Husker godt den gangen jeg var på gjennomreise i Hamar for 3 år siden. Kjørte innover mot sentrum, og ble oppmerksom på en sykkel foran meg. Jeg gav på litt for å se hva slags sykkel det var snakk om. Men før jeg så det så jeg merket på vesten. Jeg sakket pent og rolig akterut for ikke å kjøre "i følge" med en av de kara. Det var ikke Hellt Ænsless MC som var ute og kjørte.
Endelig stemte temperaturen igjen. Så da tok jeg Neil en "Toten-runde" i gråværet. Men jeg så ikke en eneste MC på turen. Tråkket alle motorsyklistene Toten rundt i dag tro. Det er et sykkelritt for mosjonister som vanligvis går av stabelen på kristi himmelfartsdag. Men i år blir vi jo snytt for den fridagen siden den faller på 17.Mai.
Velte-petter står trygt og godt i monstergarasjen (vinter) og venter på mer sommerlige temperaturer. Haster ikke med å ta ut "sjølveste gromsykkel" før det er ordentlig sommer. Neil er jo født og oppvokst på de britiske øyer og litt mindre kresen på temperaturen.
Jeg tok Neil med på en "Toten-runde" med en ekstra sving utom Kolbu i dag. Helt stille med andre sykler enn tråsykler på den turen. Det er da brukbar temperatur og litt sol, så det er ikke det som holder folket borte fra veien.
Er det likedan på andre sida også? Var det bare tilreisende som kjørte mjøsrunden i år? Eller er det så mange som har skaffa seg Harley at det ikke er igjen motorsykler herover.....
Det ble en "Toten-runde" med Neil i varmen i dag. Jeg skulle nok hatt på meg dongerijakka i stedet for skinn ditto. Det ble en smule klamt i solsteiken, og når jeg nesten var ferdig med turen ble det litt skyet. Typisk! Det er nesten stygt å klage på at det er for varmt, men det var en brå overgang fra en kort vår til full sommer. Så nå har jeg satt på lading på batteriet på Velte-petter. I håp om at været skal holde seg noenlunde. For da må jeg lufte Duc.
Kjørte tur med Trysilvegen og Rena som ytterpunkter i går , nor grus langs Osensjøen men kom da
levende fra det...
Turen ble på ca 230 km..
Litt varmt...ja,men kjørte litt utpå dagen og da var det svalere !!
Nå er det offisielt sommer på Toten! Grunnen? Jeg har kjørt Velte-petter på Toten-runden i dag. Det var morro å ha overskudd av krefter til rådighet. Bare å vri litt på rulla så fikk jeg mer. Skal lure på hvordan det kjennes å ligge på en 1199 Panigale som har 195 hk . Sikkert skremmende morsomt. Men disse superbikene fra Ducati har for ekstrem sitte?stilling for meg. Den 999 jeg prøvde for et par år siden var beregnet for 150 km/t og oppover.
Velte-petter skaffet meg middagen i dag. Jeg kjørte 33 ned til Minne og gamle E-6 til Eidsvoll verk hvor jeg spiste middag på gamle Nebbenes. Hjemturen gikk på 180 fra Eidsvoll verk over Hurdal til Lygnasætra. Der fulgte jeg Rv.4 til Mjørlund hvor jeg svingte inn på 244 ned til Lena. Ikke spesiellt mange ute å kjørte i dag heller. Merkelig, når det er så fint vær.
I dag mente jeg å kjøre Mjøsa Rundt på Intruder,men kom til å nevne for kona at vi kanskje skulle ta bilen...
Så nå blir det et vennepar og vi,men er da koselig det også !!
Hemmatt nå,bra tur,og så vidt jeg erfarte er det hele to rasteplasser langs veien mellom Feiring og Skreia.
Og det er litt lite,bra utsiktsplasser mot Mjøsa der da...
Noen sykler var ute og putret,så blant annet tre nederlendere på tur nordover !!