Orions belte - Ducati Scrambler solgt

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

LordShaft skrev:Missforstå meg rett, scrambleren ser jævlig kul ut i gul, men for meg skal en ducati være rød! Forventer ikke at andre skal mene det samme. Noen hevder jo at kawa skal være grønn, noe jeg aldri har vært enig i.... den grønnfargen er ikke noe jeg ville hatt på sykkelen min :thumleft

Det som er driten med Slip-on, er at de er laget for å passe på originalrøret, som er langt tykkere enn på effektanlegg. Mulig det finnes overganger her som løser dette i framtiden. Uansett hadde ikke jeg personlig kastet vekk penger på slipon, spes når original eksosen ser såpass bra ut på egenhånd. Å det blir ikke rare lydforskjellen mellom slipon og original, dessverre :[-(
Vi får se. :-) Jeg er uansett overbevist om at det er stor forskjell fra slipon til orginalt. Det er gjerne en grunn til at den ikke er godkjent for offentlig vei. Man har alltids mulighet til å fjerne DB-killer også, dersom slipon i seg selv ikke skal være nok. Kan prøve å få til en video som sammenligner originalt og slipon når jeg henter den neste måned. Er det i nærheten like stor forskjell som det var på Honda MSXen ser jeg det som vel brukte penger. :P :p

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

Scrambleren har samme serviceintervall som den utgående Monster 796'en. Det vil si førstegangsservice på 1000km; enkel og billig service, i hovedsak et olje/filterbytte og sjekk av kritiske innfestninger (hjul, bremser, ramme til motor osv). Slik service har de fleste MC-merker. Det er vell bare i bilbransjen de så og si har sluttet med førstegangs-/innkjøringsservice.

På 12000km skal disse ha såkalt Desmoservice, alltså sjekk/justering av ventilklaringer. Det samme som 1000km service kommer i tillegg. På 24000km alt det over pluss bytte av registerreimer.
Varsellampe på instrumentet kommer til å minne deg på dette :thumleft

Står mer info om dette på http://www.Ducati.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Scrambleren har kombinert lyddemper og katalysator. Den ligger bak/under motoren. "Eksospotten" som vises er kun estetisk. Det er kun denne som byttes ved montering av slip-on. Alltså ingen lydendring. Da må man ha fullanlegg. :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av LordShaft »

Andreas skrev: Scrambleren har kombinert lyddemper og katalysator. Den ligger bak/under motoren. "Eksospotten" som vises er kun estetisk. Det er kun denne som byttes ved montering av slip-on. Alltså ingen lydendring. Da må man ha fullanlegg. :prop:
Som sagt, bytte av bare potten er bortkastet penger og gir bedre lyd, følt lyd er noe annet, spesielt hvis trua er sterk :knegg

Hadde samme driten på min sykkel, 10 tusen fot komplett anlegg fra u S and a

Note 4

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

LordShaft skrev:
Andreas skrev: Scrambleren har kombinert lyddemper og katalysator. Den ligger bak/under motoren. "Eksospotten" som vises er kun estetisk. Det er kun denne som byttes ved montering av slip-on. Alltså ingen lydendring. Da må man ha fullanlegg. :prop:
Som sagt, bytte av bare potten er bortkastet penger og gir bedre lyd, følt lyd er noe annet, spesielt hvis trua er sterk :knegg

Hadde samme driten på min sykkel, 10 tusen fot komplett anlegg fra u S and a

Note 4
Du mangler vell en ikke der...?

Er samme opplegget på Multistrada. Koster en fot og ei arm for å få ordentlig eksosanlegg.. :mk

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Mange takk for svar Andreas. Godt å få det avklart en gang for alle. :-)

Så Lordshaft hadde rett likevel. Haha. Da blir det oppgradert til fullt anlegg når de kommer. Så lenge jeg slipper kappe av meg foten for å få det :P :p

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Spørsmål litt på sidelinja.

Har du forslag til hvordan montere GPS på Scrambleren Andreas? Ser for meg det blir grådig rotete å montere den på styret. Skulle likt og hatt den ved siden av gaugen.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

Orion skrev:Spørsmål litt på sidelinja.

Har du forslag til hvordan montere GPS på Scrambleren Andreas? Ser for meg det blir grådig rotete å montere den på styret. Skulle likt og hatt den ved siden av gaugen.
GPS blir vell litt vanskelig å få montert "integrert" på en naken, "retrosykkel", så jeg ville ha hatt tankveske med lomme oppå e.l. Eller en enkel RAM-mountklemme på styret som man fort kan demontere når turen er ferdig :-k
Sist redigert av Andreas den 18 feb 2015, 10:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

Termignoni-anlegget som erstatter orginalpotta og katalysatoren og kommer med egen software, er faktisk billigere enn slip-on potta.. :eh

Denne koster 8993,- ink MVA

Bilde

Denne slip-on potta koster 9872,- ink MVA

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Bjerknez »

Orion skrev:Spørsmål litt på sidelinja.

Har du forslag til hvordan montere GPS på Scrambleren Andreas? Ser for meg det blir grådig rotete å montere den på styret. Skulle likt og hatt den ved siden av gaugen.
RAM mount har mange løsninger:
http://www.rammount.com/products/motorcycle" onclick="window.open(this.href);return false;

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Andreas skrev:Termignoni-anlegget som erstatter orginalpotta og katalysatoren og kommer med egen software, er faktisk billigere enn slip-on potta.. :eh

Denne koster 8993,- ink MVA


Denne slip-on potta koster 9872,- ink MVA
Det er den øverste der jeg har bestilt. :-) Trodde det het slipon ettersom du ikke bytter rørene helt fram til motoren. Er det stor jobb å fjerne Db-killer, eller bare ta ei tang og nappe den ut?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

Orion skrev:
Andreas skrev:Termignoni-anlegget som erstatter orginalpotta og katalysatoren og kommer med egen software, er faktisk billigere enn slip-on potta.. :eh

Denne koster 8993,- ink MVA


Denne slip-on potta koster 9872,- ink MVA
Det er den øverste der jeg har bestilt. :-) Trodde det var slipon ettersom du ikke bytter rørene helt fram til motoren. Er det stor jobb å fjerne Db-killer, eller bare ta ei tang og nappe den ut?
Tja, det er vell en blanding av slip-on og helanlegg :P :p Kortrørene fra sylindrene med lambda-sondene blir stående igjen, men alt det andre blir byttet. Denne er selvsagt ikke godkjent for vei, noe som den andre er (siden katalysator/lydemper ikke fjernes).

Under på karbonenden der, så ser du et lite hull. Inni der sitter det en liten skrue som holder db-killeren. Fjern denne og trekk ut db-killer med ei tang. :thumleft

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Andreas skrev: Tja, det er vell en blanding av slip-on og helanlegg :P :p Kortrørene fra sylindrene med lambda-sondene blir stående igjen, men alt det andre blir byttet. Denne er selvsagt ikke godkjent for vei, noe som den andre er (siden katalysator/lydemper ikke fjernes).

Under på karbonenden der, så ser du et lite hull. Inni der sitter det en liten skrue som holder db-killeren. Fjern denne og trekk ut db-killer med ei tang. :thumleft
Konge! Tusen takk. Nå fikk jeg endelig fred i sjela. Haha.

Går ut fra at en kan benytte samme mappingen etter man drar ut DB-killer som da den stod i. Så lenge sykkelen blir mappa med programvaren som følger med.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

Orion skrev:
Andreas skrev: Tja, det er vell en blanding av slip-on og helanlegg :P :p Kortrørene fra sylindrene med lambda-sondene blir stående igjen, men alt det andre blir byttet. Denne er selvsagt ikke godkjent for vei, noe som den andre er (siden katalysator/lydemper ikke fjernes).

Under på karbonenden der, så ser du et lite hull. Inni der sitter det en liten skrue som holder db-killeren. Fjern denne og trekk ut db-killer med ei tang. :thumleft
Konge! Tusen takk. Nå fikk jeg endelig fred i sjela. Haha.

Går ut fra at en kan benytte samme mappingen etter man drar ut DB-killer som da den stod i. Så lenge sykkelen blir mappa med programvaren som følger med.
Regner nå med det ja. Bruker ikke å være noe problem det :thumleft Skal ned på fabrikken neste uke, blir nok noe info å få der :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av LordShaft »

Andreas skrev:Termignoni-anlegget som erstatter orginalpotta og katalysatoren og kommer med egen software, er faktisk billigere enn slip-on potta.. :eh

Denne koster 8993,- ink MVA

Bilde
Dette er jo helt genialt!!! Ikke var det gale dyrt heller. Den lille vekt besparelsen det er å bytte resten av rørene hadde jeg ikke brydd meg om. Den største vekten ligger i katalysatoren.

dB killeren er bare å ta ut med en gang. Eneste du trenger den til, er om du skal kjøre på bane (pga støykrav) eller skulle finne på å kjøre nedover i europa. Noen land er jævlig nazi på lyd, og du kan i verstefall rissikere å bli stående uten å få kjøre videre om du overskrider lydkravene.

Har samme dB killer i potten min, en liten skru og den er av. Husk for all del å ta vare på denne skruen, den sitter ikke fast i dbkilleren.

Er det denne potten du har bestilt kommer du til å få fantastisk lyd i sykkelen din. Bare å glede seg :thumleft

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Andreas skrev:
Orion skrev:
Andreas skrev: Tja, det er vell en blanding av slip-on og helanlegg :P :p Kortrørene fra sylindrene med lambda-sondene blir stående igjen, men alt det andre blir byttet. Denne er selvsagt ikke godkjent for vei, noe som den andre er (siden katalysator/lydemper ikke fjernes).

Under på karbonenden der, så ser du et lite hull. Inni der sitter det en liten skrue som holder db-killeren. Fjern denne og trekk ut db-killer med ei tang. :thumleft
Konge! Tusen takk. Nå fikk jeg endelig fred i sjela. Haha.

Går ut fra at en kan benytte samme mappingen etter man drar ut DB-killer som da den stod i. Så lenge sykkelen blir mappa med programvaren som følger med.
Regner nå med det ja. Bruker ikke å være noe problem det :thumleft Skal ned på fabrikken neste uke, blir nok noe info å få der :prf
Herlig! Du får ha god tur. Og kom gjerne med relevant info enten her eller i den dedikerte Scrambler-tråden når du kommer tilbake. Det tror jeg det er flere som ville satt pris på. :prf

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

LordShaft skrev:
Andreas skrev:Termignoni-anlegget som erstatter orginalpotta og katalysatoren og kommer med egen software, er faktisk billigere enn slip-on potta.. :eh

Denne koster 8993,- ink MVA
Dette er jo helt genialt!!! Ikke var det gale dyrt heller. Den lille vekt besparelsen det er å bytte resten av rørene hadde jeg ikke brydd meg om. Den største vekten ligger i katalysatoren.

dB killeren er bare å ta ut med en gang. Eneste du trenger den til, er om du skal kjøre på bane (pga støykrav) eller skulle finne på å kjøre nedover i europa. Noen land er jævlig nazi på lyd, og du kan i verstefall rissikere å bli stående uten å få kjøre videre om du overskrider lydkravene.

Har samme dB killer i potten min, en liten skru og den er av. Husk for all del å ta vare på denne skruen, den sitter ikke fast i dbkilleren.

Er det denne potten du har bestilt kommer du til å få fantastisk lyd i sykkelen din. Bare å glede seg :thumleft
Takk for det. :-) Er denne potta Ducati la ut video av, hvor en hører betydelig forskjell kontra originalanlegget. Var litt derfor jeg ikke hadde trua på at det ikke skulle være forskjell i lyd. ;-) Hvorvidt de har fjerna DB-killer vites ikke, men kan legge ut noen videoer med og uten når jeg får sykkelen så får vi kanskje svar.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=PxLuxxbnJxc[/video]

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

Orion skrev:
LordShaft skrev:
Andreas skrev:Termignoni-anlegget som erstatter orginalpotta og katalysatoren og kommer med egen software, er faktisk billigere enn slip-on potta.. :eh

Denne koster 8993,- ink MVA
Dette er jo helt genialt!!! Ikke var det gale dyrt heller. Den lille vekt besparelsen det er å bytte resten av rørene hadde jeg ikke brydd meg om. Den største vekten ligger i katalysatoren.

dB killeren er bare å ta ut med en gang. Eneste du trenger den til, er om du skal kjøre på bane (pga støykrav) eller skulle finne på å kjøre nedover i europa. Noen land er jævlig nazi på lyd, og du kan i verstefall rissikere å bli stående uten å få kjøre videre om du overskrider lydkravene.

Har samme dB killer i potten min, en liten skru og den er av. Husk for all del å ta vare på denne skruen, den sitter ikke fast i dbkilleren.

Er det denne potten du har bestilt kommer du til å få fantastisk lyd i sykkelen din. Bare å glede seg :thumleft
Takk for det. :-) Er denne potta Ducati la ut video av, hvor en hører betydelig forskjell kontra originalanlegget. Var litt derfor jeg ikke hadde trua på at det ikke skulle være forskjell i lyd. ;-) Hvorvidt de har fjerna DB-killer vites ikke, men kan legge ut noen videoer med og uten når jeg får sykkelen så får vi kanskje svar.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=PxLuxxbnJxc[/video]
Den så ut til å være tatt ut der. Sammenlign endestussen med bildet lenger oppe her, hvor db-killeren står i. :prop:

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Andreas skrev: Den så ut til å være tatt ut der. Sammenlign endestussen med bildet lenger oppe her, hvor db-killeren står i. :prop:
Hehe ja stemmer det. Den er nok helt sikkert fjerna. :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Bjerknez »

Det jeg ikke liker med slike videoer som skal gjengi lyder på potter etc. er at lyden stort sett ikke stemmer med virkeligheten. Jeg har ennå til gode og høre en Street Triple med Arrow potte som jeg har som har den samme lyden som jeg har. Lyden er mye bedre i virkeligheten.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av LordShaft »

Du ser klart å tydelig at db killer er fjernet i denne filmen ja. Lyden blir nok langt mere porno enn det du får inntrykk av på filmene. Dette pga at de bruker simple kamera med dårlig mic når de filmer. Hadde de satt en sykkel inn i musikk studio hadde nok saken vært en annen :thumleft

Note 4

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

To sykler og ei dame som blir vaska etter å ha kjørt på salta veier.. :lol

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Tror jeg har finni løsning på plassering av GPS. Fremste venstre bolt på festet til styret. På bildet under har de benyttet bakre bolt, men tror den kommer mer i vater med speedometeret om man plasserer den foran. Får se hva som blir best når en skal montere det.

Satser på dette settet fra Ebay passer. :thumleft

http://www.ebay.com/itm/RAM-Mounts-Moto ... 4188cc4c83

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Da var Honda MSXen solgt! Så spørs om jeg ikke må bytte navn på bloggen.

Ønsker ny selger lykke til med sykkelen, og håper du får det like kjekt med den som jeg hadde. :-)

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1008
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av jongsanim »

Orion skrev:Da var Honda MSXen solgt! Så spørs om jeg ikke må bytte navn på bloggen.

Ønsker ny selger lykke til med sykkelen, og håper du får det like kjekt med den som jeg hadde. :-)
Men Orion, du har jo ikke endret MC'n din i profilen!!! :P

Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Bosted: Oslo

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

jongsanim skrev:
Orion skrev:Da var Honda MSXen solgt! Så spørs om jeg ikke må bytte navn på bloggen.

Ønsker ny selger lykke til med sykkelen, og håper du får det like kjekt med den som jeg hadde. :-)
Men Orion, du har jo ikke endret MC'n din i profilen!!! :P
Done deal! En måned, så fjerner jeg "Venter på". ;-)

Svar