spørsmål rundt yamaha mt-07

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
arcticviking
Motorsykkelen din: Yamaha mt-07 -17mod

Re: spørsmål rundt yamaha mt-07

Legg inn av arcticviking »

Mandag og henting av mt-07 nærmer seg 😊

Hva inngår egentlig i "klargjøring" av sykkelen?
Kjøpte ny bil i vår og fikk intrykk av at det veste var pussing og det kosmetiske. Hvordan er det med sykkel?

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tror ikke dem gjør så mye annet enn å tørke av støver og ta en liten kjapp shining. Husket jeg hadde min på service på Speed MC i fjor. Etter servicen så tok dem pokker meg å spylte av sykkelen med høytrykk! :evil
UTEN å tørke den!

Pokker meg bedre å la være.

Det beste er å ta den biten selv. Altså med tanke på vask av sykkelen. sykkelen er jo helt ny, så man har et godt utgangspunkt, og det er ren terapi og gnikke på en helt ny sykkel :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

arcticviking skrev: 30 jun 2017, 20:17 Mandag og henting av mt-07 nærmer seg 😊

Hva inngår egentlig i "klargjøring" av sykkelen?
Kjøpte ny bil i vår og fikk intrykk av at det veste var pussing og det kosmetiske. Hvordan er det med sykkel?
Blir artig med ny sykkel :D .

Klargjøring?
Vel... syklene kommer jo i kasser til forhandleren og det er et par-tre ting som skal skrus på før den er leveringsklar.
Hva som inngår i klargjøringen utover dette er jeg ikke sikker på. Men så veldig mye pussing på nysykkelen tror jeg ikke er.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til at jeg så klart er klar over at den kommer i kasse til forhandler og at dem delvis må skru den sammen. Jeg tenkte mer på klargjøringen som i vask og evt. Polering her. Det tror jeg ikke dem gjør, og det er like greit også, for det tror jeg ikke de fleste har noe peiling på.

Men spyler dem sykkelen så får dem jaggu meg tørke den først før levering! Det er helt sikkert! :)

Brukeravatar
Skogstrollet
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700

Legg inn av Skogstrollet »

Er vel å skru de skikkelig sammen, samt å se til at dekkene har korrekt trøkk, kjede korrekt slakk og nivået på olje, kjølevæske og slikt er riktig? Alt som trengs for å gjøre den kjøreklar, med andre ord.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Skjønner godt at mange lurer på hva denne klargjøringen innebærer og hvorfor dette kommer som en ekstra kostnad på toppen av prislisten. I denne samlesekken ligger det gjerne flere ting, og arbeidsmengden varierer mye fra modell til modell. Mopeder og 125cc har noe lavere klargjøringskostnader enn tyngre sykler, og de fleste forhandlere har lagt inn faste takster for dette arbeidet.

Det er faktisk slik at importørene kjemper om å holde prisene så lave som mulig ettersom disse gjerne er offentliggjort både i deres egne hjemmesider, i annonser og i MC-blader. Forhandlernes margin er så lav at vi faktisk er nødt til å ta oss betalt for arbeidet vi har fra sykkelen ankommer i en solid spesialemballasje til den står ferdig registrert og leveringsklar.

Arbeidet innebærer mottak av sykkelen med umiddelbar visuell kontroll for synlige transportskader som i tilfelle må tas opp med transportør og noteres i følgeseddel med sjåføren signatur. Sykkelen blir så pakket ut og en ny og grundigere sjekk skal utføres. Denne innebærer også kontroll og opptelling av medfølgende utstyr som skal monteres. Det er ofte korte frister for rapportering av skader og mangler når en ny sykkel ankommer.
Opprydding og håndtering av emballasje inngår også. Dette er ofte stort og omfattende. Noen sykler kommer i en stålpalle med bur rundt sykkelen og formsydd presenning over. Denne må skrues fra hverandre og demonteres. I noen tilfeller skal denne returneres og må da pakkes på en spesiell måte for lagring.
Så blir gjerne speil, hendler, evt vindskjermer og annet montert, beskyttelsesfilm over tank, kåper, lykter og annet blir fjernet. Hvis ikke sykkelen allerede er solgt blir den nå trillet inn i butikkutstillingen.
Selve klargjøringen skjer etter at sykkelen er solgt. Inn på verkstedet, klargjøring av batteri (i noen tilfeller syrefylling og lading, andre batteri skal bare lades), montering av batteri og et par liter bensin fylles på tanken. Det er en hel sjekkliste sykkelen skal gjennom. Dette innebærer momentkontroll av en rekke bolter og skruer, sjekk og etterfylling av alle væskenivå, kontroll og justering av lys og alle elektriske funksjoner, kjedestramming, lufttrykk, stille klokken. Montering av skiltramme. Oppkobling til datamaskin, kontroll og nedlasting av programvareoppdateringer m.v. Så skal sykkelen startes og blir gjerne til slutt prøvekjørt noen meter på verkstedet for å sjekke funksjon av clutch, gass, gir og bremser. Arbeidet avsluttes med dokumentasjon og arkivering av papirene.
Litt mer omfattende prøvekjøring utføres senere før overlevering. Montering av kundebestilt ekstrautstyr utføres gjerne underveis i klargjøringen der dette er naturlig, eller til slutt.
Vask og polering som noen nevner her vet jeg knapt om at det har vært behov for ved noen av syklene vi har klargjort, med unntak av sykler som har stått lenge i butikken.

Håper dette er litt opplysende og kan forklare nødvendigheten av denne tilleggskostnaden..

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Når jeg leser det du skriver der Kjellv så er dte nesten jeg får dårlig samvittighet av å bare ha betalt rundt 2.000,- for klargjøringen :redface :)

Brukeravatar
arcticviking

Jeg betalte 98.900 for sykkelen. Fiks ferdig. Nevnte ikke noe om betalinģ/kostnad for klargjøring.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Det der er som å bestille biff -og betale ekstra for steking kokkeklær og rydding på kjøkkenet.
klart det er arbeid med å selge et "halvferdig" produkt, det er en del av det å drive butikk.

kostnader for å kunne levere et produkt til kunde skal ligge i salgsprisen.
samme som at Mva skal være inkludert i pris til privatkunder.
alt annet er faktisk litt villedende prising.

betale ekstra for å få ferdigstilt et NYTT kjøretøy til 100vis av tusen er litt frekt.
for en kunde er det helt uinteressant hvilken tilstand kjøretøyet ankommer utsalgsstedet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Regner med du mener det er måten det blir betalt på som irriterer deg og ikke det at man faktisk må betale det? For som du sier... det blir jo det samme hvis man baker det inn i prisen uansett...

Så det du mener er at når man legger klargjøringskostnaden inn i kjøpesummen så blir det ikke en ekstra kostnad?

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 01 jul 2017, 10:48 Regner med du mener det er måten det blir betalt på som irriterer deg og ikke det at man faktisk må betale det? For som du sier... det blir jo det samme hvis man baker det inn i prisen uansett...

Så det du mener er at når man legger klargjøringskostnaden inn i kjøpesummen så blir det ikke en ekstra kostnad?
Jo det er en ekstra kostnad-men den er da tatt inn sammen med importør slik at veiledende(villedende) pris ut til kunde blir korrekt.
slik det er i dag er det forskjellige priser på "klargjøring" .

Hvis en skal sammenligne pristilbud er en jo avhengig av totalsummen-ikke slik det er i dag med at en får pristilbud + et ofte "ikkepriset klargjøringstillegg"og reg kostnader.
samme som ved nye biler der prisen er oppgitt levert Drammen og ikke hos forhandler.

det er disse "sniketilleggene" jeg mener er frekke -hvorfor ikke oppgi pris ferdig levert?
som regel er det ikke noen reelle alternativ. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

Før var det ikke noe tillegg for klargjøring, det var i prisen på sykkelen.
Har selv montert/klargjort en stor mengde sykler og mopeder.
På sykler var ofte framhjulet, speil, styret osv det som måtte monteres, mens på mopeder var det faktisk en hel del mer arbeid, så litt rart at klargjøring for moped er billigere?
Men så mye mer enn ett par timer tar det ikke, så verkstedet tar seg meget godt betalt for denne jobben.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Det er STORE forskjeller på arbeidsmengden for klargjøring av forskjellige modeller, fra et par timer til bortimot en hel dag. Klargjøringskostnadene er det hver enkelt forhandler som setter prisen på. Derfor er prislistene fra importørene oppgitt veil. uten frakt og klargjøring. Forhandlernes egne annonser på finn.no skal oppgis ferdig registrert.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Brukeravatar
arcticviking

dere som har mt-07, hva betaler dere i forsikring?

fjs
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Legg inn av fjs »

5 785 i året hos gjensidige, da har jeg vel 40% bonus tror jeg

Brukeravatar
arcticviking

4788kr må jeg ut med. ikke helt fornøyd med det. blir å ta meg en ringerunde.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

arcticviking skrev: 03 jul 2017, 18:23 4788kr må jeg ut med. ikke helt fornøyd med det. blir å ta meg en ringerunde.
Hør med forhandler om han samarbeider med et forsikringsselskap også. Hos oss har vi en deal med IF som ofte kommer ganske bra ut for kunden. Husk også at om du har forsikring hos IF og i tillegg er NMCU-medlem gir det ytterligere 10% rabatt på MC og i tillegg 8% på bilforsikring :prf
https://www.if.no/privat/forsikring/kun ... rbund/nmcu

Pusurspirity
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07 2017

Legg inn av Pusurspirity »

Jeg kjøpte min første sykkel nå i mars i år og falt på MT-07 som førstegangssykkel. Jeg har ingen erfaring med andre sykler (bortsett fra skolesykkel i fjor), men er godt fornøyd med kjøpet. Den har rikelig bunndrag for mitt bruk, kjører stort sett til og fra jobb.
Det er imidlertid småting jeg føler må gjøres på denne modellen:
*Speilforlenger, ser stort sett bare armene dine med originalspeilene - koster noen kroner på ebay og veldig lett å installere
*Vindskjerm, får hele lufttrykket rett i magen og føles ganske ubehagelig i 110 på motorveien. Koster noen hundrelapper på ebay. Forholdsvis enkel å installere, men stockskruene er litt korte så måtte sette inn et par uoriginale skruer.
*Eksosanlegg, ALT for lite lyd i den som følger med originalt, men dette er jo en smakssak:) Bestilt meg nytt hos XLmoto til 4k.
*Sete må byttes og tas ved neste anledning. Originalsetet er som å sitte på en treplanke. Begynner å verke i stumpen etter ca 30 minutters kjøring. Riktignok blitt bedre etter 3 måneders kjøring, men kjipt å bruke halve sommeren hvert år på innkjøring av bakenden:) Koster 2.700 hos Yamaha Vinterbro og føler det er en den beste og viktigste oppgraderingen på denne sykkelen.

Sykkelen har mer enn nok krefter til by og landeveiskjøring. Den er svært lettkjørt og lett å manøvrere i tett trafikk. Anbefales om man ikke har noe i mot å gjøre noen småendringer her og der for å tilpasse ditt bruk og ønske. For 106k med klargjøring og registrering er det absolutt verdt det.

Just my 2cp

Daniel Sigerstad :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Hei Daniel, og velkommen som forumbruker :thumleft
Gratulerer med en flott førstesykkel. Det er ikke uten grunn at MT-07 har blitt en av de mest solgte sykler de siste årene, den har virkelig mye å by på.
At du føler for oppgradering og endring på en del ting er en viktig del av livet for oss motorsyklister. Det vet motorsykkelprodusentene også, og de fleste merker og modeller er basis utrustet slik at det er godt rom for såkalt personifisering av sykkelen din. Du utruster og endrer på ting slik at den blir sånn du vil ha den. Vi er mer enn villig til å bruke penger på babyen, og alle har hver sin smak og hver sine ønsker. En så populær modell er en gullgruve for utstyrsprodusentene, og du som eier av sykkelen vil ha utrolig store valgmuligheter til utstyr for sykkelen din. Slik vil det være i mange år framover.
Dette blir bra. Håper vi ser deg som aktiv forumbruker også. Start gjerne din egen blogg her inne. Ditt første innlegg her ville egentlig vært en god start i en slik blogg. Bilder av sykkelen din ser vi også veldig gjerne :prf

Brukeravatar
arcticviking

Fikk hjem gliset igår :thumleft
Gøy med spillerny sykkel :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Skogstrollet

Gratulerer! :twothumbs:

Brukeravatar
BC45
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800

Legg inn av BC45 »

Gratulerer så mye :twothumbs: Håper vi får se noen bilder av gliset :)

Brukeravatar
arcticviking

Fine dager i bodø, små turer mellom regn ælingene :yeyeye
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Skogstrollet

:twothumbs:

Brukeravatar
arcticviking

Skal det være en slags sort skumgummi imellom dær?? :scratch virker som den er limt fast.

Svar