Ja, jeg ser du skriver både "tror", "muligens" og "kanskje" og for å være helt ærlig syns jeg det da det er bedre å la vær å hevde noe som helst og heller stikke innom forhandler for å ta en prøvekjøring. Ikke vondt ment, men det er synd hvis noen leser dette og greier å se bort i fra disse antagelsene, og tror at det er det som er fakta.
DU mener nok det er bedre og la vær, men det mener ikke JEG

En Duke 690 har jeg hatt lyst til å prøvekjøre lenge, så du skal ikek se bort fra at dette blir gjort ganske snart.
Endunkere, som det er i en 690, er momentsterke motorer og momentet får du allerede på lavt turtall. Effekt vil du likevel ha på høyere turtall og toppeffekten ligger, som oftest, i det høyere sjiktet av registeret.
Med en sylinder og 690cc så får man ikke i pose og sekk, sånn er det bare. Sykkelen er nok meget morsom til gatebruk med som du sier masse moment langt nede, men man må gire mye og effekten man får opp fart er nok ikke den beste, selv om det er mer enn bra nok. Disse syklene er ikke bygget for høye hastigheter.
Har selv hatt ST2, SS og Monster S4, nå har jeg en 916, og kan ikke kjenne meg igjen i at de er slitsomt å kjøre noen av de på motorveien. Jeg syns det er ufattelig digg å ligge å dure på i 6. gir på 4500rpm og ha masse moment tilgjengelig for forbikjøring eller pådrag uten å måtte gire ned.
Det viktigste er jo at DU har en sykkel du trives med. Monster er skikkelig kule sykler
Jeg sier heller ikke at Duke'n egner seg godt til motorveikjøring, jeg syns bare at man en god begrunnelse for å hevde det motsatte.
Jeg synes ikke man bør ha noen spesiell god begrunnelse. man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvordan de forskjellige motortypene reagerer i forskjellige scenarioer. Fakta og god erfaring er alltid best så klart, men dette er et forum hvor alle kan si sin mening om det meste og da snakker man ofte ut fra hva man tror/har lest/sett etc.
Synes dte blir veldig kjedelig hvis alt som til enhver tid dukker opp skal være fakta og vitenskapelig dokumentert. Hva som er "fakta" for MEG bør heller ikke være "fakta" for andre, da vi har forskjellige behov alle sammen.