Baltazar skrev:Jeg ser at noen nevner at de har kjørt flere tusen km på et og samme kjede / drev...
Hva er egentlig antatt levetid på kjede og drev?
Mitt er originalt
(mt-03 2008 8000km)
Kan jo også nevne at jeg rengjør kjede 2x pr år uten demontering.
bruker da:
WD40
Biltema børste
Fille
Biltema kjedespray.
Er biltema kjedespray fy fy eller ok???
levetid er veldig varierende. Det kommer an på hvordan du kjører. og i hvilke forhold og hvor sprek sykkelen din er og hva slags kjede du har på.
men generelt sett kan du kjøre 25 000 km på et kjede uten problemer.
Et snart 10 år gammelt kjede som bare har gått 8000km ville jeg inspisert litt nærmere alikevel. Fordi det kan godt hende at kjedet er klar for å bli kasta.
Hva skal du se etter ?
1. Mangler du oringer ? ( ja det er alltids en og annen oring som mangler , tell hvor mange du mangler )
2. Er kjedet stramt på et punkt og slakt på et annet punkt ? ( sett sykkelen på midtstøtta hvis du har det og drei litt på bakhjulet mens du dytter på kjedet. Drei sakte og dytt på kjedet til du har kommet helt rundt. Var det enkelte punkter hvor det var veldig stramt eller slakkt ?
3. Hvor mye er kjedet strukket ( hvor mye mer har du å gå kjedestrammern ?
4. Har kjedet ditt enkelte steder hvor kjedet har sikk-sakk mønster ? ( stramme lenker som ikke beveger seg så glatt som de burde )
5. Har du oppdaga rød masse som tyter ut ? ( det kan være en av to ting. 1. fett som begynner å tyte ut fra kjedet fordi oringen har ryki. 2. rustdannelse innvendig eller begge deler)
6. Har du oppdaget at kjedet har hatt litt overflaterust også har du smurt det og alt har blitt flott og fint igjen ?
Det er en vurderingssak. Håper svaret er nei på de fleste punktene over. Hvis du svarer ja til mange så kan det hende at du er klar for et nytt kjede.
For alt jeg vet kan et totalt kav råttent kjede gå 70 000km , men det er ikke noe jeg er villlig til å risikere midt uti alpene eller et eller annet land langt avgårde og ruinere en ferie og koste meg mange tusen å fikse fordi jeg må fikse det fort.
WD40 er fint å vaske med. men ikke å smøre med.
Utenom det kan du smøre med hva som helst , alt fra motorolje til girolje til fett til olivenolje for den saks skyld. Men alle oljer har sine egne egenskaper, både positive og negative. Så lenge du holder det bra smurt så er det nok.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3