
Valg av tung MC...
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Valg av tung MC...
Hmm, da kunne du jo prøvd en Triumph Tiger 1050, da får du oppreist kjørestilling med god kontakt med sykkern, og en silkemyk mottor med bredt dreiemomentregister, og en lettkjørt, hendig sykkel som duger både til rolig cruising i byen samt har litt snert for mer inspirert kjøring 

Re: Valg av tung MC...
Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.Bjerknez skrev:Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...Andreas skrev:Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Bla bla bla bla bla
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Monster 796
Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.
Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.
Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Tja.. å snakke "behov" når det gjelder sykkel blir litt feil tror jeg.ega16 skrev:Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.Bjerknez skrev:Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...Andreas skrev:Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Bla bla bla bla bla
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Monster 796
Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.
Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.
Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.
har ikke behov for sykkel i det hele tatt jeg, så da burde jeg heller kanskje kjøpt meg en ny Golf 1.6? :)
Poenget er at jeg vil ha en sykkel som går bra ved siden av at den er god å kjøre over lengre avstander, og da har jeg jo skjønt at jeg selv må finne ut av hva jeg ønsker...
Re: Valg av tung MC...
Hva er lengre avstander? Snakker vi 100 mil i løpet av en dag? Da bør du nok isåfall se på Sports tourere og ikke nakne sykler.Bjerknez skrev:Tja.. å snakke "behov" når det gjelder sykkel blir litt feil tror jeg.ega16 skrev:Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.Bjerknez skrev:Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...Andreas skrev:Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Bla bla bla bla bla
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Monster 796
Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.
Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.
Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.
har ikke behov for sykkel i det hele tatt jeg, så da burde jeg heller kanskje kjøpt meg en ny Golf 1.6? :)
Poenget er at jeg vil ha en sykkel som går bra ved siden av at den er god å kjøre over lengre avstander, og da har jeg jo skjønt at jeg selv må finne ut av hva jeg ønsker...
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.ega16 skrev:Hva er lengre avstander? Snakker vi 100 mil i løpet av en dag? Da bør du nok isåfall se på Sports tourere og ikke nakne sykler.Bjerknez skrev:Tja.. å snakke "behov" når det gjelder sykkel blir litt feil tror jeg.ega16 skrev:Nå kan jeg ikke snakke for Monster 796 for den har jeg ikke kjørt, men har HYM 796 og de veier omtrent det samme. Den har mer enn nok krefter for "vanlig" kjøring så tror ikke du behøver å engste deg med mindre du ofte ligger i 120-130++ og ønsker enda mer akselerasjon, da begynner den å dabbe av litt. Men hvor ofte er det du egentlig har behov for dette? I disse hastighetene ryker lappen fort.Bjerknez skrev:Men Kawazaki Z800 er jo også tøff synes jeg. Dessuten så kjører den (så vidt jeg vet) fletta av Monster 796 og koster omtrent like mye...Andreas skrev:Bjerknez skrev:Nei takke meg til...
Bla bla bla bla bla
Yamaha XVS 1300 eller Kawazaki Z800? :)
Monster 796
Ett eller annet rart oppe i hodet mitt sier meg at Monster 796 ikke går så bra som den ser ut til. Man kjører en sykkel som ser ut som en skikkelig værsting, men sannheten er at den ikke går så bra som den ser ut til å gjøre.
Blir mye fokus på fart her og ikke kjøreglede etc. men jeg er nok litt for fersk til å ta avgjørelser ennå. Prøvekjøring må uansett til og det er vel nøkkelordet her. Blir mye synsing fra min side føler jeg :)
Den har godt bånndrag og gjør 0-100 på underkant av 4 sekunder (forutsetter selvfølgelig at man kan klutsje/gire). mao den drar 99% av bilene på norske veier selvom den ikke akkurat er av de raskeste MCene.
Det som er langt viktigere enn hvor mye krefter eller hvor fort MCen går er ferdighetene.
har ikke behov for sykkel i det hele tatt jeg, så da burde jeg heller kanskje kjøpt meg en ny Golf 1.6? :)
Poenget er at jeg vil ha en sykkel som går bra ved siden av at den er god å kjøre over lengre avstander, og da har jeg jo skjønt at jeg selv må finne ut av hva jeg ønsker...
Re: Valg av tung MC...
60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Valg av tung MC...
Det der er bare en kosetur på en lettkjørt 1050 TigerBjerknez skrev:Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?

Re: Valg av tung MC...
Har ikke kjørt noen av delene så kan egentlig ikke uttale meg annet enn synsing, men det er jo 2 helt forskjellige sykler bygd for forskjellige kjørestiler.Bjerknez skrev:Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
XVS1300 er jo ihvertfall en sinke til å være MC da :)
Er ikke noe cruiser type selv (hvis jeg skulle kjøpt meg cruiser måtte det blitt en HD Sportster av noe slag eller en Ducati Diavel).
Jeg tipper XVSen er mer komfortabel å kjøre over lengre strekninger, men sammenlignet med Z800en går det på bekostning av motoreffekt, bremser, bakkeklaring etc.
BTW- fin side for å sammenligne sitteposisjonen på sykler http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Vi kjørte jo prehøsttur nå i helgen, og jeg tror ikke vi var over 45 mil noen dager. Da kjørte vi stort sett fra kl 9-10 til ca kl 20. Du vil sikkert kunne klare lengre etapper etterhvert, men da skal du holde høy fart, og spise lite..Bjerknez skrev:Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Den nettsiden var jaggu ikke dum! Takk for den :)ega16 skrev:Har ikke kjørt noen av delene så kan egentlig ikke uttale meg annet enn synsing, men det er jo 2 helt forskjellige sykler bygd for forskjellige kjørestiler.Bjerknez skrev:Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
XVS1300 er jo ihvertfall en sinke til å være MC da :)
Er ikke noe cruiser type selv (hvis jeg skulle kjøpt meg cruiser måtte det blitt en HD Sportster av noe slag eller en Ducati Diavel).
Jeg tipper XVSen er mer komfortabel å kjøre over lengre strekninger, men sammenlignet med Z800en går det på bekostning av motoreffekt, bremser, bakkeklaring etc.
BTW- fin side for å sammenligne sitteposisjonen på sykler http://cycle-ergo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Da får jeg en viss indikasjon på hvordan sittestillingen er på de forskjellige syklene :)
Men hvilken stilling som er best for meg må jeg jo da evt. først finne ut av, hehe.
Re: Valg av tung MC...
Jeg kjørte 90 mill på 16 timer og 80 mil på 11 timer i sommer på monsteret mitt, tror ikke z800 er dårligere.SuperMorten skrev:Vi kjørte jo prehøsttur nå i helgen, og jeg tror ikke vi var over 45 mil noen dager. Da kjørte vi stort sett fra kl 9-10 til ca kl 20. Du vil sikkert kunne klare lengre etapper etterhvert, men da skal du holde høy fart, og spise lite..Bjerknez skrev:Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Sent from my GT-I9300
Om det anbefales å kjøre så langt på en dag er vel noe angret :-P
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Valg av tung MC...
Selvsagt går det an å kjøre mer en 45 mil på en dag, kjenner en som kjørte 120 mil på en dag, men ikke om du skal kjøre på norske fjellveier, ta mange pauser og nyte turen...Kenny_85 skrev:Jeg kjørte 90 mill på 16 timer og 80 mil på 11 timer i sommer på monsteret mitt, tror ikke z800 er dårligere.SuperMorten skrev:Vi kjørte jo prehøsttur nå i helgen, og jeg tror ikke vi var over 45 mil noen dager. Da kjørte vi stort sett fra kl 9-10 til ca kl 20. Du vil sikkert kunne klare lengre etapper etterhvert, men da skal du holde høy fart, og spise lite..Bjerknez skrev:Ja, det hadde blitt mange stopp og kanskje også en overnating på veien i verste fall.ega16 skrev:60mil er nok muligens litt i grenseland, men er nok gjennomførbart (på svingete veier) på de fleste sykler om man tar seg gode pauser underveis, har opparbeidet seg litt stamina på å kjøre langt, samt en eller to dager på å komme seg på etter turen.Bjerknez skrev:Det blir i tillfelle en gang i året (sommerferien) hvor vi snakker om lengre avstander, men med korte etapper. Ca. 60 mil til destinasjonsstedet, på en dag med mange stopp. Utenom dette så snakker vi daglige småturer på maks 10 mil hvis jeg vil ta meh en svingom etter jobb eller i helgene.
60mil på motorvei derimot tror jeg hadde blitt veldig slitsomt på en sykkel uten særlig vindbeskyttelse.
Turen blir fra Fredrikstad/Hamar/Lom/Styrnefjellet/Geiranger/trollstigen/Åndalsnes/molde. Men som sagt, kun en gang i året og mange stopp.
Så hva egner seg best (normalt sett) til slike etapper? Kawazaki Z800 eller XVS 1300?
Sent from my GT-I9300
Om det anbefales å kjøre så langt på en dag er vel noe angret :-P
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Valg av tung MC...
:)
Å kjøre fra Oslo til Voss,..spise middag...og hjem på ettermiddag/ kveld...2 på ...er ikke noe problem på en sykkel du liker...
Oslo...Trollstigen og tilbake på en dag...ikke noe problem..
Oslo-Trondheim-Oslo går også...
Nordland-Oslo..på en dag...og være i form til å gå og leie en DVD til kvelden/ natten.. ikke noe problem..
Nord Italia-Oslo på 36 timer..da er du på rusletur....det går fint :)
Sitter du godt og får med det du må ha på sykkelen.... da er det samme hva slags sykkel det er... så ta den DU liker !
Å kjøre fra Oslo til Voss,..spise middag...og hjem på ettermiddag/ kveld...2 på ...er ikke noe problem på en sykkel du liker...
Oslo...Trollstigen og tilbake på en dag...ikke noe problem..
Oslo-Trondheim-Oslo går også...
Nordland-Oslo..på en dag...og være i form til å gå og leie en DVD til kvelden/ natten.. ikke noe problem..
Nord Italia-Oslo på 36 timer..da er du på rusletur....det går fint :)
Sitter du godt og får med det du må ha på sykkelen.... da er det samme hva slags sykkel det er... så ta den DU liker !
"Do the right thing"
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Du har nok et poeng der Relax...Relax skrev::)
Å kjøre fra Oslo til Voss,..spise middag...og hjem på ettermiddag/ kveld...2 på ...er ikke noe problem på en sykkel du liker...
Oslo...Trollstigen og tilbake på en dag...ikke noe problem..
Oslo-Trondheim-Oslo går også...
Nordland-Oslo..på en dag...og være i form til å gå og leie en DVD til kvelden/ natten.. ikke noe problem..
Nord Italia-Oslo på 36 timer..da er du på rusletur....det går fint :)
Sitter du godt og får med det du må ha på sykkelen.... da er det samme hva slags sykkel det er... så ta den DU liker !
Hva gjør turen mest behagelig:
1. En sykkel som passer PERFEKT ergonomisk men er stygg som juling.
2. En sykkel man VIL vise frem og som ser (i mine øyne) råsprek ut, men kanskje ikke er like ergonomisk.
Man kan som sagt velge noe midt i mellom og inngå et kompromiss på begge sider, men da blir man liksom ikke 100% fornøyd med noe.
Jeg tror jeg går for magefølelsen og den har gang på gang ledet meg tilbake til XVS 1300 :)
Re: Valg av tung MC...
bare husk at den sykkelen DU vil vise frem, får andre til å dra på smilebåndet, mens den sykkelen de viser til deg kan få deg til å riste på hodet. vis alltid respekt for andres sykkelvalg, vi er alle stolte av syklene VI har valgt:)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
Re: Valg av tung MC...
finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Poenget er vel kanskje at ikke ALLE er like stolte av sykkelen sin :)Zadnez skrev:bare husk at den sykkelen DU vil vise frem, får andre til å dra på smilebåndet, mens den sykkelen de viser til deg kan få deg til å riste på hodet. vis alltid respekt for andres sykkelvalg, vi er alle stolte av syklene VI har valgt:)
Poenget er jo at JEG liker sykkelen. Så lenge JEG liker den så kan alle flire så mye dem vil. Hvis jeg innerst inne ikke liker sykkelen min og andre i tillegg flirer så blir fliret vanskeligere å svelge :)
Re: Valg av tung MC...
ja enig, men om du velger en sykkel du ikke er stolt av, håper jeg det er fordi du gir f..., og bare bruker den som et fremkomstmiddel... poenget mitt var bare at uansett hvilken sykkel du velger ut fra hjertet, bør alle vi andre respektere det og IKKE flire.)
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Har sett en drøss videoer på toutube og det ser ut til at denne både kan svinge og aksellerere...Zadnez skrev:finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Re: Valg av tung MC...
Joda den kan nok svinge, men med en såpass stor og tung sykkel er ikke dette en sykkel man "bare" kaster rundt i svingene. Det krever betydelig mere tid/krefter å lene den ned. Bakkeklaringen er også nevnt så vinkelen du kan lene disse ned i er begrenset før du spiser asfalt.Bjerknez skrev:Har sett en drøss videoer på toutube og det ser ut til at denne både kan svinge og aksellerere...Zadnez skrev:finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Så ja du kan jo helt fint svinge med den, men ikke regn med at du kan holde samme hastigheter som andre sykler.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Hehe, det er jeg helt klar over da :)ega16 skrev:Joda den kan nok svinge, men med en såpass stor og tung sykkel er ikke dette en sykkel man "bare" kaster rundt i svingene. Det krever betydelig mere tid/krefter å lene den ned. Bakkeklaringen er også nevnt så vinkelen du kan lene disse ned i er begrenset før du spiser asfalt.Bjerknez skrev:Har sett en drøss videoer på toutube og det ser ut til at denne både kan svinge og aksellerere...Zadnez skrev:finner forøvrig XVSen som et merkelig valg it hva du har skrevet tidligere.... den kan vel hverken svinge eller aksellerere... det blir mye fotstativ skraping på en slik sykkel dersom du kjører litt aktivt
Så ja du kan jo helt fint svinge med den, men ikke regn med at du kan holde samme hastigheter som andre sykler.
Har ingen planer om å kaste meg inn i svinger, uansett åssen sykkel jeg ender opp med, så den saken er biff :)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Valg av tung MC...
Hvor mye veier den, kontra en kawa 800 

- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valg av tung MC...
Z800 veier 229kg. og XVS 1300 veier 304kg.ArcticTiger skrev:Hvor mye veier den, kontra en kawa 800
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Valg av tung MC...
Personlig liker jeg at en sykkel er så lett som mulig. Spesielt er dette viktig på svingete norske veier. Den blir mer letthåndterlig. (1050 Tigern er 201 kg tørr)