Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?Bringisen skrev:Tror ikke det er noe problem nei , har hørt at luftkjølte maskiner tåler ytre temperaturer ganske godt.Jompa skrev:Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?AJ skrev:Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet:-)å
Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39822
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Har jeg aldri opplevd med Guzzi'en. Uansett temp og hvor lenge jeg har stått i kø...JohnnyTh skrev: Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?
Nå er det vel for øvrig ingen som har påstått, så vidt jeg har fått med meg, at luftkjølt motor er bedre enn en vannkjølt under forhold med skikkelig heit sommertemperatur

Men at moderne luft- og oljekjølte motorer tåler mer enn hva en del tror, er nok helt klart tilfelle.
Husker for øvrig at temp.måleren på Guzzi'en viste godt over 40 varmegrader på det meste mens vi var i Italia...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det samme skjedde med min GPX 750 R i 1988. Det var i Rimini , viften gikk, og oljelyset lyste. Men den var vannavkjølt. Hva som er best vet jeg ikke, men at begge konstruksjoner blir varm i køkjøring og 30-40 grader tror jeg kan skje.JohnnyTh skrev:Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?Bringisen skrev:Tror ikke det er noe problem nei , har hørt at luftkjølte maskiner tåler ytre temperaturer ganske godt.Jompa skrev:Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?AJ skrev:Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet:-)å
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er den beste sykkelen?
Selvsagt ikke !jhn skrev:Ca 100 år siden den første termstatkontrollerte vannavkjølte v-motoren ble serieprodusert ... for bil riktignok, men likevel. Den er vel også brukt i alle verdens hjørner, i alle slags temperaturer.
Er det da det beste?
Alle vet da godt at Volvos B16-motor e tidenes beste bilmotor.
Rart at den ikke lages lenger

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bare for å presisere, mitt innlegg var ikke ment som en hyllest.DrGreve skrev:Egentlig ganske fantastisk at de som kaller japser kjedelig og intetsigende hyller en motor som høres ut som en sliten SubaruJompa skrev:Mulig dette blir reprise, men :simpson skrev:Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.L-NA skrev:........den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier![]()
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kopiert av både øst og vestmaktene, Ural og HD.
Samme motorkonsept helt frem til i dag.
BMWsR-serie må jo bare være best, eller hva ?
De e 4-cyl luftkjølt japse som gjeld her i huset.
Tverrstilt rekkefirer for å være mer presis.
Æ har forresten hatt Subaru.
Den hørtes sliten ut allerede da den va ny :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39822
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Væskekjølte motorer tåler godt både høye temperaturer og høy kompresjon og dermed også høy ytelse. Det tror jeg man kan slå fast.Bringisen skrev:Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
De holder også jevnere temperatur enn motorer uten slik kjøling.
Dermed ikke sagt at luft- og oljekjølte motorer er så mye kleinere. De som har konstruert disse vet nok hva de holder på med. Men vet også om hvilke kompromisser (effekt, kompresjon, turtall osv. osv.) som må gjøres for at kjølingen skal bli best og jevnest mulig.
Det finnes mange eksempler på slike motorer som går langt og lengre enn langt uten omfattende overhalinger.
Men om disse sitter i de beste syklene som fines der ute?
Se det blir et annet spørsmål...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er den beste sykkelen?
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=5292" onclick="window.open(this.href);return false;Bringisen skrev:Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
I denne tråden ble emne ang. Vann VS. Luftkjølt motor ganske grundig diskutert, både på det saklige og - kanskje noe mer usaklige planet. Endte vel opp med kjølingen på en del PC'r til slutt. Men mange gode forklaringer når det gjelder både fordeler og bakdeler med begge alternativer. Jeg kan legge til at jeg igjennom sommeren har jeg fulgt ekstra med på temperaturen på min olje/luftkjølte sykkel, og blitt imponert over hvor stabil temperaturen har vert. Den ligger rundt 90 grader enten det er 0 grader over sognefjellet, eller varme sommer dager. Hadde heller ingen problemer da jeg kjørte denne sykkelen på varme dager i Spania....men så i all beskjedenhet, så kjører jeg jo den beste sykkelen også da...

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t=5292" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Miljø, støy, mindre mekanisk slitasje, bedre drivstofføkonomi, mere effekt.Bringisen skrev:Jeg skulle jo tro at en vannkjølt maskin tålte ytre temperatur bedre enn en luftkjølt. Hadde vært artig om noen fant fakta om dette.
Det må vel være andre fordeler med vannkjølte maskiner enn miljø og effekt, eller tar jeg feil ?
Vil tro at driftssikkerhet og effekt var de gjeldene argumenter
Miljø og støy var neppe et argument produsentene hadde høyt oppe når de utviklet vannavkjøling for vel 100 år siden
I flyindustrien var også aerodynamikk også et argument ... med vannkjøling kunne man bygge inn motoren fullstendig i motsetning til luftkjølte som nærmest måtte sitte utenpå flykroppen for å få tilstrekkelig kjøling.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nå kjørte du en rekkefirer, men Guzzi og spesielt BWM boksertwin har sylinderne plassert utvendig som gir mye bedre kjøling.JohnnyTh skrev:
Jeg har en eldre Suzuki fra slutten av åttitallet og i 38 grader varme og køkjøring i Paris i x antall timer så var motoren så varm at oljelampa begynte å lyse. Kan ikke forstå hvordan luftkjølt kan være bedre en vannkjøling i sånne forhold. Er sikkert større oljekjøler på moderne motorer? Vifte på motoren og som på en anleggsmaskin med luftkjøling?
Men Ducati har også luftkjølt twin uten å ha problemer, men de har stor avstand mellom sylinderne.
Ikke tvil om luftkjølt fungerer i glovarme strøk.
Som jompa sier, BMW brukte de i ørkenkrigen og der er det vel varmt

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39822
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nå har jeg og flere med meg her inne dreid denne tråden over i vannkjølt vs. luftskjølt problematikken. For ikke å spore av enda mer, henvises videre meningsutveklsing om dette temaet til den tråden L-NA viste til, nemlig denne: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=141863#p141863" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ikke helt enig AJ, hva som er beste sykkel er for så vidt ett ganske bredt tema. 
Og selvfølgelig omhandler det vannkjøling vs luftkjøling.

Og selvfølgelig omhandler det vannkjøling vs luftkjøling.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jeg er bevisst med på å dreie tråden over på flere ting. Dette fordi tråden begynner å gå tom. Jeg har jo allerede sagt hva som er den beste sykkelen, så den saken var jo avgjort for mange innlegg siden



2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er den beste sykkelen?
Bringisen skrev:Jeg er bevisst med på å dreie tråden over på flere ting. Dette fordi tråden begynner å gå tom. Jeg har jo allerede sagt hva som er den beste sykkelen, så den saken var jo avgjort for mange innlegg siden![]()



- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hva er den beste sykkelen?
Ser ut til at jeg må legge inn denne linken i denne tråden også
Snublet over denne prøvekjøringen på tuben, å klarer ikke dy meg for å legge den ut
Har du kjøpt katta i sekken Bringisen eller er du kansje en av disse unge yplingene
han snakker om
Neida, jeg har prøvd den, du blir nok veldig fornøyd
http://youtu.be/iq2KfgYihgk" onclick="window.open(this.href);return false;

Snublet over denne prøvekjøringen på tuben, å klarer ikke dy meg for å legge den ut

Har du kjøpt katta i sekken Bringisen eller er du kansje en av disse unge yplingene
han snakker om

Neida, jeg har prøvd den, du blir nok veldig fornøyd

http://youtu.be/iq2KfgYihgk" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39822
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hva er den beste sykkelen?
Selvfølgelig ingenting i veien for å framheve enkelte sykler med f.eks. luftkjøling som man mener er blant de beste. Og hvorfor nettopp den sykkelen anses som den beste.simpson skrev:Ikke helt enig AJ, hva som er beste sykkel er for så vidt ett ganske bredt tema.
Og selvfølgelig omhandler det vannkjøling vs luftkjøling.
Det jeg mener med avsporing er når diskusjonen går på det rent tekniske når det gjelder måtene å kjøle motoren på.
Slike diskusjoner synes jeg passer best i tråden som L-NA opprettet i sin tid og som han også henviste til.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Nå har en lest mange ganger i bla MCavisa, Bike osv at det er volumsalget av mopeder og lett mc i Asia og Afrika som finansierer produksjon og utvikling av store sykler hos Honda, Suzuki osv.
Men da lurer jeg på hvordan BMW, Ducati, Guzzi, Triump, Aprilia, Harley, som faktisk lager blant noen av verdens beste sykler kan overleve?
Ikke har de mopeder, ikke produserer de i millioner og de selger definitivt lite i Afrika og Asia.
Men da lurer jeg på hvordan BMW, Ducati, Guzzi, Triump, Aprilia, Harley, som faktisk lager blant noen av verdens beste sykler kan overleve?
Ikke har de mopeder, ikke produserer de i millioner og de selger definitivt lite i Afrika og Asia.

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er den beste sykkelen?
Sykkelen ser jo ut som om at en rørelegger har gått berserk :)ojda skrev:Ser ut til at jeg må legge inn denne linken i denne tråden også![]()
Snublet over denne prøvekjøringen på tuben, å klarer ikke dy meg for å legge den ut
Har du kjøpt katta i sekken Bringisen eller er du kansje en av disse unge yplingene
han snakker om
Neida, jeg har prøvd den, du blir nok veldig fornøyd
http://youtu.be/iq2KfgYihgk" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det jeg lurer på er hvordan man skal definere "verdens beste sykkel"
I en tråd som i stor grad har dreid seg om nyutvikling, høyt effektuttak, gode kjøreegenskaper og andre ting man tenker på i forbindelse med "verdens beste..", så finner man denne setningen ... fra en Ducatist:
"Men da lurer jeg på hvordan BMW, Ducati, Guzzi, Triump, Aprilia, Harley, som faktisk lager blant noen av verdens beste sykler kan overleve?"
Mye kan sies om Harley, men lite av det passer i denne tråden.
Harley har vel overlevd mye pga heftig reklamering og forhærligelse av tobakk, alkohol, våpen og kriminelle organisasjoner.
I en tråd som i stor grad har dreid seg om nyutvikling, høyt effektuttak, gode kjøreegenskaper og andre ting man tenker på i forbindelse med "verdens beste..", så finner man denne setningen ... fra en Ducatist:
"Men da lurer jeg på hvordan BMW, Ducati, Guzzi, Triump, Aprilia, Harley, som faktisk lager blant noen av verdens beste sykler kan overleve?"
Mye kan sies om Harley, men lite av det passer i denne tråden.
Harley har vel overlevd mye pga heftig reklamering og forhærligelse av tobakk, alkohol, våpen og kriminelle organisasjoner.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Om ikke Harley er blant verdens beste, så er det jo en nisje sykkel som ikke lager hverken mopeder eller millioner av sykler. Hvorfor må japser være avhengig av volumet de er alene om for å utvikle og produserr store sykler når de ikke har utviklet stort de siste årene mens andre satster stort på utviklingen ikke er avhengig av det?jhn skrev:Det jeg lurer på er hvordan man skal definere "verdens beste sykkel"
I en tråd som i stor grad har dreid seg om nyutvikling, høyt effektuttak, gode kjøreegenskaper og andre ting man tenker på i forbindelse med "verdens beste..", så finner man denne setningen ... fra en Ducatist:
"Men da lurer jeg på hvordan BMW, Ducati, Guzzi, Triump, Aprilia, Harley, som faktisk lager blant noen av verdens beste sykler kan overleve?"
Mye kan sies om Harley, men lite av det passer i denne tråden.
Harley har vel overlevd mye pga heftig reklamering og forhærligelse av tobakk, alkohol, våpen og kriminelle organisasjoner.
Re: Hva er den beste sykkelen?
Detta er vel en knallsykkel!
Klarte seg iallefall godt under operasjon barbarossa
Klarte seg iallefall godt under operasjon barbarossa

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Jo takk det sammeL-NA skrev:Bringisen skrev:Jeg er bevisst med på å dreie tråden over på flere ting. Dette fordi tråden begynner å gå tom. Jeg har jo allerede sagt hva som er den beste sykkelen, så den saken var jo avgjort for mange innlegg siden![]()
Det er umulig å slå en uvitende mann i en diskusjon.....
![]()


2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Det er jeg sikker på at jeg blirojda skrev:
Neida, jeg har prøvd den, du blir nok veldig fornøyd

Her er en video der flere mennesker får uttalt seg og sammenlignet med de største konkurrentene.
Liten tvil om at dette er "den beste sykkelen"


[video]http://www.youtube.com/watch?v=2oIbu6q84D8[/video]
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Bosted: Bergen
Re: Hva er den beste sykkelen?
Tror du er inne på noe Simpson , jeg tror forskjellen ligger i sykkelen sjel. De merkene som du har listet opp har etter min mening en annen historie og en annen sjel.simpson skrev:Om ikke Harley er blant verdens beste, så er det jo en nisje sykkel som ikke lager hverken mopeder eller millioner av sykler. Hvorfor må japser være avhengig av volumet de er alene om for å utvikle og produserr store sykler når de ikke har utviklet stort de siste årene mens andre satster stort på utviklingen ikke er avhengig av det?jhn skrev:Det jeg lurer på er hvordan man skal definere "verdens beste sykkel"
I en tråd som i stor grad har dreid seg om nyutvikling, høyt effektuttak, gode kjøreegenskaper og andre ting man tenker på i forbindelse med "verdens beste..", så finner man denne setningen ... fra en Ducatist:
"Men da lurer jeg på hvordan BMW, Ducati, Guzzi, Triump, Aprilia, Harley, som faktisk lager blant noen av verdens beste sykler kan overleve?"
Mye kan sies om Harley, men lite av det passer i denne tråden.
Harley har vel overlevd mye pga heftig reklamering og forhærligelse av tobakk, alkohol, våpen og kriminelle organisasjoner.
Ikke at "japsesykler" mangler sjel, men etter jeg "forlot" "japsesyklene" og forsøkte meg på Harley Davidsson og BMW fikk jeg en annen følelse. Man får lettere en merketilhørlighet på godt og vondt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Hva er den beste sykkelen?
:-)Bringisen skrev:Jo takk det sammeL-NA skrev:Bringisen skrev:Jeg er bevisst med på å dreie tråden over på flere ting. Dette fordi tråden begynner å gå tom. Jeg har jo allerede sagt hva som er den beste sykkelen, så den saken var jo avgjort for mange innlegg siden![]()
Det er umulig å slå en uvitende mann i en diskusjon.....
![]()
![]()