Yamaha XS500D 1H2

Om veteransykler, låve- og garasjefunn og gjerne tråder om "redningsaksjoner" og "gjenoppliving" av nyere som eldre veteransykler.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 20 feb 2025, 15:22 «On the Road Again» eller rettere sagt i garasjen igjen :D

Bilde
Du verden :O !

Ser jo ut som ndettopp levert fra fabrikken!
Voldsomt dyktig utført jobb, må jeg sdi :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Toalmar »

Ja disse trådene hvor man kan følge de forskjellige "redningsaksjonene" på disse 2-hjulingene er svært interresante og lese
Godt jobba @dypen

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Takker @AJ og @Toalmar :D

Venter på en liten pakke fra Tyskland med to innsugsgummier til forgasserne som jeg hadde glemt å bestille, ikke akkurat hyllevare og vanskelig å finne så da ble det to brukte til EUR 38,-

Her er to bilder av de brukte jeg har kjøpt fra Tyskland.
IMG_2553.jpeg
IMG_2552.jpeg
For sammenligning her er to bilder av mine gamle innsugsgummier :sorry
IMG_8183.jpeg
IMG_8182.jpeg
Etter å ha søkt på nettet en stund dukket det først opp to nye Yamaha innsugsgummier, sjekk prisen fra Canada … og nå ser jeg de er allerede solgt på en uke noe jeg aldri trodde var mulig. Det hadde blitt NOK 5500,- levert i Norge :O
IMG_2551.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Skal vaske ned ramma før jeg monterer igjen, har også en plan for å pensle lakk sår og avflassing på ramma. Plutselig hadde jeg «plenty» med hjullager og simmringer :D Låseblikk for bolter på plass :thumleft

Støtdempere bak og eksosanlegget må demonteres for en runde med vask / polering.
IMG_8219.jpeg
IMG_8220.jpeg
IMG_8218.jpeg
IMG_8217.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Etter demontering ser eksosanlegget overraskende bra ut … både lyddemperne og fremre rør, det blir litt jobb for å få de fremre røre litt blankere men selve lyddemperne skal få en god runde med polering så blir de bra. Drenshull ser også bra ut, utvendig på lydpottene viser det innvendig aktivitet. Måtte jobbe med varme, rustolje, smøring med mere for å løsne skjøtemuffa på venstre potte og heldigvis hadde jeg en justerings nøkkel for Øhlins støtdemper liggende som gjorde underverket.
IMG_8225.jpeg
IMG_8224.jpeg
IMG_8229.jpeg
Ryobi muttertrekker på batteri tar de største mutterne med glans (har en på luft også hvis batteri blir for dårlig), gearvelgeren må stå i nøytral / fri også låser jeg drevet ogda vipper muttertrekkern av den store muttra på fremre drevet lett.
IMG_8228.jpeg
Overraskelser dukker opp bestandig, feste for venstre eksospotte var bolten knekt tvers av og sitter igjen i ramma. Pakninger til eksosen der var det ingen, må ha to pakninger mellom sylinder og fremre røra og to til mellom fremre røra og lydpottene. Støtdemperene bak er stygge og disse er billige så de kjøper jeg nye, 325 mm fra senterhull til senterhull.
IMG_8232.jpeg
IMG_8241.jpeg
IMG_8235.jpeg
En runde i garasjen så har jeg jo eksospakninger til Z1 som kan brukes på XS500’n. Får se hva jeg kan bruke mellom fremre rør og lydpottene … Pakninger som er i «parts manual» finner jeg ikke noe sted …
IMG_8243.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Pakningene fra Z1 kan brukes men har litt liten diameter, pakning mellom fremre rør og bakre eksospotte er litt spesiell. Fremre eksospakning anlegg har en ytterdiameter på 45 mm og innerdiameter på 32 mm.

2 pc Gasket Front Exhaust pipe 1A8-14613-00-0
IMG_2582.jpeg
Mellom fremre og bakre rør er det en asbest lignende pakning med ytterdiameter 46 mm og innerdiameter ca 39 - 40 mm

2 pc Exhaust Gasket between Front Pipe and Rear Silencer 371-14714-03
IMG_2581.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Forgassere montert, ser jeg kunne polert de ytteste skruene sammen med metallcover på innsugsgummien :-k
IMG_8247.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Jompa »

Prøv med aluminiumsfolie på grenrørene hvis du ikke allerede har gjort det.
Rust på krom er mange ganger over 90 % overflaterust og gravrusten er ofte bare en liten prikk.
Det ser ut til at rustflekkene drøyer med å komme tilbake når det er brukt alufolie.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Jompa skrev: 25 feb 2025, 23:01 Prøv med aluminiumsfolie på grenrørene hvis du ikke allerede har gjort det.
Rust på krom er mange ganger over 90 % overflaterust og gravrusten er ofte bare en liten prikk.
Det ser ut til at rustflekkene drøyer med å komme tilbake når det er brukt alufolie.
Har ikke startet på eksosen enda, har fått tak i alle fire pakningene så da er det håp om å få en eksos som ikke lekker når den tiden kommer. Takker for tips med alufolie på grenerøra noe jeg kommer til å bruke :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Hva med bilder fra nettet det første av forgjengeren til XS500’n som i mine øyne er en estetisk flottere sykkel, nemlig Yamaha TX500 som var den første twin med 8 ventiler. Det andre bilde er en XS500 med Dunstall halvkåpe, clip-on styre, bakoverflytta fothviler kit og forskjerm som jeg kan se.
IMG_2594.jpeg
IMG_2595.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Byttet oljefilter sokkel (konverterings kit) så det blir enkelt å kjøpe oljefilter fra nå av, byttet olje med filter, montert nytt drev foran og en liten vask rundt drevet. Montert luftfilterboks, batteri, det elektriske på mittre del av sykkel’n. Ellers litt småplukk :thumleft
IMG_8250.jpeg
IMG_8248.jpeg
IMG_8252.jpeg
IMG_8253.jpeg
IMG_8256.jpeg
IMG_8257.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Her er alt til bakbremsen fastrusta / irra …
IMG_8258.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Jompa »

dypen skrev: 25 feb 2025, 23:55 Hva med bilder fra nettet det første av forgjengeren til XS500’n som i mine øyne er en estetisk flottere sykkel, nemlig Yamaha TX500 som var den første twin med 8 ventiler. Det andre bilde er en XS500 med Dunstall halvkåpe, clip-on styre, bakoverflytta fothviler kit og forskjerm som jeg kan se.

IMG_2594.jpeg

IMG_2595.jpeg
Dunstall var svære på 70'tallet.
Kåper, cafe racer kit, styre, fothvilersett og motortrimming
Her er en Dunstall 850, laget på Honda CB 750.
dll-0-388x290.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ja Dunstell hadde mye, men det var ikke billig mener jeg å huske :D

Tok en tur i garasjen igjen siden det gikk så dårlig tidligere på kvelden, nå fikk jeg ut luftenippel i kaliper sammen med stempel så da er den berga og klar for overhaling. På bremsemaster bak har jeg ikke fått ut stempel men alt det andre er demontert, har pumpa inn VD40 fra begge sider så får det ligge til i morgen så blir det nytt forsøk :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Det ble plundrete under overhaling av masterpumpa til bakbremsen, stempelet satt fast så etter en del timer med rustolje på begge sider av stempel brukte jeg vannpumpetanga for å løsn stempel men da knakk stempel tvers av nede i masterpumpa. Forsøkte flere løsninger som blant annet trykkluft etter å ha fått stempel på retur først uten å lykkes, redningen ble Z1 front masterpumpe som jeg pumpa ut stempel på masterpumpa til XS500’n :thumleft Da var resten av jobben enkel, pussa innvendig sylindervegg med smergelrett med grundig rengjøring før montering med nytt stempel fjær pakninger etc.
IMG_8262.jpeg
IMG_8264.jpeg
IMG_8266.jpeg
Bremsekaliper bak var en lett jobb som også pusses med smergelrett i sylindervegg med grundig rengjøring, montert med nytt stempel og nye pakninger. Brukte trykkluft for å få ut stempel etter å ha kjørt inn stempel med skrustikka :D

Så fort jeg får støtdemper bak i hus kan jeg montere ferdig bakstussen på sykkel’n.

Det neste nå blir å få på plass lyktehus med å rydde opp i det elektriske foran med kobling av det elektriske, har alt av deler foran tror jeg men må overhale bremsene.
IMG_8259.jpeg
IMG_8260.jpeg
IMG_8267.jpeg
IMG_8265.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Startet på montering i dag før jeg ble avbrutt av naboen, da blir det å fortsette senere …
IMG_8271.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 01 mar 2025, 17:48 Startet på montering i dag før jeg ble avbrutt av naboen, da blir det å fortsette senere …
"Innpåslitende" naboer er no' herk selvfølgelig :crazy: .

Langt mellom disse her jeg bor heldigvis :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 01 mar 2025, 22:44
dypen skrev: 01 mar 2025, 17:48 Startet på montering i dag før jeg ble avbrutt av naboen, da blir det å fortsette senere …
"Innpåslitende" naboer er no' herk selvfølgelig :crazy: .

Langt mellom disse her jeg bor heldigvis :knegg
Egentlig ikke da det ofte er nyheter med info som deles :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Da ble det bakbrems på XS’n og demontert kaliper foran som må ligge litt med rustolje før jeg fortsetter.
IMG_8273.jpeg
IMG_8272.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Bremser foran overhalt og klare for montering …
IMG_8277.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Elpack AS på (Lierfoss) Aurskog imponerer meg, de har vanvittig mye både brukt og nytt. Hadde ny bremseslange til XS500’n men han hadde også komplett bremseklosse kit foran som i Yamaha katalogen ligger under ett delenummer med monteringsblikk og festeskrue med skive. Dette trodde jeg ikke var mulig å få tak på, imponerende :thumleft

«1J3-20000-11 Yamaha XS500 Brake Pad Kit»
IMG_8285.jpeg
IMG_8286.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Nye hjullager, smøring og simmringer montert på forhjulet.
IMG_8290.jpeg
IMG_8289.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Ny dag med kjøp av Putoline 10W-40 JASO MA2 semi-syntetisk motorolje for motorsykkel med våtclutch :thumleft
IMG_8295.jpeg
Demontert forgaffelbein for å montere brukte lykteører, vasket fjærbein skjermfeste diverse, montert alt igjen med forhjul og forbrems. Montert nye støtdempere bak, det begynner å ligne noe men fortsatt en del jobb før jeg kan montere sete og nylakkert body kit :thumleft
IMG_8296.jpeg
IMG_8297.jpeg
IMG_8300.jpeg
IMG_8298.jpeg
IMG_8301.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av Toalmar »

Ja denne kommer seg :thumleft
Vi gleder oss til fortsettelsen :-)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Yamaha XS500D 1H2

Legg inn av dypen »

Toalmar skrev: 06 mar 2025, 22:05 Ja denne kommer seg :thumleft
Vi gleder oss til fortsettelsen :-)
Det er en overkommelig jobb å sluttføre men noe plunder er det hele tiden med gamle sykler som det bare har vært brannslukking på når noe har feila.

Sliter med lyktehuset som mest sannsynlig er silikon på, har sprøyta tre ganger nå uten å bli kvitt flekkene. Ikke ideelle lakkforhold hvor det brukes silikonspray og polerings produkter. Monterings går fremover, kjede kjedekasse og plast innerskjerm på plass.
IMG_8312.jpeg
IMG_8313.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar