Første sykkel - cruiser/custom

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Bosted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Plutselig startet ikke min nye sykkel.

Høres ut som tenningen virker. Lager sånn "tikkelyd" når jeg forsøker å starte. Mistenkte at batteriet er litt gåent, men det er lys etc. når man vrir om tenninga. Kanskje ikke nok spenning?

Har satt batteriet til lading og den står og blinker på test som vist på bildet. Betyr dette at den ikke klarer å lade til mer enn ca. halvfullt? Laderen er en optimate 4. Trenger jeg nytt batteri? I så fall hvilke alternativer har jeg til batteri?

https://goo.gl/photos/eun5XkCrVa6TWLoy7" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Bjerknez »

har du lest manualen?
http://www.accumate.co.uk/Optimate%204%20Instructions" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kjører en test syklus for å teste batteriet ditt. Jeg ville koblet den til og latt den stått noen timer. Denne laderen skal reparere, lade og vedlikeholde batteriet ditt, men syklusen tar nok litt tid, så jeg ville smurt meg med tolmodighet :thumleft

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Bosted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Takk for svar.

Den har stått noen timer. Fortsatt det samme. Virker som om batteriet ikke fungerer som det skal basert på teksten under (fra manualen):
3. If the red LED #7 alone, or the yellow #6 and red LED #7 indicate together, a significant problem exists. The red / yellow+red LEDs
(or yellow LED alone for a sealed battery) mean that after being charged the battery’s voltage is not being sustained or that despite
recovery attempts the battery was irrecoverable.
This may be due to a defect in the battery itself, such as a short-circuited cell or
total sulphation, or, in the case of a battery still connected to the electrical system it supports, the red LED #7 may be signalling a
loss of current through deteriorated wiring or a degraded switch or contact, or in-circuit current-consuming accessories. A sudden
load such as vehicle headlights being switched on while the charger is connected can also cause the battery voltage to dip
significantly.

Hvilke alternativer kan jeg bytte ut batteriet med? 12 Volt 10AH eller er det annet enn 10AH som gjelder? Er det noe mer man må tenke på?
Sist redigert av Grohl den 13 jul 2015, 12:51, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24683
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Bjerknez »

Kan du ikke bare ta med batteriet ditt på feks. Biltema eller til forhandler og spørre om dem har noe som er likt?

En ting er at volt og ampere tallene stemmer overens med nytt batteri, men det må jo passe fysisk på sykkelen også. Men det er kanskje ganske standard størrelse på batterier i den kategorien?

Det skal sies at jeg ikke har veldig peilig på dette, men vil ikke tro at et mc batteri skal være så veldig unikt og spesielt å få tak i...?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av LordShaft »

Et MC batteri med høyt cold crank nummer kan være litt verre å få tak i. Nå vet jeg ikke hvor mye sykkelen du har krever av start strøm, men dette er noe jeg hadde prioritert framfor billigere eller like dyre batteri med lavt cold crank nummer.

Note4

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av 45316 »

Har målt batteriet med multimeter? Sjekket at dødknappen ikke er på? Fort gjort å komme borti den uten at man merker det.

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Bosted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Dødknapp er et ukjent begrep for meg? Skal skaffe meg et multimeter å sjekke.

Cold crank er enda mer ukjent. Sykkelen er en vn900 custom 2008. Vet ikke hvor mye startstrøm den må ha. Som dere ser er jeg evneveik hva gjelder motoriserte kjøretøy, men prøver å få det til.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av kjellv »

Tror der er riktig å starte med det enkle før man mistenker plutselig defekt batteri.
Sikkerhetsbryteren, dødmannsknappen på høyre styre, den skal være på. Sjekk den først.
Sikkerhetsbryteren på parkeringsstøtten er det neste du sjekker. Sykkelen starter ikke med støtten nede, uten at girkassen står i fri (grønn N i instrumentet)

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Bosted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Bryteren var på - helt natta er det ikke her :P :p (tror jeg). Om den ikke er på mener jeg å huske at det heller ikke kommer noen lyd fra tennpluggene (eller hva nå enn som lager tikkelyd når man trykker på startknappen). Fri sto den selvfølgelig i da jeg forsøkte.

Kjøpte et biltemabatteri i sta. Her er resultatet da den var ferdig testet:
https://goo.gl/photos/Bcfe4UE4vXia9HYNA" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er bildet fra ferdig testet Yuasabatteri:
https://goo.gl/photos/P9Xym9MFWya3GP7XA" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan en slik lader ta feil?

Konklusjonen kommer forhåpentligvis i kveld når jeg får testet dem begge i sykkelen igjen.

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Bosted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Da starter sykkelen med biltemabatteriet. Forsøkte det gamle på nytt først etter å ha ladet det noen runer først. Sykkelen knegget litt før det døde hen. Med det nye batteriet startet sykkelen som den skal. Målte 11,1V på yuasaen.

EDIT:
Kan jeg anta med målt spenning at batteriet er gåent. Skal vel ligge på 12,78V ved 100 lading og ca. 12,0V med 25% igjen?
Sist redigert av Grohl den 14 jul 2015, 10:32, redigert 1 gang totalt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av LordShaft »

Det er vel et sikkert tegn på at yusaen din er avgått med døden :knegg

Note4

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Bosted: larvik

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av bakern 42 »

Hvor lang tid holder batteri til mc normalt ? fikk nytt I 12 sesongen og nå dør det bort etter et par dager.
Har ikke kjørt mye I år og har sykkel på vinterlagring.
Har målt batteri for å se om det blir tappet av noe på sykkelen, og målt hver dag fra søndag da var ute og kjørte, og målte 12 ,34v hver dag,så prøvde å starte I dag uten suksess, volten datt ned til 10,2 så 9,4 så det er bare å plugge på lader (får samme indikasjon som trådstarter) så er vel bare å kjøpe nytt, El er det noe garanti?

PS har ikke sjekket lading, skal gjøre når ladet opp.

Grohl
Innlegg: 73
Registrert: 14 jan 2012, 13:01
Motorsykkelen din: Kawasaki VN900C
Bosted: Oslo

Re: Første sykkel - cruiser/custom

Legg inn av Grohl »

Er ikke garanti, men en reklamasjonssak.

I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon.

Et batteri til bil og MC mener nå jeg i hvert fall skal vare i inntil fem år. Klag! Det er en forbrukerrettighet du bør bruke.

Svar