Ville vært obs på prickbort Monstr. Som du vet er den barsk på plastikk, som kan bli skjoldete/falmet/grå. Oljelokket mitt ble grått etter bruk.
Strengt tatt ikke nødvendig med prickbort om du har vært utfor asfaltsøl eller 1 uke på tur i regnvær (som jeg var i fjor)
OK, nå snakker vi :)
Jeg er også en av de som koser meg med vasken.
Enig i at Prickbort kanskje ikke er nødvendig og at det er ganske hardt mot fettstoffene i plastikk. Jeg bruker det max en vask eller to i sesongen.
Fast vask her er enten:
1) Surfex 1:20. Spray på, la stå i 5 minutter, gå over kroker og kriker med en rund kost - spyl av. Deretter to bøtters vask med Meguiars NXT eller Gyeon Bathe +(hver 4. vask). Tørker med trykkluft og mikrofiber håndkle. Hver 4. vask ca. tar jeg en runde med Gyeon Wetcoat eller AutoGlym Aquawax.
Eller 2)
Samme runde som 1), men med skumlegging med høyttrykkspyler og skumkanon med Bilthammer Autofoam, før avspyling og deretter bøttevask.
Etter vask, må jeg nesten alltid gå over mattlakkert ramme med en plastfornyer (bruker nå GTechniq T1) eller Carnaubavoks, da en av såpene (mistenker Surfex) legger igjen litt gråhvit hinne på ramma.Tar gjerne en kjapp runde over all plastikk samtidig.
Innimellom går jeg over alle bevegelige ledd med Biltemas teflonspray etter vask.
Er skeptisk til dekkfornyer på MC (glatt!), så det styrer jeg stort sett unna.
To ganger i sesongen er det full polering. Da kjører jeg full vask - inkludert Prickbort og Korrosol + en runde med claybar, deretter maskinpolering med Menzerna FG2500 på orange pute (tør ikke kjøre tøffere stoff på den tynne Suzukilakken). Til slutt en runde med sort pute og til slutt tørker jeg over med en 50/50 blanding av blåsprit og batterivann for å fjerne polishrester, og så et lag med enten Collinite 845 eller Fusso Coat som lakkforsgler. Plastikk får en runde med Polytrol.
Eksosrør får en omgang med Autosol Antiblau og vanlig Autosol - avhengig av hvor misfarget røret er.
All avfetting er bannlyst her i gården etter at plast har blitt falmet på to sykler med to forskjellige avfettinger. Skumlegger med såpe og vasker med mikrofiber svamp.