At kjøreutstyret fungerer så godt som mulig er helt avgjørende for den gode MC-turen.
For meg gjelder dette fra alt til støvler, kjøreklær, hjelm og ikke minst øreplugger.
Etter en heller mislykket tur pga. regn og helseutfordringer i Tyskland i 2016, løsnet hælen på Held støvlene mine. Akkurat det ble på en måte de doble strekene under svaret etter en begredelig tur dagen før vi skulle kjøre ombord på ferga hjem igjen...
Jeg blir irritert over ting som går i stykker lenge før man bør regne med at slike ting skjer.
Heldigvis skjer dette sjelden.
Sist det skjedde var da jeg kjøpte en hel (one-piece) Aquashell regndress og Diadora støvler på et restesalg i en norsk nettbutikk.
Alle limte innersømmer på regndressen hadde løsnet, viste det seg. I tillegg røyk en av glidelåsene etter første gangs bruk.
Reklamasjon som endte meg at jeg fikk refundert hele kjøpesummen.
Så røyk glidelåsen på Diadora støvlene. Kort tid etter løsnet innerfóret i den ene støvelen. Med det resultat at jeg nesten ikke fikk av meg støvelen, faktisk.
Importør ville forsøke å reparere, mens selger foreslo 1000,- i prisavslag. Jeg valgte det siste og limte innerfóret selv og fikset glidelåsen. Men hvor lenge varte fiksen?
Ikke lenge... Dermed gikk både regndress og støvler i søpla.
Like greit. Prisrefusjonen gjorde at tapet ikke ble noe å snakke om.
Men irritasjonen mens det sto på burde også blitt refundert i form av erstatningsvarer. Men det hadde ikke denne selgeren siden dette var et restesalg.
Så jeg endte opp med italienske Prexport støvler, som jeg er strålende fornøyd med. Og en Held Splash II regndress, som jeg også regner med å bli fornøyd med. Den kjennes og ser atskillig mer solid ut enn Aquashell dressen i hvert fall.
Så ja, godt utstyr er viktig for at turen skal bli god