LordShaft skrev:
Nå er jeg ikke så sikker på at selvinnsikt kommer så mye sterkere med årene. Syn, hørsel, reflekser, osv svekkes med alderen. Så en eldre sjåfør selv med mange års erfaring (erfaring hva er definisjonen av det) vil gradvis bli dårligere i trafikken.
Må vel bare innrømme at jeg ikke er noen ungfole lenger, men jeg har lassevis med erfaring fra alt mulig av kjøretøy (alt fra moped til vogntog).
Har passert 2.000.000Km med god margin....
Teknisk er jeg nok langt fra der jeg var for femten tjue år siden.
Men jeg har (mener jeg) en trafikkforståelse som overgår det jeg hadde da, og jeg har en mye mer realistisk oppfatning av egen kunnskap enn hva jeg hadde som ungdom!
Jeg er neppe så god til å komme meg ut av problematiske situasjoner som jeg var før, men jeg er mye bedre til å unngå å havne der!
Jeg skal gi deg rett i at det slett ikke er noen automatikk at man blir en bedre sjåfør med åra, selv ikke om du legger bak deg utallige kilometer.
Det kommer mye an på innstilling!
Mange tror de kan kjøre den dagen de får lappen (og derfor ikke trenger lære mer), mens andre (jeg liker å plassere meg selv her) innser at lappen bare er "basic training", et minimum av dem an må kunne.
Dessverre lever mange av de som tror de kan kjøre bil fra den dagen de får lappen i den villfarelse at de er verdensmestre resten av livet!
I denne gruppa er menn overrepresentert!
Se bare på de som overhodet ikke takler å bli forbikjørt, hvor mange av dem er menn? 99,99%?
Det virker nesten som om det er like nedvedigende å bli forbikjørt som det ville vært dersom jeg hadde rulla opp på siden av dem og beskyldt dem for å ha liten tiss!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.