niko og AJs sommertur 2019
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
På lengre strekninger og hvor ferga skal innom en eller flere havner ber mannskapene om at syklene stroppes .Dette fordi de ikke vil ha noen klagesaker i etterkant om sykler velter som følge av bl.a hard "landing", som fra tid til annen (svært sjeldent) forekommerpå fergeleiene.
Når det gjelder urolig sjø skal det ganske mye til før en sykkel parkert på sidestøtte i gir på dekk skal velte. Verre med en midtstøtteparkert sykkel, som langt fra er like godt "plantet" på dekk med det som niko helt rett påpeker, nemlig for- og bakhjul i tillegg til sidestøtte.
Når det gjelder urolig sjø skal det ganske mye til før en sykkel parkert på sidestøtte i gir på dekk skal velte. Verre med en midtstøtteparkert sykkel, som langt fra er like godt "plantet" på dekk med det som niko helt rett påpeker, nemlig for- og bakhjul i tillegg til sidestøtte.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24699
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Jeg har aldri hatt senterstøtte, men jeg mener det er ganske logisk at motorsykkelen står stødigst på sidestøtten. Da hviler sykkelen på støtten og hjulene støtter opp. Man har altså tre kontaktflater.
Jeg ser for meg at det kan bli en utfordring og få en sykkel av senterstøtten hvis den veier litt ja. På hardt underlag (stål mot stål) så er det også lite friksjon. Er det vått i tillegg kan man fort få et problem med at sykkelen kanskje sklir fremover på støtten fremfor å "ta tak" og felle seg opp. Ser jeg for meg vertfall.
Når det er sagt, så har jeg vert borti såpass mange episoder medsidestøtteparkering nå at jeg har valgt å kjøpe meg et bredere hode til den støtten jeg har, for den er ganske spiss. Skal ikke mye til før den synker gjennom underlaget.
Jeg ser for meg at det kan bli en utfordring og få en sykkel av senterstøtten hvis den veier litt ja. På hardt underlag (stål mot stål) så er det også lite friksjon. Er det vått i tillegg kan man fort få et problem med at sykkelen kanskje sklir fremover på støtten fremfor å "ta tak" og felle seg opp. Ser jeg for meg vertfall.
Når det er sagt, så har jeg vert borti såpass mange episoder medsidestøtteparkering nå at jeg har valgt å kjøpe meg et bredere hode til den støtten jeg har, for den er ganske spiss. Skal ikke mye til før den synker gjennom underlaget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Du mener selvfølgelig større fot til sidestøtten, ikke hode...Bjerknez skrev: 16 jul 2019, 02:02
Når det er sagt, så har jeg vert borti såpass mange episoder medsidestøtteparkering nå at jeg har valgt å kjøpe meg et bredere hode til den støtten jeg har, for den er ganske spiss. Skal ikke mye til før den synker gjennom underlaget.


Selv bruker jeg en medbrakt forsterket plastplate til bruk der jeg mistenker at parkeringsunderlaget gir etter, være seg grus, hardpakket jord eller myk (nylagt) asfalt, som kan gi etter.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24699
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Hehe, det stemmerAJ skrev: 16 jul 2019, 07:59Du mener selvfølgelig større fot til sidestøtten, ikke hode...Bjerknez skrev: 16 jul 2019, 02:02
Når det er sagt, så har jeg vert borti såpass mange episoder medsidestøtteparkering nå at jeg har valgt å kjøpe meg et bredere hode til den støtten jeg har, for den er ganske spiss. Skal ikke mye til før den synker gjennom underlaget.![]()
.
Selv bruker jeg en medbrakt forsterket plastplate til bruk der jeg mistenker at parkeringsunderlaget gir etter, være seg grus, hardpakket jord eller myk (nylagt) asfalt, som kan gi etter.

Joda, jeg er klar over løsningene du beskriver og har gjort dette ofte, men jeg ønsker nok å kjøpe en mer permanent løsning her tror jeg. :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5064
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: niko og AJs sommertur 2019
Dette med midtstøtte er jo veldig individuelt til sykkeltypen. Min gamle K100RS var tung å nappe opp på midtstøtta, likeså hard å få ned. Var et integrert håndtak i gummi man vippa ut for å få et skikkelig tak, så var det bare å spenne til alt man kunne. Jeg er relativt høy, kollegaen som kjøpte sykkelen derimot, han rekker ikke ned til bakken med beina når den står på midtstøtta. For å lettest få den ned av støtta med full last var å stå på fothvilerne og hente fart bak og bykse frem med sykkelen i 1.gir og motor igang. Så når sykkelen begynte å vippe frem så var det ut med clutchen å gjøre seg klar til kjøre. Så ganske stilig ut hvertfall.. Jeg vet det er sånt man trener på for showoff hos Touratech. Den ville nok aldri falt av midtstøtta på noe ferje, hvertfall ikke med feriepakking bakpå.
På flislagt gulv så må man sette beina foran støtta og røske til.
K1200RSen derimot, den går lett på midtstøtta som bare det. Like godt går den av midtstøtta også. Ikke noe å gjøre på en ferje. Den står der, men skal ikke så mye til å få den til å gå ned på bakken igjen.
GSer har jo en veldig høy midtstøtte slik at man enkelt kan fjerne både forhjul og/eller bakhjul ute i villmarken om det skjer noe. Står støtt, men tung å tråkke opp. Like vanskelig å få ned.
Når det er sagt, så bruker jeg utelukkende sidestøtte. Midtstøtta brukes ved vask, vedlikehold og lagring. På en ferje er det sidestøtte og i de verste tilfellene en stropp over salen.
Folk som står med en moralsk pekefinger og svetter i køen på ferjer eller i motorveikø kan jo bare holde på. Sålangt det er plass så kjører jeg forbi det som kan kjøres forbi, særlig i tunneler med dårlig luft. Om kjører i kø i en lang tunell hver dag. Særlig på vinteren er jeg sotet i ansiktet når jeg kommer hjem :)
På flislagt gulv så må man sette beina foran støtta og røske til.
K1200RSen derimot, den går lett på midtstøtta som bare det. Like godt går den av midtstøtta også. Ikke noe å gjøre på en ferje. Den står der, men skal ikke så mye til å få den til å gå ned på bakken igjen.
GSer har jo en veldig høy midtstøtte slik at man enkelt kan fjerne både forhjul og/eller bakhjul ute i villmarken om det skjer noe. Står støtt, men tung å tråkke opp. Like vanskelig å få ned.
Når det er sagt, så bruker jeg utelukkende sidestøtte. Midtstøtta brukes ved vask, vedlikehold og lagring. På en ferje er det sidestøtte og i de verste tilfellene en stropp over salen.
Folk som står med en moralsk pekefinger og svetter i køen på ferjer eller i motorveikø kan jo bare holde på. Sålangt det er plass så kjører jeg forbi det som kan kjøres forbi, særlig i tunneler med dårlig luft. Om kjører i kø i en lang tunell hver dag. Særlig på vinteren er jeg sotet i ansiktet når jeg kommer hjem :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Litt uskarpt bilde, men vil tro dere tydelig ser forskjellen på disse to, min KTM og spanjolens BMW GS 1200 Adv. med forhjulet i været, begge med fullt koffertsett, ombord på den av fergene hvor alle unntatt KTM'en ble parkert på midtstøtta...:
Om ferga får en litt hard kailanding (eller hva det nå heter...) ville det ikke overraske meg om midtstøtteparkert sykkel kunne risikere å vippe av støtta.
Og ved urolig sjøgang med mye sideveis bevegelse er neppe midstøtteforankringen på dekk det beste...
Om ferga får en litt hard kailanding (eller hva det nå heter...) ville det ikke overraske meg om midtstøtteparkert sykkel kunne risikere å vippe av støtta.
Og ved urolig sjøgang med mye sideveis bevegelse er neppe midstøtteforankringen på dekk det beste...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24699
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Enig med AJ der :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Her er resten av de få bildene jeg tok på turen.
Mange fergeturer på andre dagen av reisen langs Helgelandskysten:
En campingplass av den riktig gamle gode sorten, med alle rettigheter. Angrer nå at jeg ikke tok flere bilder av baren og rommene.
Her tror jeg at jeg kan si vi begge gjerne overnatter igjen :) .
En av gamleveiene der det er tunnel, som fortsatt var åpen. Artig avstikker på en nesten gjengrodd vei. Husker ikke i farten hvor...
Et av stedene vi spiste og slappet av før vi fór videre...
Ellers ble det, som nevnt flere ganger tidligere i tråden, tatt få bilder.
Vi storkoste oss med kjøringen og fant flyten.
Selv om det var kjølig på store deler av strekningen var vi likevel heldige med været og fikk se mye flott natur i løpet av turen. Det er ingen tvil om at Helgelandskysten kan påberope seg å være en av verdens vakreste kjøreruter.
Hvor mye jeg enn ville ha ønsket å få fram mine synsinntrykk ved hjelp av kamera, ville det ikke kommet fullt ut til sin rett.
Derfor anbefaler jeg alle motorsyklister til å ta turen og suge inn inn synsinntrykkene som vil feste seg på netthinna og minnet for resten av livet.
Jeg kommer garantert til å ta turen igjen og bruke mer tid på stopp og opplevelser underveis.
Denne gangen var det fokus på å kjenne på kjøreopplevelsen på Kystriksveien. Og for min del var den så nær optimal som mulig.
Det er strekninger på denne veien hvor jeg virkelig storkoste meg
!
Så får niko komme med sine betraktninger og refleksjoner, men jeg er rimelig sikker på at han også fikk sitt livs største MC-opplevelse så langt i sin korte MC-karriere :) .
Mange fergeturer på andre dagen av reisen langs Helgelandskysten:
En campingplass av den riktig gamle gode sorten, med alle rettigheter. Angrer nå at jeg ikke tok flere bilder av baren og rommene.
Her tror jeg at jeg kan si vi begge gjerne overnatter igjen :) .
En av gamleveiene der det er tunnel, som fortsatt var åpen. Artig avstikker på en nesten gjengrodd vei. Husker ikke i farten hvor...

Et av stedene vi spiste og slappet av før vi fór videre...
Ellers ble det, som nevnt flere ganger tidligere i tråden, tatt få bilder.
Vi storkoste oss med kjøringen og fant flyten.
Selv om det var kjølig på store deler av strekningen var vi likevel heldige med været og fikk se mye flott natur i løpet av turen. Det er ingen tvil om at Helgelandskysten kan påberope seg å være en av verdens vakreste kjøreruter.
Hvor mye jeg enn ville ha ønsket å få fram mine synsinntrykk ved hjelp av kamera, ville det ikke kommet fullt ut til sin rett.
Derfor anbefaler jeg alle motorsyklister til å ta turen og suge inn inn synsinntrykkene som vil feste seg på netthinna og minnet for resten av livet.
Jeg kommer garantert til å ta turen igjen og bruke mer tid på stopp og opplevelser underveis.
Denne gangen var det fokus på å kjenne på kjøreopplevelsen på Kystriksveien. Og for min del var den så nær optimal som mulig.
Det er strekninger på denne veien hvor jeg virkelig storkoste meg


Så får niko komme med sine betraktninger og refleksjoner, men jeg er rimelig sikker på at han også fikk sitt livs største MC-opplevelse så langt i sin korte MC-karriere :) .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Glemte dette bildet...
Med hjelmsveisen intakt og drikkebegeret fylt opp med Nordlandspils
.

Med hjelmsveisen intakt og drikkebegeret fylt opp med Nordlandspils


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: niko og AJs sommertur 2019
Nå har jeg akkurat kommet inn døra hjemme. Har lasta av sykkelen, parkert og lar all bagasje stå til i morgen. Har spist, tatt en øl og en støttedram. Blir nok en til.
For en tur! 414 mil.
Først sykkelen: ikke ett feilslag. Gått som ei klokke, stabil og fin selv med en god del bagasje. Bruker litt olje – en liter på 414 mil. Greit for meg, må bare være flink og følge med.
Så reisefølget: kunne ikke vært bedre. Utrolig kunnskapsrik på sykkel, flink til å kjøre (kjørte rævva av meg i hvert fall), en djevel til å sette opp telt og en god mann å være på tur med på alle andre måter også. (Han holdt på å kjøre fra meg da jeg sa jeg hadde lyst til å ta av dekalene på TDM’en, men jeg fikk godsnakka han i humør igjen og dekalene blir sittende.)
Så meg: har lært masse, blitt en litt bedre motorsyklist tror jeg – det kjennes i hvert fall slik – og kanskje alle viktigst, fått kjenne litt på noen grenser.
AJ har sagt nesten alt som skal sies om turen, men har glemt en viktig detalj. Den har forløpt 100% problemfritt, vi har heller ikke opplevd noen farlige situasjoner.. Jeg veit ikke hvor vanlig det er, men min erfaring så langt er at motorsykkelturer forløper helt uten problemer av noe slag. Andre har kanskje andre erfaringer.
Til slutt: De to siste etappene prøvde jeg meg på langdistanse. I går Senja- Mosjøen, i dag Mosjøen Oslo. Brukte en 12-14 timer, men det gikk forbausende greit. Var flink og tok en stopp ca hver time. Tror det var veldig lurt.
Har storkost meg i 14 dager!
For en tur! 414 mil.
Først sykkelen: ikke ett feilslag. Gått som ei klokke, stabil og fin selv med en god del bagasje. Bruker litt olje – en liter på 414 mil. Greit for meg, må bare være flink og følge med.
Så reisefølget: kunne ikke vært bedre. Utrolig kunnskapsrik på sykkel, flink til å kjøre (kjørte rævva av meg i hvert fall), en djevel til å sette opp telt og en god mann å være på tur med på alle andre måter også. (Han holdt på å kjøre fra meg da jeg sa jeg hadde lyst til å ta av dekalene på TDM’en, men jeg fikk godsnakka han i humør igjen og dekalene blir sittende.)
Så meg: har lært masse, blitt en litt bedre motorsyklist tror jeg – det kjennes i hvert fall slik – og kanskje alle viktigst, fått kjenne litt på noen grenser.
AJ har sagt nesten alt som skal sies om turen, men har glemt en viktig detalj. Den har forløpt 100% problemfritt, vi har heller ikke opplevd noen farlige situasjoner.. Jeg veit ikke hvor vanlig det er, men min erfaring så langt er at motorsykkelturer forløper helt uten problemer av noe slag. Andre har kanskje andre erfaringer.
Til slutt: De to siste etappene prøvde jeg meg på langdistanse. I går Senja- Mosjøen, i dag Mosjøen Oslo. Brukte en 12-14 timer, men det gikk forbausende greit. Var flink og tok en stopp ca hver time. Tror det var veldig lurt.
Har storkost meg i 14 dager!
- Bjerknez
- Innlegg: 24699
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Trivelig å se at turen var vellykket :) Det var også trivelig å hilse på deg i Molde. Jeg vet ikke helt om du våknet når jeg røsket i teltstanga di på Kviltorp Camping når jeg ankom leiren etter en fuktig tur i Molde by, men det var for å sjekke om du var klar for et nashpiel
Stillheten var til å ta og føle på, så jeg gikk slukøret opp til hytten og sovnet stille inn. Kanskje like greit også...

Stillheten var til å ta og føle på, så jeg gikk slukøret opp til hytten og sovnet stille inn. Kanskje like greit også...

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Godt å se at du har kommet deg helskinnet hjem.
Må si jeg er mektig imponert over hva du har gjennomført!
Respekt
!
Snakkes senere i sommer
!
Må si jeg er mektig imponert over hva du har gjennomført!
Respekt


Snakkes senere i sommer


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: niko og AJs sommertur 2019
Veldig artig å lese om turen deres og at alt har gått bra. Tusen takk for fine referat og bilder. Nord-Norge generelt og kystriksveien spesielt er bare fantastisk for mc-turer. Ikke overrasket over at TDM’n har fungert problemfritt på tur, det er jo en Yamahaniko skrev:Nå har jeg akkurat kommet inn døra hjemme. Har lasta av sykkelen, parkert og lar all bagasje stå til i morgen. Har spist, tatt en øl og en støttedram. Blir nok en til.
For en tur! 414 mil.
Først sykkelen: ikke ett feilslag. Gått som ei klokke, stabil og fin selv med en god del bagasje. Bruker litt olje – en liter på 414 mil. Greit for meg, må bare være flink og følge med.
Så reisefølget: kunne ikke vært bedre. Utrolig kunnskapsrik på sykkel, flink til å kjøre (kjørte rævva av meg i hvert fall), en djevel til å sette opp telt og en god mann å være på tur med på alle andre måter også. (Han holdt på å kjøre fra meg da jeg sa jeg hadde lyst til å ta av dekalene på TDM’en, men jeg fikk godsnakka han i humør igjen og dekalene blir sittende.)
Så meg: har lært masse, blitt en litt bedre motorsyklist tror jeg – det kjennes i hvert fall slik – og kanskje alle viktigst, fått kjenne litt på noen grenser.
AJ har sagt nesten alt som skal sies om turen, men har glemt en viktig detalj. Den har forløpt 100% problemfritt, vi har heller ikke opplevd noen farlige situasjoner.. Jeg veit ikke hvor vanlig det er, men min erfaring så langt er at motorsykkelturer forløper helt uten problemer av noe slag. Andre har kanskje andre erfaringer.
Til slutt: De to siste etappene prøvde jeg meg på langdistanse. I går Senja- Mosjøen, i dag Mosjøen Oslo. Brukte en 12-14 timer, men det gikk forbausende greit. Var flink og tok en stopp ca hver time. Tror det var veldig lurt.
Har storkost meg i 14 dager!

Sent from my iPhone using Tapatalk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Det var hyggelig å høre fra en som virkelig legger ut på de store eventyrene både øst og sør i EuropaKetil skrev: 17 jul 2019, 07:55 Veldig artig å lese om turen deres og at alt har gått bra. Tusen takk for fine referat og bilder. Nord-Norge generelt og kystriksveien spesielt er bare fantastisk for mc-turer. Ikke overrasket over at TDM’n har fungert problemfritt på tur, det er jo en Yamaha![]()

Må si jeg storkoser meg med bildene og det du skriver fra steder som er ukjente og fremmedartede for mange av oss.
Du er med på å sette griller i hodet på mange, tror jeg



Må bare jobbe litt mer med meg selv for å booste nok guts til å gjøre det samme

Alt det andre er strengt tatt på plass som, god langtursykkel (slik jeg erfarer det...

Så det er egentlig bare å hive seg ut i det...

Har gjort store deler av Sør-Sverige og Nord-Vestlandet med Atlanterhavsveien og Kystriksveien i år i tillegg til den lengste dagsetappen jeg noengang har gjort.
Så får vi se hva resten av sesongen kan by på. Og ikke minst neste sommer :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: niko og AJs sommertur 2019
På korte norske fergestrekninger er det ok med sidestøtte og en stropp, men for lengre turer, Danmark, Kiel osv stropper jeg alltid med 2 stropper i styre og komprimerer gaffelen. Da tåler den fint en storm. Ville aldri stroppet med støtte i dekk, side eller midtstøtte hvis det er fare for grov sjø.AJ skrev: 16 jul 2019, 14:34 Litt uskarpt bilde, men vil tro dere tydelig ser forskjellen på disse to, min KTM og spanjolens BMW GS 1200 Adv. med forhjulet i været, begge med fullt koffertsett, ombord på den av fergene hvor alle unntatt KTM'en ble parkert på midtstøtta...:
Parkering på fergedekk.JPG
Om ferga får en litt hard kailanding (eller hva det nå heter...) ville det ikke overraske meg om midtstøtteparkert sykkel kunne risikere å vippe av støtta.
Og ved urolig sjøgang med mye sideveis bevegelse er neppe midstøtteforankringen på dekk det beste...
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
På ferga til Frederikshavn brukte de en en rampe som man trillet/rygget sykkelen inn før den ble stroppet fast.
Eneste ferga jeg har opplevd dette. Bunnsolid løsning, så det ut som:

Eneste ferga jeg har opplevd dette. Bunnsolid løsning, så det ut som:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: niko og AJs sommertur 2019
Aldri sett noe lignende før. Men hvis det funker er det jo bra.AJ skrev: 17 jul 2019, 17:09 På ferga til Frederikshavn brukte de en en rampe som man trillet/rygget sykkelen inn før den ble stroppet fast.
Eneste ferga jeg har opplevd dette. Bunnsolid løsning, så det ut som:
![]()
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
@niko:niko skrev: 07 jul 2019, 16:46
Til alle som har notert seg AJs falske beskjedenhet når det gjelder mekking. Her fikser han lett og ledig scottoileren min.
Da har jeg "sydd" sammen en oljeslange til Scottoileren din, slik vi snakket om på turen.
Så hvis du har tid og lyst så avtaler vi gjerne nærmere tidspunkt for når vi fikser systemet for at det skal fungere best mulig. Med skikkelig loop på slangen og med integrert bøyelige og dermed tilpasningdyktig dyse, og greier og greier

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: niko og AJs sommertur 2019
Så flott! Har både tid og lyst. Kanskje greit å vente til du er tilbake fra tur?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Tar det gjerne etter turen, ja :) .niko skrev: 21 jul 2019, 13:25 Så flott! Har både tid og lyst. Kanskje greit å vente til du er tilbake fra tur?
Og skulle det mot all formodning, som det heter, ikke bli noen tur, så gir jeg beskjed.
Men med det været som er lovet skal det mye til for at jeg dropper denne turen

Har en del å ta igjen fra i fjor...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: niko og AJs sommertur 2019
Håper du får det til. Ruteforslaget fra Olav K burde vært gitt ut som poesi!
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Ser lengre opp at AJ har kommentert bruk av side-midt støtte på ferge. Og kommer til at disse midtstøtte folkene kommer til å få korreksjon om de tar med sykkel til storbritania / Isle of Man / Irland - UTEN UNNTAK ble alle sykler satt på sidestøtte og surret. Og med ferger som tok ombord hundrevis av sykkler og surret dem i ei heller utrolig fart så antar jeg at dem har anseeilg med erfaring å bygge på. Av egen kunnskap , hadde jeg valgt å ha minst mulig stål mot stål, det sklir for et dårlig ord. Det er en grunn for at maskintransporter har tredekke oppå stålet.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Nå må jeg huske på å si at jeg har lest alt i tråden og kosa meg med , det i går kveld . Og kan bare si at jeg angrer på at jeg ikke tidligere har fått forumet inn på både telefon, nettbrett og PC .. da kunne det fort ha hent at Niko hadde møtt på en raring i Steigen - var jo bare 50 mil unna på den tida (og ikke som nå nesten 100). Men fra no av så er jeg oppdatert og finner litt bedre frem i forumet - svarte begynne å lære både det å kjøre sykkel og prate om det - skal se at jeg har anlegg for å bli en sånn derre "biker", ka dokker trur. Men flott tur og beskrivelse dokker hadde. Takker for lesverdig stoff og bilder.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39932
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: niko og AJs sommertur 2019
Så bra!rolf-arne skrev: 19 nov 2019, 11:08 Men fra no av så er jeg oppdatert og finner litt bedre frem i forumet - svarte begynne å lære både det å kjøre sykkel og prate om det - skal se at jeg har anlegg for å bli en sånn derre "biker", ka dokker trur. Men flott tur og beskrivelse dokker hadde. Takker for lesverdig stoff og bilder.
Og biker det er du da allerede så det holder

niko og jeg hadde en flott tur, helt klart!
Takker for hyggelig tilbakemelding på turrapporten vår

Vi har allerede snakket om å gjøre flere turer neste år, men ikke i samme område.
Men jeg tror jeg kan si på vegne av oss begge kan si at vi på ingen måter er ferdige med Kystriksveien/Helgelandskysten etter turen vi hadde i sommer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.