Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
MDGs tiltak for å redusere biltrafikken i Oslo fungerer visst ikke så bra likevel?
https://www.nettavisen.no/nyheter/malin ... 90402.html
https://www.nettavisen.no/nyheter/malin ... 90402.html
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Elbiler er i utgangspunktet ganske fascinerende og noe man stadig vurderer, men det dukker samtidig opp info som gjør at man blir noe reservert...
. Som blant annet dette:
https://www.tek.no/artikler/undersokels ... den/457594
Om en måned eller to skal jeg testkjøre nye Hyundai Nexo hydrogenbil. Det ser jeg fram til å gjøre! Blir nok ingen omfattende test med forbruksmåling, rekkeviddekapasitet og slike ting, men ut fra hva jeg har lest meg til så er hydrogenbilens fordel i forhold til elbilen nettopp det at rekkevidden på ingen måte faller dramatisk på vinterføre.

Om en måned eller to skal jeg testkjøre nye Hyundai Nexo hydrogenbil. Det ser jeg fram til å gjøre! Blir nok ingen omfattende test med forbruksmåling, rekkeviddekapasitet og slike ting, men ut fra hva jeg har lest meg til så er hydrogenbilens fordel i forhold til elbilen nettopp det at rekkevidden på ingen måte faller dramatisk på vinterføre.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Stian87
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kommer jeg ikke til å gå inn i noen lengre diskusjon om EU, det blir stort sett bare dårlig stemning, og tar for mye tid :) Jeg skal bare rette på noen inntrykk du tilsynelatende har fått av meg, som jeg mener er feil. Jeg tror ikke folk som er mot EU er dummere eller enklere enn folk som er for. Jeg er fult klar over at det i stor grad er en verdidebatt som også henger sammen med geografisk tilhørighet og alder. Jeg må si jeg synes det er fascinerende, for jeg er så utrolig uenig.kjellv skrev: 08 feb 2019, 21:15 Om man er tilhenger eller motstander av Norsk EU medlemsskap handler ikke bare om kunnskap eller å ha satt seg inn i saken. Det handler også om bosted, hva man gjør og hvilke verdier man setter høyest. Folk som bor og jobber sentralt i større byer er gjerne mer EU vennlige enn folk som bor i distriktene.
Jeg er langt i fra overbevist om at vi ville få det så mye bedre i EU enn utenfor. Jeg er heller ikke i nærheten av å bli overbevist om at vi hadde fått det verre uten husmannskontrakten med EU (EØS).
Se på Sverige. De gikk inn i EU i 1995, etter en folkeavstemning året før. De hadde sin folkeavstemning samme år som vi hadde vår siste her i landet. Sverige klarte i seg ganske bra uten EU medlemskap, men ble hengende etter Norge fordi vi tjener godt på vår oljeproduksjon. Vi har også mye større havområder og er en langt større fiskerinasjon. Det er nok disse tingene som gjorde at Sverige gikk inn i EU med knapt flertall.
Hvordan har utviklingen i Sverige gått etter dette? De har blant annet mistet sine nasjonalstoltheter Volvo og Saab. De har også opplevd en sterk sentralisering ved at veldig mange Svensker må flytte fra distriktene og inn til byene pga jobbmuligheter. EUs distriktspolitikk er bare rævva. Små og mellomstore bedrifter får stadig dårligere vilkår, og aktiviteten i mindre bygdesamfunn rammes hardt. Dette skjer også i byene, men der har større bedrifter muligheter til å vokse. I distriktene forsvinner bare arbeidsplassene.
Ikke glem at den største verdiskapningen skjer utenfor de store byene.
Svenskene betaler ca 40 milliarder SEK til EU hvert år i medlemskontingent. De får 10-12 milliarder tilbake. Sverige har en sterk økonomi sammenlignet med mange av de andre 27 medlemsnasjonene, og har derfor en negativ pengestrøm isolert sett. Norge har til sammenligning ennå sterkere økonomi, for oss ville dette bli ennå mer negativt enn i Sverige. Vi måtte betalt ennå mer og fått ennå mindre tilbake.
Fred sier du? I etterkrigstiden er det først og fremst NATO som har sørget for vår fred. Det er krefter innad i EU (spesielt fra Tyskland og Frankrike) som kjemper for en felles Europeisk forsvarsstyrke, gjerne på bekostning av deltakelse i NATO. Det er mange med meg som tydelig ser konturene av 4. Reich i denne sammenheng. Kanskje spesielt i min aldersgruppe som hadde vernepliktsstjeneste under den kalde krigen. Vi opplevde hvor skjør freden er, og hadde flere langvarige perioder med svært høy beredskap mens vi var i millitærtjeneste. Slike perioder hadde vi ikke lov å oppholde oss mer enn 15 minutters avstand fra leiren, og ikke lenger unna enn at vi kunne høre om alarmen gikk. Edru, og iført kongens klær. Dette var i Norge i 1981/1982 med et enormt mye større forsvar enn vi har i dag. Dette kan veldig raskt skje igjen..!
Erna ønsker ikke ny folkeavstemning om EU. Hun har sagt at folk flest stemmer etter følelser og ikke fornuft.
Nå er det slik at vi nærmer oss en eldrebølge, der det store flertall stemmeberettigede er over 50 år. Det er nok i denne aldersgruppen den største skepsis til EU finnes..
Jeg er også enig i at det kommer mye tull fra EU, som kurve på svinger, krav til utløpsdato osv. Samtidig er ikke så mange av disse lovene og kravene så dumme. F.eks. EU-kontroll, personlig synes jeg det er helt kurant at biler må innom for å sjekke om de er trafikksikre en gang i blant. Eller forbrukerlovgivningen som vi alle nyter godt av, personvernlovgivningen, menneskerettighetene osv osv.
Når du ser på regnskapet over hva Sverige betaler og hva de får igjen, så er det i beste fall unyansert. De tallene tar ikke hensyn til hva Sverige sparer i toll, hva svenske virksomheter tjener på arbeidskraft, osv. Volvo selger så vidt jeg vet fortsatt meget godt, og du kan vel neppe skylde på EU for at Saab gikk konk.
Du har helt rett i at skepsis til EU er størst i den aldrende delen av befolkningen. I kombinasjonen med at dette er den velgermassen som øker mest for øyeblikket skaper det en åpenbart skjevhet. Du synes ikke det er problematisk at de som snart skal legge hatten sin på hyllen skal bestemme hva slags fremtid resten av samfunnet skal ha da?)

Du ville nok kunnet få samme arbeidskraft uansett. Men det er mer krevende og ville blitt mye mer byråkrati å hente inn arbeidere fra andre land i Europa.Jompa skrev: 08 feb 2019, 23:01 Ang EØS er jeg stort sett enig med deg.
Det jeg ikke er enig i er at det er gunstig å gi fra oss eierskapet til ressursene, uansett om det er olje, vannkraft, fisk m.m.
Hva slags konsekvenser skulle det få for flyten av arbeidskraft om vi ikke var medlem av EØS?
Finnes det noen grunn til at ikke landet skulle kunne skaffe utenlandsk arbeidskraft, som vi før kalte fremmedarbeidere, om vi sto utenfor ?
Det har jobbet utlendinger i landet i mange tiår. på 70-tallet var fiskeindustrien helt avhengig av svensker og finlendere,
pakistanere i lavtlønnsyrker. Svenske skogsarbeidere og danske murere før den tid.
Polakkene kom til Norge lenge før Polen ble en del av EU.
Europa, eller Vesteuropa ble et fredelig kontinent etter 1945. Det var Østeuropa også i mange år under russisk (sovjetisk) okkupasjon.
Etter Sovjetunionens fall kom bla annet Balkankrigen og opprør mot kommunistpartiene i de fleste østeuropeiske landene.
Selvsagt er det dårlig butikk å ha fulle vannmagasiner under snøsmelting og vårflom, jeg har da ikke påstått noe annet.
Men det er heller ikke god butikk for oss forbrukere å tappe magasinene så langt ned at vi må importere strøm om vinteren.
Kull og gass stiger gjerne også i pris når etterspørselen er størst.
Dårlig butikk for forbrukerne er det nok, men jeg mener nok ikke at det bør være statens førsteprioritet heller, at vi forbrukere skal få billig strøm.
Litt overrasket over at en slik kommentar kommer fra deg.gsx750_80 skrev: 09 feb 2019, 00:21 Flertallet av britene stemte for å gå ut av EU. Det virker ikke som du respekterer det.
Så lirer du utav deg masse sprøyt og nedlatende antakelser om alt galt som ville skje om "folket" fikk bestemme.
Fyllerør, eller?
Hva mener du med ikke respekterer det? Jeg respekterer det demokratiske valget og resultatet at folkeavstemningen, jeg kommer ikke til å gå til krig. Men jeg synes fortsatt beslutningen var idiotisk. Du kan se på hvor mange prosent som stemte for Brexit (51,89 %) Det kan man kalle et snaut flertall. Så lav overvekt kan knapt kalles en seier for noe som helst, når man også ved at det er mange som ikke stemte.
Hva er sprøyt? Det er en grunn til at vi i de fleste demokratier velger representanter som tar de konkrete valgene for oss. Noe som innebærer at folket ikke bestemmer i betydningen av folkeavstemning. Stort sett er valget mellom representanter også svært begrenset, ettersom de verste utskuddene er silt ut på forhånd. i 2016 greide ikke GOP å gjøre det derimot, så da fikk USA Donald Trump som president. Hvis du kan argumentere for at folkeavstemning og fullstendig demokrati ikke er det komplette galskap så må du gjerne gjøre det.
For øvrig; hvis du ser på tidspunktet min kommentar er postet på, og tidspunktet din kommentar er postet på er det vel mer nærliggende å anta at din kommentar er påvirket av alkohol.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Stian87
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilenAJ skrev: 10 feb 2019, 20:52 Elbiler er i utgangspunktet ganske fascinerende og noe man stadig vurderer, men det dukker samtidig opp info som gjør at man blir noe reservert.... Som blant annet dette:

Som det står i artikkelen du lenker til har norske el-biler varmepumpe, det bidrar til bedre oppvarming av kupen og batteriet. Jo varmere batteri og kupe er jo mer effektiv blir bruken av strømmen også. Hvis bilen står koblet til en vegglader kan du stille den inn på batterivarming og kupevarming, da går strømmen, slik jeg har forstått det direkte fra boksen.

LocaToWeb Profilside
- kjellv
- Moderator
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Kontakt:
Da er vi også her ganske enig. Jeg gidder heller ikke bruke tid her i forumet til EU debatt. Jeg har hele mitt voksne liv vært motstander av både Norsk medlemsskap i EU, og ettersom årene har gått blitt en stadig større motstander også av EØS avtalen. Jeg føler jeg har kunnskaper både om fordeler (ja jeg innrømmer at de finnes) og ulemper ved EU/EØS. Men dette forumet er ikke riktig sted for slike diskusjoner. Vi trenger ikke slike saker for å skape polarisering og dårlig stemning i forumet.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:13 Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kommer jeg ikke til å gå inn i noen lengre diskusjon om EU, det blir stort sett bare dårlig stemning, og tar for mye tid :)
- Stian87
kjellv skrev: 11 feb 2019, 18:51Da er vi også her ganske enig. Jeg gidder heller ikke bruke tid her i forumet til EU debatt. Jeg har hele mitt voksne liv vært motstander av både Norsk medlemsskap i EU, og ettersom årene har gått blitt en stadig større motstander også av EØS avtalen. Jeg føler jeg har kunnskaper både om fordeler (ja jeg innrømmer at de finnes) og ulemper ved EU/EØS. Men dette forumet er ikke riktig sted for slike diskusjoner. Vi trenger ikke slike saker for å skape polarisering og dårlig stemning i forumet.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:13 Som jeg skrev i mitt forrige innlegg kommer jeg ikke til å gå inn i noen lengre diskusjon om EU, det blir stort sett bare dårlig stemning, og tar for mye tid :)

LocaToWeb Profilside
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Tidligere havnet "Dagens viktigste saker" nyhetsmail fra Dagens Nærlignsliv i mailpostkassa hvor toppsaken var denne:
Bilia-sjefen: Stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en diesel- eller hybridbil
Mener nordmenn er i ferd med å oppdage en vesentlig ulempe med elbil-boomen.
Bilia-sjefen: Stadig flere kunder bytter inn Teslaen i en diesel- eller hybridbil

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Din MC her
Litt ekstra lesning om hvorfor flere svensker enn nordmenn bor i by (eventuelt tettsted). Omtrent 25 % av svenskene bor i boliger/områder opprettet underveis i dette prosjektet. En såkalt drabantby i Oslo blir bare småtterier, til sammenligning.kjellv skrev: 08 feb 2019, 21:15 Om man er tilhenger eller motstander av Norsk EU medlemsskap handler ikke bare om kunnskap eller å ha satt seg inn i saken. Det handler også om bosted, hva man gjør og hvilke verdier man setter høyest. Folk som bor og jobber sentralt i større byer er gjerne mer EU vennlige enn folk som bor i distriktene.
Jeg er langt i fra overbevist om at vi ville få det så mye bedre i EU enn utenfor. Jeg er heller ikke i nærheten av å bli overbevist om at vi hadde fått det verre uten husmannskontrakten med EU (EØS).
Se på Sverige. De gikk inn i EU i 1995, etter en folkeavstemning året før. De hadde sin folkeavstemning samme år som vi hadde vår siste her i landet. Sverige klarte i seg ganske bra uten EU medlemskap, men ble hengende etter Norge fordi vi tjener godt på vår oljeproduksjon. Vi har også mye større havområder og er en langt større fiskerinasjon. Det er nok disse tingene som gjorde at Sverige gikk inn i EU med knapt flertall.
Hvordan har utviklingen i Sverige gått etter dette? De har blant annet mistet sine nasjonalstoltheter Volvo og Saab. De har også opplevd en sterk sentralisering ved at veldig mange Svensker må flytte fra distriktene og inn til byene pga jobbmuligheter. EUs distriktspolitikk er bare rævva. Små og mellomstore bedrifter får stadig dårligere vilkår, og aktiviteten i mindre bygdesamfunn rammes hardt. Dette skjer også i byene, men der har større bedrifter muligheter til å vokse. I distriktene forsvinner bare arbeidsplassene.
Ikke glem at den største verdiskapningen skjer utenfor de store byene.
Svenskene betaler ca 40 milliarder SEK til EU hvert år i medlemskontingent. De får 10-12 milliarder tilbake. Sverige har en sterk økonomi sammenlignet med mange av de andre 27 medlemsnasjonene, og har derfor en negativ pengestrøm isolert sett. Norge har til sammenligning ennå sterkere økonomi, for
Satt i en leid leilighet i Stockholm i senhøst, og i bokhylla var det en rare bøker (for en som vanligvis holder seg til krimsjangeren). Blant annet ei bok som omhandler det såkalte "Miljonprogrammet". Dette enorme boligbyggeprosjektet ble vedtatt i 1964, og holdt det gående til midten av 70-tallet.
Frem til da, gikk svensk industri også veldig bra. Både verftsindustri og kjøretøyproduksjon gikk så det grinte, og trakk til seg arbeidskraft fra landsbygda (nå "glesbygden")
Det er vel ikke uten grunn at mange nordmenn på den tiden like gjerne reiste til Sverige for å studere til for eksempel ingeniør.
I tillegg fantes det bøker om den svenske jernbanen, svensk trikk, og svensk husmannskost fra sent 1800-tall. Boka om Miljonprogrammet anså jeg for å være det mest aktuelle for å se litt av sammenhengene i de såkalte svenske tilstander

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Miljonprogrammet
-
Satt på med en slik elektrisk drevet Golf tur retur Østfold / Beitostølen. Man får ihvertfall kjenne på hvilken effekt høydemetere og temperatur har for forbruk og rekkevidde. Trodde slike høydemetertabeller var forbeholdt tråsyklistene, men tok visst feil. Vi hadde med skjøteledning(er) for å lade. Ikke mulig å kjøre helt opp til hytta vinterstid. Gøy å se bileier kave seg gjennom nær 50 meter skau og snø for å koble til, i alle fall.AJ skrev: 13 feb 2019, 22:09 Tidligere havnet "Dagens viktigste saker" nyhetsmail fra Dagens Nærlignsliv i mailpostkassa hvor toppsaken var denne:

Kjørte oppover i minus 15 til 24 grader. På hjemveien var det ikke stort kaldere enn fra 10 til 5 blå, med dertil mye hyggeligere forbruk.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Foreløpig ville jeg ikke tatt e-Golfen på hytta (hvis jeg hadde hatt hytte) på høyfjellet vinterstid. Jeg har sett og opplevd hver dag hvor mye kulden virker inn på batteriet. I 20 minus og oppoverbakke nesten hele veien kan jeg ikke forestille meg at batteriet på en e-golf holder mer enn maks 10 mil.
Her hjemme på flatmark i 10 minus skulle jeg kanskje klart og fått 15-16 mil. Det holder for vårt bruk, men man kjøper ikke elbil hvis man har hytte på høyfjellet. Da er man i beste fall optimist.
Men om noen år så er vi der :)
Her hjemme på flatmark i 10 minus skulle jeg kanskje klart og fått 15-16 mil. Det holder for vårt bruk, men man kjøper ikke elbil hvis man har hytte på høyfjellet. Da er man i beste fall optimist.
Men om noen år så er vi der :)
-
For en som får angst når dieselmåleren viser litt under kvart tank, var det "spennende" å krype oppover både Sollihøgda og Bagnskleivene, ja. Men igjen, hvor ofte kjører man dit i løpet av et år? Tenker det er litt som med hengerfeste "alle må ha det"

- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Trodde skikken med å kaste søpla på hav døde ut med mine oldeforeldre....
Og det er vel strengt tatt en god del mer tungmetaller i gruveslam enn det er i reinskit.

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Jompa
Nå aner ikke jeg hvor lenge dine oldeforeldre levde og når de døde, men da jeg jobbet som mekaniker i en gruvebedrift på 80 og 90-tallet var det vanlig at søpla ble stablet på dekk om bord i lasteskipene, både de "norske" og utenlandske.KåreDump skrev: 19 feb 2019, 11:38Trodde skikken med å kaste søpla på hav døde ut med mine oldeforeldre....
Og det er vel strengt tatt en god del mer tungmetaller i gruveslam enn det er i reinskit.![]()
Jeg spurte en gang om hvorfor de hadde haugevis av oljefat med søppel stående.
Han jeg spurte så på meg som om jeg komplett idiot,
" Vet du ikke det ? Når båten kommer ut i åpent hav sørger bølgene for at de blir kvitt skiten"
Enig med deg i at utedass og reinskit har lite å gjøre med gruveslam.
Det hadde også vært artig å sett et regnestykke som viser hvor mye avrenning det er fra et utedass, om det er målbart i det hele tatt.
Ellers er jeg helt enig med han som skrev innlegget, vi kan ikke bare la u-landene få ulempene med vår livsstil.
Joda, er forsåvidt enig med deg der, men har vi ikke kommet lenger enn å "pælme skiten på hav"?Jompa skrev: 19 feb 2019, 17:36 Ellers er jeg helt enig med han som skrev innlegget, vi kan ikke bare la u-landene få ulempene med vår livsstil.
I never apologize.
- Jompa
For det aller meste er vi vel kommet lengre enn å pælme skiten på havet.
Det dumpes ikke bilvrak, skipsvrak, og annet søppel lengre i havet. I alle fall ikke i offentlig regi.
Jeg har selv vært med på å skylle hundrevis av liter med spillolje rett i sluken, for omtrent 30 år siden.
Kunne ikke tenke meg å gjøre det i dag. Ingen verkstedformann vill vel bedt meg om å gjøre det i dag heller ?
Når det gjelder gruveavfall kan "gråberg" godt brukes som fyllmasse, både på land og i sjø. Det kan også knuses og brukes i betong.
Og det blir brukt der det e tilgjengelig.
Finkornet masse (slam) er det større problemer med å lagre på land. Skal man unngå støv over store områder må deponiet hele tida tilsettes store mengder med vann.
Resultatet blir utvasking av giftige stoffer som havner i jorda, elver og havet.
Nå er også problemet med tungmetaller i avfallet blåst litt opp i forhold til realitetene.
Tungmetall vil synke ned i bunnen av sjødeponiet og holde seg i ro der det ligger, forutsatt at resten av den deponerte massen ligger i ro.
Hvor mye tungmetaller det egentlig er snakk om i dette tilfellet , er dt ingen som har kommet med noe tall på enda.
Bare at det er snakk om betydelige mengder. Dette er altså bly og andre metaller som finnes naturlig i fjellet kobberet skal utvinnes fra, og som dermed allerede er en viss del av på fjordbunnen.
Det er selvsagt ikke bra at det må deponeres millioner av tonn med avfall ( for det meste stein) i havet, men landdeponi er mye verre.
Det beste ville vel være om man kunne deponere avfallet i allerede utgravde tunneller i fjellet.
Det dumpes ikke bilvrak, skipsvrak, og annet søppel lengre i havet. I alle fall ikke i offentlig regi.
Jeg har selv vært med på å skylle hundrevis av liter med spillolje rett i sluken, for omtrent 30 år siden.
Kunne ikke tenke meg å gjøre det i dag. Ingen verkstedformann vill vel bedt meg om å gjøre det i dag heller ?
Når det gjelder gruveavfall kan "gråberg" godt brukes som fyllmasse, både på land og i sjø. Det kan også knuses og brukes i betong.
Og det blir brukt der det e tilgjengelig.
Finkornet masse (slam) er det større problemer med å lagre på land. Skal man unngå støv over store områder må deponiet hele tida tilsettes store mengder med vann.
Resultatet blir utvasking av giftige stoffer som havner i jorda, elver og havet.
Nå er også problemet med tungmetaller i avfallet blåst litt opp i forhold til realitetene.
Tungmetall vil synke ned i bunnen av sjødeponiet og holde seg i ro der det ligger, forutsatt at resten av den deponerte massen ligger i ro.
Hvor mye tungmetaller det egentlig er snakk om i dette tilfellet , er dt ingen som har kommet med noe tall på enda.
Bare at det er snakk om betydelige mengder. Dette er altså bly og andre metaller som finnes naturlig i fjellet kobberet skal utvinnes fra, og som dermed allerede er en viss del av på fjordbunnen.
Det er selvsagt ikke bra at det må deponeres millioner av tonn med avfall ( for det meste stein) i havet, men landdeponi er mye verre.
Det beste ville vel være om man kunne deponere avfallet i allerede utgravde tunneller i fjellet.
Også helt enig med FRP her. Globalt er dette vi sparer miljøet i Norge et musepiss på de 7 hav.ZZR-Erling skrev: 28 feb 2019, 08:02 Her er jeg enig med Frp, vedr Dieselhysteri.
https://www.laagendalsposten.no/nyheter ... 57-1097110
Var på et DNV-GL seminar her om dagen ang nye fremdriftsløsninger for skip. Hvis jeg ikke husket helt feil sa de at 70% av all produsert olje i verden ble forbrent på kjøl.
Viktig å tenke miljø både lokalt og globalt. Men den lokale prisen vi betaler er latterlig høy, og gir miljøgevinst på linje med musepiss..
Skrevet i luften 30000 fot over Nordsjøen i en av de framkomstmidlene som kommer i rekken etter skip ang forurensing
Tja..... det er alltid to sider av en sak tydeligvis.KawaKjetil skrev: 28 feb 2019, 10:03Også helt enig med FRP her. Globalt er dette vi sparer miljøet i Norge et musepiss på de 7 hav.ZZR-Erling skrev: 28 feb 2019, 08:02 Her er jeg enig med Frp, vedr Dieselhysteri.
https://www.laagendalsposten.no/nyheter ... 57-1097110
Var på et DNV-GL seminar her om dagen ang nye fremdriftsløsninger for skip. Hvis jeg ikke husket helt feil sa de at 70% av all produsert olje i verden ble forbrent på kjøl.
Viktig å tenke miljø både lokalt og globalt. Men den lokale prisen vi betaler er latterlig høy, og gir miljøgevinst på linje med musepiss..
Skrevet i luften 30000 fot over Nordsjøen i en av de framkomstmidlene som kommer i rekken etter skip ang forurensing![]()
https://www.dinside.no/motor/ny-sjokkma ... 1490028577
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilenDu legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig

Og ja, testkjøringssaken blir lagt ut her i forumet :) .

Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilenDu legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig!
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Altfor langt unna til at hydrogenbil er noen god løsning pr. idag. Nærmeste stasjon er 5 mil unna...Rune75 skrev: 04 mar 2019, 16:27Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Dette blir artig!
Men! jeg håper sterkt på at hydrogen får vind i seilene igjen og blir et (bedre?) alternativ til elbiler med ladeledninger

Det meste står og faller naturligvis på utbyggingen av hydrogenstasjoner og at drivstoffprisen blir konkurransedyktig.

Ja 5 mil blir jo for langt. Må jo enten bo eller jobbe i nærheten av en fyllestasjon.AJ skrev: 04 mar 2019, 16:34Altfor langt unna til at hydrogenbil er noen god løsning pr. idag. Nærmeste stasjon er 5 mil unna...Rune75 skrev: 04 mar 2019, 16:27Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Dette blir artig!
Men! jeg håper sterkt på at hydrogen får vind i seilene igjen og blir et (bedre?) alternativ til elbiler med ladeledningerom ikke algtfor mange år.
Det meste står og faller naturligvis på utbyggingen av hydrogenstasjoner og at drivstoffprisen blir konkurransedyktig.
Når det gjelder selve konseptet hydrogenbil så er jeg litt skeptisk til energiregnskapet. Først bruke strøm for å lage hydrogen og så lage strøm av hydrogenen igjen. Hydrogenen må jo også fraktes rundt til alle fyllestasjonene. En rein elbil kutter jo ut dette mellomleddet fulstendig.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Ja, det er nettopp disse tingene jeg gjerne vil se mer av i nyhetsbildet i tida framover.Rune75 skrev: 04 mar 2019, 17:01 Når det gjelder selve konseptet hydrogenbil så er jeg litt skeptisk til energiregnskapet. Først bruke strøm for å lage hydrogen og så lage strøm av hydrogenen igjen. Hydrogenen må jo også fraktes rundt til alle fyllestasjonene. En rein elbil kutter jo ut dette mellomleddet fulstendig.
I hvert interessant for meg. Og kanskje mange andre også...

Som lokalavisjournalist har jeg svært begrensede ressurser når det gjelder både dyptpløyende biltester med bruk av div. måleapparater og testverktøy og muligheter for grundig undersøkende journalistikk om hydrogenutviklingen her i landet.
Men jeg satser på at de som kun jobber med motorjournalistikk finner det interessant å skrive om alle sider, de miljømessige så vel som kostnadsmessige, ved utviklingen av framtidig hydrogendrift som en del av bilparken her i landet i en ikke altfor fjern framtid.

-
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Nå er det ikke helt tapsfritt å frakte strøm rundt heller.... litt tap er det i overføringer trafoer lokalnett lader batterier regulator kabling og motor...
Så hvis en produserer hydrogenet nær et kraftverk og så benytter en hydrogendrevet tankbil så er det ikke sikkert forskjellen er så enorm...
Men alt er jo aavhengig av utbredelse og pris... men for skinnegående og tungtransport er visst dette et akseptabelt alternativ til både diesel og batterier.
Men en får se hva det ender med... regner med at jeg har kjøpt min siste nye bil allerede....
Så hvis en produserer hydrogenet nær et kraftverk og så benytter en hydrogendrevet tankbil så er det ikke sikkert forskjellen er så enorm...
Men alt er jo aavhengig av utbredelse og pris... men for skinnegående og tungtransport er visst dette et akseptabelt alternativ til både diesel og batterier.
Men en får se hva det ender med... regner med at jeg har kjøpt min siste nye bil allerede....
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后