Er for tiden inne i seriøse diskusjoner med meg selv om å bytte ut min kjære Super Tenere til fordel for noe annet lekkert. Og ikke for at jeg på noen måte er misfornøyd med den jeg har, men rett og slett for at jeg har lyst til å prøve noe nytt. Fikk i sommer prøvekjørt en BMW 1250 GS og må si at det var en flott motorsykkel, og en tanke ble sådd. Å kjøpe en ny GS har lenge vært helt fjernt og urealistisk, har tenkt at det rett og slett er for mye penger å bruke på en hobby, men når interessen er vekket har hjernen begynt å kverne på at dette kanskje likevel kan være noe å teste ut

Så for noen uker siden ble Teneren lagt ut for salg på Finn, det har imidlertid vært liten respons. Å selge mc fra Finnmark er ikke det beste utgangspunkt, da mange kvier seg for å reise langt for å se på en mc de vurderer å kjøpe, har derfor lagt den lavt i pris. Nå sitter jeg her med to tilbud på ny 1250 GSA fra to forhandlere i Nord Norge, begge kan ta min mc i innbytte, men selvsagt til en smertelig lav innbyttepris. Jeg må innrømme at det er to svært fristende tilbud og selv om innbytteprisen er lavere enn det et privat salg kanskje ville gitt, så er det også greit å slippe hele salgsprosessen.
Det store spørsmålet er uansett om jeg i det hele tatt skal ta skrittet ut og bytte mc nå. Yamahaen har snart rullet 60 000 km og vil helt sikkert rulle det tredobbelte uten problemer, men det er også slik at hvis jeg skal selge den på et tidspunkt så blir det ikke noe lettere når den har fått mer km på seg. Har ikke vurdert en ny Supere Tenere da jeg synes en 2019 modell ikke skiller seg stort fra den jeg har, og jeg synes heller ikke Yamaha har klart å henge med konkurrentene i den tunge adv-klassen. Kommer Yamaha med en helt ny Super Tenere om noen år, så er det helt klart noe å vurdere. Den nye Tenere 700 ser jo veldig interessant ut. Kunne godt tenkt meg å hatt den til turer i nærområdet, men tror den blir noe ukomfortabel for langturer. En annen sak er jo at Yamaha ikke klarer å levere sykler nok når de endelig etter et par år med markedsføring har satt den i produksjon, min lokale forhandler kunne ikke si noe om når han kunne levere en Tenere 700.
Så det som eventuelt får meg til å bytte mc nå, er om lysten er stor nok til at jeg tar det store kvantespranget og river ut en splitter ny BMW 1250 GSA

Klarer ikke å finne noen fornuftige og rasjonelle argument for å gjøre dette, men trenger man å være så veldig fornuftig da