@kjellv Takk for herlig lesing. Dere har hatt en flott tur.
Har så smått begynt å planlegge neste års ferietur på TET i Sverige.
UTC rullær & rullær
Re: UTC rullær & rullær
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: UTC rullær & rullær
Vi ramla i grunnen inn på denne bjørneveien uten å være klar over det. Hadde faktisk aldri hørt om den før vi så dette skiltet, og da sto vi i starten på den.dypen skrev:[mention]kjellv[/mention] dere har hatt fine dagsetapper men i snitt kanskje litt lange til å kjøre på grus. Hva tenker dere … På asfalterte veier er tilsvarende dagsetapper midt i blinken da rekker du litt annet og behøver ikke stresse hvis du er oppe på morningen. Oppleve noe annet enn asfalt ser veldig fristende ut og samtidig være litt «Monsen» med primus og teltMen den bjørnen er ikke det som frister meg, ville kanskje valgt ett område som ikke er kjent for å huse bamsefar :)
Grusveier er så mangt, men det var det vi kom for. Verre var det at svenskene bruker veldig grov grus, og når de høvler veien så høvler de dypt. Utrolig vanskelig å kjøre på til man tør å sette opp farta. Kjørte først i 15 km/t og tviholde i styret livredde. Men det sluker ikke akkurat mil.. Når det er 6 mil sammenhengende med nyhøvlet grusvei blir det litt slitsomt lell.
Løsningen var å få opp farta. I 60 km/t med løst grep om styret gikk det mye bedre. Sykkelen kan dette, og det handlet mest om å tørre å la sykkelen gjøre det den kan best og forstyrre den minst mulig.
Vi hadde ingen mål for dagene, bortsett fra å kjøre mest mulig på grus. Turen ble stort sett til underveis, og vi planla ikke neste overnatting før det nærmet seg nok for dagen.
Slik blir det frihetsfølelse av. Men om jeg kommer til å kjøre bjørneveien med sykkel en gang til er usikkert.. Det holder nok å ha gjort det en gang.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: UTC rullær & rullær
Kan være vi prøver oss på noen strekninger av TET vi også neste år. Makker hadde for dårlig dekkutrustning på denne turen. Det skal bli bedre neste gang. Ikke har han det beste utgangspunktet sykkel heller. En NC750 med automatgir, 17" framhjul og litt lite bakkeklaring. Det setter litt begrensning på veistandard.utc skrev:@kjellv Takk for herlig lesing. Dere har hatt en flott tur.
Har så smått begynt å planlegge neste års ferietur på TET i Sverige.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: UTC rullær & rullær
Ser den at liten bakkeklaring, feil dekkvalg ifht underlag og 17" framhjul kan begrense en del. Jeg kjørte store deler av seksjon 3 i Sverige forrige helg og AT'n leverer voldsomt bra. Det var mange som har ment at dct ville være vanskelig å kjøre med. Jeg opplever det stikk motsatte. Den er helt fantastisk på de veiene jeg har kjørt. Har satt på Pirelli STR scorpion foran og Mitas E-10 bak. Vellykket kombo.kjellv skrev: 25 aug 2023, 00:22Kan være vi prøver oss på noen strekninger av TET vi også neste år. Makker hadde for dårlig dekkutrustning på denne turen. Det skal bli bedre neste gang. Ikke har han det beste utgangspunktet sykkel heller. En NC750 med automatgir, 17" framhjul og litt lite bakkeklaring. Det setter litt begrensning på veistandard.utc skrev:@kjellv Takk for herlig lesing. Dere har hatt en flott tur.
Har så smått begynt å planlegge neste års ferietur på TET i Sverige.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Foreløpig endemål til sommeren er Kirkenes og ta tet øst nedover i Finland. Jeg har ikke fortalt dette til kona ennå men nå har jeg fått "seniluka" så jeg har noe mer tid til rådighet i feriene enn hun. Satser på 14 dager (så får vi se hva hun mener om det)

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: UTC rullær & rullær
@utc hvorfor velge forskjellig dekkprodusent foran / bak vs samme oppsett fra eks Pirelli eller Mitas som begge leverer dedikerte for / bak dekk …
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: UTC rullær & rullær
Du, UTC ..., var det deg jeg snakket med på Cirkle K på kongsvinger nå sist lørdag eller ???
Utrolig mye som stemmer i tråden din ihvertfall.. Jeg kjørte en R1250GS HP, og vi hadde en hyggelig prat

Utrolig mye som stemmer i tråden din ihvertfall.. Jeg kjørte en R1250GS HP, og vi hadde en hyggelig prat

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: UTC rullær & rullær
Hyggelig å møte deg og takk for en særdeles hyggelig pratbiker7 skrev: 25 aug 2023, 08:11 Du, UTC ..., var det deg jeg snakket med på Cirkle K på kongsvinger nå sist lørdag eller ???![]()
Utrolig mye som stemmer i tråden din ihvertfall.. Jeg kjørte en R1250GS HP, og vi hadde en hyggelig prat![]()

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: UTC rullær & rullær
Enkelt. Fordekket var ikke slitt og derfor ikke nødvendig å bytte det. Dessuten er mønsteret veldig like på fordekkene på Pirelli Scorpion Rally STR og Mitas E-10.....synes jeg.dypen skrev: 25 aug 2023, 07:55 @utc hvorfor velge forskjellig dekkprodusent foran / bak vs samme oppsett fra eks Pirelli eller Mitas som begge leverer dedikerte for / bak dekk …
Tidligere har jeg kjørt med samme type dekk både foran og bak men etterhvert som jeg gjør meg noen erfaringer har jeg ingen problemer med å ha forskjellige.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)