Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Var det ikke i BIL før jul de hadde testet en "kappkjøring" fra Oslo til Bulgaria? En "tur til et feriested" med en Tesla mot en gammel Fiat Panda. Det hadde gått overraskende greit med Tesla'n, selv om Panda'n vant. Ikke uventet var det ladestoppene som hadde gjort at Tesla'ens høye cruiserfart hadde vunnet.
ELbilen er (fortsatt) en urban bil. Det at Tesla er 10-kvadratmeter batterier er det eneste som gjør den til rekkeviddevinner (i dag).
8-)
ELbilen er (fortsatt) en urban bil. Det at Tesla er 10-kvadratmeter batterier er det eneste som gjør den til rekkeviddevinner (i dag).
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Sakkle skrev: 05 mar 2019, 23:23Nei kanskje ikke, men strøm er ferskvare. Den må brukes når den produseres. Dersom vi kan bruke elbiler og husbatterier til å lagre energi når det produseres overskudd, og trekke fra batteriene når det er underskudd, er det mulig vi kan senke totalproduksjonen og likevel ha nok strøm til alle.Juicebox skrev: 05 mar 2019, 23:17 Det var akkurat det jeg trodde ja. Vil ikke si det er noe revolusjonerende greier akkurat.
Går vel en del strøm for å lage disse gigantiske batteriene også. Får håpe batterifabrikken kun bruker strøm fra megabatterier som er ladet opp med overskuddsstrøm.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Keith Flint, som tragisk nok tok livet av seg for noen dager siden, var også en ihuga motorsyklist.
http://www.bikesportnews.com/news/news- ... ams-yamaha
https://www.newsletter.co.uk/sport/moto ... nt-1-88332
Som mange sikkert vet, så var hans også frontfigur i poporkesteret Prodigy
https://www.youtube.com/watch?v=rmHDhAohJlQ
http://www.bikesportnews.com/news/news- ... ams-yamaha
https://www.newsletter.co.uk/sport/moto ... nt-1-88332
Som mange sikkert vet, så var hans også frontfigur i poporkesteret Prodigy
https://www.youtube.com/watch?v=rmHDhAohJlQ
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Greit nok det. Personlig ser jeg det som lite sannsynlig at det blir satset på to så forskjellige teknologier fremover. Jeg synes også derfor det er noe snodig å heie på en teknologi som i hvert fall tilsynelatende ikke prioriteres.AJ skrev: 05 mar 2019, 14:32 @Stian87
Enig eller uenig er ikke viktig for meg når det gjelder dette.
Det viktige for meg er at jeg selv er åpen for å konvertere til nullutslippsbil som jeg har tro på passer meg best når tiden er inne.
Og det er altså fortsatt slik at jeg håper og tror på hydrogenbiler i årene som kommer.
Poenget mitt med forrige innlegg er ikke å kritisere deg, men heller argumentere mot en del tradisjonelle synspunkter om el-bil som jeg mener har lite for seg.
Uansett håper jeg du konverterer til nullutslippsbil på sikt, det være seg hydrogen eller EL :)
(Beklager har ikke tid eller ork til å se/høre på youtubefolk

Sakkel
Jeg sammenlikner det primært med Hydrogen ja. Jeg er klar over at man må ha ladestasjoner for å ivareta muligheten til å lade på lengre turer eller for de som ikke har vegglader. Forskjellen på en ladestasjon og en bensinstasjon er at ladestasjonen tar mindre plass og kan plasseres andre steder. I tillegg til at man slipper å ha en bombe under bakken. Poenget mitt, hva gjelder fleksibilitet er at muligheten til å lade hjemme gir en vesentlig større fleksibilitet enn å måtte kjøre et sted å lade. At ikke alle har den muligheten i dag er for så vidt greit nok.
Div
At man i dag har mindre utbygd ladenettverk, eller at det er kronglete å lade, at man ikke kan lade hjemme eller kjøre 100 mil i et strekk uten å lade er ikke gyldige argumenter. For det første, skal du kjøpe deg en bil, må du sørge for at du kan kjøre den, at du har anledning til å parkere den i nærheten av der du bor og at du eventuelt har mulighet til å lade den. Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.
Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.
Beklager om jeg fremstår litt spiss

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Å kalle elbiler for nullutslippsbiler kan benyttes som et grep for å forsøke å argumentere for at slike er spesielt miljøvennlige, men betegnelsen er i bunn og grunn sterkt misvisende.Stian87 skrev: 06 mar 2019, 12:40Greit nok det. Personlig ser jeg det som lite sannsynlig at det blir satset på to så forskjellige teknologier fremover. Jeg synes også derfor det er noe snodig å heie på en teknologi som i hvert fall tilsynelatende ikke prioriteres.AJ skrev: 05 mar 2019, 14:32 @Stian87
Enig eller uenig er ikke viktig for meg når det gjelder dette.
Det viktige for meg er at jeg selv er åpen for å konvertere til nullutslippsbil som jeg har tro på passer meg best når tiden er inne.
Og det er altså fortsatt slik at jeg håper og tror på hydrogenbiler i årene som kommer.
Poenget mitt med forrige innlegg er ikke å kritisere deg, men heller argumentere mot en del tradisjonelle synspunkter om el-bil som jeg mener har lite for seg.
Uansett håper jeg du konverterer til nullutslippsbil på sikt, det være seg hydrogen eller EL :)
(Beklager har ikke tid eller ork til å se/høre på youtubefolk)
Sakkel
Jeg sammenlikner det primært med Hydrogen ja. Jeg er klar over at man må ha ladestasjoner for å ivareta muligheten til å lade på lengre turer eller for de som ikke har vegglader. Forskjellen på en ladestasjon og en bensinstasjon er at ladestasjonen tar mindre plass og kan plasseres andre steder. I tillegg til at man slipper å ha en bombe under bakken. Poenget mitt, hva gjelder fleksibilitet er at muligheten til å lade hjemme gir en vesentlig større fleksibilitet enn å måtte kjøre et sted å lade. At ikke alle har den muligheten i dag er for så vidt greit nok.
Div
At man i dag har mindre utbygd ladenettverk, eller at det er kronglete å lade, at man ikke kan lade hjemme eller kjøre 100 mil i et strekk uten å lade er ikke gyldige argumenter. For det første, skal du kjøpe deg en bil, må du sørge for at du kan kjøre den, at du har anledning til å parkere den i nærheten av der du bor og at du eventuelt har mulighet til å lade den. Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.
Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.
Beklager om jeg fremstår litt spiss![]()
De kreves ofte(st) fossilt brennstoff både for produksjon av bilen, samt den elektriske energien som skal drive den, noe som
også nevnes i artikkelen ( https://spectrum.ieee.org/energy/renewa ... -any-speed );
"“Whether we are talking about a conventional gasoline-powered automobile, an electric vehicle, or a hybrid, most of the damages are actually coming from stages other than just the driving of the vehicle,
... Part of the impact arises from manufacturing. Because battery packs are heavy (the battery accounts for more than a third of the weight of the Tesla Roadster, for example), manufacturers work to lighten the rest of the vehicle. As a result, electric car components contain many lightweight materials that are energy intensive to produce and process—carbon composites and aluminum in particular. Electric motors and batteries add to the energy of electric-car manufacture.”
Undersøkelsen det refereres til var betalt av den amerikanske kongressen, og konkluderte med at elbiler var mer miljøskadelige enn bensindrevne biler. Det er riktignok noen år siden, og kjøretøyende har blitt videreutviklet siden da. Jeg er på ingen måte overbevist om at elbil er mer miljøvennlig enn tradisjonelle biler, i det store og hele.
Det het feks at: " the vehicles’ lifetime health and environmental damages (excluding long-term climatic effects) are actually greater than those of gasoline-powered cars. Indeed, the study found that an electric car is likely worse than a car fueled exclusively by gasoline derived from Canadian tar sands!"
En norsk undersøkelse ble det også henvist til, i artikkelen nevnt over; " A Norwegian study published last October in the Journal of Industrial Ecology compared life-cycle impacts of electric vehicles. The researchers considered acid rain, airborne particulates, water pollution, smog, and toxicity to humans, as well as depletion of fossil fuel and mineral resources. According to coauthor Anders Stromman, “electric vehicles consistently perform worse or on par with modern internal combustion engine vehicles, despite virtually zero direct emissions during operation.”
Det mest miljøvennlige er kanskje å "bruke opp" de kjøretøyene man har, og eventuelt skifte til elbil hvis man tenker kjøpe ny bil.
Her til lands er det mer tilgang til energi basert på vannkraft enn mange andre steder, så det er antakelig her elbiler gjør minst skade på miljøet.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Jeg bruker faktisk bare bilen min til lange turer hvor jeg skal fra A til B fortest mulig. Jeg stopper ikke før jeg er fremme, eller må tanke. Greit nok, sikkert bare jeg som er sånn.Stian87 skrev: 06 mar 2019, 12:40 Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.
Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.
Beklager om jeg fremstår litt spiss![]()
Men mitt poeng er hvertfall at mens vi sitter her på berget med EL-biler oppetter øra og hvordan dette er fremtiden, bare vakkert, rosenrødt osv. Så er ikke det tilfelle utenfor Norge. Andre lands avgiftsnivå og ikke minst kjøremønster passer ikke, og strømmen er dyr.
Hydrogen er kanskje ikke noe vi tenker på i Norge, men er et langt mer aktuelt tema i resten av Europa.
Så man skal ikke se bort ifra at dette kan bli noe etterhvert. Det er i første omgang snakk om komplette energistasjoner som produserer hydrogen lokalt sammen med El-billading utifra primært sol og vindkraft. Overskudd av EL gir større hydrogenproduksjon osv.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Spiss? neida...Stian87 skrev: 06 mar 2019, 12:40
Div
At man i dag har mindre utbygd ladenettverk, eller at det er kronglete å lade, at man ikke kan lade hjemme eller kjøre 100 mil i et strekk uten å lade er ikke gyldige argumenter. For det første, skal du kjøpe deg en bil, må du sørge for at du kan kjøre den, at du har anledning til å parkere den i nærheten av der du bor og at du eventuelt har mulighet til å lade den. Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.
Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.
Beklager om jeg fremstår litt spiss![]()
Men muligens litt navlebeskuende .... Spesielt mot andre sitt behov livssituasjoner og ønsker.....

Når det gjelder økonomiske forhold er det faktisk en god del mennesker i dette landet som ikke kan velge en NY elbil med brukbar rekkevidde.. disse har valget mellom en Brukt ELbil med kort rekkevidde og en økende fare for ubrukelig kjøretøy(repkostnad over verdi) og en brukt diesel/bensinbil med en del km levetid igjen(selv om det er høyere vedlikeholdskost)...
Og da synes jeg det blir litt for snevert med en slik betraktning ut i fra et utgangspunkt med meget god økonomi...
ikke at dette berører meg direkte da jeg har rett og slett kjøpt meg en NY bensinbil i litt rimeligere segmentet som jeg kan ha i 10-15år og tilsvarer verditapet på en ny rekkeviddemessig brukbar EL bil(for min bruk) på 3-4år(avhengig av type)...
Hva jeg eventuelt gjør når jeg nærmer meg pensjonsalderen vet jeg ikke... det får jeg se når den tiden kommer...
Frem til da trenger jeg ikke bekymre meg for hverken ladetider ladestasjoner/kø eller rekkevidde...eller 10-30 bompasseringer i året..

Men litt lei av all "hypen" og ståket rundt nye El biler som snart kommer/kan leveres om et år eller når-DET innrømmer jeg glatt...
Det finnes så mye værre ting for miljøet enn bilene i Norge...
Ikke har vi så voldsomt "overskudd" av strøm heller når alt kommer til alt...
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... us-forbruk
Legg litt i mente siste setning i artikkel...dette vil over tid gjøre seg gjeldende i resten av EU også..
Lurer litt på hvordan dette vil påvirke prisene på kraft...Hydrogen er muligens

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
En liten oppsummering vedrørende strømpriser og utenlandskabler.
https://www.dinside.no/okonomi/faktiskn ... 1551679930
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
https://www.dinside.no/okonomi/faktiskn ... 1551679930
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Takk for svaret! Det er klart El-bil ikke passer enhver, det har jeg aldri påstått heller. Jeg har heller aldri hevdet at man på død og liv skal kjøpe seg El-bil uten tanke på økonomi, bruksmønster og tilsvarende særegne ting. Det jeg har skrevet, og som jeg skal innrømme at har irritert meg noe, er at man argumenterer ut fra egne behov om El-biler generelt. Det er det jeg også forsøkte å få frem ved min forrige post, at ens egne personlige forhold ikke er relevante argumenter for nytten av El-biler generelt (som tross alt er det man må vurdere).mekkern skrev: 06 mar 2019, 18:33 Spiss? neida...
Men muligens litt navlebeskuende .... Spesielt mot andre sitt behov livssituasjoner og ønsker.....![]()
Når det gjelder økonomiske forhold er det faktisk en god del mennesker i dette landet som ikke kan velge en NY elbil med brukbar rekkevidde.. disse har valget mellom en Brukt ELbil med kort rekkevidde og en økende fare for ubrukelig kjøretøy(repkostnad over verdi) og en brukt diesel/bensinbil med en del km levetid igjen(selv om det er høyere vedlikeholdskost)...
Og da synes jeg det blir litt for snevert med en slik betraktning ut i fra et utgangspunkt med meget god økonomi...
ikke at dette berører meg direkte da jeg har rett og slett kjøpt meg en NY bensinbil i litt rimeligere segmentet som jeg kan ha i 10-15år og tilsvarer verditapet på en ny rekkeviddemessig brukbar EL bil(for min bruk) på 3-4år(avhengig av type)...
Hva jeg eventuelt gjør når jeg nærmer meg pensjonsalderen vet jeg ikke... det får jeg se når den tiden kommer...
Frem til da trenger jeg ikke bekymre meg for hverken ladetider ladestasjoner/kø eller rekkevidde...eller 10-30 bompasseringer i året..
![]()
Men litt lei av all "hypen" og ståket rundt nye El biler som snart kommer/kan leveres om et år eller når-DET innrømmer jeg glatt...
Det finnes så mye værre ting for miljøet enn bilene i Norge...
Ikke har vi så voldsomt "overskudd" av strøm heller når alt kommer til alt...
https://www.abcnyheter.no/nyheter/polit ... us-forbruk
Legg litt i mente siste setning i artikkel...dette vil over tid gjøre seg gjeldende i resten av EU også..
Lurer litt på hvordan dette vil påvirke prisene på kraft...Hydrogen er muligenslettere å lagre..
I Oslo og andre store byer er det ikke tvil om at folk helt klart kunne brukt mindre bil, eid mindre bil og at flere av bilene kunne vært drevet av strøm. Her spiller også forskjellen på klima og miljø inn, ettersom Oslo f.eks. er en tett befolket by er miljøet viktig. At bilene som benyttes ikke har utslipp har stor betydning på luftkvaliteten og innbyggernes helse.
Er det store kjøredistanser der du bor, er kanskje ikke El-bil det mest fornuftige.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Jeg trodde disse argumentene var superrelevante.Stian87 skrev: 07 mar 2019, 09:43 Det er det jeg også forsøkte å få frem ved min forrige post, at ens egne personlige forhold ikke er relevante argumenter for nytten av El-biler generelt (som tross alt er det man må vurdere).

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
1.2 mill elbiler om 6 år betyr at det må selges 166000 pr år. Nå er vel hele bilmarkedet I landet 150 000 pluss / minus pr år?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Vet ikke om folk er mer troendes til å kjøpe seg en bil nr. 2 etter at el-bilene kom på markedet?Jompa skrev: 07 mar 2019, 18:13 1.2 mill elbiler om 6 år betyr at det må selges 166000 pr år. Nå er vel hele bilmarkedet I landet 150 000 pluss / minus pr år?
Ser i hvert fall der jeg bor, de aller fleste har en bensin/diesel drevet hovedbil og en el-bil som nr. 2. Av de naboene jeg har pratet med brukes riktignok el-bilen mest.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Vi bor temmelig på landet, flere mil til nærmeste by/arbeidsplasser, absolutt ikke et typisk elbil-sted men ser allikevel at enkelte kjøper seg en elbil i tillegg kun for jobbpendling. De sparer fort 3-4 tusen kroner i måneden, etter eget utsagn da.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Her i huset ble der innkjøpt ny bruktbil denne uka, nå har vi to dieselbiler. Ny elbil ble ikke vurdert, brukt elbil er uaktuelt. Men her jeg bor er heller ingen store fordeler med batteribil, og med dagens eksplosive prisvekst for strøm fristet det heller ikke.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Noen fordeler må vi ha her i vesteuropa 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
https://www.nrk.no/finnmark/_-utenkelig ... W8PBPn__8k
Omstruktureringer i Statens Veivesen er under planlegging. Dette vil får store konsekvenser for mange. Helt ekstremt er det som er beskrevet i denne reportsasjen, men det er også betydelig mer i vente. Særlig er det kontrollhaller som er planlagt redusert. For eksempel er Molde trafikkstasjon en av mange som er foreslått sterkt redusert. Her ser de for seg at hele kontrollhallen stenges, og det blir sittende igjen noe kontorpersonale slik at man kan få utført f. eks. teoriprøve.
Nerland Autosalg AS er en stor forhandler av Amerikanske biler noen få km fra denne kontrollhallen. De er ikke bare forhandlere, de er også importør av disse bilene. De må framvise ca 150 nye biler for kontroll og registrering hvert eneste år. Stenges kontrollhallen må de kjøre til Ålesund eller Kristiansund for å få dette utført.
Jeg kan ikke akkurat si at jeg ser fremskrittet i dette..
https://www.rbnett.no/nyheter/2019/03/1 ... 638003.ece
Omstruktureringer i Statens Veivesen er under planlegging. Dette vil får store konsekvenser for mange. Helt ekstremt er det som er beskrevet i denne reportsasjen, men det er også betydelig mer i vente. Særlig er det kontrollhaller som er planlagt redusert. For eksempel er Molde trafikkstasjon en av mange som er foreslått sterkt redusert. Her ser de for seg at hele kontrollhallen stenges, og det blir sittende igjen noe kontorpersonale slik at man kan få utført f. eks. teoriprøve.
Nerland Autosalg AS er en stor forhandler av Amerikanske biler noen få km fra denne kontrollhallen. De er ikke bare forhandlere, de er også importør av disse bilene. De må framvise ca 150 nye biler for kontroll og registrering hvert eneste år. Stenges kontrollhallen må de kjøre til Ålesund eller Kristiansund for å få dette utført.
Jeg kan ikke akkurat si at jeg ser fremskrittet i dette..

https://www.rbnett.no/nyheter/2019/03/1 ... 638003.ece
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Om ikke så lenge kan man vel ta "teori i butikk".
Offentlig "effektivisering" eller sentralisering som det heter på godt norsk betyr uten unntak at offentlige tjenester blir utilgjengelige og dyrere for oss som bor et stykke unna større steder.
Nå skal ikke lokalt politi kunne utstede pass lenger, at det kan føre til etpar dagers fravær fra jobb for de som bor på den ytterste nøgne ø bekymrer ikke den politiske eliten i Oslo.
Offentlig "effektivisering" eller sentralisering som det heter på godt norsk betyr uten unntak at offentlige tjenester blir utilgjengelige og dyrere for oss som bor et stykke unna større steder.
Nå skal ikke lokalt politi kunne utstede pass lenger, at det kan føre til etpar dagers fravær fra jobb for de som bor på den ytterste nøgne ø bekymrer ikke den politiske eliten i Oslo.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Vi er jo nesten der nå... Jeg bor i Oslo og måtte kjøre til Gjøvik her om dagen for å skaffe pass. 2 timer hver vei.Jompa skrev: 14 mar 2019, 22:06 Nå skal ikke lokalt politi kunne utstede pass lenger, at det kan føre til etpar dagers fravær fra jobb for de som bor på den ytterste nøgne ø bekymrer ikke den politiske eliten i Oslo.
Jeg KUNNE gjort det i Oslo men da var alternativene å vente til midt i Mai, når de har ledig time, eller møte opp kl 0500 og håpe at man får dropp-inn time. Nei takk.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Jeg så en "SUV-test" i går på forbruk på model X jaguar og audi.. de sjekket forbruket av strøm på disse i vintertemp..kjellv skrev: 08 mar 2019, 17:18 Her i huset ble der innkjøpt ny bruktbil denne uka, nå har vi to dieselbiler. Ny elbil ble ikke vurdert, brukt elbil er uaktuelt. Men her jeg bor er heller ingen store fordeler med batteribil, og med dagens eksplosive prisvekst for strøm fristet det heller ikke.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
teslaen var best og audi dårligst...
Men det jeg bet meg litt merke i var "hurtigladeprisene" der de sa det kom på ca 10 kr mila i strøm...
DA kjører jeg billigere med min bensinbil faktisk..-Hadde jeg kjørt liten dieselbil hadde jeg faktisk kommet godt under den prisen...
nå er det jo ikke vinter hele året og man lader billigere hjemme... men likevel.. det er ikke SÅ grisebillig.. og frykter EL-prisene vil øke betraktlig fremover..
Har jo ikke EL bil nå-Men er jo interessant å se hva fremtiden har å by på..på både 2 og 4 hjul..
men foreløpig har jeg ikke funnet kjøreglede i de elektriske utgavene jeg har prøvd..både på 2 og 4..."sjel-løst" er vel begrepet som passer best... men noen har jo andre definisjoner på kjøreglede..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Ja... i bil er kjøreglede å komme seg fra A til Bmekkern skrev: 15 mar 2019, 09:04 men foreløpig har jeg ikke funnet kjøreglede i de elektriske utgavene jeg har prøvd..både på 2 og 4..."sjel-løst" er vel begrepet som passer best... men noen har jo andre definisjoner på kjøreglede..

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Ja rundt her er jeg sjelden opp i 60 til/fra jobb...og Laserkontroll stort sett hver fredag..Sakkle skrev: 15 mar 2019, 09:09Ja... i bil er kjøreglede å komme seg fra A til Bmekkern skrev: 15 mar 2019, 09:04 men foreløpig har jeg ikke funnet kjøreglede i de elektriske utgavene jeg har prøvd..både på 2 og 4..."sjel-løst" er vel begrepet som passer best... men noen har jo andre definisjoner på kjøreglede..![]()

Så noe "racersportsbil-gti turboracer-kilowattelektromonster" er ikke det jeg savner mest på den daglige bruken nei..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Mistenk meg for all del ikke for å forsvare batteribilene..mekkern skrev: 15 mar 2019, 09:04
Men det jeg bet meg litt merke i var "hurtigladeprisene" der de sa det kom på ca 10 kr mila i strøm...

Jeg så også denne testen og bet meg merke i det samme. Men vi må vel legge til at testen foregikk på Golsfjellet i 18 kuldegrader, og strekningsmålingen ble gjort fra Gol og 5 mil nedover Hallingdalen. Så vidt jeg har fått med meg er kilowattene relativt lettbrente i slik kulde.
- Bjerknez
- Innlegg: 24621
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Også koster det vel mer og hurtiglade også langs veien, i forhold til hjemme i stikkontakten. Vi kjører rundt 20 mil totalt i uken. 80 mil i måneden. Med en slik kjørelengde burde vi ha doblet strømutgiftene våre. Men sannheten er at vi ikke kan se noen avvik overhodet. Vertfall aå er dem så små at dem er ubetydelige.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)
Med den"lille" el kjærra og ikke for høy hastighet vil vel forbruket ligge rundt 200kwh og kost deretter.Bjerknez skrev: 15 mar 2019, 20:51 Også koster det vel mer og hurtiglade også langs veien, i forhold til hjemme i stikkontakten. Vi kjører rundt 20 mil totalt i uken. 80 mil i måneden. Med en slik kjørelengde burde vi ha doblet strømutgiftene våre. Men sannheten er at vi ikke kan se noen avvik overhodet. Vertfall aå er dem så små at dem er ubetydelige.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后