Hvis vi legger til side diskusjonen om plassering eller om vi skal litt, så er jo spørsmålet om når tar det slutt.
Så klart kan det være sikrere med vest på enn ikke. Men bil er sikrere enn sykkel. Dobbelthjul er sikrerere en et enkelt som kan sende deg i grøfta. 30 km/t er sikrere enn 80.
Skal vi stole på folks egne vurderinger, eller bare sette oss ned å råtne under overformynderiet? Nå er ikke vest noe som plager meg, har den i sekken og kommer sikkert aldri til å bruke den, men det bekymrer meg at en drøss med byråkrater og snyltere skal rettferdiggjøre sin egen eksistens med å komme med regler som har ingen eller veldig liten dokumentert virkning på sikkerheten. Det har vært påbudt med vest i bil noen år, men i fjor var det 45 flere drepte, hadde de glemt vest? Det neste blir jo EU-kontroll, og fra 2022 er det ingen nåde.
framtiden
Når tar hms-tullet slutt?
Har forøvrig gul vest integrert i jakka allerede, bare åpner borrelåsen og ruller ut vesten, men det er nok ikke godkjent som vest, så må jo ha med en ekstra en..
Husk vesten i 2014...
- Togmannen
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Re: Husk vesten i 2014...
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Ingen nåde? Hvordan kom du frem til det? Det er vel ikke det som står i artikkelenTogmannen skrev:Hvis vi legger til side diskusjonen om plassering eller om vi skal litt, så er jo spørsmålet om når tar det slutt.
Så klart kan det være sikrere med vest på enn ikke. Men bil er sikrere enn sykkel. Dobbelthjul er sikrerere en et enkelt som kan sende deg i grøfta. 30 km/t er sikrere enn 80.
Skal vi stole på folks egne vurderinger, eller bare sette oss ned å råtne under overformynderiet? Nå er ikke vest noe som plager meg, har den i sekken og kommer sikkert aldri til å bruke den, men det bekymrer meg at en drøss med byråkrater og snyltere skal rettferdiggjøre sin egen eksistens med å komme med regler som har ingen eller veldig liten dokumentert virkning på sikkerheten. Det har vært påbudt med vest i bil noen år, men i fjor var det 45 flere drepte, hadde de glemt vest? Det neste blir jo EU-kontroll, og fra 2022 er det ingen nåde.
framtiden
Når tar hms-tullet slutt?
Har forøvrig gul vest integrert i jakka allerede, bare åpner borrelåsen og ruller ut vesten, men det er nok ikke godkjent som vest, så må jo ha med en ekstra en..
"• Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022
- Togmannen
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Ingen nåde som i noe vil skje. Om du vil ha "Særskilte tiltak" eller eu-kontroll, er for meg mer som pest eller kolera. Noe blir det iallefall. Det er godt dokumentert at eu-kontroll generelt ikke har noen sikkerhetseffekt, tvert imot gir en økning i ulykker. Samtidig har antall motorsykler doblet seg, og antall motorsykkelulykker har blitt redusert til nesten en tredjedel. (SSB 2000-2013) Når da nesten halvparten av ulykkene er stælte/lånte sykler, og med en høy andel av rus, hvordan er det da mulig å dokumentere at du da kan oppnå samme effekt som i andre land med informasjon/adferdsendrende kampanjer? (5 forutgående års sikkerhetsstatistikk)jhn skrev: Ingen nåde? Hvordan kom du frem til det? Det er vel ikke det som står i artikkelen
"• Lette motorsykler og mopeder slipper periodisk kjøretøykontroll. På noen vilkår kan Norge sette i verk tiltak som gjør at heller ikke tunge motorsykler får krav om EU-kontroll. Et slikt krav er i alle tilfeller ikke aktuelt før i 2022
Det positive ved eu-kontroll for motorsykler er at Norge selv kan bestemme omfang og frekvens av en eventuell kontroll etter 2022.
TØI, rapport om eu-kontroll, 204 000 biler i utvalgetKontrollene gir ikke færre ulykker
Det ble imidlertid ikke funnet noen nedgang i ulykkesrisiko etter kontrollene. Det var snarere en svak tendens til økning, men den var ikke statistisk signifikant. Antall kontroller har ingen betydning for virkningen. For biler kontrollert én gang, økte ulykkesrisikoen med knappe 3 % etter kontroll. Biler kontrollert to ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 8 % og biler kontrollert 3 ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 4%. Ulykkesrisikoen før første kontroll er da sammenlignet med ulykkesrisikoen etter, henholdsvis, én, to eller tre kontroller.
Eu dokument 18084/13, min uthevelseHeavy motorcycles (L-vehicles with an engine displacement of more than 125 cm3) will be tested from 2022. Member states may be exempted from this obligation if they show, on the basis of relevant road safety statistics for the previous 5 years, that the same road safety results are achieved with other measures, such as campaigns on driving behaviour. In any case, member states will be free to determine the items, methods and frequency of roadworthiness tests for these categories.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Jeg har funnet løsningen
få ordnet tekst på vesten med det du ønsker å formidle til verden og bruk den under kjøring, så er plasssproblemet løst også,sjøl har jeg :
"Ryk & Reis MC"
tur og koseklubb
Norway
refleksutviklingsformidler
få ordnet tekst på vesten med det du ønsker å formidle til verden og bruk den under kjøring, så er plasssproblemet løst også,sjøl har jeg :
"Ryk & Reis MC"
tur og koseklubb
Norway

refleksutviklingsformidler
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Jeg har så langt i livet sett på PKK på biler som en positiv greie ... bortsett fra utlegget og tidsbruk.Togmannen skrev:Ingen nåde som i noe vil skje. Om du vil ha "Særskilte tiltak" eller eu-kontroll, er for meg mer som pest eller kolera. Noe blir det iallefall. Det er godt dokumentert at eu-kontroll generelt ikke har noen sikkerhetseffekt, tvert imot gir en økning i ulykker. Samtidig har antall motorsykler doblet seg, og antall motorsykkelulykker har blitt redusert til nesten en tredjedel. (SSB 2000-2013) Når da nesten halvparten av ulykkene er stælte/lånte sykler, og med en høy andel av rus, hvordan er det da mulig å dokumentere at du da kan oppnå samme effekt som i andre land med informasjon/adferdsendrende kampanjer? (5 forutgående års sikkerhetsstatistikk)jhn skrev: Ingen nåde? Hvordan kom du frem til det? Det er vel ikke det som står i artikkelen
Det positive ved eu-kontroll for motorsykler er at Norge selv kan bestemme omfang og frekvens av en eventuell kontroll etter 2022.
TØI, rapport om eu-kontroll, 204 000 biler i utvalgetKontrollene gir ikke færre ulykker
Det ble imidlertid ikke funnet noen nedgang i ulykkesrisiko etter kontrollene. Det var snarere en svak tendens til økning, men den var ikke statistisk signifikant. Antall kontroller har ingen betydning for virkningen. For biler kontrollert én gang, økte ulykkesrisikoen med knappe 3 % etter kontroll. Biler kontrollert to ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 8 % og biler kontrollert 3 ganger hadde en økning i ulykkesrisiko på 4%. Ulykkesrisikoen før første kontroll er da sammenlignet med ulykkesrisikoen etter, henholdsvis, én, to eller tre kontroller.
Eu dokument 18084/13, min uthevelseHeavy motorcycles (L-vehicles with an engine displacement of more than 125 cm3) will be tested from 2022. Member states may be exempted from this obligation if they show, on the basis of relevant road safety statistics for the previous 5 years, that the same road safety results are achieved with other measures, such as campaigns on driving behaviour. In any case, member states will be free to determine the items, methods and frequency of roadworthiness tests for these categories.
At statistikken sier det fører til en økning i ulykker høres rart ut i mine ører. Kanskje det stemmer, eller kanskje det kommer av tolkningen av statistikken ... for en smarting kan vel de fleste statistikker tolkes alle veier ... alt avhengig av ønsket resultat.
Skulle likt å sett en forklaring på hvordan økte ulykkestall og PKK henger sammen.
Men når det gjelder mc, så er det stor enighet her til lands om at PKK er unødvendig og litt vanskelig å få gjennomført i praksis, og det synet ser det jo ut for at vi får gjennomslag for i EU. Om det vil bli kalt "særskilte tiltak" er det på langt nær så ille som pest og kolera ... ikke engang en liten neseforkjølelse
Det er 8 år til 2022, og enn så lenge så hverken irriterer eller bekymrer jeg meg nevneverdig over dette