oivindgs BMW R1200R (2011)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av pingvin »

Sorry hvis blander meg for mye inn her nå, Øyvind, men en ting kom til å tenke på og som tar meg selv i noen ganger: "The fighting arm". Si skal inn i høyresving og dytter på høyre styreholke som man skal men sykkelen detter ikke inn så lett som vil. Kan være fordi ubevisst holder igjen med venstre armen, ubevisst fordi instinktet er å ha mindre nedlegg. Løsningen er enkel nok, ikke bare huske å pushe på riktig holk men også la være å holde igjen med andre armen.

Om du er gira på teori, kjøp Keith Code "Twist of the wrist". Kan bli væl teoretisk og blir litt paranoid hvis overanalyserer, men interessant lesing og helt klart en del å plukke opp.
kjellv skrev: 20 sep 2020, 20:58 Det finnes knapt noen annen måte å styre en motorsykkel på. Jeg tror at alle kontrastyrer uansett, men at det er først når man gjør det til en bevisst handling at dette blir godt og effektivt.
+1 :thumleft
Sist redigert av pingvin den 21 sep 2020, 07:22, redigert 2 ganger totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Overkroppen litt frem sammen med lanken på holka og trykk på fotpinnen og sykkelen går på skinner gjennom svingene.
Dette med fotpinnen gjør underverker, et annet triks er å klemme ytre lår inn mot tanken slik at du "henger" på låret gjennom svingen og står på indre fotpinne.

Dette med å motvillig holde igjen med motsatt lanke på styret i svinger er noe mange gjør tror jeg. Hjelper nok å følge på med overkroppen litt frem og inn i svingen, så blir det ordnings.

KurtAA
Innlegg: 90
Registrert: 17 sep 2020, 14:07
Motorsykkelen din: Yamaha XSR 900 - 2020

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av KurtAA »

Gratulerer med lappen og flott sykkel :)
Akkurat lest gjennom hele tråden.

Kult at du sjekker ut can busen også, kan jo brukes til mye kult

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av Bjerknez »

Det å stivne i svinger har vi vel alle opplevd fra tid til annen. Spesielt i begynnelsen av MC karrieren. Jeg tror dette løser seg opp i takt med erfaringen du bygger deg opp som motorsyklist.

Jeg er ganske trygg på meg selv og sykkelen når jeg vet det er bar asfalt. (feks. ett sted jeg har kjørt to ganger på kort tid). Da skal det mye til for å vippe meg av pinnen. Men på nye steder er min aller største frykt grus i veibanen midt i en sving når man har godt driv og fint nedlegg.

Jeg veltet en gang på fjellet hvor jeg kjørte på leire og bakenden sklei. Jeg husker ennå ikke hva som eksakt skjedde. Det gikk jævlig fort og her snakker vi om gangfart i tillegg med små skader på sykkel og ingen skader på meg.

Treffer man en gruspøl midt i en sving med godt nedlegg hvor farten er større enn reaksjonsevnen og blikket så er man dømt til å gå ned for telling tror jeg. Å det er min største frykt. Kanskje en sunn frykt...?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

KurtAA skrev:Gratulerer med lappen og flott sykkel :)
Akkurat lest gjennom hele tråden.

Kult at du sjekker ut can busen også, kan jo brukes til mye kult
Takk!

Fint å ha noen prosjekter på vinteren. Blir nok litt mer forsking på CANbus-dataene og forsøk på å få 3D-printet en fin boks til elektronikken.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev:Treffer man en gruspøl midt i en sving med godt nedlegg hvor farten er større enn reaksjonsevnen og blikket så er man dømt til å gå ned for telling tror jeg. Å det er min største frykt. Kanskje en sunn frykt...?
Dette prøver jeg å følge godt med på, og det reddet meg på lørdag. Kjørte FV40 som er en veldig trafikkert vei. I en høyresving lå det en del ganske grov grus etter veiarbeid i nærheten. Jeg så at det ikke kom noen i mot, så jeg kjørte bare rett gjennom grusen i stedet for å bremse. Jeg havnet da ut i motgående felt. Der var det bar asfalt, så det var bare å legge ned sykkelen og komme seg inn i riktig kjørefelt igjen. Hadde det kommet noen i mot måtte jeg ha bremset på grusen og det kunne vært litt ekkelt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av FredrikE24 »

Har opplevd grus i sving noen ganger. Det gjelder å ha litt oversikt før man legger alle kluter til gjennom svingene. Man veit jo ikke hva som befinner seg bak neste sving. Jeg varierer hastigheten rundt 10-15km/t fra inngang til utgang av sving. Rett og slett for å se hvordan det ser ut før man kliner til.

Som regel så klarer man å svinge unna, men jeg har opplevd å skli på begge hjul i nedlegg og konstant gass/fart. Akkurat det var ganske udramatisk inntil forhjulet fikk tak og bakhjulet ikke. Jeg var veldig klar for en high-side og klamret meg fast alt jeg kunne. Det var ganske ekkelt da det endelig tok tak og kroppen ville forlate sykkelen. Heldigvis styrte jeg hardt for å fortsette kurven som jeg tror bremset opp highside-fenomenet opp noe.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Bensinforbruket så langt ligger på 0.48 liter/mil. Helt greit for en gammel 1200, men jeg må si det er litt rart å tenke på at konas SUV som veier 1850 kilo og har nesten 300 hester bruker 0.55 l/mil på langtur på 80-veier.

Jeg har ikke vasket sykkelen siden jeg kjøpte den. Har vel kjørt over 150 mil nå, så det er på tide å ta en vask. Og siden jeg har matt lakk må jeg være forsiktig med hvordan jeg gjør det. Har derfor bestilt såpe og voks spesiallaget for matt lakk, så får vi se hvordan det utvikler seg når jeg får testet produktene.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Ble en tur på snaue tjue mil etter jobb i dag. Flott vær, og faktisk 13-14 grader flere steder. Kjørte over Bolkesjø og nesten til Gransherad før jeg tok en mindre vei til Notodden. Krysset så elva ved flyplassen og tok vestsida oppover så langt jeg kom. (Her var det bare 60 hele veien, så det ble litt kjedelig.) En kort kilometer sørover igjen før jeg tok av til Gransherad. Hjem igjen over Bolkesjø og Jondalen, selvsagt. Feiret med burger på Kongsbergtoppen før jeg svingte nedom Mjøndalen for å se om svogeren min var på verkstedet. Noe han ikke var. Så da var det bare å sette nesa hjem igjen.

På veien mellom Bolkesjø og Gransherad. Som den jåla jeg er måtte jeg ta av toppboksen for å ta bildet.
IMG_5896a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

n00b
Innlegg: 42
Registrert: 03 sep 2019, 14:52
Motorsykkelen din: Suzuki M800 Intruder

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av n00b »

Herlig! :twothumbs:
Har satt sykkel min på vinterlagring allerede :sorry
Har bestemt meg for å bytte sykkel til våren, så tar ingen sjanser på at det skal være vått løv i en sving eller noe som skal få unødvendige konsekvenser for salg av den sykkel jeg har. Fikk lappen i år, og rundet 7.000km og er egentlig fornøyd med årets sesong. Blir fort kaldt og mørkt nå, og ikke fult så mye kos som tidligere i år.

Ser at du handlet hos KUS MC og at du virker fornøyd. Har sett på en del sykler der i løpet av sommeren (på finn.no) og det virker som han ligger godt under f.eks. Speed MC i pris. Men er det noe man bør være obs på i forhold til å handle der vs handle på Speed? Ser at han importerer en del sykler fra Sveits og er det sånn at det er en del "pakker" som da evt ikke er på de syklene kontra sykler beregnet på Norge? Prøvde å søke på "KUS MC" her i forumet, men det kommer opp at det jeg søker på er for kort.

Har bestemt meg for å prøve å få tak i en BMW 1200 GS fra 2013 og oppover. De som er vannavkjølte. Litt spent på om det kommer et skred av MC'er til salgs neste år, i og med at det er så mange som måtte feriere i Norge i år, eller om det skredet ikke kommer før i 2022.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R

Legg inn av oivindg »

Jeg er godt fornøyd med Kus. Det jeg har klart å finne av andres erfaringer, så er det stort sett bra, men med noen småting. @ErikW har handlet flere sykler der, og han har opplevd at det er slitte bremseklosser eller dårlige dekk som sitter på. Forsåvidt ting som var synlig ved besiktigelse, men som man kanskje bør forvente at en forhandler tar tak i. Tror ikke han har hatt noen alvorlige tekniske problemer.

Det har ikke vært noen overraskelser på min sykkel. Jeg var litt redd for at den kunne ha "stått i stykker" litt siden den bare hadde 7000 kilometer på tellern etter nesten ti år, men nå har jeg kjørt 2000 kilometer siden jeg fikk lappen i september :) uten tegn til noe rusk. Jeg fikk forresten levering til Kongsberg med i prisen. Han hadde en flott mc-henger som mekanikeren hans fraktet sykkelen på.

Finner du en fin sykkel hos Kus er det bare å ta en grundig sjekk og å be ham om å sørge for at dekk og bremseklosser er i topp stand i tillegg til servicen (olje og bremsevæske?) som jeg tror han tar på alle BMWer.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Rakk en tur til før vinteren i går. Hver tur føles som årets siste nå. Turen ble på 12 mil. Den vanlige veien via Jondalen og Bolkesjø til Gransherad. Pluss den lille biten fra Gransherad til E134 ved Ørvella før jeg tok samme vei hjem igjen. Våt vei noen steder, men bremsetester viste at det ikke var glatt.

Fint høstvær ved Ongelvatn
IMG_5970a.jpg
Temperaturen lå mellom 4 og 10 grader. Jeg fikk testet varmen i håndtakene på trinn 2. Klarte meg fint uten å bli veldig kald, men det er omtrent så kaldt som det er behagelig å bruke BMW-hanskene mine. Har ikke tenkt å ha utstyr for kaldere enn fire graders temperatur, så jeg er godt fornøyd.

Jeg har blitt veldig glad i Klim-dressen. Den er praktisk og komfortabel. På turen hadde jeg ei tynn joggebukse under kjørebuksa. Under jakka hadde jeg ei kortarma ulltrøye, ei langarma supertrøye og en langarma tynn fleecegenser. Hadde jeg skullet kjøre mer enn et par timer ville jeg nok hatt et lag til både oppe og nede. Kommer til å skaffe meg ei tynn ullbukse og en tynn langarma ullgenser i løpet av vinteren.

Har også fått en fin rutine rundt utstyr og påkledning. Jeg har femti meter å gå til garasjen, så det er greit å ikke ha altfor mye å bære på. Hansker, refleksvest og ørepropper ligger i toppboksen på sykkelen, i tillegg til en caps som jeg bruker når jeg har litt lengre stopper langs veien. Hjelmen tar jeg med inn fordi jeg må vaske av visiret og lade den mellom hver tur. Når jeg er ute og kjører ligger mobilen i høyre sidelomme på jakka, mens nøkler ligger i venstre lårlomme og kredittkortholderen ligger i høyre lårlomme. Da har alt sin plass uten at jeg merker noe til det. Jeg glemmer stadig å dra igjen glidelåsen på lommene, men de er tydeligvis dype nok til at ting ikke ramler ut. :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Sesongen var ikke helt over, gitt! Tok fri fra jobb etter lunsj i dag og kjørte en runde på ca. 20 mil. Kongsberg - Bolkesjø - Gransherad - Sauland - Tuddal - Gaustatoppen (nesten) - Rjukan - Gransherad - Bolkesjø - Kongsberg. Fantastisk vær, med over ti grader mye av turen. For det meste tørre veier. Nesten ikke trafikk før på slutten av turen da hyttefolket våknet til liv og lagde kø i motsatt retning av det jeg kjørte.


Tuddal
IMG_6029a.jpg

Nesten på høyeste punkt på veien
IMG_6045a.jpg

Bikket toppen på veien. Utsikt til Gaustatoppen
IMG_6047a.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

Ingen dum runde det, kjørt mange ganger. Litt småpjusk så måtte stå over MC ellers hadde jeg gjort det samme :vs
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

På dagens tur ble det en ny aha-opplevelse. Eller faktisk to. Jeg har jo jobbet med å få høyresvingene til å flyte like godt som venstresvingene. Og å bli bedre på svinger generelt. I dag merket jeg at jeg slurvet med å holde hodet horisontalt i sving. Så jeg startet på mitt vanlige vis, med å være overtydelig på å holde hodet flatt når jeg lente meg inn i svingene. Og da merket jeg tydelig forskjell. Mye lettere å få passelig nedlegg og gode linjer gjennom svingene. Inspirert av dette tok jeg for meg neste punkt på lista.

Flere har sagt at jeg skal ha tyngden på foten som er i yttersving, mens andre har sagt at jeg skal ha tyngden på foten som er i innersving. Litt forvirrende, men jeg har så langt ikke klart noen av delene. Jeg har prøvd å presse en fot ned, men følt at jeg stort sett har hatt tyngden på begge føttene likevel. Så i dag var det tid for å overdrive igjen. Først kjørte jeg noen svinger der jeg presset indre fot nedover og løftet ytre fot av fothvileren, rett og slett. Da merket jeg hva som var ment med å ha tyngden på en fot. Så prøvde jeg motsatt. Tyngden på ytre fothviler og løftet indre fot av fothvileren. Etter å ha gjort dette en del ganger klarte jeg å få trykk på én fot uten å løfte den andre av fothvileren. Begge alternativene ga helt klar forskjell i forhold til jevn tyngde på begge føtter, men for meg ga tyngden på ytterfot en nesten magisk følelse gjennom svingene. Jeg satt liksom låst fast på sykkelen uten å bruke krefter, og kontrastyringa gikk nesten av seg sjøl. Dette, kombinert med å holde hodet flatt gjorde at de svingene jeg har slitt mest med på veien opp Jondalen og ned til Gransherad nå gikk av seg sjøl. Null stress, selv om jeg kjørte fortere enn jeg har gjort tidligere! Så når jeg nærmer meg krappe svinger nå, legger jeg trykk på ytterfot, lener overkroppen litt inn i svingen og holder hodet flatt. Suser uanstrengt rundt svingen med følelse av full kontroll.

Utrolig gøy å ha sånne aha-opplevelser.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig bra! Prøv også å «slippe fri» det indre låret og heng i sykkelen med det ytre sammen med trykk på ytre fotpinne. Jeg er selv veldig nøye med å kun ha tåspissene på fotpinnene. Jeg ser andre har pinnene midt under foten, det gjør ikke ting bedre.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev:Veldig bra! Prøv også å «slippe fri» det indre låret og heng i sykkelen med det ytre sammen med trykk på ytre fotpinne. Jeg er selv veldig nøye med å kun ha tåspissene på fotpinnene. Jeg ser andre har pinnene midt under foten, det gjør ikke ting bedre.
Bra tips!

Jeg har vent meg til å ha tåballen på fothvileren.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Snøen har kommet og det er på tide med vinterprosjekter igjen. Tok fram displayprosjektet fra sist vinter litt før jul. Tegnet et kretskort for å montere Arduinokortene ved siden av hverandre i stedet for oppå hverandre. Bestilte kort fra JLCPCB i Kina og kortene kom i løpet av to uker. Veldig bra kvalitet til en lav pris.

Her er mitt eget kort med displaydriver montert, før de to siste kortene kom på plass.
IMG_6153.JPG
Jeg har lenge hatt lyst på en 3D-printer for å kunne lage alle slags småbiter som jeg trenger rundt i huset. Så fikk jeg sannelig en printer til jul! Da måtte jeg prøve å designet et hus til displayet også. Laget det så jeg fikk et 2mm plastglass fra Biltema som beskyttelse foran displayet. Slik ser første versjon ut. (Bra fart i fri!)
IMG_6157.JPG
Neste fase er å finne ut mer av kodene som blir sendt på CAN-bussen og å oversette dem til noe som gir mening på skjermen, så da trenger jeg å koble til en del ledninger som vanligvis ikke skal være i bruk. Baksiden av huset til displayet er derfor nesten helt åpent for å kunne komme til der det er nødvendig.
IMG_6159.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 11 jan 2021, 19:56, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av pingvin »

oivindg skrev: 03 jan 2021, 15:37 Jeg har lenge hatt lyst på en 3D-printer for å kunne lage alle slags småbiter som jeg trenger rundt i huset. Så fikk jeg sannelig en printer til jul!
Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

:-D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av oivindg »

Støvlene jeg kjøpte før jeg begynte å ta lappen i fjor begynte etterhvert å løsne litt mellom sålen og støvelen. Bare et lite område på hælen på den ene støvelen, og ikke kritisk, men jeg kontaktet Alf Graarud Motor, der jeg hadde kjøpt dem, og de ville at jeg skulle sende dem inn på reklamasjon. Det gjorde jeg litt før jul. Jeg har vært veldig fornøyd med støvlene, så jeg håpet bare at fabrikken ville lime fast sålen på nytt, eller at jeg fikk et nytt par. Her om dagen fikk jeg imidlertid beskjed om at Dainese ikke ville reparere dem, og at de ikke hadde noen nye støvler å sende meg, så jeg får pengene tilbake.

Dette er støvlene jeg hadde, Dainese R Trq-Tour Gore-Tex. De har vært veldig behagelige å ha på seg. Vanntette, varme i kaldt vær, men likevel ikke for varme på varme dager.
Dainese-R-TRQ-Tour-GTX-2.jpg

AGM har gitt meg veldig god service, så jeg ville helst kjøpe nye støvler der. Jeg studerte nettbutikken deres, men fant ikke noe jeg syntes var midt i blinken, så da var det bare å utvide søket. Det eneste jeg har hatt å utsette på Dainesestøvlene er at jeg kunne tenkt meg litt mer beskyttelse. Ikke nok til at jeg hadde noe sterkt ønske om å bytte støvler, men nå som jeg måtte starte på nytt igjen var det fristende å se etter noe litt mer robust. Etter litt glaning på YouTube falt valget på Sidi Adventure 2 Gore-Tex. I dag hadde xlmoto 20% rabatt på en allerede grei pris, så da ble nye støvler bestilt. Jeg har hørt både godt og vondt om xlmoto, så nå blir det å følge med i spenning for å se om handelen går greit. Og om jeg treffer på størrelsen. :roll
106e6de205b467bf419da50e0d497bf1c411ed62_52180_43_102_Feb242017.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 11 jan 2021, 19:58, redigert 2 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av AJ »

At kjøreutstyret fungerer så godt som mulig er helt avgjørende for den gode MC-turen.
For meg gjelder dette fra alt til støvler, kjøreklær, hjelm og ikke minst øreplugger.

Etter en heller mislykket tur pga. regn og helseutfordringer i Tyskland i 2016, løsnet hælen på Held støvlene mine. Akkurat det ble på en måte de doble strekene under svaret etter en begredelig tur dagen før vi skulle kjøre ombord på ferga hjem igjen...
Jeg blir irritert over ting som går i stykker lenge før man bør regne med at slike ting skjer.
Heldigvis skjer dette sjelden.
Sist det skjedde var da jeg kjøpte en hel (one-piece) Aquashell regndress og Diadora støvler på et restesalg i en norsk nettbutikk.
Alle limte innersømmer på regndressen hadde løsnet, viste det seg. I tillegg røyk en av glidelåsene etter første gangs bruk.
Reklamasjon som endte meg at jeg fikk refundert hele kjøpesummen.

Så røyk glidelåsen på Diadora støvlene. Kort tid etter løsnet innerfóret i den ene støvelen. Med det resultat at jeg nesten ikke fikk av meg støvelen, faktisk.
Importør ville forsøke å reparere, mens selger foreslo 1000,- i prisavslag. Jeg valgte det siste og limte innerfóret selv og fikset glidelåsen. Men hvor lenge varte fiksen?
Ikke lenge... Dermed gikk både regndress og støvler i søpla.
Like greit. Prisrefusjonen gjorde at tapet ikke ble noe å snakke om.

Men irritasjonen mens det sto på burde også blitt refundert i form av erstatningsvarer. Men det hadde ikke denne selgeren siden dette var et restesalg.

Så jeg endte opp med italienske Prexport støvler, som jeg er strålende fornøyd med. Og en Held Splash II regndress, som jeg også regner med å bli fornøyd med. Den kjennes og ser atskillig mer solid ut enn Aquashell dressen i hvert fall.

Så ja, godt utstyr er viktig for at turen skal bli god :drg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg limte sålene med tec7 tre ganger på mine gamle støvler. Så fikk de opp i fóret etterpå.

Nå har jeg støvler som ligner dine nye, fra Alpinestars. Med sydde såler. De kostet dog noe mer enn de gamle fra Axo.
FB752B19-5F40-4A73-A9EF-35B4A0DDD132.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg tror du kanskje vil synes de er uvant å gire med i starten. Da sålen er høyere. Så det blir trangere rundt girpedalen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: oivindgs BMW R1200R (2011)

Legg inn av AJ »

FredrikE24 skrev: 11 jan 2021, 20:04 Jeg limte sålene med tec7 tre ganger på mine gamle støvler.
Tec7 er gull :thumleft !
Og gjorde at mine Held Nevada fikk forlenget levetiden ganske mye etter hjemkomsten fra Tysklandsturen :prf .
Har alltid en tube transparent Tec7 fugelim liggende.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar