NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Sv: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av LordShaft »

SuperMorten skrev: Men seriøst, All verdens refleksvester, ryggskinner eller annet kjøreutstyr hjelper ikke hvis man ikke bruker hodet. Derfor velger jeg å stole mest på hodet og 28 års kjøreerfaring.
Det jeg prøver å si er at man ikke må la alt utstyret bli en sovepute. Man må bruke hodet for å forebygge eller kanskje forutse fare.

Var det NAF / NMCU tråden dette? Avsporing ja..
Jeg er helt enig med deg, å mener helt klart at en bør bruke hodet, som ofte er farget av egne erfaringer og opplevelser. Men hvorfor skal vi ha mer rett enn de som mener det motsatte?

Jeg har jobbet med sikkerhet og sikkerhetsutstyr store deler av mitt voksne liv, det er på langt nært like langt som en del andre her inne... Mange her inne har sikkert glemt mer enn jeg har lært :knegg

Hvor mange liv nmcu har reddet er umulig for meg å svare på... Jeg er opptatt av å redde mitt eget liv i mine egne valg og handlinger. Å jeg er overbevist om at jeg gjør en strålende jobb selv uten refleksvest :lol

Note 4

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av L-NA »

Tenkte bare sånn for å prøve å komme inn på riktig spor igjen....

https://www.naf.no/medlemskap/bli-medlem/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://arkiv.nmcu.org/medlem/innmelding.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://stabelsverden.no/norsk-dusteforb ... roduksjon/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så vil jeg bare si følgende. Det å melde seg inn i ett fellesskap -som alle disse forbundene er, bør gjøres med bakgrunn i en felles interesse og sak som du ønsker å støtte, eller arbeide for. Ikke etter hvilke økonomiske fordeler eller bakdeler dette måtte gi. Ei heller med bakgrunn i hva som er oppnådd, men heller for å støtte det som en sammen kan oppnå.

Banditmannen
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500

Legg inn av Banditmannen »

L-NA skrev:Tenkte bare sånn for å prøve å komme inn på riktig spor igjen....

https://www.naf.no/medlemskap/bli-medlem/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://arkiv.nmcu.org/medlem/innmelding.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://stabelsverden.no/norsk-dusteforb ... roduksjon/" onclick="window.open(this.href);return false;

Så vil jeg bare si følgende. Det å melde seg inn i ett fellesskap -som alle disse forbundene er, bør gjøres med bakgrunn i en felles interesse og sak som du ønsker å støtte, eller arbeide for. Ikke etter hvilke økonomiske fordeler eller bakdeler dette måtte gi. Ei heller med bakgrunn i hva som er oppnådd, men heller for å støtte det som en sammen kan oppnå.
Jaja, er medlem i to av de, og er overkvalifisert til det tredje... :prop:

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

L-NA skrev:
LordShaft skrev:Men så er spørsmålet.... En liten digresjon. Noen vil at barna skal ha EU sand i sandkassen, de skal ikke få klatre i trær og må ha ishockey utstyr for å sykle.... De mener det er galskap å ikke ta slikt på alvor. Andre igjen mener barna er overbeskyttet, de trenger å slå seg litt, ramle, reise seg igjen for å kunne utvikle seg riktig å lære seg ting med å ofte feile først.

Her har vi igjen det med sikkerhets følelsen. Hva gjør at nettopp jeg kan hevde at noe er trygt for meg og mine handlinger, mens andre mener at det er uforsvarlig eller i verstefall usikkert?
Jeg har flere brannslukkere i hus.... Hvorfor? Det er jo bare påbudt med en, og klarer du deg ikke med en så burde du igrunn komme deg til helvete ut å la fagfolk gjøre jobben.

Jeg kjører heller ikke med refleksvest, det ser helt forbanna løkrull ut. Bidrar fint lite til ekstra synlighet og bør forbeholdes folk som oppholder seg i veibanen eller på folk som ferdes i mørket.

Selv mener jeg at å snakke i mobil samtidig som jeg kjører bil er langt mindre farlig enn de som spiser, sminker seg, skriver sms eller surfer på nettet når de kjører.

Note 4

Nå snakker du om noe helt annet. Nemlig risikovurdering! Og forholdet mellom risikovurdering og regelverk. Å bruke mobilen når du kjører, er ulovlig, men det er ikke spesifisert at du ikke kan putte inn en skive, eller ordne litt på sminken. Hvor vidt dette er fornuftig eller ikke kan diskuteres i det vide og brede, men like forbanna er det ett faktum. Og så videre og så videre....... :offtopic :redface
Det er vel to sider av samme sak.
Jeg har egentlig et veldig avslappet forhold til regelverk, men risikovurderinger og sikkerhet generelt er en stor del av mitt daglige arbeid, og mener selv jeg er ganske god på det.
Hva som er lov å gjøre bak rattet eller styret tenker jeg ikke mye på. Jeg er ganske overbevist om at det er farligere å sminke øyelokka enn å prate i tlf. Jeg sminker meg aldri når jeg kjører, men prater i tlf nesten hver eneste kjøretur.
Jeg tror også at det kan være farlig å krangle med kjærringa i passasjersetet eller snu seg for å kjefte på unnga i baksetet ... så jeg mener at lovverket ikke har så mye i denne diskusjonen og gjøre..
LordShaft sier:
"Jeg er helt enig med deg, å mener helt klart at en bør bruke hodet, som ofte er farget av egne erfaringer og opplevelser. Men hvorfor skal vi ha mer rett enn de som mener det motsatte? "
Fordi vi har forskjellige erfaringer (og vrangforestillinger) og forskjellige kjørevaner. Du, blandt andre, mener å ha erfart at høyere lyd gir økt sikkerhet. Jeg har ikke erfart dette. Paradoksalt nok betyr det at det finnes to motstridende versjoner av sannheten.
På en måte kan jeg under tvil være nesten på grensen til å litt motvillig være enig med deg :-)å , men mener at f.eks hornet eller de lovlige antall dB man har på sykkelen gjør like god jobb ... på en mere hensynsfull måte. Jeg er tilhenger av at folk tar hensyn til hverandre.

And finally ... så mener jeg vi ikke behøver å være så rigid med topic/off topic. Alle samtaler i det virkelig utvikler seg, det tåler vi vel her inne også?

:scratch i dag hadde jeg jaggu mange meninger gitt.

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

No skal det no seiast at sjølv om der ikke er en spesefik lov om f.eks sminking under kjøring så er eg ganske sikker på at en blir stoppa og sansyligvis bøtlagt for brud på paragraf 3.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

KawaJens skrev:No skal det no seiast at sjølv om der ikke er en spesefik lov om f.eks sminking under kjøring så er eg ganske sikker på at en blir stoppa og sansyligvis bøtlagt for brud på paragraf 3.
§3 burde vel strengt tatt være nok for tlf-bruk også. At politiet skal bruke kikkerter og andre ressurser på å ligge i krattet å speide etter tlf-snakkende bilister er sløsing med tid og penger ... etter min mening.
Det er ikke ulovlig å snakke i bil, det er heller ikke ulovlig å ha bare en hånd på rattet, og det er ikke ulovlig å ha hånda i nærheten av ansiktet/øret, eller å ha en elektronisk duppeditt i handa ... men om du snakker til denne duppeditten så blir du bøtelagt. Det er en merkelig lov i mine øyne.

Det er forresten lov å ha, og snakke i en håndholdt radiosender i bil, så vidt jeg vet ... og da blei loven enda litt merkeligere :scratch

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Eg er no enig med deg, snakker i telfon sjølv uten handsfri. Bur ut på landet dog så 20 felts vei og traffik kork er det ikke her.
Men er en mulighet at regelen kom for å få satt et støre fokus på problemet og det er muligens et riktig fokus. Ikke nødvendig vis for selvaste snakkingen, men eg begynner å lure på va endel av mine venner styrer med (bokstavligt) når dei er ute og kjører. Poster drøssevis av bilder på snapchat og facebook under kjøring, surfing og teksting Så er loven så banal alikavel eller?

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

At noen er mer opptatt av hvordan man ser ut når man kjører enn selve kjøringen er jo ikke ukjent. :D Andre igjen bryr seg ikke om at man ser ut som en løkrull. Loud pipes minner meg mest om når det hadde rustet hull i svanehalsen på mopeden min og jeg ikke hadde penger til å fikse det. Mens andre igjen synes det er tøft. Oppe i dalen så trimma de biler med å borre hull i potta. Ikke alle som synes det er tøft. Så lenge det ikke er plagsom høy lyd så er det ikke så farlig, men slike rake rør synes jeg selv bare er helt idiotisk. Og det ødelegger mye for motorsykkelmiljøet når man provoserer utenforstående så mye.

Som andre sa her så har jo de fleste sykler nok lyd til at de blir hørt. Selv min med verdens største potte er hørbar med litt turtall.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
LoneRider
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003

Legg inn av LoneRider »

Elolz skrev:Nå er det vel ikke lenge før vi får refleksvestpåbud når SVV kan komme frem til en slik konklusjon...

"Mørke klær og mørk hjelm var hovedårsaken til at en motorsyklist omkom i en trafikkulykke ved Roa i Lunner 1. mai. Det er konklusjonen i en ulykkesrapport utarbeidet av Statens vegvesen. Ifølge ulykkesrapporten så ikke bilisten motorsyklisten, som ikke hadde refleksvest."
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 6534275055
Dystre utsikter, spørs om en innmelding i NMCU er på sin plass i håp om at de kan hindre et slikt utfall. Når det er sagt, uansett påbud kommer jeg til å fortsette å kjøre uten, og tar heller en bot i ny og ne.

Brukeravatar
cevillan
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900

Legg inn av cevillan »

Elolz skrev:Nå er det vel ikke lenge før vi får refleksvestpåbud når SVV kan komme frem til en slik konklusjon...

"Mørke klær og mørk hjelm var hovedårsaken til at en motorsyklist omkom i en trafikkulykke ved Roa i Lunner 1. mai. Det er konklusjonen i en ulykkesrapport utarbeidet av Statens vegvesen. Ifølge ulykkesrapporten så ikke bilisten motorsyklisten, som ikke hadde refleksvest."
Helt utrolig. Refleksvest er fint å ha hvis du kjører rundt uten lys på sykkelen. Ellers så har den vel liten effekt nå i høst- og vintermørket?

Merkelig at man ikke bare kan kalle en spade for en spade. Bilisten var rett og slett ikke oppmerksom nok, og det kostet en annen trafikant livet.

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

cevillan skrev:
Elolz skrev:...."Mørke klær og mørk hjelm var hovedårsaken til at en motorsyklist omkom i en trafikkulykke ved Roa i Lunner 1. mai. Det er konklusjonen i en ulykkesrapport utarbeidet av Statens vegvesen. Ifølge ulykkesrapporten så ikke bilisten motorsyklisten, som ikke hadde refleksvest."
....Merkelig at man ikke bare kan kalle en spade for en spade. Bilisten var rett og slett ikke oppmerksom nok, og det kostet en annen trafikant livet.
Er oppvokst på samme sted som forulykket og hilste på ham 30min før han omkom, oppe på Lygna.
At klær på en motorsyklist skal få skylda for at en bilist var uoppmerksom bør Statens Vegvesen og journalisten i avisa holde seg for gode til å skrive. Dem bør ikke opptre som internett troll.
Sikkert ikke lett i dag for sjåføren av bilen heller.
Øyekontakt med potensielle farer i trafikken er mer viktig alskens farge og lyd :vs

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Busa Trond skrev:
cevillan skrev:
Elolz skrev:...."Mørke klær og mørk hjelm var hovedårsaken til at en motorsyklist omkom i en trafikkulykke ved Roa i Lunner 1. mai. Det er konklusjonen i en ulykkesrapport utarbeidet av Statens vegvesen. Ifølge ulykkesrapporten så ikke bilisten motorsyklisten, som ikke hadde refleksvest."
....Merkelig at man ikke bare kan kalle en spade for en spade. Bilisten var rett og slett ikke oppmerksom nok, og det kostet en annen trafikant livet.
Er oppvokst på samme sted som forulykket og hilste på ham 30min før han omkom, oppe på Lygna.
At klær på en motorsyklist skal få skylda for at en bilist var uoppmerksom bør Statens Vegvesen og journalisten i avisa holde seg for gode til å skrive. Dem bør ikke opptre som internett troll.
Sikkert ikke lett i dag for sjåføren av bilen heller.
Øyekontakt med potensielle farer i trafikken er mer viktig alskens farge og lyd :vs
Har vært i kontakt med NRK og fått oversendt UAG rapporten(anonymisert) og NRK har feilet fullstendig og katastrofalt i sin artikkel.

Rapporten har som et punkt om synlighet i trafikkbildet der mørk bekledning står som faktor og er tillagt "litt betydning"
samme betydning som forhold i krysset og sikthindring er oppført med.
Rapporten vektlegger førerens manglende informasjonsinnhenting som "avgjørende betydning"

Har forøvrig videresendt materiellet og mitt svar til NRK til NMCU siden de også er nevnt i rapporten.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Journalismen i Norge er død...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Legg inn av 45316 »

Det er helt utrolig! Bør tas videre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Bør postast og delt på fjøsboka.
Ser bere vordan median hev seg på og skreiv at en synsk hadde hjulpet å finne en død mann, men virkligheten er en annen.
Her er et innlegg som sprer seg over fjøsboka og er enda et bevis på at journalismen i Norge er på et lavmål. Viktigare å fokusere på blogger og se&hør stoff.
Selverklært klarsynt drar til en familie for å hjelpe dem med å finne en savnet person. Han jobber med dem i flere dager og får kartlagt hvor de allerede har søkt uten hell. Etter flere samtaler, befaringer og "detektivarbeid" peker han ut et område hvor han "ser" at den savnede befinner seg. Letemannskaper leter, men finner ingenting. Så peker han ut et nytt område hvor han "ser" at den savnede befinner seg. Letemanskaper søker på nytt, men finner ingenting.
Til slutt, etter halvannen ukes arbeid, finner de den savnede et sted den "klarsynte" ikke har pekt ut.
Og media bare: "Klarsynt fant savnet person!"
Jeg går og skyter meg selv.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dette er det dummeste jeg har lest på lang lang tid... :lol

"Hovedårsaken" var at motorsyklist hadde mørke klær....

Synes jeg ser en overskrift som dette ved en senere annledning:
"Hovedårsaken til ulykken var at bilen var sort og lite synlig..."

Nesten like teit som å skrive artikler som "mørkhudede bør være ekstra forsiktige i mørket"...

Må man ikke gå noen form for skole for å bli journalist?

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Nå er det vel ikke første, og slett ikke siste gang media skriver om ting for å skape frykt, uro eller reaksjoner.... Hvorfor? Journalistikk er ikke det det en gang var.... I dag er det styrt av folk som skal tjene penger, å da helst så mye penger som mulig. Hva som står driter de ofte i, eller hvor mye det henger sammen med virkeligheten. Ofte kan du se at media må gå på luften, eller skrive om at de har fått kritikk av pressens faglige bla bla bla.... Dette får fint lite konsekvenser, for det kommer stort sett alt for sent.

Nå skal det sies at noen journalister skriver bra, og gjenforteller sannheten.... Det går bare så skremmende langt om de, å du finner fint lite av de i de mest leste aviser og tvkanaler.
Kjenner en som sitter i nyhetsredaksjonen i tv2.... å ingen ting sjokkerer meg lengre. :[-X

Brukeravatar
SuperMorten

Fikk denne på Facebook, og tenkte jeg måtte dele den. Var ikke klar over denne fordelen, og det var vel egentlig dette det handlet om i utgangspunktet.. Dog usikker på om det gjelder MC, men tipper at de fleste MC nøkler er betydelig billigere enn en gjennomsnittlig bilnøkkel. Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:Fikk denne på Facebook, og tenkte jeg måtte dele den. Var ikke klar over denne fordelen, og det var vel egentlig dette det handlet om i utgangspunktet.. Dog usikker på om det gjelder MC, men tipper at de fleste MC nøkler er betydelig billigere enn en gjennomsnittlig bilnøkkel. Bilde
Helt unyttig. Nøkkelen ligger jo i jakkelomma hele tiden :mk
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
Neida, du kommer langt hvis du kan Ctrl + V :lol

Brukeravatar
SuperMorten

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
:knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
Blir ingen CTRL+V før man har brukt CTRL+C :P :p :-# :x

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
Gratulerer Bjerknez, du er godt kvalifisert til en karriere som journalist i Nettavisen :thumleft

Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Legg inn av poulet_cavalier »

kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
kjellv skrev:
Bjerknez skrev:
Gratulerer Bjerknez, du er godt kvalifisert til en karriere som journalist i Nettavisen :thumleft
Du mener vel Dagbladet. Nettavisen har jo Tjomlid og Stavrum som av og til tenker helt på egen hånd..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Nå kan Snorre få fortsette støyforurensingen sin, skremme kjærringer og andre lettskremte,
imponere småjenter (til han får av seg hjelmen) og gutter i mange aldre som syns dette er tøft,
vekke nattvakter på dagtid og forsterke ryktene om at alle motoryklister er noen bråkete,
sjøltenkende individer (?).
Men han vet ihvertfal at alle som kjører foran ham vet at han er der. :knegg

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/- ... 36417.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar