MC-nyheter og MC i media

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: MC i media

Legg inn av norse900 »

LordShaft skrev: Jeg mener at det er langt mere gråsoner enn det som kommer fram her. :redface
Er vel ikke akkurat "gråsoner", vel? Enten HAR man lappen, eller så har man IKKE "lappen" for kjøretøyet.
Forsikringsselskapene forutsetter jo at fører av kjøretøyet har gyldig førerkort. Når det gjelder hvem som er mest skikket til faktisk å kjøre, så vil jeg holde en knapp på en dreven fører uten førerkort fremfor en "finværs-kjører" med "gammelt" sertifikat. Men det hjelper jo bare så fint lite når loven er brutt og uhellet er ute...

Man kan være enig eller uenig i lover og regler, men lover er nå engang til for å brytes (under forutsetning av at risikoen for å påføre andre ulempe og skade er minimal). :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

Nå var ikke jeg inne på lovbruddet å kjøre uten sertifikat. Ei heller konsekvensen av å kjøre uten lappen om uhellet skulle være ute. Men om en isolert sett ser på dette omtalte plaskortet. Så gir det relativt liten innsikt i hvor skikket, dyktig og erfaren sjåfør du er.

At forsikringselskapene legger til grunne at du har lappen, er noe helt annet :prf

Dette mener jeg det er langt mere gråsoner rundt. :thumleft

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: MC i media

Legg inn av Monstr »

LordShaft skrev:
Daniel V skrev: Ikke helt enig i der. Det er til syvende og sist ikke bare et plastkort. Det "plastkortet" er jo en bekreftelse på at du har de ferdigheter og den trafikkforståelsen som kreves for at du skal kunne ferdes trygt i trafikken.
Ja er det det? :eh Det er bekreftelse på at du har gjennomgått en relativt kort opplæring og er skikket til å føre motorvogn på veiene. Men du er langt ifra noe erfaren sjåfør, heller dårlig med trafikkforståelse og hvor stor forståelsen din er for å ferdes i trafikken er vel veldig individuelt :-k

Jeg har fagbrev som snekker.... jeg har "diplom" på at jeg kan bygge hus. Men hvis jeg ikke har jobbet som snekker på 15 år? er jeg da skikket til å bygge et hus?

Hva med en som tok lappen for 20 år siden. men ikke har kjørt bil siden. Han kan uten noe, sette seg i en bil i dag og kjøre akkurat så mye han vil. Men en som har kjørt aktivt bil de siste 10 årene uten lappen. Han har ingen trafikkforståelse, ferdigheter eller erfaringen som skal til for å føre dette kjøretøyet :-k

Jeg mener at det er langt mere gråsoner enn det som kommer fram her. :redface
Selvfølgelig er du ingen garvet sjåfør rett etter du får lappen, men da har du vist at du har en viss grad av trafikkforståelse og ferdigheter. Hvis ikke stryker du jo på oppkjøringen.

Selvfølgelig er det farlig å ikke kjøre på 15 år, og da er det jo absolutt anbefalt å ta et oppfriskningskurs før man setter seg på sykkelen igjen. :-) Det er jo liksom ikke så mye man kan gjøre mot de som ikke har kjørt på lenge, for det vet man jo ikke. Ikke er det så lett å kontrollere det heller.

I en optimal verden skulle det vært sånn som med uttrykningslappen - regodkjenning hvert 5. år.

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: MC i media

Legg inn av Sopranoo »

Sett det sånn her da!
Er føreropplæringen i Norge unødvendig? Å isåfall, hadde det vart bedre å bare få lappen i hånden?

Sef er erfaring en viktig faktor, kanskje den viktigeste. MEN det er totalt umuligt å få fører erfaring uten å kjøre.

Bygger ikke føreropplæringen på akkurat det prinsippet at føreren skal få mer erfaring å innblikk i hvordan ferdsel kan gjøres trygt? Jeg vill hvertfall kalle opplæringen en erfaring.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

Hva dreier det seg om her egentlig? Det ser ut som om noen er uenig, men om hva? :scratch
Er det noen som mener opplæring er unødvendig? Eller at erfaring oppskrytt

Sopranoo
Innlegg: 156
Registrert: 24 feb 2015, 11:23
Motorsykkelen din: Finn.no ......

Re: MC i media

Legg inn av Sopranoo »

jhn skrev:Hva dreier det seg om her egentlig? Det ser ut som om noen er uenig, men om hva? :scratch
Er det noen som mener opplæring er unødvendig? Eller at erfaring oppskrytt
Haha jadu, usikker på det egentlig. haha. Meget unødvendig debatt.
Tror jeg har lest over svaren litt for raskt før jeg har skrevet mine påstand. :P

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

jhn skrev:Hva dreier det seg om her egentlig? Det ser ut som om noen er uenig, men om hva? :scratch
Er det noen som mener opplæring er unødvendig? Eller at erfaring oppskrytt
Du kan jo lese noen poster tilbake :eh

Men jeg mener, at å hevde at noen som ikke har tatt sertifikat, men har kjørt bil bil like lenge som en som har tatt sertifikat er en dårligere sjåfør blir feil :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
jhn skrev:Hva dreier det seg om her egentlig? Det ser ut som om noen er uenig, men om hva? :scratch
Er det noen som mener opplæring er unødvendig? Eller at erfaring oppskrytt
Du kan jo lese noen poster tilbake :eh

Men jeg mener, at å hevde at noen som ikke har tatt sertifikat, men har kjørt bil bil like lenge som en som har tatt sertifikat er en dårligere sjåfør blir feil :thumleft
Jeg leste noen innlegg, og fikk en følelse av uenighet men ikke om hva :-)
Men jeg er enig, det er ikke noen automatikk i dette.
Et sertifikat er vel bare et bevis på at du har gjennomgått grunnleggende opplæring ... det som kreves for å lovlig øve på egenhånd.
En kjenning bodde og jobbet midt i Oslo ... kjørte til og fra jobb daglig, og kjørte på ferie osv i 12-15 år uten lappen ... en helt ordinær sjåfør.
Bestekompisen hans jobbet forresten i Biltilsynet og sleit litt med hvem han skulle være lojal mot ... kompisen eller kongen :lol

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MC i media

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:
jhn skrev:Hva dreier det seg om her egentlig? Det ser ut som om noen er uenig, men om hva? :scratch
Er det noen som mener opplæring er unødvendig? Eller at erfaring oppskrytt
Du kan jo lese noen poster tilbake :eh

Men jeg mener, at å hevde at noen som ikke har tatt sertifikat, men har kjørt bil bil like lenge som en som har tatt sertifikat er en dårligere sjåfør blir feil :thumleft
Godt summert av det jeg ville frem til...!
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: MC i media

Legg inn av norse900 »

LordShaft skrev: Men jeg mener, at å hevde at noen som ikke har tatt sertifikat, men har kjørt bil bil like lenge som en som har tatt sertifikat er en dårligere sjåfør blir feil :thumleft
Beklager, men dette er jeg HELT ENIG med deg i... :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: MC i media

Legg inn av Haymaker »

Snikendeugle skrev:Selv har jeg ikke billappen, men kan kjøre bil bedre enn mange jeg kjenner som har lappen...
Jeg hører du sier det. Ganske mange karer som har samme syn på egne ferdigheter :prop:

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: MC i media

Legg inn av cevillan »

27 personer uten førerkort døde i mc-ulykker mellom 2005-2009

Bilde

Vil anta det er langt færre enn 18 % som kjører sykkel uten lappen, så de er da overrepresentert i statistikken. Eller så er det kanskje slik at minst 50 % av alle mc-førere kjører uten førerkort, og er sterk underrepresentert på statistikken :P :p

Veivesenet oppsummerer hvertfall statistikklesingen på området slik:
Kjøring i ruspåvirket tilstand og kjøring uten førerkort utgjør hver for seg ca. 20 % av dødsulykkene. De som kjører ruset kjører også ofte uten førerkort, og utgjør en stor andel av de ulykkene hvor ekstremadferd var utløsende faktor for ulykken. Ekstremadferd utgjør hele 33 % av ulykkene. 80 % av førerne i disse ulykkene var registrert med anmeldelse til Politiet for vinningskriminalitet, narkotika, vold, skadeverk, trafikkovertredelser eller annet. I de fleste tilfellene var det registrert mange anmeldelser pr. person. Arbeidsgruppa mener at dette er viktig kunnskap som gjør at mange av tiltakene som gjøres i dag som føreropplæring, kampanjearbeid og lignende, sannsynligvis ikke vil virke på den store gruppa som omkom på grunn av ekstremadferd. Politiets arbeid med kontrolltiltak vil øke oppdagelsesrisikoen, men med et allerede belastet rulleblad kan oppdagelsesrisikoen ha en vesentlig mindre preventiv virkning.
Hvis man trekker fra alle som kjører ruset, uten lappen og bedriver det som kalles ekstrematferd er det plutselig ikke så farlig å kjøre sykkel lengre.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MC i media

Legg inn av Snikendeugle »

Haymaker skrev:
Snikendeugle skrev:Selv har jeg ikke billappen, men kan kjøre bil bedre enn mange jeg kjenner som har lappen...
Jeg hører du sier det. Ganske mange karer som har samme syn på egne ferdigheter :prop:
Kommer ingen vei med ydmykhet :D


Neida, men jeg står på det jeg sa. Mest med tanke på at jeg har kjørt sykkel i over 30 000km + moped 10 000km, og logikken er akuratt den samme i bil.
Har forøvrig også tatt x antall kjøretimer i bil, men fant ut at jeg heller ville ta sykkellappen der og da.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

For et par tre fire år siden var det en undersøkelse som viste at 80% mente de var en bedre sjåfør enn gjennomsnittet ... var du med på den undersøkelsen? :knegg
Det er visstnok en vedtatt sannhet at man regnes ikke som en erfaren og trygg sjåfør før man har kjørt 7 år, med en årlig kjørelengde på ca 15.000 km. Det blir vel ca 100.000 km. Mange mener at det også er litt lite.
Det har til og med vært påstått her inne at om man ikke kjører 30.000 km i året på en mc, er man en utrygg og uerfaren motorsyklist .... men den blir litt drøy
Enten er du et sjeldent tilfelle med litt ekstra talent ... eller overvurderer du kanskje deg selv?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: MC i media

Legg inn av ejs »

:-
Selvsikkerhet på veien er omvent proposjonal med alder.
Når jeg var 18-20 år var jeg verdens beste sjåfør, er ikke like sikker på det nå.
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

ejs skrev::-
Selvsikkerhet på veien er omvent proposjonal med alder.
Når jeg var 18-20 år var jeg verdens beste sjåfør, er ikke like sikker på det nå.
:prop:
:prf

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

jhn skrev:
ejs skrev::-
Selvsikkerhet på veien er omvent proposjonal med alder.
Når jeg var 18-20 år var jeg verdens beste sjåfør, er ikke like sikker på det nå.
:prop:
:prf
Forresten ... jeg vil heller si at selvinnsikt er proposjonal med alder.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: MC i media

Legg inn av cevillan »

jhn skrev:For et par tre fire år siden var det en undersøkelse som viste at 80% mente de var en bedre sjåfør enn gjennomsnittet ... var du med på den undersøkelsen? :knegg
Det er visstnok en vedtatt sannhet at man regnes ikke som en erfaren og trygg sjåfør før man har kjørt 7 år, med en årlig kjørelengde på ca 15.000 km. Det blir vel ca 100.000 km. Mange mener at det også er litt lite.
Det har til og med vært påstått her inne at om man ikke kjører 30.000 km i året på en mc, er man en utrygg og uerfaren motorsyklist .... men den blir litt drøy
Enten er du et sjeldent tilfelle med litt ekstra talent ... eller overvurderer du kanskje deg selv?
Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.

Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).

Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.

Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

cevillan skrev:
jhn skrev:For et par tre fire år siden var det en undersøkelse som viste at 80% mente de var en bedre sjåfør enn gjennomsnittet ... var du med på den undersøkelsen? :knegg
Det er visstnok en vedtatt sannhet at man regnes ikke som en erfaren og trygg sjåfør før man har kjørt 7 år, med en årlig kjørelengde på ca 15.000 km. Det blir vel ca 100.000 km. Mange mener at det også er litt lite.
Det har til og med vært påstått her inne at om man ikke kjører 30.000 km i året på en mc, er man en utrygg og uerfaren motorsyklist .... men den blir litt drøy
Enten er du et sjeldent tilfelle med litt ekstra talent ... eller overvurderer du kanskje deg selv?
Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.

Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).

Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.

Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
Stort sett enig. Siden jeg ikke vet noe om han, forholder jeg meg til det eneste jeg vet, og det er hans syn på egne ferdigheter og hva statistikken sier om det samme.

Don't shoot me, I'm only the pianoplayer.

Jeg har hatt flere uhell, men da var jeg yngre. Jeg har aldri før vært så gammel som i dag, og i dag har jeg ikke hatt noen uhell.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

Jeg kjenner en kar som har kjørt sykkel i 25 år uten å ha vært i asfalten. Er dette flaks? Er folk som har vært i asfalten bedre sjåfører enn en som ikke har vært i asfalten? Er det tilfeldigheter, eller kan denne karen være langt mer dyktig på 2 hjul, og gjerne lese situasjoner bedre enn noen andre av oss? :-k

Nå er jeg ikke så sikker på at selvinnsikt kommer så mye sterkere med årene. Syn, hørsel, reflekser, osv svekkes med alderen. Så en eldre sjåfør selv med mange års erfaring (erfaring hva er definisjonen av det) vil gradvis bli dårligere i trafikken. :-k

Eller kanskje ungdommen er helt på jordet? :-k

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

cevillan skrev: Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.

Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).

Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.

Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
:[-o< :[-o< :[-o< :thumleft

Utrolig godt sagt!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC i media

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:Jeg kjenner en kar som har kjørt sykkel i 25 år uten å ha vært i asfalten. Er dette flaks? Er folk som har vært i asfalten bedre sjåfører enn en som ikke har vært i asfalten? Er det tilfeldigheter, eller kan denne karen være langt mer dyktig på 2 hjul, og gjerne lese situasjoner bedre enn noen andre av oss? :-k

Nå er jeg ikke så sikker på at selvinnsikt kommer så mye sterkere med årene. Syn, hørsel, reflekser, osv svekkes med alderen. Så en eldre sjåfør selv med mange års erfaring (erfaring hva er definisjonen av det) vil gradvis bli dårligere i trafikken. :-k

Eller kanskje ungdommen er helt på jordet? :-k
Ingen automatikk i noe av dette, men generelt kan man vel si at man får gradvis bedre selvinnsikt etter som tiden går, noe annet hører vel til sjeldenhetene. Om man er psykisk frisk og har normal evne til å ta lærdom er jeg overbevist om at selvinnsikten øker med tiden.
Ja, en eldre sjåfør vil bli dårligere sjåfør når man blir blind og døv og uten reaksjonsevne, det gjelder vel for så vidt uansett hvilken alder man måtte ha.
Jeg skjønner at man blir en dårligere sjåfør når man blir gammel og dårlig ... det er jo ikke det vi snakker om.
For å få en viss peiling på nytten av erfaring, kan man kanskje se på motorsport ... seierspallen domineres ikke av de aller ferskeste .... der som på alle andre områder.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: MC i media

Legg inn av KåreDump »

LordShaft skrev: Nå er jeg ikke så sikker på at selvinnsikt kommer så mye sterkere med årene. Syn, hørsel, reflekser, osv svekkes med alderen. Så en eldre sjåfør selv med mange års erfaring (erfaring hva er definisjonen av det) vil gradvis bli dårligere i trafikken.
Må vel bare innrømme at jeg ikke er noen ungfole lenger, men jeg har lassevis med erfaring fra alt mulig av kjøretøy (alt fra moped til vogntog).
Har passert 2.000.000Km med god margin....

Teknisk er jeg nok langt fra der jeg var for femten tjue år siden.
Men jeg har (mener jeg) en trafikkforståelse som overgår det jeg hadde da, og jeg har en mye mer realistisk oppfatning av egen kunnskap enn hva jeg hadde som ungdom!
Jeg er neppe så god til å komme meg ut av problematiske situasjoner som jeg var før, men jeg er mye bedre til å unngå å havne der! :D

Jeg skal gi deg rett i at det slett ikke er noen automatikk at man blir en bedre sjåfør med åra, selv ikke om du legger bak deg utallige kilometer.
Det kommer mye an på innstilling!
Mange tror de kan kjøre den dagen de får lappen (og derfor ikke trenger lære mer), mens andre (jeg liker å plassere meg selv her) innser at lappen bare er "basic training", et minimum av dem an må kunne.

Dessverre lever mange av de som tror de kan kjøre bil fra den dagen de får lappen i den villfarelse at de er verdensmestre resten av livet!
I denne gruppa er menn overrepresentert!

Se bare på de som overhodet ikke takler å bli forbikjørt, hvor mange av dem er menn? 99,99%?
Det virker nesten som om det er like nedvedigende å bli forbikjørt som det ville vært dersom jeg hadde rulla opp på siden av dem og beskyldt dem for å ha liten tiss!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: MC i media

Legg inn av DrGreve »

Jeg har kjørt 2-hjuling siden 1974 og bil siden 78 og vært deltids yrkessjåfør i 30 år og vil si at jeg har erfaring. Forskjellen fra jeg var 20 og nå er at jeg kjører med større marginer. Man kan si at mine kjøreferdigheter ikke har tapt seg nevneverdig, men jeg har over tid blitt en sikrere trafikkant og blitt mer forutsigbar for andre trafikkanter..
Jeg bruker å si at det er 2 måter å kjøre fort på. Den ene måten er fort og uforsvarlig og den andre måten er fort og forsvarlig. Hvordan man kalkulerer denne forskjellen endres med alder og erfaring..
Hvis jeg får velge mellom å møte en god sjåfør uten selvinnsikt og møte en god trafikkant, så velger jeg det siste. En kombinasjon mellom god sjåfør og god trafikkant er det optimale :-k
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: MC i media

Legg inn av LordShaft »

Det er som sagt ingen automatikk i noe av dette. Jeg har vært i den heldige situasjon at jeg har fått målt refleksene mine, og oppfatningsevnen via å se og oppfatte gjenstander på en skjerm og lys på en veggplate.
Å tro meg, resultatet var urovekkende :redface Så her kommer dette med selvinnsikt inn. vi forfaller å blir dårligere jo lengre det går mellom hver gang vi trener.

Å dette blir enda verre når en bikker 30....
Erfaring som er gjort ved direkte trening på spesefikke ting er gode greier. Erfaring som blir gjort av å gjøre samme handlingsmønster igjen og igjen og igjen til det kjedsommelige... er ikke like bra.

Svar