JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Liten update

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg... Bilder side 9.

Legg inn av JK95 »

[video]https://www.youtube.com/watch?v=cbB-q3XRmfQ[/video]

Vannløs detailing, hva tror dere? :scratch :-k Selv tenker jeg at en bør da i det minste ta EN ordentlig runde med avfetting, schampoo og slikt, men kanskje jeg tar feil? :mk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...

Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.

Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.

Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.

Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...

Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.

Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.

Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.

Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.
Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykk :prf Har du lite tro på voks altså? Eller er det kun den voksen spesifikt? Har en liten detailer i meg selv, den har bare ikke fått slippe ut enda :redface Det blir til vårs, da skal mamma få se at en sykkel blir ikke ren av zalo og varmtvann :evil

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av Bjerknez »

JK95 skrev:
Bjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...

Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.

Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.

Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.

Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.
Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykk :prf Har du lite tro på voks altså? Eller er det kun den voksen spesifikt? Har en liten detailer i meg selv, den har bare ikke fått slippe ut enda :redface Det blir til vårs, da skal mamma få se at en sykkel blir ikke ren av zalo og varmtvann :evil
Neida, voks er bra det, men for min del må jeg ha voks til matt lakk og det er litt dyrere. Da ville jeg heller lagt en sealer som holder lengst mulig. Men motorsykler som stort sett går når det er finvær og blir ofte vasket trenger ikke noen kraftige avfettinger hard skrubbing.

Jeg har en slik "skumkanon" som jeg bruker til min høytrykkspyler. Jeg fyller opp skumkanonen med avfetting og dekker hele sykkelen og lar den stå litt slik at det virker. Så spyler jeg skikkelig av med rikelig av vann. Deretter tørker jeg sykkelen helt tørr og starter den opp så den får gå seg skikkelig varm slik at alt av vann rundt eksosanlegg/motor tørker. Etter dette går jeg løs med evt. clay (spesielt på eksospotta) på de stedene det sitter litt hardere smuss som assfaltflekket etc.

Etter dette går jeg over sykkelen med en fille med litt parafin og tørker de stedene jeg ser det trengs. Helt til slutt så drar jeg frem skinn rens/conditioner og gir salen en liten omgang. Dette gjør jeg ikke hver gang. Holder vel med en gang i sesongen tror jeg. Så er det evt. på med voks/sealer helt til slutt. For å sette prikken over i'en så tar jeg litt "tyre dressing" på dekksidene for å få tilbake den sorte fargen på dekkene.

Kjedet smøres til slutt.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:
JK95 skrev:
Bjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...

Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.

Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.

Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.

Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.
Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykk :prf Har du lite tro på voks altså? Eller er det kun den voksen spesifikt? Har en liten detailer i meg selv, den har bare ikke fått slippe ut enda :redface Det blir til vårs, da skal mamma få se at en sykkel blir ikke ren av zalo og varmtvann :evil
Neida, voks er bra det, men for min del må jeg ha voks til matt lakk og det er litt dyrere. Da ville jeg heller lagt en sealer som holder lengst mulig. Men motorsykler som stort sett går når det er finvær og blir ofte vasket trenger ikke noen kraftige avfettinger hard skrubbing.

Jeg har en slik "skumkanon" som jeg bruker til min høytrykkspyler. Jeg fyller opp skumkanonen med avfetting og dekker hele sykkelen og lar den stå litt slik at det virker. Så spyler jeg skikkelig av med rikelig av vann. Deretter tørker jeg sykkelen helt tørr og starter den opp så den får gå seg skikkelig varm slik at alt av vann rundt eksosanlegg/motor tørker. Etter dette går jeg løs med evt. clay (spesielt på eksospotta) på de stedene det sitter litt hardere smuss som assfaltflekket etc.

Etter dette går jeg over sykkelen med en fille med litt parafin og tørker de stedene jeg ser det trengs. Helt til slutt så drar jeg frem skinn rens/conditioner og gir salen en liten omgang. Dette gjør jeg ikke hver gang. Holder vel med en gang i sesongen tror jeg. Så er det evt. på med voks/sealer helt til slutt. For å sette prikken over i'en så tar jeg litt "tyre dressing" på dekksidene for å få tilbake den sorte fargen på dekkene.

Kjedet smøres til slutt.
Hørtes ut som en fin metode dette :prf Parafinen bruker du da på svingarm, framgaffel og slikt? Ikke deler med klarlakk?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av Bjerknez »

JK95 skrev:
Bjerknez skrev:
JK95 skrev:
Bjerknez skrev:Jeg ser poenget hvis sykkelen faktisk ikke er skitten, men kun støvete. Sykkelen på videoen var jo ikke skitten i utgangspunktet...

Jeg har selv vert en liten detailing freak og kan dog fortelle at Chemical Guys produkter er gode saker. Disse kan forresten kjøpes her: http://www.scandicshine.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Men for oss her hjemme som kjører til sykkelen er grå av skitt samt utsetter den for salt etc. så kommer man ikke utenom en god dose avfetting og avspyling med høytrykk.

Så hvis sykkelen bare har gått 10 mil på tørre veier etter sist vask, så kan man fint vaske sykkelen uten vann som på videoen. Men blir det faktisk skikkelig skitten så vill jeg ikke rørt sykkelen fysisk før jeg hadde fått spylt av det verste.

Den voksen han brukte i slutten av videoen koster ca. 1.500,- og er bare tull å bruke. Jetseal flasken koster ca. 300,- og den vil vare omtrent livet ut hvis man bare skal bruke den på tanken eller på en motorsykkel generelt.

Ellers, så er jo parafin et utmerket middel og kan brukes så og si over alt på motorsykkelen og løser opp det meste. Men i parafin så er det oljer etc. så jeg ville kanskje ikke brukt den på lakkerte flater, men alt annet kan man vaske med en fille dynket i parafin.
Tenker det samme selv, god avfetting og høytrykk :prf Har du lite tro på voks altså? Eller er det kun den voksen spesifikt? Har en liten detailer i meg selv, den har bare ikke fått slippe ut enda :redface Det blir til vårs, da skal mamma få se at en sykkel blir ikke ren av zalo og varmtvann :evil
Neida, voks er bra det, men for min del må jeg ha voks til matt lakk og det er litt dyrere. Da ville jeg heller lagt en sealer som holder lengst mulig. Men motorsykler som stort sett går når det er finvær og blir ofte vasket trenger ikke noen kraftige avfettinger hard skrubbing.

Jeg har en slik "skumkanon" som jeg bruker til min høytrykkspyler. Jeg fyller opp skumkanonen med avfetting og dekker hele sykkelen og lar den stå litt slik at det virker. Så spyler jeg skikkelig av med rikelig av vann. Deretter tørker jeg sykkelen helt tørr og starter den opp så den får gå seg skikkelig varm slik at alt av vann rundt eksosanlegg/motor tørker. Etter dette går jeg løs med evt. clay (spesielt på eksospotta) på de stedene det sitter litt hardere smuss som assfaltflekket etc.

Etter dette går jeg over sykkelen med en fille med litt parafin og tørker de stedene jeg ser det trengs. Helt til slutt så drar jeg frem skinn rens/conditioner og gir salen en liten omgang. Dette gjør jeg ikke hver gang. Holder vel med en gang i sesongen tror jeg. Så er det evt. på med voks/sealer helt til slutt. For å sette prikken over i'en så tar jeg litt "tyre dressing" på dekksidene for å få tilbake den sorte fargen på dekkene.

Kjedet smøres til slutt.
Hørtes ut som en fin metode dette :prf Parafinen bruker du da på svingarm, framgaffel og slikt? Ikke deler med klarlakk?
Parafinen bruker jeg vel overalt bortsett fra på salen og på lakkerte flater ja. Tar ingen skade å bruke det på lakkerte flater heller men der bruker jeg uansett andre ting. Parafin er genialt å bruke på alt av motor/eksos etc. For det første så renser det bra og for det andre legger det igjen en liten blank beskyttende hinne.

mordor
Innlegg: 37
Registrert: 15 apr 2014, 15:13
Motorsykkelen din: Ducati 1199 Panigale S

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av mordor »

Hvis du vil slippe detaileren i deg løs, så kan du lese en intro til vask etc her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... -bilpleie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers er det utrolig mye informasjon om vask og pleie i det forumet - er også en par show& shine posts om MC derinne også ;)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av Bjerknez »

mordor skrev:Hvis du vil slippe detaileren i deg løs, så kan du lese en intro til vask etc her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... -bilpleie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers er det utrolig mye informasjon om vask og pleie i det forumet - er også en par show& shine posts om MC derinne også ;)
Jeg var veldig aktiv i det forumet der før, men er stadig innom der å kikker litt nå også. Flott forum dette med mange entusiaster. mange driver også profesjonelt med detailing :thumleft

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:
mordor skrev:Hvis du vil slippe detaileren i deg løs, så kan du lese en intro til vask etc her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic ... -bilpleie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers er det utrolig mye informasjon om vask og pleie i det forumet - er også en par show& shine posts om MC derinne også ;)
Jeg var veldig aktiv i det forumet der før, men er stadig innom der å kikker litt nå også. Flott forum dette med mange entusiaster. mange driver også profesjonelt med detailing :thumleft
Skal sjekke denne, takk for tipset :prf Skal bytte noen kåpedeler før sesongen, så da skal det meste av og få en ordentlig runde både ut- og innvendig :thumleft Med nytt kjøreutstyr på messa og nyshinet sykkel kan jeg leke forfengelig MC-ist en stund :knegg Bare synd at de fleste av dere er stasjonert sør for Trivelige Trøndelag, blir jo sjalu av alle de fine turene jeg ser bilder og videoer fra her på forumet... :sorry Eller var det jeg som var stasjonert feil? :scratch :-k

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av JK95 »

Mye fritid, men en MC stående 3 timer unna gjør vinteren plagsomt lang... PMSen merkes hardt, og resultatet er jo at jeg som de fleste andre ser på utstyr, modifikasjoner og videoer på Facetube :dontknow :-k

Dette har jo også i mitt tilfelle endt opp i en kraftig ønskeliste, hvorav det meste neppe blir annet enn nettopp ønsker... :(
Her er lista slik den ser ut så langt, kom gjerne med innvendinger :prf

Klær:
Ny skinndress, fortrinnsvis hvit og 2-delt, blir nok å prøve en del på MCmessa
Ny hjelm, vuredere denne: http://www.xlmoto.no/hjelm-shoei-gt-air-wanderer-tc-6" onclick="window.open(this.href);return false;
Nye hansker, sport i hvit/svart utførelse
Nye sko, SVARTE!!!

Bagasjeløsning:
http://www.twistedthrottle.com/sw-motec ... ing-system" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.twistedthrottle.com/sw-motec ... r750-08-10" onclick="window.open(this.href);return false;

Detailing:
Fikk tilbud på denne pakka fra Scandicshine fritt levert til Trondheim for 2000kr:
http://scandicshine.no/index.php?route= ... search=s17" onclick="window.open(this.href);return false; i 250ml
3x http://scandicshine.no/index.php?route= ... h=edgeless" onclick="window.open(this.href);return false;
3x http://scandicshine.no/index.php?route= ... C3%B8rings" onclick="window.open(this.href);return false;
2x http://scandicshine.no/index.php?route= ... &limit=100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://scandicshine.no/index.php?route= ... &limit=100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://scandicshine.no/index.php?route= ... &limit=100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://scandicshine.no/index.php?route= ... &limit=100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://scandicshine.no/index.php?route= ... &limit=100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://scandicshine.no/index.php?route= ... &limit=100" onclick="window.open(this.href);return false;
http://scandicshine.no/index.php?route= ... &limit=100" onclick="window.open(this.href);return false;

Dekk:
Michelin Pilot Road 4

Noen tips å komme med? :mk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av Bjerknez »

Har vert aktiv innen detailing selv og det er sikkert artig og lære seg dette samt bruke eksklusive produkter, men resultatet vi bli akkurat det samme for en lavere sum enn dette. Vi snakker om rengjøring av en motorsykkel her som stort sett opplever varme sommerdager uten salt på veien og som blir vasket gjevnlig. Så clay og claylube hadde jeg vertfall strøket fra listen.

Hvis det er noe av ønskelisten du må kutte ut for å få råd til andre ting, så dropp disse pleieproduktene. Sikkerhet vedrørende kjøp av hjelm og kjøreklær etc. er langt viktigere :thumleft

EDIT:
Kan fortelle at jeg har prøvd alt fra dyre såkalte carnubavokser til rimeligere syntetiske vokser og resultatet blir AKKURAT det samme. Har kjørt flere blindtester og selv med lommelykt, forstørrelsesglass og faens oldemor så ser man ikke forskjell i det hele tatt. Skal du ha et tips med tanke på en god voks som beskytter bra så kjøp en sealer. Jetseal 109 som du har i listen din skal være bra. Men ikke tro på reklamen. Denne beskytter deg ikke mer enn maks 3-4 måneder.

Mikrofiber er et must, men ikke kjøp for store kluter. Vi snakker om motorsykkel her med veldig små flater og mange kriker og kroker.

Den Scholl rubbingen du har listet opp er veldig bra. Den bruker jeg selv, men husk at du også må ha "pads" med riktig "cutting" og en skikkelig maskin. Trenger du en Flex DA maskin så kan du få kjøpe min. Kjøpte denne på Scandicshine for ca. 6.000,- og den er nesten ikke brukt.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" Vannfri vask og detail

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:Har vert aktiv innen detailing selv og det er sikkert artig og lære seg dette samt bruke eksklusive produkter, men resultatet vi bli akkurat det samme for en lavere sum enn dette. Vi snakker om rengjøring av en motorsykkel her som stort sett opplever varme sommerdager uten salt på veien og som blir vasket gjevnlig. Så clay og claylube hadde jeg vertfall strøket fra listen.

Hvis det er noe av ønskelisten du må kutte ut for å få råd til andre ting, så dropp disse pleieproduktene. Sikkerhet vedrørende kjøp av hjelm og kjøreklær etc. er langt viktigere :thumleft

EDIT:
Kan fortelle at jeg har prøvd alt fra dyre såkalte carnubavokser til rimeligere syntetiske vokser og resultatet blir AKKURAT det samme. Har kjørt flere blindtester og selv med lommelykt, forstørrelsesglass og faens oldemor så ser man ikke forskjell i det hele tatt. Skal du ha et tips med tanke på en god voks som beskytter bra så kjøp en sealer. Jetseal 109 som du har i listen din skal være bra. Men ikke tro på reklamen. Denne beskytter deg ikke mer enn maks 3-4 måneder.

Mikrofiber er et must, men ikke kjøp for store kluter. Vi snakker om motorsykkel her med veldig små flater og mange kriker og kroker.

Den Scholl rubbingen du har listet opp er veldig bra. Den bruker jeg selv, men husk at du også må ha "pads" med riktig "cutting" og en skikkelig maskin. Trenger du en Flex DA maskin så kan du få kjøpe min. Kjøpte denne på Scandicshine for ca. 6.000,- og den er nesten ikke brukt.
Prioriterer selvsagt sikkerhet først ;-) Kjøreutstyr og dekk er 1. pri, men siden dekkene holder til midt i sesongen kan de vente litt :prf

Stusset litt på voksen ja, tenker stille for meg selv at en til 250,- er sikkert akkurat like bra :mk Hva maskin, pads og cutting innebærer har jeg ikke sett så mye på enda, men tenker faktisk å kun bruke pads for håndrubbing, masik ser jeg meg ikke råd til, ikke vet jeg hvor stor forskjell det gjør heller :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Den Scholl S17 er ikke beregnet for håndrubbing, men for maskinbruk.

Litt dårlig tid nå, men kan skrive mer utfyllende senere i dag :)

Toven

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Toven »

Skal du fjerne riper, ettersom du tenker på en rubbing (S17) ?

Sitter igjen med masse swirls etter idioten-meg dro over pusseskinn i sommer for å tørke sykkelen - samt at verkstedet vasket den når jeg hadde den på service. Dagen etter jeg hadde polert og vokset ](*,)

Uansett, jeg tenkte å kjøpe en liten flaske Gtechniq p1 for å få fjernet dette. Inneholder ikke fillere som bare dekker over men tar litt av klarlakken så satser på at det blir bra. Vurderer coating men redd for å drite meg ut, får holde å legge litt Scholl Neo sealer over :-)

http://bilnerden.no/index.php?main_page ... 273e3573a5
Så får man også kjøpt sånn pad man skal bruke på samme nettside

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_u-QTCbOUW4[/video]

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Skal fjerne riper fra tank ja, noen små drittunger som har herja med gullet mitt da det sto parkert... :sk?

Hvilken rubbing er å anbefale for håndrubb da? :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Har dårlig erfaring med håndrubbing. Med maskin så er ripene borte på null komma niks. Så lenge ikke ripene går gjennom klarlakken. Bor du i nærheten av meg så skal jeg vise deg hvis du kommer på besøk :)

Toven

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Toven »

Går vel mye fortere / bedre resultat med maskin ja :-) Jeg tester ut Gtechniq ihvertfall, sånn kostnadsmessig :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av LordShaft »

Er jeg den eneste som reagerer på at du skal kjøpe deg hvit dress? Det vil jeg på det sterkeste råde deg imot. Selv har jeg hatt en dress med veldig mye hvitt, å det er et helvete å holde rent, samt den blir veldig fort grå.

Fc-moto.de har jeg veldig god erfaring med å handle fra. De har utrolig god service avdeling, veldig mye utstyr inne og tidvis veldig gode tilbud. Her er ekstremt mye penger å spare med tanke på stramt budsjett.

Skal du ha deg nye hansker vil anbefale held sine hansker. Det er definitivt det beste jeg har hatt på hånden. Sko liker jeg best tsx sine. Føler disse passer formen på foten min best

Note 4

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Hva maskin angår så har jeg tilgang på noe tilsvarende til denne: http://biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-R ... 240-17281/" onclick="window.open(this.href);return false;
Duger den? Er som sagt snakk om kun tanken.
LordShaft skrev:Er jeg den eneste som reagerer på at du skal kjøpe deg hvit dress? Det vil jeg på det sterkeste råde deg imot. Selv har jeg hatt en dress med veldig mye hvitt, å det er et helvete å holde rent, samt den blir veldig fort grå.

Fc-moto.de har jeg veldig god erfaring med å handle fra. De har utrolig god service avdeling, veldig mye utstyr inne og tidvis veldig gode tilbud. Her er ekstremt mye penger å spare med tanke på stramt budsjett.

Skal du ha deg nye hansker vil anbefale held sine hansker. Det er definitivt det beste jeg har hatt på hånden. Sko liker jeg best tsx sine. Føler disse passer formen på foten min best
Har hatt hvit dress før, spansk billigdritt som røy i stykker, så vet at det er %*&@# å holde rent ;-) Er nok forfengeligheten samt synligheten( :yeahright ) som gjør at jeg vil ha hvitt :redface :yeyeye

Har sett på siden til FC-moto, har funnet mye fint der ja :thumleft Vurderer også motoin.de, vi får se ;-) Får jeg et knalltilbud på messa skal du nok se jeg kjøper der istedet, vil helst kjøpe i Gnore...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Den biltemamaskinen er nok ikke god nok til rubbing. Dette er en maskin man smører på eller tar av polish og ikke rubber med. Dessuten er putene den bruker alt for store til å polere en liten mc tank.

Det blir fort dyrt hvis man skal begynne å rubbe selv. Meguiars skal ha en som duger som ikke er alt for dyr. Evt. Kan du kjøpe min. Det er en proffmaskin. Skal få den for 3-lapper inkludert noen puter etc.

Men jeg skal svare mer utfyllende senere i dag :)

mordor
Innlegg: 37
Registrert: 15 apr 2014, 15:13
Motorsykkelen din: Ducati 1199 Panigale S

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av mordor »

I forhold til 3x mikrofiber kluter, er min egen erfaring at man bruker en del selv på en MC, så jeg ville neste si at gå for 6x, jeg har også 2-3 stykker som jeg reserverer til felger/svingarm etc hvor det er mere bremsestøv/sand/olie som du ikke vil har i nærheten av lakkerte deler :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Microfiber får man rett og slett ikke nok av. Men ikke tro at dem mykeste og tykkeste er dem beste. Jeg har prøvd mange og jeg liker best de gule klutene til Meguiars.

De på Biltema er mer enn bra nok også til en brøkdel av prisen. Ikke gå og tro at de dyre klutene er så himla mye bedre enn de billige. De billige kan du nesten kaste mellom hver gang. Bedre det enn å vaske dem ihjel. Husk også at man IKKE skal bruke tøymykner når man vasker mikrofiberkluter. Da mister dem sugeevnen. Been there done that :)

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Takker for innspill :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av Bjerknez »

Dette skal være en rimelig med OK maskin til rubbing. Husk å evt. kjøpe pads også. Husk at det er forskjellig "cutting" på padsene og at det tar tid og finne et poleringsmiddel som passer til en spesiell pad til akkurat din lakk. Det kommer litt ann på hvor myk/hard lakken er osv. Mye å tenke på seru. :)

Jeg bruker kun orange Uber pads og de passer fint sammens med Scholl S17. Dette er en veldig god allround combo som kan brukes til det meste.

EDIT:
Glemte link til maskinen:
http://www.meguiars.co.uk/product/396/D ... Version-2/" onclick="window.open(this.href);return false;

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: JK's bikerblogg GSX-R 600 "Thea" PMS=Store ønsker...

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:Dette skal være en rimelig med OK maskin til rubbing. Husk å evt. kjøpe pads også. Husk at det er forskjellig "cutting" på padsene og at det tar tid og finne et poleringsmiddel som passer til en spesiell pad til akkurat din lakk. Det kommer litt ann på hvor myk/hard lakken er osv. Mye å tenke på seru. :)

Jeg bruker kun orange Uber pads og de passer fint sammens med Scholl S17. Dette er en veldig god allround combo som kan brukes til det meste.

EDIT:
Glemte link til maskinen:
http://www.meguiars.co.uk/product/396/D ... Version-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har strengt tatt ikke 2000kr å bruke på maskin, derfor jeg tenkte håndrubbing... :-k
Vil du si at noen av disse er brukbare?
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask- ... 150-17075/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Vask- ... mm-170882/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar