Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
popeye
Innlegg: 47
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av popeye »

Bjerknez skrev: 21 mar 2022, 07:38
popeye skrev: 28 feb 2022, 10:20 Ser det etterspørres førere av K1600 her.
Jeg ervervet en 2021 K1600 Grand America i fjor sommer. Noe begrenset kjørelengde da jeg ikke rakk å gå på mer enn rundt 700 mil før sesongen var over, men rakk jo å gjøre noen erfaringer.
Ja, den er stor (336 kg kjøreklar). Og ja, vekta forsvinner umiddelbart når du begynner å rulle. Dog er reversen en del brukt når en skal flytte sykkelen og det ikke er helt flatt. Komforten er det ingenting å utsette på. Grand America havner vel i Cruiser/Touring-segmentet. Jeg koser meg på langturer med denne, ikke fullt så mye i køkjøring. Alle vesker er fastmonterte noe som gjør sykkelen omfangsrik til alle tider.
Motoren er et fantastisk stykke ingeniørkunst. Rekkesekser med 160hk/175nm uten antydning til vibrasjoner. Sparker godt fra seg om en vrir på gassrullen. Uten at det egentlig betyr noe for meg, er bensinforbruket overraskende lavt. Tror jeg havnet under halvliteren på mila sesongen sett under ett, da med 95% langkjøring. Med 26,5 liters tank er det behagelig å kunne får over 500 km på en tank.
Klonkinga i kardangen fikk de bort etter et par år, min har det ikke.
Eneste jeg ikke liker er gassresponsen. Med Euro4-tilpasninger er det et 'lag' ved pådrag. Merkes mest når en skal starte fra 0, har opplevd ikke sjelden at jeg kveler sykkelen. Dette er kjent og mye omtalt på K1600-forum rundt om og jeg vurderer å gå til anskaffelse av Brentuning sin ECU-oppdatering som eliminerer dette og i tillegg virkelig slipper løs potensialet i motoren. Grand America er og elektronisk sperret på toppfart til 101 mph. Denne forsvinner og ved en ECU-oppdatering, uten at jeg ser behovet med mitt kjøremønster.
Jeg er litt usikker på om jeg er klar for denne typen sykkel. Jeg byttet inn en 2020 S1000XR i denne. Uten tvil mye mer morofaktor med XR'n, men det er en sykkel i et annet segment enn K1600.
Etter mye hemmelighold ble K1600 videreført med Euro5 tilpasset 2022-modeller. Motoren er oppgradert/endret for å klare Euro5, nytt dashbord (TFT), nye lys, nye farger, dessverre uten avstandsradaren som gir adaptiv cruisekontroll som 1250RT kom med i fjor. Ellers er det stort sett samme sykkel.
Er jeg fornøyd med sykkelen? Ja, absolutt. Vurderer jeg å bytte? Muligens. Som nevnt over er jeg usikker på om jeg var klar for 336 kg reinspikka touringmaskin med setevarme og koppholder. Har sett en del på Multistrada V4S, nye Triumph Tiger 1200 og faktisk også 1250 GS/GSA. S1000XR er utelukket, men kun fordi at det har jeg prøvd og at den ikke er oppgradert i 2022.
For det første så tror jeg at jeg holder med deg når det gjelder ditt synspunkt rundt S1000XR. Jeg har jo hatt gateversjonen av denne (S1000R) som har den samme motoren.

Derimot synes jeg ikke en 4-sylindret "racing" motor "passer" i en sykkel som XR. En sykkel som XR kler best 2-3 sylindrede motorer synes jeg. mest med tanke på lydbildet etc.

Men når du først så vidt har kikket på en K1600. Har du ett eller annet sted langt mangt inne vurdert å se nærmere på en Rocket 3?

Sittsestillingen er nok ganske lik (avhengig om du velger GT eller R utgaven) motormessig får du trolig en opptur og utseendemessig er min ikke akkurat objektive mening at den ser veldig mye bedre ut.

Med orginale sidevesker, tankveske og et bagasjebrett med en liten tail bag på så får du plass nok til å ta med deg mye. også en passasjer.
Det skal dog sies at det nok ikke er noe luksus for en passasjer å sitte bak på Rocket over lenger tid.

Rocket blir på en måte en litt mer "posør"-sykkel.

Nå erikke poenget mitt her å sammenligne K1600 og Rocket, bare så det er sagt. Jeg bare lurte på om du kanskje har vudert og prøvekjøre en slik :)
Joda, har da såvidt prøvd GT-utgaven. Ga deg og råd i Rocket-tråden din om at kom til å få en god opplevelse med en helt rå motor. Men, den er ikke for meg. Kort begrunnelse er lite/manglende beskyttelse mot vind, begrenset bagasjekapasitet og høyt bensinforbruk. Forbruk er i utgangspunktet uinteressant for meg, men tette tankstopp frister ikke. Joda, du kan ettermontere flere typer vindskjermer som skjermer noe og flere typer bagasjeløsninger som berger deg på en langtur, men du verden det er godt med elektrisk justerbar vindskjerm og bagasjeløsninger med sentrallås…

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Aha, det stemmer det. Glemte helt at du ga meg råd angående Rocket :)

Ja, du har rett i at den er tørst. Så langt ligger snittforbruket på tett opptil 0.8 Men den bruker nok mindre hvis jeg slenger inn 6. giret på landeveien, men ja, forbruket er høyt. Det er uansett noe som ikke bekymrer meg veldig :)

Ja, som jeg skrev så blir Rocket mer en slags posørsykkel sammenlignet med K1600. Er nok flere praktiske løsninger på en K1600.

Manglende beskyttelse mot vind er en av hovedfordelene med Rocket for min del. Men så vet jo alle her inne hva jeg synes om vindskjermer nå, hehe.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Å sammenligne Rocket og K1600 er hvertfall helt bak mål. Ikke sammenlignbart.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 mar 2022, 18:39 Å sammenligne Rocket og K1600 er hvertfall helt bak mål. Ikke sammenlignbart.
Det har jeg ikke gjort heller.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

K1600 The Winner!

Fra den billigste (Kawasaki Concours 14 … GTR1400 her i Europa) til den dyreste (K1600) er pris differansen ca USD 10000,- …

Hvordan har markedet vært for GTR1400 her i Norge ?
Price and weight are scored based on objective metrics. Other scores are listed as a percentage of editors’ ratings in each category. The Engine category is double-weighted, so the Overall Score is not a total of the displayed percentages but, rather, a percentage of the weighted aggregate raw score.
Må lese artikkelen en gang til her … :scratch

https://www.motorcycle.com/shoot-outs/2 ... -fjr1300es
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 jul 2022, 16:28 Hvordan har markedet vært for GTR1400 her i Norge ?
Kawa GTR 1400 mener jeg å kunne påstå ikke ble noen stor suksess her i landet. Virket heller som at de aller fleste som ville ha Kawasakis høyst potente 1400 kubikker foretrakk i stedet ZZR 1400 - med kjededrift og ikke kardang slik GTR'en hadde, bare så det også er nevnt... ;).

Litt usikker, men jeg tror GTR produksjonen ble avsluttet for noen år siden.

Kan fort være at man kan gjøre et godt GTR 1400 kjøp siden modellen hadde, etter hva jeg tror, en høyst betinget suksess her i landet...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

2 stk GTR1400 og 3 stk ZZR1400 på finn.no nå. Virker ikke som noen av disse har vært noen volumselgere da de har vært i produksjon siden 2007 :-k
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 10 jul 2022, 17:02 2 stk GTR1400 og 3 stk ZZR1400 på finn.no nå. Virker ikke som noen av disse har vært noen volumselgere da de har vært i produksjon siden 2007 :-k
Ingen volumselgere noern av dem, men likevel flere ZZR 1400 enn GTR 1400, som i hvert fall jeg sjelden har møtt på norske veier .
Vet at JohnnyTh her inne hadde en GTR i sin tid. Som han også kjørte skikkelige langturer med.
Sykkelen hans kikket jeg for øvrig nærmere på da vi møttes på et Norges-treff for mange år siden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Er det nye eller gamle forum brukere som har lyst til å fortelle om sine erfaringer med K1600, gjerne erfaring fra service, serviceintervall, recall etc …

Apropos serviceintervall på K1600 så er det service på faste kilometer og årlig service. Legger ved noe info jeg har funnet:
5D2B7883-4569-4DA0-B0B3-E29B7C89905D.jpeg
784CA1DD-3D9E-4888-98CB-DF3D907FD1B2.jpeg
79E04E06-4BBC-4D0B-A60F-3C2457D77DE1.jpeg
Følgende er kopiert fra:
https://www.motorcycleparts-hornig.com/ ... l-service/

Maintenance intervals / Service for BMW K1600GT & K1600GTL

Running-in Check / 600 miles (1.000 km) service:
Setting service-due date and service countdown distance
Performing vehicle test with BMW Motorrad diagnostic system
Oil change, engine, with filter
Oil change, rear wheel drive
Checking front and rear brake fluid level
Checking coolant level
Checking tire pressures and tread depth
Checking lights and signalling equipment
Function test, engine start suppression
Final inspection and check of roadworthiness
Confirming BMW Service in on-board documentation

6.000 miles (10.000 km) service (30.000 km / 50.000 km):
Performing vehicle test with BMW Motorrad diagnostic system
Oil change, engine, with filter
Oil change, rear wheel drive (every 2 years)
Draining oil condensate hose
Visual inspection of the brake pipes, brake hoses and connections
Checking front and rear brake pads for wear
Checking front and rear brake discs for wear
Changing brake fluid, front and rear brakes
Checking clutch system
Checking coolant level
Checking tire pressures and tread depth
Checking ease of movement of side stand
Checking ease of movement of centre stand
Checking lights and signalling equipment
Function test, engine start suppression
Final inspection and check of roadworthiness
Setting service-due date and service countdown distance
Checking battery charge state
Confirming BMW Service in on-board documentation

12.000 miles (20.000km) service (40.000 km / 60.000 km):
Performing vehicle test with BMW Motorrad diagnostic system
Oil change, engine, with filter
Checking valve clearance (every 30.000 km)
Replace all spark plugs (every 30.000 km)
Replace air filter cartridge
Oil change, rear wheel drive (every 2 years)
Draining oil condensate hose
Visual inspection of the brake pipes, brake hoses and connections
Checking front and rear brake pads for wear
Checking front and rear brake discs for wear
Changing brake fluid, front and rear brakes
Checking clutch system
Checking coolant level
Checking tire pressures and tread depth
Checking ease of movement of side stand
Checking ease of movement of centre stand
Checking lights and signalling equipment
Function test, engine start suppression
Final inspection and check of roadworthiness
Setting service-due date and service countdown distance
Checking battery charge state
Confirming BMW Service in on-board documentation
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

popeye
Innlegg: 47
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av popeye »

Du svarer jo på mye av spørsmålene dine selv.
BMW kjører samme ‘standard’ serviceintervall på K1600 som på sine øvrige modeller, 10000 km eller 1 år. Ventilsjekk på 30kkm, sjelden/aldri behov for justering etter hva jeg ser på internasjonale forum. Siden det er kardangdrift er det oljeskift der hver 20kkm. BMW har nå 5 års garanti. Noen recalls har det vært også på K1600, men der er BMW til å stole på, de ordner opp.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Satt nettopp og testet ut konfiguratoren hos BMW.

En K1600 GTL med det jeg følte var nødvendig av utstyr kostet intet mindre enn 470.000 kroner. :-k

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Man skal virkelig kjøre mye sykkel om det skal forsvares.

Jeg tror at forhandlere av nye biler, MC etc. Kommer til å kjenne en grei nedgang i år.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 11:27 Man skal virkelig kjøre mye sykkel om det skal forsvares.

Jeg tror at forhandlere av nye biler, MC etc. Kommer til å kjenne en grei nedgang i år.
Ja, jeg tviler ikke på at dette er en kjøremaskin. Det er det nok iten tvil. Men en halv mill?

Jeg synes min sykkel var svindyr og i forhold til bruk måtte jeg gå noen runder med meg selv. Men jeg bestemte meg under tvil siden jeg fikk en ganske god pris og jeg fikk med en del utstyr på kjøpet.

Men her snakker vi en sykkel som koster 150ish tusen mer enn min igjen. Hva er det man betaler dor egentlig? Er motoren så mye mere verdt? Eller betaler man for all plastikken?

---------------

Til slutt en liten rette,se vedrørende det jeg skrev om bensinforbruket på min Rocket. Jeg skrev 0.8l/m og det stemmer når det kommer til småkjøring.

På langturen i fjor sommer hadde jeg ett snittforbruk ned mot 0.6l/m.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg forsvarer ikke prisen, jeg sier bare at om man skulle bladd opp såpass mye penger for en motorsykkel, så skal det kjøres mye.
Den personen jeg kjenner som har K1600GTL gjør imidlertid det, og det er ikke måte på hvor mye han koser seg på tur. Mil etter mil. Helgeturer i alpene er noe han til stadighet kan finne på å gjøre. Sentrallås på kofferter etc. Er jo også en greie. Fryktelig praktisk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 14:15 Jeg forsvarer ikke prisen, jeg sier bare at om man skulle bladd opp såpass mye penger for en motorsykkel, så skal det kjøres mye.
Den personen jeg kjenner som har K1600GTL gjør imidlertid det, og det er ikke måte på hvor mye han koser seg på tur. Mil etter mil. Helgeturer i alpene er noe han til stadighet kan finne på å gjøre. Sentrallås på kofferter etc. Er jo også en greie. Fryktelig praktisk.
Enig. Man skal jaggu meg kjøre mye før en slik pris kan forsvares. At det er en kjøremaskin betviles dog ikke. Ingemting galt med sykkelen utover utseendet som er smak og behag.

Jeg tror jeg faktisk ville gått mer i retning Gold Wing hvis jeg først skulle lagt aåpass med penger i en sykkel samt kjørt ekstremt mye. Føler det er mer sykkel for pengene selv om også denne er svindyr. Her kan man vertfall ha med en passasjer som faktisk sitter veldig godt. Også har den så vidt jeg vet en silkemyk 1800cc 6-sylindret motor med DCT etc.

Men uansett... at det isolert sett er en god sykkel tviler overhodet ikke på. Til den prisen hadde jeg ikke forventet noe annet enn tipp topp. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Goldwing og K1600GT er jo egentlig ganske forskjellige sykler. Skulle likt å se Goldwingen prøve å gjøre det jeg vet K1600GT kan for å si det sånn. K1600GT er en sportslig orientert tursykkel. Goldwing, er bare tur med flagg, skinnvest og tilhenger.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 15:38 Goldwing og K1600GT er jo egentlig ganske forskjellige sykler. Skulle likt å se Goldwingen prøve å gjøre det jeg vet K1600GT kan for å si det sånn. K1600GT er en sportslig orientert tursykkel. Goldwing, er bare tur med flagg, skinnvest og tilhenger.
Joda, du har sikkert rett i det. Jeg vet svært lite om de to syklene utover utseende og pris samt tekniske data.

Har du kjørt en GoldWing forresten? Hvordan var evt. denne?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Goldwingen er stillegående og lettkjørt. Tyngdepunktet er fryktelig lavt ettersom bensintanken sitter lavt i sykkelen og det er boxersekser. Ellers er det jo fothvilerskrubbing i "første sving" da. Fikk ikke akkurat lyst til å kjøre så aktivt.

K1600 Grand America kan jo være mer som en Goldwing. Typisk amerikansk.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 apr 2023, 16:35 Goldwingen er stillegående og lettkjørt. Tyngdepunktet er fryktelig lavt ettersom bensintanken sitter lavt i sykkelen og det er boxersekser. Ellers er det jo fothvilerskrubbing i "første sving" da. Fikk ikke akkurat lyst til å kjøre så aktivt.

K1600 Grand America kan jo være mer som en Goldwing. Typisk amerikansk.
Okay. Dem som kjøper en slik type sykkel er nok trolig uansett ikke veldig opphengt i nedlegg og kneskrap skal jeg tippe. Dem er ute etter en tursykkel hvor god plass og komfort er i høysetet.

Så blir det selvsagt til slutt litt smak og behag hva man velger. Personlig hadde jeg valgt BMW'en av disse to ut fra det lille jeg vet og har lest. Rett og slett ene og alene grunnet punktene du nevner med det sportslige. Hvis jeg skulle kjørt jorden rundt eller dratt på veldig lange turer gjerne gjennom store deler av året rundt om i verden, hadde jeg valgt Gold Wing, eller kanskje heller en GSA1250. Ja, du hørte riktig. Sistnevnte fordi jeg mest trolig ikke hadde kjlrt med passasjer. Skulle jeg hatt med med passasjer på turen hadde jeg valgt Goldwing.

Men uansett... artig å dele noen erfaringer (fra din side) og meninger (fra min side). Jeg synes uansett GoldWing ser bedre ut i dag enn den gjorde tidligere. Men det du sier om ganske dårlig nedleggsvinkel før det skraper er nok et lite minus trolig. :)

BjørnSover
Innlegg: 452
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Bosted: Stavanger

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av BjørnSover »

Hvor lett er det å komme til, eller hvor mange timer trengs for å gjøre ventilsjekk på disse K1600? Når det er 50% lenger intervall vs R1200, blir prisen på ventilsjekk 50% høyere?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Jeg anntar intervallen har lite å si på prisen, men tiden det tar og sjekke/justere etc. er det som legges til grunn samt evt. deler man trenger. Hvor lang tid det tar på en K1600 er trolig noe FredrikE24 vet mye om. Så legger sikkert verkstedet på litt marginer etc.

Jeg sjekket pris to steder vedrørende ventilsjekk service (hovedservice) på S1000R. 12.400 kr. Det ene stedet og 10.200 det andre stedet. Forstå det den som kan. Det er jo i utgangspunktet så vidt jeg vet en ganske standardisert prosedyre. Her snakker vi pris kun ved sjekk og ikke ved justering. Jeg spurte spesifikt om dette.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Det er en årsak til at jeg fortsatt favoriserer de gamle «Flying Brick» motorene da de er meget service-vennlige. Som noen kanskje har sett i min tråd ifm motorbytte, så er alt tilgjengelig fra begge sider, forran og tildels bak. jobben med å få tilkomst tar et kvarter om kåpene er på.. Så kan du sitte med nesa helt innpå på en krakk uten å kløne noe som helst.

Jeg har tatt ventilsjekk på en K1300GT som er ganske lik sånn i utformingen, og det er jo klart at det er en del mer jobb.. Klønete å komme til sammenlignet med hva jeg er vant med, men så kan du prøve å gjøre det samme på en Honda VFR eller VTR(har gjort det), så er kanskje ikke K1300/K1600GT så verst like vel.

Problemet er tilkomst, og det er det som koster verkstedtimer. Husker jeg ikke feil, så måtte jeg tappe ned kjølesystemet også. Det må vakumfylles på nyere BMW-er. Noe som egentlig er helt ok skruing å gjøre fremfor og knote med Honda..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

I en avstemming poll hvor 75 eiere av K1600 har hele 57,3% ikke hatt behov for å justere ventiler under kontroll på 30k km service. Hele 43 eiere har vært inne til 30k km service uten justering og 16 eiere har ikke justert på hverken 30k eller 60k service. 10,7% har andre forklaringer som vraka sykkel’n før 30k etc. Tar skjermdump av poll’n så ser dere.

Siterer fra en eier som har fått kontrollert ventiler hos BMW forhandler Morton’s i 2016 hvor USD lå på ca 8,50 NOK medio 2016 og det var helt andre tider. Det blir ca NOK 4632,- i 2016 for ventil kontroll uten justering. I dag i Norge vil en stor K1600 service fort bli 12 - 15k vil jeg tro med mindre noen har erfart noe annet. Plusser på sitat fra en som har kjørt langt uten ventiljustering :)
Just had my 18K service. No valve adjustments. And since I had already changed my oil, filter and rear drive fluid, the dreaded BIG service only cost $545.00 at Morton's. And no, they didn't change the plugs. They said going in that they wouldn't unless it was warranted.
I had a valve check in May of 2015 at around 57000 miles. That was my 3rd valve check with no adjustments needed. I decided to leave it alone and extend the valve check interval through this year. I'm sitting with just shy of 84K. I do all other normal maintenance myself and as close to the scheduled time/distance periods as possible. Engine performance is as smooth and powerful as it's always been. Love this engine!!
B40D9645-ED65-4146-ACA0-31C65DA4F03F.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Til tross for statistikk kan man nesten ikke la være å sjekke klaringene. Kan strekke kilometer litt, men alle motorer er forskjellige.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Det vil vel si at nesten halvparten har trengt justering?

Det vil jeg si er en alt for stor sjanse til å gamble på dette. Jeg skjønner egentlig heller ikke hvorfor dette er viktig å vite? Altså hvor stor sjansen er for at justering må til? Det må jo sjekkes samt justeres uansett... Så sant man vil bevare garantien vel og merke. Noe jeg regner med man vil på en sykkel til nesten en halv mill?

Derimot er min erfaring at prisene mellom forskjellige verksteder kan variere stort på større jobber som dette. her kan man fort spare flere tusen kroner.

Svar