Hvilken el-bil skal man velge?

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1077
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Tore L »

dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
Jeg kjører en Kona, og har gjort det de siste 2 årene. Har ikke kommet opp i et forbruk som den i denne testen og den er utført på sommerstid også.
Sjekket min nå og siden siste lading som var i forrige uke, har jeg et snitt forbruk pr 100 km på 13,4. Vinterstid i Sarpsborg ligger jeg på 16-18, men vinter i Sarpsborg er muligens ikke sammenlignbart med vinter andre steder. Og siden testen er gjort i Tyskland, så kan nok muligens ikke hastigheten bilene kjøres med ( står ikke noe om hvor fort de kjørte i testen ), heller sammenlignes med den vi har her i Sarp :)
Men synes de tallene som denne testen viser er litt høye :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Alle bilene er testet under like forutsetninger for å se forbruk og det er ingen test stor mot liten osv Du kan heller ikke sammenligne ditt forbruk på din elbil mot dette men når vi først er inne på det så har jeg drøye to år i en Model X med 30000 km snittforbruk sommer / vinter 23,0 Testen har kommet frem til 24,0 med NEDC 20,8
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Tyske ADAC har tatt dette på alvor. De har utviklet sin egen ECO-test også for elbiler, der de måler det praktiske forbruket og til og med tar med seg tapet ved ladeprosessen. Den kan være ganske formidabel og blir i hvert fall ikke tatt med i WLTP-tallene.

Tidlig på sommeren gjennomførte de en stor test og la ut denne listen over forbruk. Her sortert fra best til verst:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av pekle »

Tore L skrev: 21 sep 2021, 12:42
dypen skrev: 21 sep 2021, 11:32 Stor forskjell på elbilers forbruk, overaskende ...

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55633
Jeg kjører en Kona, og har gjort det de siste 2 årene. Har ikke kommet opp i et forbruk som den i denne testen og den er utført på sommerstid også.
Sjekket min nå og siden siste lading som var i forrige uke, har jeg et snitt forbruk pr 100 km på 13,4. Vinterstid i Sarpsborg ligger jeg på 16-18, men vinter i Sarpsborg er muligens ikke sammenlignbart med vinter andre steder. Og siden testen er gjort i Tyskland, så kan nok muligens ikke hastigheten bilene kjøres med ( står ikke noe om hvor fort de kjørte i testen ), heller sammenlignes med den vi har her i Sarp :)
Men synes de tallene som denne testen viser er litt høye :)
Men ditt målte forbruk på 13,4 inkluderer trolig ikke ladetap? Og det er det som kommer ut av kontakten man betaler for, ikke framdriftsforbruken til bilen, så sånn sett er denne testen riktigere totalt sett.

Jeg har 15,3 i snittforbruk på Model 3 (mot nesten 21 i denne oversikten) over 50.000km, men det er også uten ladetap inkludert.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Mitt målte forbruk sommer / vinter over to år på 23,0 inkluderer ikke ladetap.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 697
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Bosted: Oslo

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Nomade »

Sept 2021:

Om jeg skulle kjøpt en helt ny elbil akkurat nå ville jeg valgt Ionic 5 https://elbil.no/test-av-hyundai-ioniq- ... i-klassen/

Om du spør meg neste år blir svaret sikkert noe annet, enn så lenge kjører jeg 20 år gammel Volvo S80 :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Helt klart en flott elbil, har sett den i trafikken og det er vel det eneste jeg har sett til nå. Dukker kanskje opp hos YouTube’er «Munro Live» som tester og plukker i filler elbiler, der får du sett hva som er de store forskjellene fra bil til bil. Har for tiden ikke elbil i husstanden men ser du på det som er under skallet skrives det mye om Tesla som har S, 3, X og Y nå … og snart pickup / truck.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9vQo ... kurrentene
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Hvis noen tvingte meg til å kjøpe en el-bil i dag, ville jeg kjøpt Audi e-tron 60 S.

I dag har vi (eller rettere sagt madammen) en e-UP og vi har tidligere hatt e-Golf. Ingen av disse bilene har fitt meg noe gåsehud og spesielt ikke e-UP'en. En helt ubrukelig bil til annet enn jobbpendling over korte strekninger.

Biler som ionic, Leaf etc. er bare dørgende kjedelige spør du meg. Typiske el-biler i midtsjiktet som verken er fugl eller fisk. Er man ikke bilinterresert så er det jo greit, men er man det, så får man vel neppe gåsehud av ionic. Vertfall ikke jeg.

Jeg har kjørt nye Golf iD4 og den er helt ok, men den er ikke noe god å kjøre. Den gamle Golfen var bedre å kjøre synes jeg. Det blir for spartansk og "hardt" på en måte.

Skal jeg en gang måtte kjøpe meg en bil, så blir det slik det ser ut i dag en Audi e-tron 60S. Passe stor bil til allround bruk, frisk motor, 48 mil teoretisk rekkevidde og veldig god kjørekomfort og et fint førermiljø. Ja, jeg har kjørt en slik ganske mye i jobben.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

Fikk denne i dag - kjempefornøyd 👍
20220411_115148.jpg
20220411_130953.jpg
20220411_145643.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Gratulerer :thumleft Håper du kan gi oss tilbakemelding på forbruk, men M50 forplikter på ytelse også :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Bosted: Fredrikstad

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av overlay »

Gratulerer :)
Litt kjedelig å få ED skilt men :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

WikingTnT skrev: 11 apr 2022, 18:30 Fikk denne i dag - kjempefornøyd 👍20220411_115148.jpg20220411_130953.jpg20220411_145643.jpg
Tøff farge, tøff bil, stilig med brunt interiør som brekker litt, rå "motor" som klarer og holde følge med de fleste motorsykler langs landeveien og en oppgitt rekkevidde på 52 mil (når jeg sjekket skrytespecs). Det vil vel si at man i praksis kan være sikker på og komme 20-25 mil på en lading midtvinters i -10 grader, noe som sikkert er innafor for dem fleste.

Spørsmålet blir da om jeg mener toppmodellen er verdt litt over 700.000,-?

Jeg må svare ja på den. Ville myyye heller valgt denne fremfor en Tesla. Tesla er i mine øyne en stor gimmick. Dem er gode på batteripakker, men biler og kundeservice har jeg hørt mye blandet om både i aviser og nyheter.

Så 709.000 kroner for en toppspekket i40 M50 mener jeg er en god deal og en en bil jeg godt kunne kjøpt selv hvis interessen var der. Jeg ville ikke endret fargen heller. Den gråfargen er nydelig :)

Eneste bakdelen med denne bilen er at den ikke er særlig praktisk. Men at de ter et morsomt fremkomstmiddel betviles ikke :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

Om noen år nå er vi kommet dit at motorsykler er underlegne i trafikken. (og på banen). Men det voldsomme momentet EL-bilene leverer så tror jeg at motorsykler blir mindre og mindre spennende for mange, så sant ikke MC bransjen klarer og finne på noe mer spennende enn Zero som er triste saker både designmessig og ytelsesmessig vedrørende strømforbuk.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

dypen skrev: 11 apr 2022, 22:14 Gratulerer :thumleft Håper du kan gi oss tilbakemelding på forbruk, men M50 forplikter på ytelse også :)
Takker :D , forbruket ligger på 16-18kwh på langkjøring på sommeren - la inn en tur til Sverige på 73 mil på gps og fikk opp 10 min lading på en Ionity supercharger underveis og da hadde jeg 20 mil igjen på "tanken" når jeg var fremme. Gjenstår å prøve dette i praksis da men tilbakemeldingene så langt har vært veldig bra.
Ytelser er helt bonkers - hvis man setter den i sport-launch , holder inn bremsen samtidig med full "gass" i 2 sek og slipper bremsen så bør man lene hodet på nakkeputa før man fyrer - for der havner bakhodet uansett :lol
Det råeste er uansett kraftoverskuddet man har til enhver tid - momentant og brutalt :twisted

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

overlay skrev: 11 apr 2022, 22:32 Gratulerer :)
Litt kjedelig å få ED skilt men :lol
Takker - synes det var bedre enn EE , så rakk det akkurat :roll

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev: 12 apr 2022, 05:36
WikingTnT skrev: 11 apr 2022, 18:30 Fikk denne i dag - kjempefornøyd 👍20220411_115148.jpg20220411_130953.jpg20220411_145643.jpg
Tøff farge, tøff bil, stilig med brunt interiør som brekker litt, rå "motor" som klarer og holde følge med de fleste motorsykler langs landeveien og en oppgitt rekkevidde på 52 mil (når jeg sjekket skrytespecs). Det vil vel si at man i praksis kan være sikker på og komme 20-25 mil på en lading midtvinters i -10 grader, noe som sikkert er innafor for dem fleste.

Spørsmålet blir da om jeg mener toppmodellen er verdt litt over 700.000,-?

Jeg må svare ja på den. Ville myyye heller valgt denne fremfor en Tesla. Tesla er i mine øyne en stor gimmick. Dem er gode på batteripakker, men biler og kundeservice har jeg hørt mye blandet om både i aviser og nyheter.

Så 709.000 kroner for en toppspekket i40 M50 mener jeg er en god deal og en en bil jeg godt kunne kjøpt selv hvis interessen var der. Jeg ville ikke endret fargen heller. Den gråfargen er nydelig :)

Eneste bakdelen med denne bilen er at den ikke er særlig praktisk. Men at de ter et morsomt fremkomstmiddel betviles ikke :)
Takk for det - typisk BMW-kvalitet over hele bilen , har fått "over" 3 tidligere Audi eiere ( Etron m.m ) da BMW virkelig har uppet gamet og imo har tatt igjen og gått forbi Audi i byggekvalitet og opplevd kvalitet.
Den er praktisk nok for meg ( oss ) , byttet fra en BMW 530-20 mod og I4 er bedre å laste med stor bakluke og brukbart bagasjerom.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

"Hvilken el-bil skal man velge?" er trådtittelen.
Skal vi tro nysalgsoversikten fjor desember i fjor. 2022, er Model Y fra Tesla den som foretrekkes av rimelig mange iflg. denne saken i Nettavisen.
Litt panikkaret el-bilnyslag helt på tampen av året... Ikke helt uforståelig med den avgiftskåte regjeringen altfor mange nordmenn sørget for at vi fikk for et drøyt år siden...:

https://www.nettavisen.no/nyheter/rekor ... -95-831697

Selv holder jeg på min 19 år gamle Hyundai Elantra 1.6 GLS med 104K på telleren og som jeg bare blir mer og mer fornøyd med.
Ser ingen umiddelbar grunn til å punge ut med flere hundretusen for en el-bil så lenge den EU-godkjente Elantra'en fungerer helt upåklagelig :twothumbs: .
Ikke verst for en bil jeg ga 29K ferdig reg. med 73K på telleren for snart 5 år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

Innføre en vektavgift for alle personbiler, uansett drivlinje. Satsen er kr. 12,50 pr kg over 500 kg. Innføre merverdiavgift for elektriske personbiler på den delen av kjøpesummen som overstiger kr 500.000 Elbiler får også full omregistreringsavgift.

Bompenger er innført også på elbil og strømprisen er høy ved lading.
Det meste av godene er borte og bruken koster mer sammen med høyere forsikring. Hvor miljøvennlig dette er kan kanskje andre her uttale seg om.

@AJ nyt hver kilometer du får ut av bilen, billigere bil og bruk får du ikke :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 02 jan 2023, 21:52 @AJ nyt hver kilometer du får ut av bilen, billigere bil og bruk får du ikke :thumleft
Absolutt!
Forunderlig nok er dette det beste bilkjøpet jeg noengang har gjort :twothumbs: .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av AJ »

Mulig Tesla ikke bør være førstevalget om man velger å gå for el-bil... :scratch :

https://www.nettavisen.no/tesla/elon-mu ... -95-833777
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

ErikW
Innlegg: 881
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av ErikW »

Tesla er jo en av bilene som går lengst i rekkevidde på sine batterier sommer som vinter. Mistenker at dette paret har stått litt i pedalen uten tanker for forbruk.

Vår elbil går sommerstid ca 45 - 50 mil. Vår tur i høst fra Skien til Hamar ladet vi noen mil føre vi var fremme, men ikke fordi vi måtte, men fordi vi kunne når vi først skulle spise alllikevel. Vi ladet på Tesla sine ladere som nå er frigitt til allés bruk og den korte stoppen ga oss 20 mil kjøring, så var helt greit d. Vi kjørte stort sett i 110 på cruise. Synes selv el bil funker greit.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 03 jan 2023, 22:00 Mulig Tesla ikke bør være førstevalget om man velger å gå for el-bil... :scratch :

https://www.nettavisen.no/tesla/elon-mu ... -95-833777
Ja slik blir det når du ikke i det hele tatt evner eller gjør litt research i forkant av en veldig lang biltur vinterstid og på toppen så blir det avis nyheter av det. Vinterstid må du forvarme batteriet før lading på Tesla som er veldig lett å aktivere, bare å legge rute på GPS’n så ordner bilen resten. Og ja selvfølgelig får du høyt forbruk i kulde, snø / slaps / regn, motvind, høy hastighet osv Dette er ingen feil eller nyhet, alle elbiler vil oppføre seg slik.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

ErikW skrev: 03 jan 2023, 22:43 Tesla er jo en av bilene som går lengst i rekkevidde på sine batterier sommer som vinter. Mistenker at dette paret har stått litt i pedalen uten tanker for forbruk.

Vår elbil går sommerstid ca 45 - 50 mil. Vår tur i høst fra Skien til Hamar ladet vi noen mil føre vi var fremme, men ikke fordi vi måtte, men fordi vi kunne når vi først skulle spise alllikevel. Vi ladet på Tesla sine ladere som nå er frigitt til allés bruk og den korte stoppen ga oss 20 mil kjøring, så var helt greit d. Vi kjørte stort sett i 110 på cruise. Synes selv el bil funker greit.
Helt enig, det handler om å tilpasse seg og forstå hvordan det funker som jeg skrev i innlegget før her. Tesla har også fornuftige priser på lading sammen med desidert beste ladenettverk. Tesla ligger milevis foran mange andre elbil produsenter i teknologi og programvare uten en haug med gammel bilteknologi.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde nok kjøpt meg en Leaf som bil nummer to, hvis det ikke hadde vært for at jeg kan se bilen fra stuevinduet mitt når jeg parkerer. Altså hadde jeg sett bilen hver gang jeg kikket ut av vinduet og det hadde jeg ikke lyst til å utsette meg selv for.
Plutselig dukket det opp en kjempehandel på en MG ZS EV så da ble det den. Veldig godt fornøyd med MG, men noen ganger er det litt kina-følelse
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Hvilken el-bil skal man velge?

Legg inn av dypen »

JohnnyTh skrev: 04 jan 2023, 13:53 Jeg hadde nok kjøpt meg en Leaf som bil nummer to, hvis det ikke hadde vært for at jeg kan se bilen fra stuevinduet mitt når jeg parkerer. Altså hadde jeg sett bilen hver gang jeg kikket ut av vinduet og det hadde jeg ikke lyst til å utsette meg selv for.
Plutselig dukket det opp en kjempehandel på en MG ZS EV så da ble det den. Veldig godt fornøyd med MG, men noen ganger er det litt kina-følelse
Kjører du mye på motorvei da legger du merke til Leaf bilene, ikke mange som går over 80 ;) Du hører leser så mye rart og det er viktig med antall klikk for å overleve på skriblerier.

Det er mange vurderinger ved valg av elbil / bil, det er om å gjøre det beste ut av valget og skjønne hvordan det funker. Med fornuftig eier og en forhandler i rimelig nærhet som følger opp vil jeg tro du er fornøyd.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar