høre. For min del lader jeg opp til hjullagerskifte i morgen. Klar med spesiallaga dor, gummihammer og ny momentnøkkel.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5037
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av FredrikE24 »

En kollega av meg kjører i snitt 50-60kkm(ble jeg fortalt en helgetur til alpene er liksom ikke noe problem) i året på MC. Har liksom klatra fra K100RS, K1100LT, K1200LT, K1200GT, K1600GT og nå K1600GTL.

Kunne fortelle at han stadig savnet k1200LTen :)
Kjørte Oslo Nordkapp på 24 timer med den gjorde han også. Finnes vel ingen bedre tourer som i tillegg også liker å svinge. Faceliften er jo kjekk også med den elektriske midtstøtta.
Også den liggende rekkefireren da :thumleft
Trenger man mer power, så får man turbokit🤘🏼
Sist redigert av FredrikE24 den 20 okt 2018, 10:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

FredrikE24 skrev: 20 okt 2018, 09:32 Finnes vel ingen bedre tourer som i tillegg også liker å svinge. Faceliften er jo kjekk også med den elektriske midtstøtta.
Ja, det var jo noe av det som imponerte meg da jeg prøvde den. Det svære droget var jo direkte lekent. Ikke akkurat sportslig, men utrolig lettkjørt og svingvillig.

Har vært, og er, et par pre-facelift i markedet som har fremstått som fine eksemplarer, men har tenkt at jeg helst ville ha en så ny som mulig. Det er flere forbedringer enn hva øyet ser på faceliften. Så en 2007 med lav km er midt i blinken. :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Og slik gikk det...... :twothumbs:
IMG-1444.JPG
Det er Flattop sin skyld.
Takk skal du ha Flattop :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av Jompa »

Jaja, når det først måtte gå galt, gikk det ikke så aller verst allikevel.
Gratulere med ny sykkel.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 22 okt 2018, 22:43 Jaja, når det først måtte gå galt, gikk det ikke så aller verst allikevel.
Gratulere med ny sykkel.
Takk. Vi er i det minst i samme vektklasse :lol

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39846
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av AJ »

Gratulerer med ny limousinsykkel :crazy: .

Satser på å treffes neste sesong og få kikket nærmere på skapningen ;) .
Artig å prøve noe annerledes enn hva man er vant til, vil jeg tro? Kanskje på tide for egen del også... :-k .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av TGR »

AJ skrev: 22 okt 2018, 23:41 Gratulerer med ny limousinsykkel :crazy: .

Satser på å treffes neste sesong og få kikket nærmere på skapningen ;) .
Artig å prøve noe annerledes enn hva man er vant til, vil jeg tro? Kanskje på tide for egen del også... :-k .
Takk :)

Ja, jeg har jo virra litt de siste par år. K1200RS frista, men var litt for trang for mine hofter og knær. Tilbake til GS, kjent og trygt, men kanskje litt kjedelig,... Skudd i blinde, verden digger HD, gave it a try, but not for me... :crazy:

Men så datt puslespillet på plass på fellesturen, trur jeg i hvert fall. Noe helt annet, superkomfortabelt, smoooth, lettkjørt, støyfri, og helt legit å bare lene seg tilbake og nyte. Har trua ... :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: TGR - Återfallsgubbe

Legg inn av kjellv »

Gratulerer TGR, dette blir nok veldig bra :thumleft

Svar