Geir's notater - 2014

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
omaas
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av omaas »

Geir skrev:@ OMAAS: Takk for tipsene! Kontaktet Maarten Mager og fikk bestilt både fjærer og demper i dag så da er det bare å vente til godsakene dukker opp på døren. :yeyeye

Ble en Wilbers 640 med hydraulisk betjening av fjærstramming. Tror det er noe lignende denne:

Ellers hadde jeg for en gangs skyld en eventyrlig flaks og fant spilders nye originale skiver & klosser fremme til en god pris på finn.no

Kan fort bli litt skruing ila. sesongen, men det får bare stå sin prøve. Får ta det på regnværsdagene... :mk
Hyggelig å være til hjelp :-)
Det kommer vell rapport om hvordan sykkelen blir med nytt understell?
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Geir
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg h

Legg inn av Geir »

OMAAS skrev: Hyggelig å være til hjelp :-)
Det kommer vell rapport om hvordan sykkelen blir med nytt understell?
Ja andres erfaringer og løsninger er alltid godt å ta med. Å finne opp kruttet på nytt hver gang tar skikkelig mye tid, så gode tips er gull verdt!

Skal selvsagt komme med en liten update på kjøreegenskaper osv. når sykkelen har fått noen nye dempemidler - regner med at det blir skikkelig gode greier. Var ute en liten tur her i forgårs og det virket ikke som det var mye futt i fjærene i gaflene lenger. Bakdemperen kan jeg ikke tenke meg har vært skiftet eller overhalt siden sykkelen var ny så der er det nok også mye å hente. Må si jeg gleder meg til nytt materiell og noen skrutimer nå! :\m/:
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir

Re: Geir's notater - Ny sykkel? Nope, heller shine den jeg

Legg inn av Geir »

:-k Er visst på høy tid å gjøre noe ja... Dagens tur til Stord avdekket:

- Kvining og heng på bakbrems
- Vibrasjonene ved nedbremsing med frambremsene øker på...
- Gaflene er veldig nær ved å bunne i den minste hump. Praktisk på vestlandet...
- Ny sprekk i "skinnet" på salen. Begynner å bli vel stivt og tørt det saltrekket gitt.

Ellers var det særs fin tur! :prf
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Har du kjørt tur med min sykkel ??
Æ har ikke gaffel som botner og ikke sprukket setetrekk, men ellers kjenne æ igjen alle småfeilene.
Og så kunne æ sevfølgelig ramse opp noen flere som æ har vært borti, nei med gammel sykkel må man regne med 2 t i garsasjen for hver time på veien.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Lasse Liten
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind

Legg inn av Lasse Liten »

God tråd du har! Er helt fersk her inne, men ser at XJ900 har mye til felles med min 1983 XJ750. Kommer nok til å få mye nytte av dette! Vi sees nok på veien !
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

@Jompa: Skulle gjerne kjørt en tur med din sykkel jeg, men den er jo så bort i skoddeheimen langt vekke! Jada, litt garasjetid pr. km må påregnes, men det er jo stort sett bare moro. :D

@Lasse Liten: Takk for det. Flotte sykler XJ'ene fra 80 tallet! Det er nok mye som går igjen på begge modellene ja. XJ900 Diversion ble bygget akkurat før elektronikkalderen slo inn og er velsignet enkel å skru på de få gangene det er nødvendig. Det er vel din også. :thumleft
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

I tillegg til denne shiningen av jernhesten som bla. innbefatter litt snadder fra Wilbers som ligger hjemme og venter på meg må det ny gummi til.

Ettersom tåken satt en effektiv stopper for helikoptertrafikken i dag fikk jeg anledning til å sjekke opp pris på nye dekk, og jeg må si at resultatet faktisk overrasker meg. Jeg sendte forespørsel til tre forhandlere i Bergen på følgende:

Metzeler Roadtec Z8 Interact
Pirelli Angel GT
Michelin PILOT ROAD 3
Bridgestone BT023
Continental Road Attack 2
Dunlop Sportmax Roadsmart II

Dimensjon framdekk: 120/70 ZR 17
Dimensjon bakdekk: 150/70 ZR 17

Har så langt fått svar fra en av dem (pluss i boken for lynkjapt svar!) som kan tilby disse dekkene:

Michelin Pilot road 3 fremme kr 1 393,00 fra forhandler og kr 992,30 på motorsykkeldekk.com. Differanse: kr 400,70
Michelin Pilot road 3 trial bak kr 1 683,00 fra forhandler og kr 1 097,70 på motorsykkeldekk.com. Differanse:kr 585,30
Total besparelse på kjøp på nett: kr 986,00

Metzeler Z8 Interact fremme kr 1 680,00 fra forhandler og kr 964,00 på motorsykkeldekk.com. Differanse: kr 716,00
Metzeler Z8 Interact bak kr 2 290,00 fra forhandler og kr 1 206,30 på motorsykkeldekk.com. Differanse: kr 1 083,70
Total besparelse på kjøp på nett: kr 1 799,70

Hvordan i hule kan dette ha seg da?! Hva er det med dette landet som gjør alt så eventyrlig mye dyrere enn utaskjærs? Motorsykkeldekk.com skal jo tjene penger de også så fortjeneste unner jeg både dem og forhandlerne. Det må jo være avgifter osv. det dreier seg om her eller er forhandlerne så drøye på påslagene? Jeg kjøper mer enn gjerne dekk, deler osv. hos forhandler, men med slike prisforskjeller vet jeg sannelig ikke..... :-k
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
E-strom
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Kontakt:

Legg inn av E-strom »

Geir skrev:Hvordan i hule kan dette ha seg da?! Hva er det med dette landet som gjør alt så eventyrlig mye dyrere enn utaskjærs? Motorsykkeldekk.com skal jo tjene penger de også så fortjeneste unner jeg både dem og forhandlerne. Det må jo være avgifter osv. det dreier seg om her eller er forhandlerne så drøye på påslagene? Jeg kjøper mer enn gjerne dekk, deler osv. hos forhandler, men med slike prisforskjeller vet jeg sannelig ikke..... :-k
Har opplevd litt av det sammen, men med annet utfall:

Komplett sett til V-strom:
- Motorsykkeldekk.com ca 2.000,- pluss omlegging her hjemme
- Lade Dekkservice, 2.200,- med omlegging
- Tempe dekk, 2.500,- med omlegging
Flere lokale forhandlere kunne levere til under 3.000,- med omlegging, og siden klubben ikke hadde dekkomleggingsmaskin i fjor var valget enkelt - jeg gikk for den billigste lokale dekkhandleren. Møtte opp med ett hjul i hver hånd og fikk nye dekk montert og balansert i løpet av en halvtime :prf

Bransjen er full av påslag og rabatter - har skjønt såpass at jeg må mase litt for å få ut de rabattene... :-k
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

Se der ja - det var jo ikke voldsomme forskjeller... Et halvt tusen mer hos forhandler på to dekk kan jeg leve med, for det er jo tross alt greit å ha noe annet enn nettbutikker å forholde seg til. Får vente litt til og se hva de andre kommer opp med - det var kanskje den dyreste som svarte først? :-k
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
E-strom
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Kontakt:

Legg inn av E-strom »

Geir skrev: - det var kanskje den dyreste som svarte først? :-k
Husker ikke, men jeg sendte e-post til en fem-sju forhandlere hvor jeg ba om Anakee II eller tilsvarende. Fikk svar i løpet av noen dager. Må gi dem litt tid...

Hvis jeg har en uke eller to før du trenger varene så går det greiere prismessig. Skal jeg ha ting NÅ så blir det dyrt - sånn har det alltid vært, og slik vil det vel fortsette å være...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

sveinmyrdahl
Motorsykkelen din: Yamaha xj 900

Legg inn av sveinmyrdahl »

Hei, Jeg måtte bare lage meg en profil her, for her var det mye klokt å lese!!
Jeg søkte på Google med evne: skifte fjærer på Yamaha xj 900 og fikk opp denne siden!! Fant fort en fantastisk beskrivelse med bilder og detaljert tekst på hvordan dette skulle gjøres. Jeg kjøpte nye fjærer på Hadeland mc og fritid. Disse var en del lengere enn originalfjærene så vi vurderte en stund om avstandshylsen skulle være med, men det fant vi ut at den ikke skulle... Sykkelen er ikke til å kjenne igjen :D
Så tusen takk for den fantastiske beskrivelsen :vs
Litt om meg selv: Jeg er en mann som kom til verden i 1966. Gift og har 2 gutter 18 og 21 år. Jeg tok MC lappen i fjor 2013 og kjøpte meg først en Yahama virago 1100 uten å vite hva det egentlig var, ikke misforstå.. veldig fin sykkel, men jeg syntes jeg satt veldig bakover på den. Bestemte meg for å se på noe annet og satte meg ned på finn.no og fant da en Yahama xj 900 og eieren var villig til å bytte mot den jeg hadde og handelen var et faktum. Denne xj 900 er jeg veldig komfortabel med. Jeg er så gammel at det å ta en tur med kona på en rolig tur er det beste vi kan gjøre på fritiden.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit :knegg Er sikker på at du finner hjelp på det meste her. Mye flinke folk her :prf

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Geir

Legg inn av Geir »

sveinmyrdahl skrev:Hei, Jeg måtte bare lage meg en profil her, for her var det mye klokt å lese!!
Jeg søkte på Google med evne: skifte fjærer på Yamaha xj 900 og fikk opp denne siden!! Fant fort en fantastisk beskrivelse med bilder og detaljert tekst på hvordan dette skulle gjøres. Jeg kjøpte nye fjærer på Hadeland mc og fritid. Disse var en del lengere enn originalfjærene så vi vurderte en stund om avstandshylsen skulle være med, men det fant vi ut at den ikke skulle... Sykkelen er ikke til å kjenne igjen :D
Så tusen takk for den fantastiske beskrivelsen :vs
Hei og velkommen! Flott at du fant nytte i skribleriene og selv takk for hyggelig tilbakemelding. Hvilke fjærer kjøpte du?
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Brukeravatar
Geir

Re: Geir's notater - 2014

Legg inn av Geir »

Måtte innom jobben på et kurs i dag og nyttet anledningen til å ta jernhesten i finværet. Etter kurs ble det en tur til Hellesøy i Øygarden. Rolige 31 mil - en fin dag. :prf
[img]http://i172.photobucket.com/albums/w39/ ... 042014.jpg[/img]
Geir

1982 Kawasaki KZ650SR D4

Svar