Bringisen skrev:Sony lanserte en godbit i går, for dem som ikke får nok Mp og stor brikke
42mp , 4K filming, bildestabilisering i huset og fullformat. Ikke småtteri med andre ord. Prisen ryktes å være "lav" nok til å kunne ta livet av hvem som helst av andre fullformatsleverandører.
Bringisen skrev:Sony lanserte en godbit i går, for dem som ikke får nok Mp og stor brikke
42mp , 4K filming, bildestabilisering i huset og fullformat. Ikke småtteri med andre ord. Prisen ryktes å være "lav" nok til å kunne ta livet av hvem som helst av andre fullformatsleverandører.
Det med 4K video er jeg egentlig enig i, det er vel blitt en hype. Hvis man ikke har en 4K skjerm, så får man jo ikke nyttet dette. Før "alle" har fått 4K skjermer så er vel 6K og 8K her Filmopptakshastighet og codex er vel langt viktigere, men jeg regner med "filmkamera" produsenten Sony har dette på stell.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
>Hva en skal med 4k video er for meg et mysterium (enda)
Det er jo genialt!
Akkurat det som trengs for å hente ut bedre panorama fra video. Ref ICE som jeg omtalte for noen poster siden (leser ingen postene mine ? eller går det så fort i glemmeboka ??)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Dette dere sier om 4K var nytt for meg, det har jeg faktisk ikke tenkt på
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Men hvor mye plass tar det å skyte 4k vs HD Hvor mye eller hvor ofte bruker du fotoapparatet til videofilming?
Jeg skal ikke si at det bare er tull, men jeg føler dette blir mer markedsføring gimmik enn det blir praktisk brukendes for oss forbrukere.
Er jo litt begge deler, endel skyter mye video, og da er selvfølgelig 4k kjekt, bruker man nesten aldri video er det jo neppe noe mer enn "nice to have".
Jeg ser fortsatt ikke grunen til 4K.... De har nok langt og mere igjen for å optimalisere full HD mulighetene i kamera enn å vise at hello, look what we can make.
Men det er jo litt samme greien som å diskutere full format vs mFT og antall MP Ingen vinner
HDR funksjonen i Lightroom er overraskende bra syns jeg. Det er nok sikkert mulig å hore bildene til maks, slik en ofte ser HDR bilder er. Men bare med å ta samme bilde med 3 forskjellige eksponeringer blir resultatet overraskende pent (i mine øyner)
Justert litt i basic fanen, ellers ingen ting.
Rett fra kamera
HDR
Rett fra kamera
HDR
Her tok jeg et bilde med vanlig eksponering, det eksempelet som er tatt rett fra kamera. Også tok jeg et bilde med 2 stopp over og under eksponering (totalt 3 bilder) som jeg merget som HDR i Lightroom. Bildene er også croppet fra 3:2 til 16:9
Prøvde meg på et par Sort/Hvitt bilder med kamera i dag. Har både RAW og JPEG aktivert, men jeg må ærlig innrømme at jeg liker best å justere bildene selv. Selv om Fuji'en tar langt bedre jpeg rett i kamera en noe annet kamera jeg har hatt.
prøvde å ta i forskjellig lys så jeg fikk testet iso'en litt.
Men syns b&w bildene blir hakket finere når en justerer raw filen først.
LordShaft skrev:Hvordan klarer han å få bildene sine så jævlig skarp https://www.flickr.com/photos/kjkmep" onclick="window.open(this.href);return false;
LordShaft skrev:Faen hun damen til Tony er et smykke
Jeg skjønner prinsippene de tar for seg i filmen. Alikevel føler jeg andre får til så mye skarpere bilder enn jeg tar.
Note4
Tipper det bare er litt tolmodighet som skal til. De bildene du linket til var tatt med mange forskjellige kameraer - enten med stativ og laang eksponering, eller med telefoto objektiv og gode lysforhold (Ganske dyre greier).
Det beste tipset tror jeg kom tidlig i videoen (reciprocal rule) - sjekk alltid hvor lang eksponeringstid kameraet setter (om du ikke styrer det selv).
Dvs. 1/100 sec på en 100mm linse, 1/200 på en 200mm linse (men ikke under 1/50 uansett) osv.
*MEN* her kommer også crop faktor til sensor inn i bildet. På et mFT kamera må du gange verdiene med 2.
Dvs. alltid over 1/100 og 1/200 på en 100mm linse osv.
Jeg har satt minimum 1/60 på auto iso settings under kamera. Er det spesefikke bilder jeg skal ta, f.eks på gaten, så kjører jeg opp til 250 minimum på dagtid. Det skal sies, herregud så artig det er å leke seg med fuji kamera. Digger alle de "manuelle" settingene. Får skikkelig god følelse når en er ute å knipser
Ja som noen andre her har sagt så er tommelfinger regelen samme lukkertid som "bildvinkelen"
Et 100mm objektiv på FF gir 1/100sek
Et 100mm (160mm) objektiv på Canon crop gir 1/160 sek
Et 100mm (200mm) objektiv på MFT crop gir 1/200 sek
Dette er grunnregelen, men så kommer mange andre ting inn i bildet.
Pixeltettheten har noe å si. (jo flere pixler dess lettere sees bevegelsesuskarphet)
Bildestabilisering har mye å si. (På de beste kameraene kan man få mellom 4 og 5 stopp. Med for eksempel Olympus EM-1, vil bildestabiliseringen være så bra at man kan klare den 100mm`eren i eksempelet over på 1/50 sek)
Opptaksteknikk, altså hvordan man holder kamera, eller hvordan man bruker reimen for å holde kamera stødig.
Sist men ikke minst er det viktig hvordan man oppskarper bildet i etterbehandlingen.
LordShaft skrev:Ja det er jo tydelig at noen settings i Lightroom (som jeg bruker) forverrer resultatet ganske betraktelig.
Men hvilke settings spesielt er det som forringer skarpheten i bildet da.
Skal prøve å være litt diplomatisk...sikkert uten å lykkes.
Ryktene vil ha det til (Northrup m.fl. påstår det) at Fuji gjør støyfjerning også på raw filer og jukser med ISO. Det vil påvirke skarphet i bildet om man støyfjerner enda en gang i lightroom.
Dette kan nok stemme godt det... Men der finnes veier rundt dette.. Eller hvertfall nesten så en eliminerer det helt. Også må en bruke litt spesielle settings på støy fjerning på bilder tatt med X-Trans sensoren, kontra andre sensorer.
Men jeg ser andre på flickr og diverse fotosider, som har samme kamera som meg, å får krystall klare bilder. Du må ikke ha Canon utstyr for å få til dette. Heller ikke nikon. Men hvordan i helvete gjør de det
LordShaft skrev:Dette kan nok stemme godt det... Men der finnes veier rundt dette.. Eller hvertfall nesten så en eliminerer det helt. Også må en bruke litt spesielle settings på støy fjerning på bilder tatt med X-Trans sensoren, kontra andre sensorer.
Men jeg ser andre på flickr og diverse fotosider, som har samme kamera som meg, å får krystall klare bilder. Du må ikke ha Canon utstyr for å få til dette. Heller ikke nikon. Men hvordan i helvete gjør de det
Det skal ikke være hokuspokus og slett ikke Canon/Nikon eksklusivt (Kongen på haugen for tiden er vel Sony A7r II).
Vanligste feil:
1) For lang lukkertid 2) Holder kamera keitete 3) For smalt DoF + bommer på fokus (Hyperfokus avstand er lurt å ha koll på om du vil ha stor dybdeskarphet i landskapsbilder).
Det kan jo en sjelden gang hende at man får et kamera som har fått seg en kakk også..
Ja men får liksom ikke den siste punchen som jeg ser en del andre har (føler hvertfall dette selv) Mulig det er lightroom som fucker med synet mitt, men syns tydelig jeg ser korn osv.
Det med fokus kan være et poeng. Men en ser jo folk få skikkelig skarpe lanskapsbilder selv med f2.8