Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1077
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 27 aug 2024, 07:58 Ble jo spurt om å prøve @Tore Ls BSA etter fellesturer på lørdag og kan, selv etter den korte turen, si at jeg helt sikkert hadde kunnet brukt denne som adv.sykkel på så og si alle typer veier. Akkurat som V7'ern. Og ikke minst til langturer :thumleft .
En av få ting som gjør at eksempelvis disse ikke er like egnet som "ekte" adv.sykler er at de ikke er spesielt gode til stående kjøring.
Ellers har både BSA'en og Guzzi'en smalt 18" fram hjul, som jo også er godt egnet for gruskjøring.

Og det å finne gode bagaseløsninger på disse syklene er heller ikke noe problem.
Den beste tureventyr mc'en er den sykkelen den enkelte eier nå, for de fleste mc'er kan brukes til å dra på tur og til litt mer tureventyr. Skal du klatre oppover fjellveggen, så er nok ikke alle sykler einet det til, men for å kjøre på tur i noen dager/uker kan det meste brukes. Man trenger ikke fancy nye adv sykler, til en 3/4 årslønn.
Og jeg er enig med @AJ at min BSA kan brukes til å kjøre verden rundt på gode og dårlige veier, bagaseløsninger finnes også til de fleste Mc'er.
Jeg synes at adv syklene blir bare større og større, og de blir snart uegnet pga vekt og størrelse. Og det er litt som @Bjerknez sier at enkelte ganger trenger man bare tannbørste og kredittkort for å dra på tur, og jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg drar med meg mye rart som ikke trengs for å dra på en 3 -5 dagers Mc tur. :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Bjerknez »

Det skal sies at jeg lesser bra opp den ene gangen i året jeg er på tur, men ellers på treff og småturer har jeg som regel kun med meg ting som ikke man MÅ ha med. Som feks. på treffet i Åmål så hadde jeg med ett par joggesko (i tilfelle vi skulle gå litt), en Bluetooth høytaler for å sette stemningen, 7 stk. øl etc. I utgangspunktet hadde jeg klart meg med kun tankveske på turen, men LITT luksus må man kunne unne seg. :)

øl for meg er veldig viktig. Å sprette en kald'en som man drikker fra medbrakt ølglass når man kommer til hytta, er nirvana for meg. :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Olav K »

Jeg synes trenden går i to retninger nå, den ene er storskala adv sykler som nesten aldri er utenfor asfalten (selv om de er knallgode på grusveier), typ KTM 1290 og Harley Pan America, Og den andre trenden er små og lette sykler som selger mer og mer, typ CFR300, Himalaya etc.

Personlig er jeg for glad i motorkraft til å vurdere å kjøpe "lett sykkel", og prioriterer å lære meg å behandle den store GSAen min på en god og trygg måte, med hyppige øvelser og fine turer. Og nettopp det er litt rart, vi har store dyre sykler, men prioriterer ikke å lære oss å bruke/behandle dem på best mulig måte :)
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1077
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Tore L »

Kjenner meg litt igjen der @Olav K i siste avsnittet ditt, om å ikke lære seg å bruke sykkelen. Jeg var engstelig for å legge den i bakken, og på den måten ikke utfordre meg selv og sykkelen nok. Derfor er det lettere å gå litt ned i størrelse og da lettere sykkel, en å baske med en tung og for meg uhåndterlig sykkel i terrenget.
Tar den letteste mostand vei :D
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Bjerknez »

Tore L skrev: 27 aug 2024, 14:13 Kjenner meg litt igjen der @Olav K i siste avsnittet ditt, om å ikke lære seg å bruke sykkelen. Jeg var engstelig for å legge den i bakken, og på den måten ikke utfordre meg selv og sykkelen nok. Derfor er det lettere å gå litt ned i størrelse og da lettere sykkel, en å baske med en tung og for meg uhåndterlig sykkel i terrenget.
Tar den letteste mostand vei :D
Enig.

En diger adventure sykkel som GSA med alle bokser tikket av på utstyrslisten sitter det normalt sett litt lenger inne å dra ut i gjørma med for dem fleste.

Derimot (tror jeg) at en GSA 1250/1300 etc. er en veldig god tursykkel utenom ulent terreng også, kanskje bortsett fra vindstøy i høye hastigheter etc. Men jeg tror dem fleste bruker en slik type sykkel mer som et "pakkesel" langs landeveien enn ute på traktorstier og ulent terreng.

Min sykkel er jo også stor og tung og ikke minst dyr, men det er en ren landeveissykkel og det er også der jeg bruker den i 98% av tiden.

Jeg har egentlig ingenting i mot GSA i det hele tatt og faktisk tror jeg det er en kjempesykkel. Det er utseendet spesielt med sidebokser og toppbokser kombinert med ganske høy pris jeg ikke liker. Den nye GSA'en ser jo bare rar ut uten disse boksene da den blir alt for "framtung" med tanke på designet og det kraftige frampartiet.

For det er jaggu meg lenge siden jeg har sett noe så fælt:
GSA.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7111
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av dypen »

Vi leser alt for mye negativt om store tunge sykler så når du først får muligheten til å kjøre en er det i hode «sperra» sitter, det handler om å planlegge så du ikke sette seg i en situasjon du ikke håndterer kjøremessig og ved parkering. Tenker da spesielt på K1600, Gold Wing og lignende så når du kommer over på Adventure sykler med egenvekt på 200 + til 250 + kg er disse veldig lettkjørte, høyreiste med god sittestilling. Det er mange mindre sykler i kubikk som veier like mye eller mer sammenlignet med ex en 1290.

Respekterer helt klart andres sykkelvalg da det kan være tilfeldigheter, bevist valg eller andre ting som avgjør hva du kjører. For min del kunne jeg hatt hva som helst men utfra hvor jeg kjører er det touring sykkel som passer best men jeg trives veldig godt på de høyreiste Adventure syklene som er anvendelige over alt. Er veldig glad i bunndrag / moment som alle de store har men du har noen merker som skiller seg ut på toppeffekt.

Kjøre grusveier er sjelden noe problem uansett hvilke sykkel du har med mindre det er løs grus nygrusa eller skikkelig regnvær da har du sykler som er tilpasset og passer godt for slike forhold.

Det dukka opp en sjelden sykkel på finn.no i dag, Honda GL 1800 Valkyrie med Corbin kofferter
IMG_1741.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Olav K »

dypen skrev: 27 aug 2024, 18:48

Kjøre grusveier er sjelden noe problem uansett hvilke sykkel du har med mindre det er løs grus nygrusa eller skikkelig regnvær da har du sykler som er tilpasset og passer godt for slike forhold.

Men igjen, med øvelse og trening, så er ikke løs grus noe problem, det er tvert imot kjempegøy å vri på, og kjenne sykkelen leve.

Husker jeg kjørte Jotunheimsvegen straks etter sesongåpning for ettpar år siden, da var det nyslådda så og si hele vegen over.

Man må ha litt pådrag, blikket opp og langt fram (litt vanskelig for en som er naturlig blyg som meg) og styre med vekt/forhvilere.
Skal du gå av gass så gjør det meeeeget pent, og legg vekt så langt bak du bare kan, ellers graver framhjulet seg ned i løsmassene :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1077
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Tore L »

Olav K skrev: 28 aug 2024, 12:27
dypen skrev: 27 aug 2024, 18:48

Kjøre grusveier er sjelden noe problem uansett hvilke sykkel du har med mindre det er løs grus nygrusa eller skikkelig regnvær da har du sykler som er tilpasset og passer godt for slike forhold.

Men igjen, med øvelse og trening, så er ikke løs grus noe problem, det er tvert imot kjempegøy å vri på, og kjenne sykkelen leve.

Husker jeg kjørte Jotunheimsvegen straks etter sesongåpning for ettpar år siden, da var det nyslådda så og si hele vegen over.

Man må ha litt pådrag, blikket opp og langt fram (litt vanskelig for en som er naturlig blyg som meg) og styre med vekt/forhvilere.
Skal du gå av gass så gjør det meeeeget pent, og legg vekt så langt bak du bare kan, ellers graver framhjulet seg ned i løsmassene :prf
Du får bli med på neste års Mcsiden tur og ta et Grus kurs , for oss som er litt pysete @Olav K :thumleft
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av Olav K »

Tore L skrev: 28 aug 2024, 12:34

Du får bli med på neste års Mcsiden tur og ta et Grus kurs , for oss som er litt pysete @Olav K :thumleft
Eller invitere dere til Hallingdal Adventure Weekend, som jeg arrangerte i helga.
rundt 60 glade gutter i ymse aldergrupper fikk kjørt på mangt slags underlag disse dagene.
20240824_114632.jpg
20240823_112741.jpg
20240822_142815.jpg
20240720_133906.jpg
20240822_131834.jpg
PS, disse bildene er gjerne ikke helt representative for hva slags kjøring vi gjorde mesteparten av tida, det var aller aller aller mest av grusveger med annen trafikk .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Legg inn av AJ »

Er vel mye sant i det som skrives her... :-k :

https://bikelifenorge.no/har-adventure- ... -og-tunge/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar